Barnabas en Evangelisatie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
B.S.
Ervaren pen

Re: Barnabas en Evangelisatie

Bericht door B.S. » 23 nov 2022 03:03

Er zijn wetenschappelijke instituten, VN-agentschsppen NGO's - en dat doet Bill toch al? Maar hij moet wel prominent in de aandacht.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 23 nov 2022 03:06

B.S. schreef:
23 nov 2022 03:03
Er zijn wetenschappelijke instituten, VN-agentschsppen NGO's - en dat doet Bill toch al? Maar hij moet wel prominent in de aandacht.
Moet hij dat? Van wie? hemzelf? zijn (ex-)partner?, de media? de complot denkers? of omdat men in de VS alleen respect heeft voor de rijksten?

Helaas is het laatste het meest waarschijnlijk, men heeft echter vooral repsect voor hen die nog steeds rijker worden, en niet echt voor een "loser" die de helft weg geeft. Vandaar dat hij minder vertrouwd werd dan Elon musk of Jeff Bezos.
Ik wens u alle goeds

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 23 nov 2022 03:43

Hij mag met zijn geld doen wat hij wil. Hij zou zich niet een autoriteit moeten aanmeten daarom.
Heeft Jeff Bezos niet trouwens net gezegd ook zijn geld te gaan weggeven? Het is ook ergens wel makkelijk pm te doen, ze weten dat ze toch nooit meer echt kapot kunnen.
Musk begint trouwens op een opgeleid projectiel te lijken.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 24 nov 2022 01:44

B.S. schreef:
23 nov 2022 03:43
Hij mag met zijn geld doen wat hij wil. Hij zou zich niet een autoriteit moeten aanmeten daarom.
Heeft Jeff Bezos niet trouwens net gezegd ook zijn geld te gaan weggeven? Het is ook ergens wel makkelijk pm te doen, ze weten dat ze toch nooit meer echt kapot kunnen.
Musk begint trouwens op een opgeleid projectiel te lijken.
Mischien lijdt hij ook aan de neiging anderen te willen bekeren? (voor de rest moet ik bekennen dat we off-topic zijn.)
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 nov 2022 04:41

Peter van Velzen schreef:
24 nov 2022 01:44
Mischien lijdt hij ook aan de neiging anderen te willen bekeren? (voor de rest moet ik bekennen dat we off-topic zijn.)
Het heeft in dit geval weinig betekenis, want Barnabas is inmiddels met de noorderzon vertrokken.
Born OK the first time

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 25 nov 2022 11:22

B.S. schreef:
23 nov 2022 03:03
Voor de complotdenker zou dat geen verschil maken: zodra Bill Gates iets steunt, is het namelijk onderdeel van de agenda van Bill Gates geworden (zoals jou en mij controleren of de bevolking uitdunnen).

In een poging weer enigszins on topic te raken: dit geloof van complotdenkers is niet anders dan het traditionele geloof in de duivel, die een soortgelijke agenda heeft: ons leven eeuwig zuur maken. De daar hoort een god bij als tegenkracht. Of een profeet die de boodschap brengt. Genoeg mensen die zich hiervoor opwerpen (voor een kleine vergoeding in de vorm van donaties of politieke macht).

Potentieel zeker zo gevaarlijk ook. God of de duivel zijn tenminste nog anonieme figuren.
In dit geval zijn het bestaande mensen en de belangen van een zelfbenoemde god of de profeet zijn groot.
De tot duivel gebombardeerde mensen kunnen zich maar beter gaan beveiligen. Heel wat wetenschappers en politici kunnen daar inmiddels over meepraten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas » 03 dec 2022 16:41

Rereformed schreef:
16 nov 2022 13:09
Barnabas schreef:
16 nov 2022 10:19
Rereformed schreef:
15 nov 2022 15:59
Er is niets dat klopt in het christelijk geloof.
Wat klopt is dat er staat dat Christus is teruggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij teruggekeerd zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?
Hoe haal je het in je hoofd om te redeneren dat omdat de schrijver van het Johannesevangelie het zegt Jezus dus wel de schepper moet zijn? Hoe kan een verhaal van nederdalen naar de onderwereld, sleutels afpakken en mensen bevrijden, onderscheiden worden van iemand die volslagen warhoofdig is en allerlei onzin uitkraamt?
Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid? Dat je zelfs volslagen waanzin in alle serieusheid in je leven hebt toegelaten?
Het is beter ziek te worden en tot geloof gebracht te worden dan af te dalen in de hel. Jezus zegt het zo: Mattheüs 18:8:
"Als dan uw hand of uw voet u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u. Het is beter voor u kreupel of verminkt tot het leven in te gaan, dan met twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur geworpen te worden." Daarbij ontvangt men in de hemel (op de nieuwe aarde) een nieuw lichaam zonder gebrek (1 Korinte 42): "Zo zal ook de opstanding van de doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in vergankelijkheid, het wordt opgewekt in onvergankelijkheid."
Maar waarom zouden we naar de waanzinnige ideeën van Jezus moeten luisteren? Begrijp je dan niet dat deze arme man slachtoffer was van de heidense ideeën die er in het joodse geloof van zijn tijd waren ingeslopen zoals een idiotie als de hel? Waarom zou je je onderwerpen aan de waan waarin iemand van 2000 jaar geleden leefde en aan leed?

Het is beter om kreupel of ziek, - maar met trots opgeheven hoofd -, door het leven te gaan dan je te onderwerpen aan zulk een mensonterend walgelijk geloof als geloof in hel waar anderen in komen, terwijl je jezelf oppept met de fantasie dat je in een volgend leven een lichaam zonder gebreken zal hebben.
Leer dit maar van Rereformed: Als God de mens zonder gebreken had kunnen scheppen had hij het de eerste keer dat hij er een poging toe deed wel kunnen doen. Aangezien het hem tóen niet lukte kan men met zekerheid zeggen dat het hem ook de volgende keer niet zal lukken. Een God leert er tenslotte nooit iets bij.
Maleachi beschuldigt de mens dat zij geen tienden geven aan de Heer opdat Zijn vergeving bekend gemaakt zal worden. Het offer van Jezus maakt dat men daarvan gered wordt en dat is wel een paar centen waard.
Je bent voortdurend bezig met een monoloog, maar gaat met geen woord in op wat een ander je aanzegt. Ik gaf je dit om te overdenken:
4) Zondeschuld is geen term uit de wereld van financiën. Zonden kunnen per definitie niet door een ander worden "betaald". Deze christelijke praat is volledige wartaal.

En alsof wartaal niet genoeg is: de leer dat een mens geofferd kan worden aan God ter verzoening is volkomen in tegenstrijd met wat de Joodse schrift leert. De christelijke leer is dus zelfs bekeken vanuit de bijbel godslasterlijk, reden waarom er in alle eeuwen bijna geen jood aan mee heeft willen doen.

Offeren aan een God is een idee uit barbaarse tijden, iets dat enkel tot op onze primitieve voorouders in de bronstijd nog serieus kon worden genomen. Ten tweede is vergeving van zonden nog steeds niet iets wat betaald kan worden, noch door Jezus, nog door euro's te schenken "aan de Heer".
Zie Johannes 3:12: "Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"
Tegen jou hoor ik Jezus het tegenovergestelde zeggen: "En als jij de poort tot religieuze waan wagenwijd open hebt staan om de realiteit van het leven maar te kunnen ontvluchten, hoe zou jij ook maar voor een moment naar gezonde rede kunnen luisteren?
Het zou wreed zijn om mensen de kennis te onthouden dat zij ongeneeslijk zijn en genezen kunnen worden. Wanneer ik dat geloofd zou hebben dan zou ik nu mogelijk dood (door zelfdoding) zijn of zwaar verdoofd door medicijnen ergens opgeborgen in de psychiatrie. Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Zeg die laatste zin eens tegen jezelf. Waarom zou jij moeten eindigen in "zwaar verdoofd ergens opgeborgen in de psychiatrie"? Wij hebben op dit forum jarenlang iemand anders gehad die geplaagd werd door psychosen. Maar hij leerde er heel goed mee om te gaan. En ik leerde hem kennen als een bijzonder redelijk en innemelijk mens, iemand die, ook al zou ik het met hem oneens zijn, ik als vriend zou willen hebben. Hij draaide zelfs een tijd mee als moderator. Zijn forumnaam was Samante. Ga er maar eens op zoeken.
Niets? Is dat nou echt niet een beetje overdreven.
Inderdaad klopt geen enkele christelijke redenering. Wel is het zo dat indien men zich maar met betrekkelijk weinig christelijk geloof belast heeft, de uitwerking ervan niet geheel dodelijk is. Jammergenoeg kun je er ook invallen zoals Asterix in de pot toversoep viel, waar jij een voorbeeld van schijnt te zijn. Dan is de onredelijkheid grenzenloos.
Jij bevestigt de stelling overigens voortreffelijk: iedere keer wanneer je met een argument tegen je geloof wordt geconfronteerd negeer je dat.
Zo heb je nog steeds niet deze bijdrage onder ogen durven zien, in het topic waarin het eenvoudig door je bijbel bewezen wordt dat Jezus en zijn bijbelse apostelen valse informatie gaven. Diezelfde bijbel is ook heel duidelijk over wat je moet doen: Dt. 18 laat horen dat je niet naar dit soort lui moet luisteren en spreekt zelfs de doodstraf uit over zulke valse profeten.
Wil je zeggen dat ik psychotisch ben. Dan is bij jouw het gezonde verstand weg. Wij weten wat wij zien omdat wij Christus aanvaard hebben. Maar dat zie jij niet en daarom kun je het niet zien. Waarom begrijp je niet wat ik zeg? Je zegt dat de bijbel niet waar is terwijl je die heel gemakkelijk kunt controleren. De bijbel gaat over geloof en wie gelooft die doet daar iets mee (indien hetgeen waar je in gelooft je aantrekt) . Wie geen geld geeft om brood te kopen en hijn hoort dat er ene gratis bakker om de hoek eten uitdeelt zal daarheen gaan wanneer hij het gelooft en wanneer hij echt wil eten. De bijbel spreekt over allerlei zaken die aantrekkelijk zijn. Goede gezondheid, vrede, geen oorlog. Allemaal dingen die Christus wil bereiken en die Hij ook zal bereiken. Maar jij doet er niks mee en daarom ontdek je ook niks. Maar ik ben al jaren christen en ik heb lithium gebruikt dat verhindert dat je gevoel je overheerst waardoor je geen leven meer hebt (in mijn geval) maar ik heb gelooft en heb mijn verstand gebruikt en ben genezen. Vele jaren geleden ben ik tegen het advies van psychiaters gestopt met Lithium doordat de Heer mij aangaf dat ik het kon, Dat was doordat ik aan de gang was gegaan met mijn verstand te gebruiken en aan de gang te gaan met gezond gedrag waarvan Hij aangaf wat te doen. En toen ik gestopt was begonnen mijn hersenen geschiedenis uit het verleden naar boven te brengen terwijl ik daarbij allerlei gevoelens kreeg. Dat was een eenheid. Maar door de Litium kon ik dat eerder niet voelen en daarom werden mijn hersenen de herinneringen onthouden. Dus de Lithium werkte tegen mij. Maar door te doen wat ik opdat moment kon doen en te vertrouwen op het woord van God kon ik de Litium de baas en werd ik gezond. Het woor dspreekt over het opvolgen van goede adviezen van mensen en het aangaan van menselijk contact waaronder het voeren van eenvoudige gesprekken (een hele toer voor iemand die wel op school tienen haalt maar nooit aan de gang is geweest zijn hersenen te vormen door deze te trainen middels gezonde gesprekken en emotionele ontwikkeling). Dat is het volgen van Zijn stem.

Nadat ik gestopt was met Litium heb ik twee weken kang intensief gevoeld en verwerkt (wat een normaal mens doet, zonder dat hij zich daar bijzonder bewust van is) en daarna wist ik dat ik genezen was. Lithium heb ik iet meer gebruikt. Psychiaters kunnen dat bevestigen. Je kunt dus wel psychotisch roepenmaar dan weet je niet waar je over spreekt.

Naast dat de schrift een controleerbaar getuigenis is dmv geschiedkundig onderzoek blijkt het ook waar te zijn voor de dag van vandaag. Want daar gaat het om. Wie gelooft doet en wie doet die ondervindt. Het gaat dus niet om goedgelovigheid (hoewel het natuurlijk heel goed is om in beginsel er vanuit te gaan dat iemand de waarheid spreekt. Daarom staat er ook dat de liefde alles gelooft. Maar dat betekent niet dat men daarna ook alles moet doen dat een ander zegt. Want je hoeft niet in de sloot te springen omdat een ander zegt dat je dat moet doen. Ook niet als Hij zegt dat het goed voor je zou zijn. Dan liegt hij.

Het is dus niet zomaar aannemen wat een ander zegt. Dat verwacht ik ook niet van jou. Het leven is bedoeld om geleefd te worden en daarbij komen allerlei zaken om de hoek kijken. Het leven is bedoeld om van te genieten en prettig met elkaar om te gaan. Niet om elkaar in de haren te vliegen. Dus wie dat niet wil zal zoeken naar iets dat prettige omgang en goede communicatie bevordert. Dan zijn er bijvoorbeeld in Spreuken allerlei teksten die betrekking hebben op een gezond dagelijs leven. Die staan in de bijbel en dat is het Woord Gods en die kun je toepassen. Dat is iets anders dan lukraak een ruit ingooien.

Wat ik uit joodse kring vaak hoor is dat men zijn kinderen leert om zelfstandig te leren denken en handelen. dat is waar het om gaar. God wil volwassen zelfstandige mensen die weten waar zij mee bezig zijn. Geen slaven van zij Woord die door indoctrinatie geproduceerd zouden worden, dat is ongezond en dat leert de bijbel ook niet.

Dus de reden om naar Jezus te luisteren is omdat hij zegt elkaar lief te hebben en verantwoordelijkheid te nemen voor ons eigen leven opdat we leven en niet sterven.

Er is niets mensonterends aan het geloof in Christus of hetgeen Hij onderwijst. In hem komen mensen tot hun recht en in hem worden zij vrij. En daar heb jij een hekel aan.

Ik voor geen monoloog maar reageer inhoudelijk op jouw. Maar jullie proberen mij het bloed onder de nagels vandaan te halen en op andere sites heb ik al heel veel akelige gesprekken meegemaakt die ik graag wil vermijden. Bovendien zijn jullie met heel veel en het is onredelijk van mij te verwachten dat ik overal op reageer. Dus ik pik er wat uit en nu reageer ik direct, omdat je antwoord geeft.

Wat jij verstaat onder de Joodse schrift weet ik niet maar het oude testament geeft aan dat er voortdurend offers gebracht moesten worden om verzoening te bewerken. Zelfs kreeg Abraham opdracht zijn zoon te offeren. Verder weet ik weinig over dit ondewrp dus kan ik je er niet veel verder mee helpen. Wat ik weet is dat het niet gaat om het offer maar om een fijn leven met geluk en blijdschap. Daar gaat het om en het offer is maar een weg daarheen. Maar God gaat het niet in eerste instantie om het begrijpen van het offer maar om het begrijpen van het leven en de wet die daartoe leidt.

Religieuze waan leidt tot niets dan verwaandheid. Het leven is praktisch en bedoeld om geleefd te worden. De bijbel is een praktisch boek en wie het loskoppelt van het gezonde verstand en gezond dagelijks leven slaat de plank mis. Maar wanneer Jezus iemand geneest of Jan Zeilstra iemand geneest door het woord van God, of wanneer ik genees door Zijn woord op te volgen dan bewijst dat dat het woord leven geeft en het dagelijks leven ondersteunt. Want ik genees door gewone dagelijkse dingen te doen en wat Jezus tegen mij zegt betreft gewone omgang in gezond vertand met anderen. Noem jij je eigen betoog redelijk: Leg dan maar eens uit waar die redeliikheid in zit.

Welke dokter zegt nu tegen een patiënt: Geloof mij maar, het komt goed. Wanneer ik niet naar de dokter (Jezus) geluisterd had zou het heel goed mogelijk zijn geweest dat mijn einde in een onbekend hoekje van een psychiatrisch ziekenhuis was geweest.

Er is niets dodelijks aan Christus maar er is iets dodelijks aan de zonde. Christus is het leven en wie ook maar een heel klein beetje met het goede te maken wil hebben zal beloond wordenmet he eeuwige leven. En het goede zal bij hem zijn.

Welke bijdrage je bedoeld weet ik niet maar wanner je de informatie wilt controleren dan kun je dat doen door hetgeen van toepassing is op je eigen persoonlijke situatie uit te testen door het geloof in God te beoefenen en gewoon praktisch bezig te zijn. Ga heen en wordt wijs.

B.S.
Ervaren pen

Bericht door B.S. » 04 dec 2022 01:51

Ga eens een keer zelf nadenken in plaats van allerlei dingen na te praten.

'Zie de verlossing van het evolutionisme! Geen doel meer! De mogelijkheid om je eigen leven zelf in te vullen. Geen narcistisch navelstaren meer, geen obsessie meer met de eigen voor de overgrote meerderheid minimale tekortkomingen gelijkstellen met immense zonde!
Leef je leven! Leef het uit!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 dec 2022 10:46

Barnabas schreef:
03 dec 2022 16:41
Rereformed schreef:
16 nov 2022 13:09
Barnabas schreef:
16 nov 2022 10:19

Wat klopt is dat er staat dat Christus is teruggekeerd. Hij is schepper zoals Johannes 1 zegt en Hij is Geest zoals God Geest is. Daarna is Hij neegedaald als mens op de aarde om Zijn wil bekend te maken. Hij heeft zich laten kruisigen opdat de zonden der mensen vergeven zouden worden opdat zij gered zouden worden van het oordeel van hun zonden. Daarom is Hij na Zijn dood uit Zijn lichaam getreden en is neergedaald in het dodenrijk waar Hij de sleutels heeft afgepakt en de mensen die bij Hem horen bevrijd heeft. Zij zijn daar niet meer. Daarna is Hij weer na Zijn lichaam terggekeert en heeft dat weer levend gemaakt en is daarmee naar de hemel opgevaren. Daarna is Hij teruggekeerd zoals staat in de teksten die jij aangehaald hebt en heeft woning gemaakt in de mens zoals ik, zoals Paulus dat beschrijft.
Hoe in vredesnaam klopt dit? Hoe verschilt dit van een psychose waarin de mens zich allerlei zaken inbeeldt die er niet zijn?
Hoe haal je het in je hoofd om te redeneren dat omdat de schrijver van het Johannesevangelie het zegt Jezus dus wel de schepper moet zijn? Hoe kan een verhaal van nederdalen naar de onderwereld, sleutels afpakken en mensen bevrijden, onderscheiden worden van iemand die volslagen warhoofdig is en allerlei onzin uitkraamt?
Besef je dat je overgeleverd bent aan de allergrootste goedgelovigheid? Dat je zelfs volslagen waanzin in alle serieusheid in je leven hebt toegelaten?
Wil je zeggen dat ik psychotisch ben. Dan is bij jouw het gezonde verstand weg. Wij weten wat wij zien omdat wij Christus aanvaard hebben. Maar dat zie jij niet en daarom kun je het niet zien. Waarom begrijp je niet wat ik zeg?
Het is precies omgekeerd, mijn beste: jij begrijpt niet wat ik zeg. Ik zet jou niet neer als psychotisch, maar merk op dat de religieuze beweringen waarmee je aankomt niet te onderscheiden zijn van de praat van een willekeurig warhoofd dat men toevallig tegen het lijf kan lopen. En zet jou neer als bijzonder goedgelovig, omdat je die malle redeneringen waarvoor geen enkel bewijs is aanneemt alsof ze waarheid zijn.
Je zegt dat de bijbel niet waar is terwijl je die heel gemakkelijk kunt controleren.
Precies. En de enige manier om die objectief te controleren is de achtmaal herhaalde nieuwtestamentische voorzegging van Jezus' spoedige wederkomst te bestuderen. Die is niet uitgekomen, oftewel hiermee is het christelijk geloof bewezen onwaar gebleken.
Dat heet een doorslaggevend bewijs van valsheid, en dat veegt alle getuigenis van tafel als irrelevant.
Goede gezondheid, vrede, geen oorlog. Allemaal dingen die Christus wil bereiken. Maar jij doet er niks mee en daarom ontdek je ook niks.
Hoezo ik doe daar niets mee? Ik vind ze mooie zaken om voor in te zetten. Ze te verbinden aan Christus is echter volkomen irrelevant, of, zo je wil, net zo relevant als ze te verbinden aan de Kerstman.
Dan zijn er bijvoorbeeld in Spreuken allerlei teksten die betrekking hebben op een gezond dagelijks leven. Die staan in de bijbel en dat is het Woord Gods en die kun je toepassen.
Even kijken wat ik vandaag kan toepassen. Ik zie het al, een prachtige tekst:

"Het pad van rechtvaardige Freethinkers is als de glanzende morgenlicht, dat steeds helderder straalt tot de volle dag!" (Spreuken 4:18)
Je kunt dus wel psychotisch roepen maar dan weet je niet waar je over spreekt.
Ik roep helemaal nergens dat jij psychotisch bent. Dat kom je ons helemaal zelf vertellen. Ik ga enkel af op wat jij hier op dit forum schrijft en becommentarieer dat. Ik noem dat niet psychotisch, maar op veel plaatsen bijzonder onsamenhangend en getuigend van weinig inzicht in wat een ander je probeert duidelijk te maken. In feite is het zo ernstig dat er op een forum als dit waar het in discussies om argumenten draait geen zinnig gesprek met je te voeren is. Maar daarom is je hier dit topic gegeven, waar je je helemaal mag uitleven. Ik zou zeggen concentreer je op dit topic, om te voorkomen dat je waarschuwingen krijgt wegens het overtreden van forumregels.
Ik voer geen monoloog maar reageer inhoudelijk op jou.
Hierin vergis je je deerlijk. Je begrijpt niet wat ik je aanzeg, noch ga je daar op in, noch begrijp je wat argumenteren inhoudt, noch geef je ooit een argument dat men in een discussie als geldig kan beschouwen, noch heb je ooit luisteren naar anderen geleerd. Zo ongeveer al je schrijven is een monoloog die je aan jezelf schrijft.
Born OK the first time

MZP
Forum fan

Bericht door MZP » 04 dec 2022 11:03

Op een dag kwam Jesjoea met zijn vrienden bij de kliffen, waar varkens werden gehoed,
een plek die door vrome Joden gemeden werd.
Tussen de varkens, voor de hut van de varkenshoeder, stond een man die er vies en ziekelijk uitzag.
De man stamelde en huilde.
Getroffen door het leed van de man ging Jesjoea naar hem toe en vroeg hem naar de reden van zijn leed.
De man bleek de stellige overtuiging te hebben bezeten te zijn door meerdere demonen.
Uit de woorden en de gedragingen van de man begreep Jesjoea dat hij deze man niet zomaar zou overtuigen
door te zeggen dat dit slechts inbeelding was.
Het geloof in sommige gedachtes kan het ergste zijn wat een mens overkomt.
Jesjoea overlegde even met zijn vrienden en er ontstond een plan.
Enkele vrienden verdwenen achter de hut van de hoeder, waar zij takken en stenen opraapten, en Jesjoea wendde zich weer tot de man,
en wist, meegaand in de waan van de man, deze te overtuigen dat Hij de Enige Zoon van God was,
in staat om alle demonen uit hem te verdrijven door deze in de varkens over te laten gaan.
Jesjoea schreeuwde uitzinnig: Demonen ! Verlaat deze man en neem bezit van de varkens !
Op dat moment deden zijn vrienden achter de hut een aanval op de varkens met stokken en stenen.
De arme varkens, die toch al voor de slacht bestemd waren, renden met gillende paniek naar de rand van de klif en vielen in de diepte.
Waarop de man genezing vond.
* happens

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 04 dec 2022 12:29

MZP schreef:
04 dec 2022 11:03
Op een dag kwam Jesjoea met zijn vrienden bij de kliffen, waar varkens werden gehoed,
Tussen de varkens, voor de hut van de varkenshoeder, stond een man die er vies en ziekelijk uitzag.
Getroffen door het leed van de man ging Jesjoea naar hem toe en vroeg hem naar de reden van zijn leed.
De man bleek de stellige overtuiging te hebben bezeten te zijn door meerdere demonen.
Uit de woorden en de gedragingen van de man begreep Jesjoea dat hij deze man niet zomaar zou overtuigen
Enkele vrienden verdwenen achter de hut van de hoeder, waar zij takken en stenen opraapten, en Jesjoea wendde zich weer tot de man,
en wist, meegaand in de waan van de man, deze te overtuigen dat Hij de Enige Zoon van God was,
in staat om alle demonen uit hem te verdrijven door deze in de varkens over te laten gaan.
Jesjoea schreeuwde uitzinnig: Demonen ! Verlaat deze man en neem bezit van de varkens !
Op dat moment deden zijn vrienden achter de hut een aanval op de varkens met stokken en stenen.
De arme varkens, die toch al voor de slacht bestemd waren, renden met gillende paniek naar de rand van de klif en vielen in de diepte.
En de demonen vrij waren, want demonen zijn niet sterfelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 04 dec 2022 12:37

Een lastig gesprek dit. Er wordt gepost, vragen gesteld n.a.v een bericht van heer Barnabas en vervolgens blijft het een aantal weken stil, waarna heer Barnabas een nieuwe monoloog start.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

chromis
Technologist

Bericht door chromis » 04 dec 2022 17:33

Hallo Barnabas,

Zie je hoe Rereformed (in zijn reactie naar jou) jouw reactie "opknipt in delen" en dan vervolgens structureel op jouw verhaal antwoord geeft? Dat zou jij ook kunnen doen: dan zou jij ook heel concreet op de vragen van Rereformed kunnen ingaan. Zie de snelcursus 'quoten'; dat maakt het voor ons allemaal leuker (en: leesbaarder). Als je hierbij hulp nodig hebt dan kan je gerust een topic hiervoor openen (wellicht in 'Ditjes en Datjes') of het hier vragen.

Om ellende te voorkomen (je hebt al een waarschuwing gekregen, zag ik) en ook wat Rereformed schrijft (dat je je het beste kan concentreren op dit topic): het is goed om je af te vragen wat je hier wilt bereiken. Laten we een ding simpel stellen: je zal 'vrijwel niemand' hier overtuigd krijgen op de wijze waarop je nu converseert :) Als dat echt jouw doel is... dan is de vraag: wat zou dan effectiever zijn?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Mullog
Diehard

Bericht door Mullog » 04 dec 2022 20:00

MZP schreef:
04 dec 2022 11:03
Als ik mij goed herinner moeten deze varkens enige tientallen kilometers rennen naar die kliffen, als het niet verder is. Behalve dat je varkens wel heel gek moet krijgen om die afstand af te leggen is het een duidelijke indicatie dat de schrijver van dit verhaal geen idee had van de geologie van het landschap waarin hij het verhaal plaatst. Het kan niet anders dan verzonnen zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

MZP
Forum fan

Bericht door MZP » 06 dec 2022 10:13

Mullog schreef:
04 dec 2022 20:00
Als ik mij goed herinner moeten deze varkens enige tientallen kilometers rennen naar die kliffen, als het niet verder is. Behalve dat je varkens wel heel gek moet krijgen om die afstand af te leggen is het een duidelijke indicatie dat de schrijver van dit verhaal geen idee had van de geologie van het landschap waarin hij het verhaal plaatst. Het kan niet anders dan verzonnen zijn.
Mijn verhaal speelt zich af bij de kliffen van DenHolder en maakt deel uit van de Kronieken der Kristonen.
We schrijven het jaar 2084, in een parallel universum, de planeet heet Terra, het land Batafoon.
Het kleine en woeste Batafoon, gelegen aan de dito Nortmare, bestaat grotendeels uit hooggebergte en moeras,
en heeft een klimaat met extremen en een mysterieuze binnenzee: Eimare.
De Yiddische sekte der Farrizoans uit het Rijch von Izroal, hebben dankzij de Terrawijde export van Farrizoaanse 5G-zendmasten
het overgrote deel der Mensjen tot slaaf weten te maken.
Op kwade dag zenden alle operationele 5G-zendmasten een signaal uit dat de breinen zonder Yiddisch DNA reduceert tot gehoorzame
bio-computers, gehoorzamend aan de opdrachten der Farrizoans.
Echter, een klein deel van de Mensjheit blijkt immuun te zijn: de Imuoans.
Voor deze groep van Imuoans geldt dat enkelen een hersenbeschadiging hebben gekregen: de Waankranks.
De mate van beschadiging verschilt van Waankrank tot Waankrank.
Waar de één enigszins disfunctioneel is, is de ander volslagen krankzinnig.
Multipersoonlijkheid is binnen de groep der Waankranks een regelmatig voorkomende afwijking.
Voor een groot deel van de Imoans op de planeet Terra geldt dat dit Batafoners zijn. Geen Mensj weet waarom.
Daarnaast is er nog een groep Izroalites, de Kristonen, die het niet eens zijn met de wrede heerschappij van hun Farrizoaanse stamgenoten.
Hun leider is Jesjoea Kriston, de enige Mensj bij wie de uitstorting van het 5G-signaal geleid heeft tot een wonderlijke mutatie
die hem zowel fysieke als mentale gaven heeft bezorgd.
Deze Kristonen zijn in diaspora gegaan en zijn met behulp van papyrusbootjes de Middenzee overgestoken om te landen in Zeusland.
Van daaruit hebben zij zich verspreid over het continent Eropoes.
Jesjoea is met een groep verzetsstrijders gevlucht naar Batafoon.
Menig Batafoner sluit zich aan bij de deze Kristonen,
en tezamen smeden zij een plan om de Farrizoans te verslaan...

(Imuoans !? Hoe spreek je dat in godesnaam uit zeg...)
* happens

Plaats reactie