Coby bidt voor Rereformed

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jinny

Re: Coby bidt voor Rereformed

Bericht door Jinny » 19 mei 2013 23:24

Volgens mij heb je nog steeds niet veel eigenwaarde, maar dat is mijn persoonlijke mening.....

Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy » 19 mei 2013 23:41

pallieter schreef:Ben blijkbaar weer wat begonnen. Goede les Ken, diegene die het snelst beledigd zijn, daarvoor moet je oppassen. Niet voor diegenen die af en toe wat onhoffelijk zijn, die zijn meestal recht voor de raap.
Valt mee er wordt meer van gemaakt dan het was. Tussen recht voor de raap en ronduit lomp zijn zit een wereld van verschil, met het eerste heb ik geen problemen.
pallieter schreef:Hou maar gerust je onderschrift hoor Ken, kan nog wat animo opleveren. :wink:
Animo waarvoor?
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 20 mei 2013 00:05

Coby
Maar de volgende stap van je vind ik wel heel eng. Ben je nu een atheist of ben je een soort vrijmetselaar geworden die Lucifer aanbidt? Dit heeft veel weg van een religie. Want je zegt dat je gelooft dat God Satan heeft geschapen.

Voor mij is de bijbel een verhalen boek. Een sprookjes boek. Ik ben me rot gaan zoeken naar God en de enige plek waar ik hem vond was in een heel oud boek. Buiten dat boek is God nergens te vinden.Praten over de bijbel is voor mij een soort boekbespreking. Zoals je ook een boekbespreking kan houden over elk ander boek.

En dan vind ik de figuur Satan een prettiger figuur dan de figuur God. Hij is tenminste eerlijk, verteld geen halve waarheden, doet geen loze beloftes en vermoord geen mensen.

Heeft Satan gelogen toen hij dit zei:

Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

Nee toch?

Sterven deden ze uiteindelijk wel, maar God sprak maar de halve waarheid. En de halve waarheid vertellen zijn de beste leugens.
Satan doorzag God!

Groet Kristel

Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy » 20 mei 2013 00:10

lost and not found yet! schreef:Heerlijk! De chips en de cola in de plaatselijke supermarkt, en de wodka bij de slijterij zijn uitverkocht! Nog nooit was "bankhangen" zo leuk! Succes allemaal! Been there, seen it, done that! Maar telkens weer heerlijk, ouderwets vermakelijk! Ik lees rustig verder mee! :lol:
Ken Yehuwdiy schreef:Wat zijn misverstanden toch vermakelijk, geniet van je baco en de chips zodra je er over kunt beschikken!
doctorwho schreef:Woco geen baco [-X
Inderdaad, u heeft gelijk! :)
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.

coby
Forum fan

Bericht door coby » 20 mei 2013 00:40

vuurdoorn schreef:Coby
Maar de volgende stap van je vind ik wel heel eng. Ben je nu een atheist of ben je een soort vrijmetselaar geworden die Lucifer aanbidt? Dit heeft veel weg van een religie. Want je zegt dat je gelooft dat God Satan heeft geschapen.

Voor mij is de bijbel een verhalen boek. Een sprookjes boek. Ik ben me rot gaan zoeken naar God en de enige plek waar ik hem vond was in een heel oud boek. Buiten dat boek is God nergens te vinden.Praten over de bijbel is voor mij een soort boekbespreking. Zoals je ook een boekbespreking kan houden over elk ander boek.

En dan vind ik de figuur Satan een prettiger figuur dan de figuur God. Hij is tenminste eerlijk, verteld geen halve waarheden, doet geen loze beloftes en vermoord geen mensen.

Heeft Satan gelogen toen hij dit zei:

Jullie zullen helemaal niet sterven,’ zei de slang. 5 ‘Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat jullie dan als goden zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.’

Nee toch?

Sterven deden ze uiteindelijk wel, maar God sprak maar de halve waarheid. En de halve waarheid vertellen zijn de beste leugens.
Satan doorzag God!

Groet Kristel
Okay, een sprookjesboek, ik dacht al.
Satan sprak een halve waarheid. God zei later ook dat ze geworden waren als een Hunner, kennende goed en kwaad. Dat klopt, dat loog satan niet.
Maar hij zei: gij zult geenszins sterven en dat deden ze wel, niet direct een natuurlijke dood, maar wel binnen 1000 jaar (een dag is als 1000 jaar) en direct geestelijk. Ze zouden niet natuurlijk en geestelijk gestorven zijn als ze er niet van gegeten hadden en in plaats daarvan van de Levensboom hadden gegeten.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

sytze
Diehard

Bericht door sytze » 20 mei 2013 00:44

Coby,

volgens mij zijn we elkaar al eens tegen gekomen. Ik schrik van je schrijven en voel me persoonlijk verplicht te reageren op het volgende stuk schrijfwerk dat van jou afkomstig is,
Ik persoonlijk? Zonder God? Nee. Heb het geprobeerd, kwam niet verder dan psychotisch zijn, stemmen horen, zelfmoordneigingen hebben, een zelfmoordpoging doen en borderlinegedrag vertonen.
Het is nu vele malen gezelliger in mijn leven, ook voor m'n omgeving. Daarom geloof ik ook dat de duivel slecht is en God goed, want Hij was de Enige die me ervan kon bevrijden. Psychiaters en psychologen konden er niets mee. En dat jaar zonder Hem was verschrikkelijk, evenals de jaren voordat ik Hem kende. Zij die gezond zijn, hebben geen Geneesheer nodig, maar zij die ziek zijn.

Je zegt: zonder god vertoon ik de volgende verstoringen: psychoses, auditieve hallucinaties (dit gaat goed samen), suïcidaal en gedragingen die veel weg hebben van borderline (suïcidaal en borderline gaat ook goed samen, heb ik vernomen uit ervaring)

Met een god vertoon je deze verstoringen niet. Zou het dan niet kunnen zijn dat je ons of niet helemaal de waarheid verteld om je verhaal in stand te houden (en ik zeg niet dat dit zo is, ik vraag het je alleen, het is erg belangrijk dat we in dit soort dingen eerlijk zijn of er anders bij aangeven dat we dit soort privacy gevoelige informatie niet willen delen) óf ga je je hier naar gedragen omdat je graag wilt dat je god bestaat, en houd je op met deze gedragingen zodra je god weer omarmt, om jezelf te bewijzen dat hij bestaat? Lieg je wellicht tegen jezelf? (ook hiervan zeg ik niet dat dit persé zo hoeft te zijn, maar wel de moeite waard om te overdenken)

Denk hier eens heel goed over na. Probeer deze gedachte even vast te houden, dat is het enige wat ik je vraag.

Met vriendelijke groeten,

Sytze

p.s. Als je echt niet kunt leven zonder jou geloof, en je hebt écht last van deze stoornissen zodra je jou geloof los laat, geloof dan. Maar als je ooit niet genoeg meer uit jou geloof kunt halen, er komen vragen in je op die de bijbel niet kan beantwoorden, voel je dan vrij op dit forum te komen. Je bent altijd welkom.
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 01:45

Aan de reacties van onder meer Vuurdoorn, Coby maar ook Rereformed begin ik te begrijpen dat de evangelische stroming die door mij altijd als zwimzwappende (nieuw zelf verzonnen woord, de klank beschrijft de betekenis) semi-new-age hippie achtige tralala dans en onzin stroming werd beschouwd (die ik in een discussie op intellectueel vlak vaak direct tegen de grond kreeg) op gevoelsmensen (en/of mensen die de spier van het intellect niet hebben getraind) toch een dergelijke invloed hebben (zéker wanneer ze kwetsbaar zijn, zoals ziektes het lichaam kunnen binnen dringen bij lichamelijke kwetsbaarheid) die vele malen groter is dan ik eerst door had...

Ik vraag mij dan ook af wat het effectieve medicijn is in deze aangezien ik wel een zekere gevoeligheid bezit maar nog nooit echt na heb gedacht, en misschien ook het inzicht mis omdat ik nooit extreem gelovig ben geweest, over de "zere plekken" van deze stroming.

Dit vraag ik ook omdat ik in deze discussies altijd wel "win" (in de zin dat hun """argumenten""" totaal geen voet aan grond krijgen) maar ze tegelijk bij hen niet doordringen als belangrijk. Je ziet ze een beetje wazig kijken en op z'n best komt eruit "Ja oke als je het zo bekijkt heb je eigenlijk wel gelijk.." maar ondertussen gaan ze vrolijk door OOK AL HEB IK NET F***NG GELIJK GEKREGEN. Het lijkt gewoon niet door te dringen en dat is soms zéér frustrerend.

Misschien iets leuks voor een nieuw topic... De 100 zwakke punten van het evangelisch geloof.

Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi » 20 mei 2013 01:55

Beste Coby,

Iets wat bij me opkwam was: in hoeverre kan jij echt over je onzekerheden praten -> in hoeverre is je omgeving bereid om je tegemoet te treden, in deze?
God is immers pas 'echt goed voor je' als je niets meer van je medemens verwachten kan..
Dat niets meer kunnen verwachten van je medemens, dat ligt vaak niet aan de persoon die het zo aanvoelt en ervaart, maar ook vaak echt aan zijn/haar omgeving!
En ja, het is echt niet evident om zomaar de ene 'omgeving' in te ruilen voor een andere, is het niet?!
Dat je god zoekt, lijkt me dan ook erg begrijpelijk, ja zelfs aannemelijk.

De mensen die zich niet goed voelen in hun omgeving worden niet zelden aan hun lot overgelaten.
Maar ze hebben ook echt wel zelf wat huiswerk te doen: die nodige stappen te zetten: een toenadering tot zij die hen eventueel wèl kunnen begrijpen!!! Dat vergt veel werk en introspectie!!
Behoorlijk verder gaand, dan de vraag of je god hebt teleurgesteld of niet.
Omdat de medemens een spiegel is en god dat niet is, is de medemens veel gevaarlijker om je aan te toetsen.
Volgens mij de essentie van de reden waarom god nog steeds bestaat in de spinsels van mensen..

Dat is een heel moeilijk parcours: mensen opzoeken en je erbij toetsen of aansluiten...
Maar de mensen zeggen tenminste eens iets terug als je met hen praat: iets geheel anders dan de dode letter van een boek, die veelzijdig interpreteerbaar is en dus in ieders kraam kan passen, zo gewenst (en dat is het ook!).

Groeten

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 02:31

coby schreef: Nee, God schiep de mens goed, maar Adam en Eva zondigden (ze gehoorzaamden niet, wilden doen wat ze zelf wilden, aan God gelijk zijn, trots) en daardoor stierf hun geest en werden ze geestelijk gescheiden van God. Ze kregen een zondenatuur en het gevolg was al direct dat hun zoon zijn broer vermoordde (terwijl God hem nog waarschuwde, hij kon kiezen om het niet te doen). Daarom moest Jezus sterven en opstaan, zodat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden. Dan krijg je Zijn zondeloze natuur en ben je weer in gemeenschap met Hem (wedergeboorte), je ziel moet dan nog geheiligd worden en daar kun je voor kiezen.
Ik zal even meegaan in de theorie van God kan ook wel iets zonder offer vergeven en niet gelijk met dood gaan straffen en een offer eisen: dan hadden Adam en Eva eeuwig geleefd op aarde met in hun aard een mix van goed en kwaad die resulteerde in een kind als Kain en uiteindelijk Hitler. Die hadden dan ook allemaal eeuwig hier geleefd.
Heb je weleens bedacht dat Gods hart kapot is gegaan door die scheiding van Hem en de mens? Zo erg, dat Hij mens werd en Zich liet kruisigen en weer opstond om ons met Hem te verzoenen? Niet alleen voor de mens was het erg.
Coby... Ik weet niet of iemand je hier al eens over verteld heeft dus zal ik het even doen. Dat verhaaltje van Adam en Eva is eigenlijk in scene gezet. (p.s. dat ik hierover praat, over bijbelse stukjes: ik heb gelezen dat je dat soms verward met aannemen dat ik er in zou geloven, dat doe ik niet, ik praat hierover het verhaaltje zoals je over een kuifje strip kan praten of over iets wat er gebeurt in een samson en gert aflevering...)

Concrete lijn aan de hand van punten... Almachtig goede god schept lucifer, die wordt uiteindelijk duivel (als god echt almachtig goed is zijn er een aantal mogelijkheden: 1. de bijbel liegt want god zal dan echt wel hebben gezien dat er iets niet helemaal in orde was met lucifer, 2. en/of god heeft lucifer expres zo gemaakt, 3 god is niet almachtig en liegt daarover, hoe dan ook... Iemand liegt want het strookt niet met elkaar want waarom zou een almachtig goede god niet almachtig goed scheppen maar ook kwaad? dat is even belangrijk om bij te houden (p.s. keuvelen over vrije wil doen we niet aan want dan verleg je alleen het "probleem", want god heeft de wil van lucifer gemaakt, m.a.w., de wil van lucifer komt voort uit god, je begrijpt wel waar dit heen gaat: god zou niet puur goed zijn in dat geval maar veel andere opties zijn er niet (er zijn er geen)).

Nu gaan we over naar het stukje waarin adam en eva worden gemaakt uit stof. Lezers gaan er vanuit dat adam en eva god snappen wanneer hij zegt dat ze dingen niet mogen doen want dan gebeurt er iets slechts (let op dat stukje "er gebeurt dan iets slechts"). Dat is niet zo. Adam en eva kunnen god niet begrijpen want zij missen tenslotte de kennis van goed en kwaad. Hoe kunnen zij dan reden gevolg kennen? wanneer je kiest zijn er altijd gevolgen maar de aard van het overtreden van het gebod van god kenden adam en eva niet want ze zijn ONVOLLEDIG gemaakt. Ze waren pas écht MENS nadat ze die vrucht hadden gegeten.

Satan zette ze aan tot het eten van die vrucht, satan was lucifer, lucifer is gemaakt door god, dit is dus een toneelstukje. Het is eigenlijk allemaal vrij simpel...

Het is ook vrij ironisch, want zonder lucifer zou de mens nooit volledig zijn geweest, een intrinsiek stukje manipulatie wat voortvloeit uit dit simpele fabeltje en het leukste is dat we verder helemaal geen bijbeltekstjes nodig hebben om deze facade aan de orde te stellen.

Gewoon een béétje nadenken.

coby schreef: Ik ben niet gelovig opgegroeid en had nog nooit over de hel gehoord. Dat is niet de reden dat ik Hem zocht of nu nog steeds bij Hem blijf. Liefde is de reden, niet angst.
Ik kan dan netzogoed leven zoals ik wil en in mijn laatste ademzucht het zondaarsgebed opzeggen. Ik wil niet zonder Hem. Dat heb ik trouwens gedaan met die poging, ik had het mooi uitgekiend,want ik wist dat het niet mocht en slikte alle pillen met drank, zette mij neer aan de waterkant en dacht: ik bid het zondaarsgebed, dan is het toch niet meer te redden. Maar ik werd zo suf van dat spul en kon daardoor niet alles slikken en toen ik had gebeden, overtuigde Hij mij (Hij was er, echt) dat ik een hypocriet zou zijn om de rest ook te slikken en ik moest om hulp bellen.
Je verward duidelijk liefde met angst. Als je op dat moment duidelijk iemand zag en dacht 'hey dat is god' had je gewoon last van een psychose. En dat is niet erg... want als je onder extreme geestelijke druk staat (iets wat religie trouwens érg goed kan opwekken) doet je brein vreemde dingen. Vreemd als in; dat wat je bewust binnenkrijgt via je zintuigen is niet dát wat er in werkelijkheid gebeurt.

Dat om hulp bellen was je instinct tot zelfbehoud en blij om te lezen dat dat je uiteindelijk heeft gered.
coby schreef: Ik kan je heel goed volgen dat je God loslaat, eerst door de omstandigheden die je mee hebt gemaakt niet meer gelooft dat Hij goed is, Hem de schuld geeft en vervolgens concludeert dat Hij niet bestaat. Tot zover was ik ook gekomen. Maar toen geloofde ik dus niet meer dat God en de duivel bestonden.
Kijk, en hier zijn we dan weer bij Adam en Eva en de bomen. Er is nog helemaal niets veranderd. Zijn oude trucjes werken nog perfect. Heeft God niet gezegd.. God als de bozo afschilderen.
Neem alsjeblieft eens een hapje van die Levensboom, smaakt en ziet dat de Here goed is en de duivel een mensenmoorder van den beginne en een leugenaar. Enerszijds ben ik wel blij dat het kreng me zo intens haatte dat hij zich bij mij niet kon voordoen als een engel des Lichts. Ik weet dat ik voor mijn bekering bezeten van hem was.
Mensen die lucifer aanbidden worden doorgaans satanisten genoemd (niet vrijmetselaars. We hebben er hier eentje maar ben zeker dat hij zich niet aangesproken voelt :lol: ) en ook het satanisme is een uitvinding van de zoon van een circusartiest die zich puberaal wilde afzetten tegen de gevestigde orde :D

Ik verwijs hierbij graag terug naar mijn eerdere uitleg over genesis.

Maar, die kan je natuurlijk weer opvatten als "*pakt kruisje* oh nee hij wil god slecht doen lijken!! daarom zegt hij dit... blablabla *kromredenering en het aanhalen van onderwerpen die er niets mee te maken hebben*"

Doe dat alsjeblieft niet, het is puur om aan te geven hoe manipulatief dat stukje adam en eva tekst is. Je gevoel wordt er door beïnvloed op een manier waar je niet bewust zelf voor kiest. Je bent gemanipuleerd, geprogrammeerd, om dit verhaaltje als motivatie te gebruiken voor de rest van je geloof.

Ik hoop dan dat het volgende duidelijk is: alles wat voortvloeit uit gedachten die uit genesis voortvloeien zijn niet zuiver. En het allerbelangrijkste:

Al die tijd ben je zelf degene geweest die zo goed voor jou heeft gezorgd en dat is super cool van je! =D>

Puur om wetenschappelijke redenen is het hele scheppingsverhaal onzin maar ik hou het nu even "evangelisch" door alleen maar over gevoel te praten. Ben er 100% van overtuigd dat wetenschap je alleen nog maar meer zou verwarren...

Hopelijk heb ik je een beetje geholpen! :D Groetjes!

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 mei 2013 06:20

@Kevin,
Geweldige bijdragen die je hier gaf :!:
Kevin schreef:Aan de reacties van onder meer Vuurdoorn, Coby maar ook Rereformed begin ik te begrijpen dat de evangelische stroming die door mij altijd als zwimzwappende (nieuw zelf verzonnen woord, de klank beschrijft de betekenis) semi-new-age hippie achtige tralala dans en onzin stroming werd beschouwd (die ik in een discussie op intellectueel vlak vaak direct tegen de grond kreeg) op gevoelsmensen (en/of mensen die de spier van het intellect niet hebben getraind) toch een dergelijke invloed hebben (zéker wanneer ze kwetsbaar zijn, zoals ziektes het lichaam kunnen binnen dringen bij lichamelijke kwetsbaarheid) die vele malen groter is dan ik eerst door had...

Ik vraag mij dan ook af wat het effectieve medicijn is in deze aangezien ik wel een zekere gevoeligheid bezit maar nog nooit echt na heb gedacht, en misschien ook het inzicht mis omdat ik nooit extreem gelovig ben geweest, over de "zere plekken" van deze stroming.
Inderdaad een interessant onderwerp om ooit eens te bespreken. Iedere geloofsrichting heeft zijn typische zwakheden. De zwakheid van een geloof dat het vooral van de geloofservaring moet hebben is dat het te subjectief is en de rationele kant niet erg kritisch ontwikkeld is.
Er is zelfs een boek over geschreven door Mark A. Noll: The Scandal of the Evangelical Mind, dat ik in mijn boekenkast heb staan, en dat begint met deze zin: "The scandal of the evangelical mind is that there is not much of an evangelical mind". De grote nadruk op persoonlijke vroomheid en geloofsbeleving heeft tot gevolg gehad een enorme afwezigheid van intellectueel denken over de maatschappij en de volledige afwezigheid van kritisch-intellectueel nadenken over het geloof. Veelvuldig stuit men zelfs op anti-intellectualisme.

Iets wat een grote rol gespeeld heeft in mijn ontkerstening is juist dat het evangelische geloof vol zit met mensen waar niet op enige rationele manier mee te praten valt. Voor mij is een geloof dat zo'n basis heeft een ego-trip voor mensen die psychisch beschadigd zijn, geloof nodig hebben als drug, en intellectueel zich niet erg ontwikkeld hebben. Het is dus voor mensen die aan rationaliteit een grote waarde geven onmogelijk serieus te nemen.
Born OK the first time

Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy » 20 mei 2013 10:54

Kevin schreef:Concrete lijn aan de hand van punten... Almachtig goede god schept lucifer, die wordt uiteindelijk duivel (als god echt almachtig goed is zijn er een aantal mogelijkheden: 1. de bijbel liegt want god zal dan echt wel hebben gezien dat er iets niet helemaal in orde was met lucifer, 2. en/of god heeft lucifer expres zo gemaakt, 3 god is niet almachtig en liegt daarover, hoe dan ook... Iemand liegt want het strookt niet met elkaar want waarom zou een almachtig goede god niet almachtig goed scheppen maar ook kwaad?
Er staat niet dat God almachtig goed is, maar almachtig en dat betekent macht over alles, dus ja ook kwaad, zie Jesaja 45,7. Overigens kreeg ik de wind van voren toen ik op een christelijk forum naar dit vers verwees en liet men mij weten dat ik het uit de context citeerde. Het geval wil namelijk dat christenen niet geloven dat God wat met het kwaad te maken heeft. Dat zeg ik er even bij voordat iemand denkt dat ik een algemeen aanvaarde leer verkondig. Denk ook niet dat christenen zo Bijbel getrouw als men doet voorkomen, want in negen van de tien gevallen zijn ze dat alleen als de Bijbel overeenkomt met de leer van hun kerk.
Kevin schreef:dat is even belangrijk om bij te houden (p.s. keuvelen over vrije wil doen we niet aan want dan verleg je alleen het "probleem", want god heeft de wil van lucifer gemaakt, m.a.w., de wil van lucifer komt voort uit god, je begrijpt wel waar dit heen gaat: god zou niet puur goed zijn in dat geval maar veel andere opties zijn er niet (er zijn er geen)).
Dat ben ik helemaal met je eens en het is wel interessant dat optie 2 overeenkomt met wat het jodendom leert aangaande satan. In Job 1,12 en 2,6 zien we dat de satan toestemming van God nodig heeft alvorens hij Job ziek kan maken en de vrouw van Job geeft God de schuld (Job 2,9) en niet satan. Kennelijk was zij niet katholiek noch gereformeerd. :D

Ook ik kan niet geloven dat een almachtige God zich laat verrassen door zijn eigen schepselen, maar dat krijg je christenen absoluut niet onder het verstand.

Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy » 20 mei 2013 11:17

Kevin schreef:Dit vraag ik ook omdat ik in deze discussies altijd wel "win" (in de zin dat hun """argumenten""" totaal geen voet aan grond krijgen) maar ze tegelijk bij hen niet doordringen als belangrijk. Je ziet ze een beetje wazig kijken en op z'n best komt eruit "Ja oke als je het zo bekijkt heb je eigenlijk wel gelijk.." maar ondertussen gaan ze vrolijk door OOK AL HEB IK NET F***NG GELIJK GEKREGEN. Het lijkt gewoon niet door te dringen en dat is soms zéér frustrerend.
Ja dat irriteert mij ook, vandaar dat ik niet meer met ze in discussie ga, want dat is als tegen de wind in pissen.

Nog een extra ergernis voor mij is dat ze beweren dat de Bijbel het geïnspireerde woord van God is, terwijl ik weet door wat er uit hun monden komt dat ze dat liegen. Dat maakt me nijdig en daar durf ik ook ronduit voor uit te komen zodat me een keer door een zwarte kous refo verweten werd dat Christus geen gestalte in me heeft. Ja, dat krijg je te horen van sommige Bijbelvaste christenen als je hun woorden toetst aan de praktijk.

Gelukkig zijn er christenen en christenen net zoals er joden en joden zijn! :)

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 20 mei 2013 12:13

En ook dit:
De benaming Satan komt uit het Hebreeuws en betekent 'lasteraar', 'verzoeker', 'scheidingmaker, 'tegenstander' en soms ook 'zwerver'. Het ook veelgebruikte synoniem duivel is van het Griekse diábolos afkomstig en heeft soortgelijke betekenissen.

Satan is taalkundig beschouwd dus geen naam maar een zelfstandig naamwoord of een titel. Christenen en moslims zien Satan als een enkele persoonlijkheid, een opstandige geest die verantwoordelijk is voor het verderf op aarde maar wiens dagen geteld zijn.
zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan" onclick="window.open(this.href);return false; Is gewoon op te zoeken.

De Satan kan verwijzen naar verschillende personen en niet naar een persoon. Je zou het zelfs kunnen zien als een strikte verwijzing naar dat wat verzoekt en dat zou zelfs God kunnen zijn en dat komt dus geheel overeen met wat Ken Yehuwdyi schrijft. Ook kun je de Satan zien als een boodschapper iemand die mensen op de hoogte brengt van de mogelijkheden en de keuzes die mensen hebben dus ook een scheidingmaker tussen goed en kwaad. Goed en Kwaad zijn geen echte zelfstandige naamwoorden, maar tot zelfstandige naamwoorden verhaspelde bijwoorden. Volkomen arbitraire niet zelfstandig bestaande concepten die nooit los van elkaar zijn te zien . Iets wat de ene keer goed is kan de andere keer uitgelegd worden als kwaad.

coby
Forum fan

Bericht door coby » 20 mei 2013 12:37

Rereformed schreef:@Kevin,
Geweldige bijdragen die je hier gaf :!:
Kevin schreef:Aan de reacties van onder meer Vuurdoorn, Coby maar ook Rereformed begin ik te begrijpen dat de evangelische stroming die door mij altijd als zwimzwappende (nieuw zelf verzonnen woord, de klank beschrijft de betekenis) semi-new-age hippie achtige tralala dans en onzin stroming werd beschouwd (die ik in een discussie op intellectueel vlak vaak direct tegen de grond kreeg) op gevoelsmensen (en/of mensen die de spier van het intellect niet hebben getraind) toch een dergelijke invloed hebben (zéker wanneer ze kwetsbaar zijn, zoals ziektes het lichaam kunnen binnen dringen bij lichamelijke kwetsbaarheid) die vele malen groter is dan ik eerst door had...

Inderdaad een interessant onderwerp om ooit eens te bespreken. Iedere geloofsrichting heeft zijn typische zwakheden. De zwakheid van een geloof dat het vooral van de geloofservaring moet hebben is dat het te subjectief is en de rationele kant niet erg kritisch ontwikkeld is.
Er is zelfs een boek over geschreven door Mark A. Noll: The Scandal of the Evangelical Mind, dat ik in mijn boekenkast heb staan, en dat begint met deze zin: "The scandal of the evangelical mind is that there is not much of an evangelical mind". De grote nadruk op persoonlijke vroomheid en geloofsbeleving heeft tot gevolg gehad een enorme afwezigheid van intellectueel denken over de maatschappij en de volledige afwezigheid van kritisch-intellectueel nadenken over het geloof. Veelvuldig stuit men zelfs op anti-intellectualisme.

Iets wat een grote rol gespeeld heeft in mijn ontkerstening is juist dat het evangelische geloof vol zit met mensen waar niet op enige rationele manier mee te praten valt. Voor mij is een geloof dat zo'n basis heeft een ego-trip voor mensen die psychisch beschadigd zijn, geloof nodig hebben als drug, en intellectueel zich niet erg ontwikkeld hebben. Het is dus voor mensen die aan rationaliteit een grote waarde geven onmogelijk serieus te nemen.
De evangelische kerk is dan ook vrij gevoelig voor dwaalleer. Men heeft de kennis verworpen. Het O.T. dat snappen we niet, we vragen het niet aan een Messiaans joods leider of iemand van de gereformeerde kerk die er jaren studie naar hebben gedaan, nee we lezen het gewoon niet en halen er alleen de leuke stukjes uit. Is er een nieuwe beweging van de Geest? Hallelujah, prijs de Heer, het voelt goed, dus het moet dan ook wel goed zijn. Een samenwerking zou niet verkeerd zijn. Er valt nog een hoop te leren van rationeel denkende mensen die ook wat meer kennis hebben.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 mei 2013 12:37

coby schreef: Ik heb weet ik hoeveel links gepost waarin ik laat zien dat Mijn LoverMan (Uw Man is uw Maker) goed is. Ik ken Hem namelijk. Maar ja, zo zinloos eigenlijk om dat te doen als iemand niet eens gelooft dat Hij bestaat. Heeck maakte die opmerking van waarom zou ik een boek lezen van een god in wiens bestaan ik niet geloof. Hele goeie. De reden dat gelovigen hier met Bijbelteksten aankomen in eerste instantie, is aan de ene kant dat ze een christelijk wereldje zijn gewend, maar hier staan ook behoorlijk wat teksten op het forum. Waarom eigenlijk?
Maak je ook een site met: Ik geloof niet in Sinterklaas, maar hij is wel zwarte piet, die ook niet bestaat.
Ik lees hier telkens: Ik geloof niet in God, maar Hij is wel slecht. Hij is wel een loverboy. Stop maar liever Mijn Vriend te beledigen, want ik verdedig Hem met hand en tand.
Wat zou jij doen als je een lieve vrouw hebt, een fantastische relatie en ik maak een site aan waarin ik zeg dat ze een secreet is, ook letterlijk, want ze is ook al jaaaren dood en ze was een lovergirl die het slechts met je voorhad. Zou je het fijn over je heen laten gaan en zeggen: wat een leuke mening?
Coby,
Dank dat je me aanhaalt, want nu kan ik verduidelijken dat je het enerzijds over een bestaand lief secreet hebt en anderzijds over een in de werkelijkheid nergens aanwijsbare reli-fantasie. Als je verschillende zaken zo door elkaar gebruikt, zou je ook touringcarbedrijven mogen vergelijken met vliegendetapijtjesondernemingen. Van die laatste sla ik de reclames ook over.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie