Geen evolutionist meer

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
axxyanus
Moderator

Re: Geen evolutionist meer

Bericht door axxyanus » 03 dec 2022 19:12

Barnabas schreef:
03 dec 2022 16:44
Mijn getuigenis is waar omdat ik het zelf gedaan heb. Wat anderen beweren dat werkt in hun leven daarvan zullen zij zelf wel weten of het waar is of niet.
Barnabas, je krijgt hierbij je eerste waarschuwing. De uitleg waarom is je hier al eens uit de doeken gedaan. Ik hoop dat dit je wakker schud en dat je je nu aan de regels van het forum zal houden, anders volgen er meer en uiteindelijk een ban.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas » 03 dec 2022 22:03

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
16 nov 2022 13:02
Barnabas schreef:
16 nov 2022 10:49
Wanneer ik nu het evangelie uitdraag en over Christus en mijn geloof spreek nodig ik mensen uit om de stap naar het geloof te wagen en zich niet te laten intimideren door het gezag van de site.
De stap naar het geloof wagen???
Dat is wel iets heel vreemds.Mij lijkt het dat mem tot een geloof komt uit overtuiging en niet door een soort gokspelletje.
Daarbij waarom zou men 'die gok' doen met jouw geloof en niet een heel ander geloof?
Een getuigenis is het bewijs dat er iets gebeurt is. Een gok wagen is en belediging om als antwoord te geven. Een getuigenis vertelt wat iemand meegemaakt heeft en dat geeft informatie over de resultaten die je kunt verwachten. Er is dus geen sprake van een gok maar van een berekening. Welk geloof men kiest moet ieder voor zich uitmaken. Maar wie een geloof volgt dat op onwaarheid gebaseerd is komt bedrogen uit.
Het geloof in Christus is het enige geloof dat redding brengt en eeuwig leven geeft. Wat voor jouw de reden zou zijn om in Hem te geloven weet ik niet. Maar ik weet wel dat Christus de ontwerper van het leven is en alles wat goed is. Wat jij wilt is mogelijk niet bij Hem te vinden, dan moet je Hem ook niet lastig vallen. Maar wanneer je iets goeds wilt, iets dat overeenstemt met het karakter dat Hij uitstraalt dan is Hij de God om te onderzoeken en dan krijg je wat je wilt.
De mens zoekt God niet maar wanneer de mens een reden heeft om zich te bekeren dan komt dat voort uit iets dat hij wil hebben. dat is normaal want het is normaal om iets te willen hebben. Tenslotte zegt de schrift: Vraag mij en ik zal het u geven. Ook staat er: Zal Hij u met Christus niet alle dingen geven. Ook staat er: Bid en u zal gegeven worden. Ook staat er dat Christus niet gekomen is om zichzelf te behagen (mar dus om ons te behagen). Wanneer een mens dus iets wil dan kan hij daarvoor bij God terecht en dat wil Hij graag geven.
Je zegt steeds dat je geen antwoord krijgt. Wat ik zeg lijkt mij een heel goede reden om de stap naar het geloof in Christus te wagen. Daarbij hoeft het dus geen risco te zijn want de wereld om je heen levert veel vehalen en getuigenissen die van alles vertellen over hoe het werkt en wat je kunt verwachten. Dus risico's blijven beperkt wanneer je je verstand erbij blijft gebruiken en informatie verzamelt.

Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas » 03 dec 2022 22:48

Rereformed schreef:
16 nov 2022 18:31
Barnabas schreef:
16 nov 2022 10:49
Wanneer ik nu het evangelie uitdraag en over Christus en mijn geloof spreek nodig ik mensen uit om de stap naar het geloof te wagen en zich niet te laten intimideren door het gezag van de site.
Het blijkt dat je de essentie van dit forum nog niet begrepen hebt. In bovenstaande reakties van diverse forummers op je schrijven kun je wel goed opmaken wat die essentie is: op dit forum is men niet geïnteresseerd in reclame voor iets, maar dienen stellingen onderbouwd te zijn met redelijke argumenten. Je kunt dat in de forumregels nalezen, met name regels E5, E6 en E7. Men wordt op dit forum niet door moderators aangesproken op basis van gezag dat zij zogenaamd zouden hebben en intimidatie, maar op grond van zich niet aan die forumregels houden. "Getuigenis" is geen onderbouwing voor de waarheid van iets, noch heeft het uitstrooien van bijbelteksten als argument enige discussiewaarde. Dáárom word je erop aangesproken en vermaand het beter te gaan doen.
Discussie betekent ook dat je reageert op wat anderen je aanzeggen. Dus niet na een week of wat weggeweest te zijn net doen alsof er geen bijdragen geleverd zijn en dan met een nieuwe preek beginnen.
Leer ook dat discussies on-topic gevoerd moeten worden. Dit onderwerp bijvoorbeeld gaat over argumenten tegen evolutieleer. D.w.z. nergens anders over. Probeer anderen te overtuigen van je gelijk op basis van argumenten, niet op basis van "het evangelie uitdragen".
Aangezien bovenstaande naar het ons toeschijnt zeer moeilijk is voor je om je naar te conformeren hebben we speciaal voor jou een evangeliesatiehoek voor je gecreëerd waar je je naar hartelust mag uitleven. Concentreer je op dat topic indien je in de andere topics niet aan de forumregels kunt houden.
Mijn persoonlijke naam wordt ongevraagd in een topictitel gecombineerd met "geen evolutionist meer". Een meer waarheidsgetrouw titel zou zijn: Barnabas en zijn bekering tot het christendom alwaar ik steeds over spreek vanuit mijn getuigenis dat een getuigenis is van mijn eigen verhaal. Wanneer geschiedenis niet meer als betrouwbaar geacht kan worden en persoonlijke beleving niet meer als betrouwbaar geacht kan worden welke wetenschapper kunnen we dan nog geloven en wat is dan nog de waarde van een argumentaite. Immers is alle argumentaite op waarneming gebaseerd en waarneming bekend maken is het getuigenis daarvan afleggen.
Wat er in E5 t/m E6 staat mag je mij bekend maken of een verwijzing naar het artikel geven. Maar ik verwacht niet dat deze afwijken van het geven van een getuigenis dat op persoonlijke basis gegeven wordt of iets dat men daar logischerwijs van af zou kunnen leiden.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 04 dec 2022 03:36

Barnabas schreef:
03 dec 2022 22:48

Mijn persoonlijke naam wordt ongevraagd in een topictitel gecombineerd met "geen evolutionist meer". Een meer waarheidsgetrouw titel zou zijn: Barnabas en zijn bekering tot het christendom alwaar ik steeds over spreek vanuit mijn getuigenis dat een getuigenis is van mijn eigen verhaal. Wanneer geschiedenis niet meer als betrouwbaar geacht kan worden en persoonlijke beleving niet meer als betrouwbaar geacht kan worden welke wetenschapper kunnen we dan nog geloven en wat is dan nog de waarde van een argumentaite. Immers is alle argumentaite op waarneming gebaseerd en waarneming bekend maken is het getuigenis daarvan afleggen.
Wat er in E5 t/m E6 staat mag je mij bekend maken of een verwijzing naar het artikel geven. Maar ik verwacht niet dat deze afwijken van het geven van een getuigenis dat op persoonlijke basis gegeven wordt of iets dat men daar logischerwijs van af zou kunnen leiden.
De forumregels zijn eenvoudig te vinden via het forumoverzicht. Maar als dat te moeilijk voor je is, dan kun je deze link volgen.

Blijkbaar hebben we verzuimd je op de juiste wijze te verwelkomen. Dat had op deze manier moeten gebeuren:
Welkom Barnabas namens het beheerdersteam.
Zou je dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.

Als dat was gebeurd dan had je allicht niet ook nog eens regel T12 overtreden. Aangezien het niet de bedoeling is om onwetenden zo spoedig mogelijk weer van het forum te verwijderen. zal ik je dat - in dit geval - niet kwalijk nemen, maar mocht je je in het vervolg door de moderatie onheus behandeld voelen, dan dien je dat kenbaar te maken door een nieuw topic te openen in het subforum feedback van deelnemers naar forumbeheer
Hopelijk ben je nu voldoende op de hoogte.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 04 dec 2022 07:38

Barnabas schreef:
03 dec 2022 22:48
. Wanneer geschiedenis niet meer als betrouwbaar geacht kan worden en persoonlijke beleving niet meer als betrouwbaar geacht kan worden welke wetenschapper kunnen we dan nog geloven en wat is dan nog de waarde van een argumentaite. Immers is alle argumentaite op waarneming gebaseerd en waarneming bekend maken is het getuigenis daarvan afleggen.
Zie je zelf dan het verschil tussen getuigenissen en wetenschappelijke kennis? Neem jij getuigenissen als waar aan? De getuigenis van Achmed b.v? Of de getuigenis van mijn buurman (die WEET dat hij een reïncarnatie van Napoleon is)?

Als na langdurig onderzoek een vaccin tegen Covid-19 wordt ontwikkeld op een wetenschappelijke manier, neem je dan aan dat het (voor het overgrote deel van de bevolking) zal werken?
Gaan die 2 aannames bij jou op gelijke voet? De wetenschappelijke versus de persoonlijke getuigenissen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 04 dec 2022 09:29

Barnabas schreef:
03 dec 2022 22:03
Een getuigenis is het bewijs dat er iets gebeurt is.
Waar haal die onzin vandaan.
Een 'Getuigenis' is alleen maar de bewering van iemand dat iets echt gebeurd zou zijn.
Van een bewijs is dan geen sprake.

Veel Getuigers streken elkaar tegen en soms verketteren ze elkaar ook nog eens.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 04 dec 2022 09:31

Barnabas schreef:
03 dec 2022 16:45
Over evolutie heb ik veel te zeggen en ik heb mijn getuigenis gegeven over het verhaal van de ompoling van het aardmagnetisch veld. Daarbij zijn er verhalen over dateringen die bewijzen dat de radiodatering niet deugt.
Verhalen en getuigenis zijn niet hetzelfde als concrete onderbouwing. Je hebt mogelijk mijn respons hierop eerder in dit draadje niet gelezen.
Kortom aardmagnetisme en dateringsmethoden kunnen we al afstrepen.

Wat voor argumenten heb je verder in te brengen tegen de evolutieleer.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas » 07 dec 2022 19:00

doctorwho schreef:
04 dec 2022 09:31
Barnabas schreef:
03 dec 2022 16:45
Over evolutie heb ik veel te zeggen en ik heb mijn getuigenis gegeven over het verhaal van de ompoling van het aardmagnetisch veld. Daarbij zijn er verhalen over dateringen die bewijzen dat de radiodatering niet deugt.
Verhalen en getuigenis zijn niet hetzelfde als concrete onderbouwing. Je hebt mogelijk mijn respons hierop eerder in dit draadje niet gelezen.
Kortom aardmagnetisme en dateringsmethoden kunnen we al afstrepen.

Wat voor argumenten heb je verder in te brengen tegen de evolutieleer.
Hoe kun je nu zeggen dat mijn verhaal niet ter zake doet? Wanneer persoonnlijke bevinding niet ter zake doet dan kan men alles wel in de prullenbak gooien. Alle wetenscahappelijke bevinding is gebaseerd op persoonlijke bevinding. Geen enkele rechter zal in een zaak de persoonlijke waarneming buiten beschiuwing laten. Welk argument heb je om persoonlijke waarneming te bagatelliseren en niet als geldig argument mee te nemen? Je noemt het niet concreet, maar persoonlijke waarneming is net zo concreet zolang het maar waar is.
Je argumentering heirover is mij inderdaad ontgaan, zou je die willen herhalen?
Verder heb je ten aanzien van radiodatering met een zeer wetenschappelijk artikel (ik heb allerlei hoogstaande berekeningen gezien die mij verder te ver gaan) laten zien, maar daarop heb ik gereageerd met de opmerking dat getuigenissen ten basis liggen aan ingewikkelde wetenschap. Daar heb je niet op gereageerd en zonder geldige reactie daarop is verdere discussie niet echt mogelijk. Wanneer we het niet eens zijn over de basis van waarheidsvinding (de eigen waarneming waarvan getuigenissen een deel zijn) dan denk jij daar anders over en kan ik je niet overtuigen.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 07 dec 2022 19:23

Barnabas schreef:
07 dec 2022 19:00
Alle wetenscahappelijke bevinding is gebaseerd op persoonlijke bevinding.
Daar wringt de schoen want in jouw bewering ontbreekt wetenschap en is enkel een mening.
Misschien kan je eens proberen om jouw bevindingen te onderbouwen?

De wetenschappelijke methode is een systematische manier om kennis te vergaren. De gevolgde methodes variëren tussen de formele, empirische en sociale wetenschappen. Binnen de verschillende vakgebieden evolueren, soms na lange discussies, de inzichten en gevolgde methoden. Nauwkeurigheid (accuratesse) en logisch redeneren zijn binnen alle wetenschappen een vereiste.
bron en meer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 07 dec 2022 19:47

En persoonlijke bevindingen zijn niets meer dan dat. PERSOONLIJKE bevindingen. Waar voor de persoon zelf!
Wetenschappelijke feiten zijn waar voor Barnabas EN voor mij.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 07 dec 2022 19:53

Barnabas schreef:
Hoe kun je nu zeggen dat mijn verhaal niet ter zake doet? Wanneer persoonnlijke bevinding niet ter zake doet dan kan men alles wel in de prullenbak gooien. Alle wetenscahappelijke bevinding is gebaseerd op persoonlijke bevinding.
Het is niet omdat alle wetenschappelijke bevindingen hun oorsprong hebben in persoonlijke bevindingen, dat alle persoonlijke bevindingen leiden tot wetenschappelijke bevindingen. Tenzij jij op een of andere manier jouw persoonlijke bevindingen verder kan onderbouwen, doen ze inderdaad niet ter zake.
Barnabas schreef:
Geen enkele rechter zal in een zaak de persoonlijke waarneming buiten beschiuwing laten.
Oh jawel. Als alle andere getuigenissen iemands persoonlijke waarneming tegenspreken dan zal de rechter die persoonlijke waarneming buiten beschouwing laten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas » 07 dec 2022 20:23

doctorwho schreef:
07 dec 2022 19:23
Barnabas schreef:
Alle wetenscahappelijke bevinding is gebaseerd op persoonlijke bevinding.
Daar wringt de schoen want in jouw bewering ontbreekt wetenschap en is enkel een mening.
Misschien kan je eens proberen om jouw bevindingen te onderbouwen?

De wetenschappelijke methode is een systematische manier om kennis te vergaren. De gevolgde methodes variëren tussen de formele, empirische en sociale wetenschappen. Binnen de verschillende vakgebieden evolueren, soms na lange discussies, de inzichten en gevolgde methoden. Nauwkeurigheid (accuratesse) en logisch redeneren zijn binnen alle wetenschappen een vereiste.
bron en meer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
Je reageert niet op mijn uiteenzetting ten aanzien van de relatie tussen wetenschap en persoonlijke waarnmening, je betoog betreft een beschrijving van het bedrijven van wetenschap maar het element persoonlijke waarneming ontbreekt daarbij. Ik neem aan dat ik gelijk heb.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 07 dec 2022 21:14

Ja Barnabas, zo werkt t.
Newton ziet een appel vallen en zegt tegen de wetenschappelijke communie dat ze hem op zn blauwe ogen moeten geloven als hij zn formules opstelt.
Ik ervaar iedere avond persoonlijk genegenheid van mijn vrouw. Dit betekent dat jij van haar moet houden!
Philip K. Dick

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 08 dec 2022 00:34

Barnabas:
'met allerlei hoogstaande berekeningen die mij verder te ver gaan.'

Maakt een sterke indruk zo hoor...

Creationisten doen al decennia hun best alle wetenschappelijke dateringsmethoden te ondergraven. Niets nieuws allemaal.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 08 dec 2022 07:52

B.S. schreef:
08 dec 2022 00:34
Barnabas:
'met allerlei hoogstaande berekeningen die mij verder te ver gaan.'

Maakt een sterke indruk zo hoor...

Creationisten doen al decennia hun best alle wetenschappelijke dateringsmethoden te ondergraven. Niets nieuws allemaal.
Je vergeet te vermelden dat dit iedere keer hopeloos mislukt en dat daardoor de wetenschap NOG robuuster wordt. Ze graven hun eigen graf, alleen zien ze dat zelf niet want geloof overwint alles!
Philip K. Dick

Plaats reactie