Essay: Een onchristelijke wereld

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kitty
Ontoombaar

Essay: Een onchristelijke wereld

Bericht door Kitty » 23 dec 2012 01:05

Een vriend van mij schreef een essay dat ik jullie niet wil onthouden.

Een onchristelijke wereld - Wat als de man die wij Jezus noemen nooit geboren was?

Victor van der Sterren neemt de lezer in dit essay mee door de geschiedenis, van de oudheid, door de middeleeuwen en verder. Hij geeft aan wat de invloed van het christendom op de geschiedenis is geweest en spiegelt dit op zeer onderbouwde wijze aan een geschiedenis die er zou kunnen geweest zijn, wanneer dat christendom nooit bestaan had. Hij doet dit zeer knap met grote kennis van de geschiedenis en de heersende filosofie en denkwijzes en religies die er naast dat christendom waren en die zonder het christendom konden opbloeien.

Je moet er wel even voor gaan zitten, want het essay heeft ongeveer 40 pagina's. Maar zeer de moeite waard, zeker voor freethinkers.

Hier vind je het essay:

http://victorvandersterren.blogspot.nl/ ... ereld.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Essay: Een onchristelijke wereld

Bericht door Rereformed » 23 dec 2012 08:45

Goed leesvoer voor een zondagmorgen. Ik heb het met interesse gelezen.
Skandinavische inbreng komt er overigens nogal bekaaid van af. Het woordje 'viking' kwam in de beschouwingen niet voor.
Born OK the first time

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 23 dec 2012 10:43

Van de scandinavische kant weet jij natuurlijk vast weer meer dan de auteur. :)
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

CXT
Bevlogen

Bericht door CXT » 23 dec 2012 12:42

Bedankt voor het plaatsen Kitty! Het was een flinke pil, maar de moeite waard. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 23 dec 2012 14:21

Het relativeert in ieder geval de aanspraak dat het behoud van klassieke werken vooral aan het bestaan van het christendom is te danken. Zelfs dat het behoud van klassieke werken meer ondanks dan dankzij het bestaan van het christendom tot stand is gekomen, ondanks het feit dat er inderdaad bepaalde klassieke werken in kloosters bewaard zijn gebleven.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jinny

Bericht door Jinny » 23 dec 2012 20:02

Ik heb het met veel plezier gelezen.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 dec 2012 20:36

De syncretische ontwikkeling waar de auteur overschrijft daar sluit ik mij bij aan. Maar over het onderstaande hebben we al het een en ander geschreven. Waarbij de betrouwbaarheid ter discussie staat.
Er zijn geen (betrouwbare) ooggetuigenverslagen van zijn bestaan, maar er zijn diverse betrouwbare bronnen die hem noemen, slechts enkele decennia na zijn dood. Flavius Josephus (de Joodse historicus, leefde tussen 37 AD en 100 AD) verwijst naar Jezus op twee plaatsen in zijn Antiquitates Judaicae. Tacitus (55 AD — 120 AD) en Suetonius (69 of 70 AD — 140 AD), allebei Romeins en géén Christen, noemen hem ook. Verklaarde tegenstanders van het Christendom, zoals Celsus (leefde in de jaren rond 170 AD) en Lucianus van Samosata (c. 115 AD — 200 AD) noemen het bestaan van Jezus als een historisch feit. Deze auteurs vertellen ons weinig tot niets over hem, maar ze bevestigen dat hij bestond.
Maar we hebben hier al een paar topics over lopen, dus het heeft niet veel zin om het nog een keer over te doen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 23 dec 2012 20:41

Ik denk dat dit een handreiking is aan de gelovige lezer, koud stellen dat niet bestaan heeft betekent waarschijnlijk dat de gelovige lezer afhaakt ipv doorleest en en een spiegel ziet.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 23 dec 2012 21:27

Jim schreef:Ik denk dat dit een handreiking is aan de gelovige lezer, koud stellen dat niet bestaan heeft betekent waarschijnlijk dat de gelovige lezer afhaakt ipv doorleest en en een spiegel ziet.
Ik denk dat dit geschreven is door iemand die dit gewoon als een vaststaand gegeven aanneemt. Anders zet je niet je naam onder een stuk.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 23 dec 2012 21:41

Zou ook kunnen.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 dec 2012 00:48

PietV. schreef:
Jim schreef:Ik denk dat dit een handreiking is aan de gelovige lezer, koud stellen dat niet bestaan heeft betekent waarschijnlijk dat de gelovige lezer afhaakt ipv doorleest en en een spiegel ziet.
Ik denk dat dit geschreven is door iemand die dit gewoon als een vaststaand gegeven aanneemt. Anders zet je niet je naam onder een stuk.
Misschien kan iemand deze Victor van der Sterre opmerkzaam maken op dit draadje.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... us#p302005" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Oscardebest

Bericht door Oscardebest » 25 dec 2012 13:08

Erg goed artikel, met veel plezier gelezen.

Plaats reactie