Coby bidt voor Rereformed

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vuurdoorn
Forum fan

Re: Coby bidt voor Rereformed

Bericht door vuurdoorn » 20 mei 2013 15:30

Okay, een sprookjesboek, ik dacht al.
Satan sprak een halve waarheid. God zei later ook dat ze geworden waren als een Hunner, kennende goed en kwaad. Dat klopt, dat loog satan niet.
Maar hij zei: gij zult geenszins sterven en dat deden ze wel, niet direct een natuurlijke dood, maar wel binnen 1000 jaar (een dag is als 1000 jaar) en direct geestelijk. Ze zouden niet natuurlijk en geestelijk gestorven zijn als ze er niet van gegeten hadden en in plaats daarvan van de Levensboom hadden gegeten.
Coby,

Lees eens goed en kritisch wat je hier nu schrijft!

Je hebt het over dat ze geworden waren als een Hunner, kennende goed en kwaad, maar ook dat ze direct geestelijk gestorven waren. Dus al je een Hunner bent ben je geestelijk gestorven? Ik maak hierop uit dat dus God al geestelijk dood was!

Ben je geestelijk dood als je afgesneden bent van God of kom je dan juist tot jezelf?

Adam en Eva waren juist voor het eten van die magische appel geestelijk dood want ze wisten nog van niets.Het eten daarvan heeft ze wakker gemaakt! Het heeft ze mens gemaakt! En God zelf vertoont wel heel veel menselijke trekken. b.v. dat hij een jaloers God is.

Groet Kristel

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 15:33

Rereformed schreef:@Kevin,
Geweldige bijdragen die je hier gaf :!:

Inderdaad een interessant onderwerp om ooit eens te bespreken. Iedere geloofsrichting heeft zijn typische zwakheden. De zwakheid van een geloof dat het vooral van de geloofservaring moet hebben is dat het te subjectief is en de rationele kant niet erg kritisch ontwikkeld is.
Er is zelfs een boek over geschreven door Mark A. Noll: The Scandal of the Evangelical Mind, dat ik in mijn boekenkast heb staan, en dat begint met deze zin: "The scandal of the evangelical mind is that there is not much of an evangelical mind". De grote nadruk op persoonlijke vroomheid en geloofsbeleving heeft tot gevolg gehad een enorme afwezigheid van intellectueel denken over de maatschappij en de volledige afwezigheid van kritisch-intellectueel nadenken over het geloof. Veelvuldig stuit men zelfs op anti-intellectualisme.

Iets wat een grote rol gespeeld heeft in mijn ontkerstening is juist dat het evangelische geloof vol zit met mensen waar niet op enige rationele manier mee te praten valt. Voor mij is een geloof dat zo'n basis heeft een ego-trip voor mensen die psychisch beschadigd zijn, geloof nodig hebben als drug, en intellectueel zich niet erg ontwikkeld hebben. Het is dus voor mensen die aan rationaliteit een grote waarde geven onmogelijk serieus te nemen.
Thnx voor de boeksuggestie. De korte beschrijving die er bij staat geeft ook een beetje mijn mening weer over de evangelische stroming, zonder dat ik er een heleboel van weet. Maar het wordt wel direct duidelijk wanneer je met zo iemand praat. Het gaat inderdaad alléén maar over de beleving, wat je voelt, hoe je bepaalde dingen ziet. Waarschijnlijk omdat er maar zo weinig wordt gezien en de diepgang er niet in zit. Misschien wel in het oog van de specifieke gelovige maar een meter in troebel water wat religie heet is heel wat anders dan de trog van wetenschap die ze door hun geloof niet kunnen ontdekken.
coby schreef:Er staat in de Bijbel dat God almachtig is en dat Hij goed is en wat Hij schiep was goed. Hij laat wel het kwade ontstaan: rampen, als zijn geduld op is en er geen bekering komt om het kwaad te vernietigen.
Als god al die slechte dingen doet, waarom heb je de duivel dan nog nodig? Als god de duivel heeft gemaakt kan ik dat niet bepaald goed noemen. Hoe kan zijn geduld op zijn als hij almachtig én goed is? Wáárom heeft een almachtig goede god bekering nódig?

Het punt is dat wij als mens makkelijk een wereld kunnen bedenken waarin dit alles (rampen, ziekte, honger, dorst, ruzie, oorlog, mishandeling, dood, frustratie, verdriet, verlies, somberheid, boosheid, machteloosheid, etc) niet nodig is. Als god dan zo almachtig goed is, waarom is de wereld dan niet zoals wij die als 'puur goed' inzien? Als wij het zo makkelijk in één zin kunnen beschrijven, waarom heeft god de wereld dan niet zó gemaakt?

We hebben net al gezien dat heel genesis gewoon een farce is. Een toneelstukje, in scene gezet om het denken te manipuleren. Want dat is religie: als je de li weg haalt staat er regie: manipuleren en sturen, een oud systeem van volksmennerij en niet meer dan dat en zéker niet het woord van een almachtig goede god.

Dit zijn vragen waar je absoluut niet omheen kan en waar geen rationeel bevredigend antwoord op mogelijk is. Het enige wat er aan het eind van een discussie wordt gezegd, EN VOORAL IN DE EVANGELISCHE HOEK, is : "Je zal het er maar mee moeten doen". Onzin!

Als je tevreden bent met zulke marginale fabeltjes over de aard van het bestaan, weiger je gewoon niet verder te kijken dan je neus lang is. Er is een soort van subtiel geduld en blootleggend inzicht wat de onzin van dit systeem aan het licht brengt en als er al iets goeds bestaat is dat één van de meest goede en mooie dingen die een mens kan bezitten, dit vermogen tot stil inzicht. Niet alleen extern in de natuur, maar ook intern in zichzelf als mens.

De joodse god... hahaha, die diskwalificeert zichzelf al gauw genoeg in het o.t. dus het enige wat ik daar voor hoef te doen is het o.t. voor zichzelf te laten spreken. :D Waarom zou ik moeite doen om die af te breken als hij dat in het o.t. al goed genoeg zelf doet!

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 15:41

coby schreef: Dit van Ouweneel geloofde ik ook niet en nu al helemaal niet meer, nu je dit zegt. Maar Ken zei iets op credible en ik dacht dat hij dit bedoelde. Ouweneel heeft wel meer rare dingen.
Ik denk dat je ofwel het kunt geloven zoals de Word of Faith het uitlegt met de eerste en tweede Adam en geestelijke dood ofwel zoals Vuurdoorn het uitlegde en dat er eerlijk gezegd niets tussenin zit.
Net als bij creatie en evolutie.
Is er nou helemaal niets doorgedrongen van wat ik uit heb gelegd over genesis??? :x

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 mei 2013 15:42

vuurdoorn schreef:Adam en Eva waren juist voor het eten van die magische appel geestelijk dood want ze wisten nog van niets.Het eten daarvan heeft ze wakker gemaakt! Het heeft ze mens gemaakt! En God zelf vertoont wel heel veel menselijke trekken. b.v. dat hij een jaloers God is.

Groet Kristel
Inderdaad. De zondeval van de mens is de menselijke ontwikkeling van totaal afhankelijk en onwetend kind naar de tienertijd, de eerste stappen om onafhankelijk te worden. En de eeuwen door groeit de mens uiteindelijk naar volwassenheid. Hij groeit.

God daarentegen blijft altijd een figuur uit de ijzertijd, zolang de boekgodsdiensten bestaan.
Born OK the first time

coby
Forum fan

Bericht door coby » 20 mei 2013 15:45

vuurdoorn schreef:
Okay, een sprookjesboek, ik dacht al.
Satan sprak een halve waarheid. God zei later ook dat ze geworden waren als een Hunner, kennende goed en kwaad. Dat klopt, dat loog satan niet.
Maar hij zei: gij zult geenszins sterven en dat deden ze wel, niet direct een natuurlijke dood, maar wel binnen 1000 jaar (een dag is als 1000 jaar) en direct geestelijk. Ze zouden niet natuurlijk en geestelijk gestorven zijn als ze er niet van gegeten hadden en in plaats daarvan van de Levensboom hadden gegeten.
Coby,

Lees eens goed en kritisch wat je hier nu schrijft!

Je hebt het over dat ze geworden waren als een Hunner, kennende goed en kwaad, maar ook dat ze direct geestelijk gestorven waren. Dus al je een Hunner bent ben je geestelijk gestorven? Ik maak hierop uit dat dus God al geestelijk dood was!

Ben je geestelijk dood als je afgesneden bent van God of kom je dan juist tot jezelf?

Adam en Eva waren juist voor het eten van die magische appel geestelijk dood want ze wisten nog van niets.Het eten daarvan heeft ze wakker gemaakt! Het heeft ze mens gemaakt! En God zelf vertoont wel heel veel menselijke trekken. b.v. dat hij een jaloers God is.

Groet Kristel
God zei niet: Als een onzer, kennende goed en kwaad en geestelijk dood.
Nee, God was niet geestelijk dood. Dat haal je weer uit andere teksten dat ze geestelijk stierven.
Waarom zou je dat eraan koppelen? Ze zijn in dat opzicht netzoals Hij geworden. Ze kenden geen goed en kwaad door ervaringskennis en nu wel, net als God die het kende, omdat de satan tegen Hem in opstand was gekomen. Vergelijk het met een kind dat niet weet wat een kinderlokker is, maar wel weet dat hij geen snoepje moet aannemen. De ouder weet wel wat een kinderlokker is en waarschuwt daarom. Alleen waren ze geen kinderen en Adam was netzoals Jezus volmaakt en in staat nee te zeggen.
Ze zijn geestelijk gestorven en kennen nu goed en kwaad door ervaring, in dit geval door zelf ongehoorzaam te zijn. Hun natuur is dus niet meer zoals die van God, zonder zonde. Hadden ze in deze staat van de boom des Levens gegeten, dan hadden zij en hun nageslacht eeuwig zo op aarde geleefd met de satan erbij, waar geen eind meer aan gemaakt kon worden. Jezus had niet kunnen komen om ons te verlossen van de macht van de zonde. De zonde heeft macht, kijk maar naar een verslaafde, dat is niet vrijwillig.
God is inderdaad jaloers. Hij heeft de mens dan ook naar Zijn beeld geschapen.
Kinderen Gods, kinderen lijken op hun ouders.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 mei 2013 15:45

Kevin schreef:Is er nou helemaal niets doorgedrongen van wat ik uit heb gelegd over genesis??? :x
Dat is wel zeker. En zo zal het gaan tot bladzijde 100. Het gaat Coby niet om waarheid, enkel om het gelijk van haar geloof. Ze heeft een uitstekende filter om alles wat niet met het geloof te rijmen is onzichtbaar te maken voor haarzelf.
Maar je hebt er mij toch wel een plezier mee gedaan. :wink:
Born OK the first time

coby
Forum fan

Bericht door coby » 20 mei 2013 15:46

Kevin schreef:
coby schreef: Dit van Ouweneel geloofde ik ook niet en nu al helemaal niet meer, nu je dit zegt. Maar Ken zei iets op credible en ik dacht dat hij dit bedoelde. Ouweneel heeft wel meer rare dingen.
Ik denk dat je ofwel het kunt geloven zoals de Word of Faith het uitlegt met de eerste en tweede Adam en geestelijke dood ofwel zoals Vuurdoorn het uitlegde en dat er eerlijk gezegd niets tussenin zit.
Net als bij creatie en evolutie.
Is er nou helemaal niets doorgedrongen van wat ik uit heb gelegd over genesis??? :x
Hahahahaha, je lijkt Ken wel. Nee, het klopt niet met de Bijbel. Sola Scriptura.
Even een vraag terug: Dringt er wel tot iemand hier iets door van mijn mooie uitleg? Nee he? Nou ja, dat zullen we dan maar moeten accepteren.

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 15:50

coby schreef:
Ken Yehuwdiy schreef: Het was zeker ook niet Gods wil dat de boom der kennis in het midden van de hof stond? En was het ook niet zijn wil dat Adam en Eva die boom interessant genoeg vonden om bij te staan? Was het eveneens tegen Gods wil dat de satan daar ook was om de mens te verleiden? Allemaal prima dat jij daarin gelooft, maar het is een behoorlijke dooddoener om dan vervolgens doodleuk te beweren dat God almachtig is. Waar was de almachtige God dan om in te grijpen voordat het mis kon gaan? Was hij soms op vakantie naar een andere planeet? :D
Daarin geloof ik niet. Waar Hij was? In de hof. Hij had ze gewaarschuwd en ze wilden niet luisteren en van de Levensboom eten. Die stond er ook pontificaal. Hij wist dat het zou gebeuren. Dus? Was het niet hun schuld dan? Dat is mooi, dan hoeven we ook nergens meer vergeving voor te vragen.
Kain wilde Abel dood slaan, God zei: niet doen, maar hij deed het lekker toch. Die rotGod. Zijn schuld. Want Hij greep niet in.
Het is duidelijk dat je het nog niet begrijpt... Stel je voor jij bent Adam... Of Eva, makkelijker, dat is een vrouw. Je hebt geen kennis van goed en kwaad (immers heb je nog niet van die f**king boom z'n vrucht gegeten...) en iemand zegt tegen je "Luister dame, zie je die steen daar? Als je daar naar kijkt gebeuren er slechte dingen" hahaha!! :D :D :D

Oke minder flauw voorbeeld: "Luister eens... Ik ben god, zie je die voetbal? Als je daar tegen schopt gebeuren er slechte dingen."

Ik ben god, ik wéét dat je geen kennis hebt van goed en kwaad, je weet niet wat 'slecht' inhoudt, je kan dus de aard van een verbod niet begrijpen maar nu ga ik in de bosjes zitten en wachten tot je tegen die bal schopt.

Dan komt er een slang, die ik zelf heb gemaakt, en die gaat jou vertellen dat ik lieg. Maar eigenlijk wil ik dat niet! Dus misschien heb ik een probleem en zou ik naar de psycholoog moeten omdat ik dingen doe die ik niet wil!!! Máár, dát terzijde....

Die slang komt er en zegt "ooh ik zie dat god je een voetbal heeft gegeven (die ligt daar gewoon maar de slang suggereert dit want zo lijk ik als god aardiger (note; dit is te vergelijken met "ik geef jullie het paradijs, daar mag je vrolijk doen wat je wil maar er is een voetbal die ik je ook heb gegeven (boom met vrucht) en daar mag je niet aankomen) ..."

Ik dwaal weer af "God heeft je die voetbal gegeven en zegt dat er iets slechts gebeurt als je er tegen trapt. Dit is niet waar, blablabla". Omdat eva geen verstand heeft van goed en kwaad kan ze ook niet doorzien wat een LEUGEN is, een leugen is immers de waarheid niet vertellen maar iets anders dan de waarheid.

Voor eva is informatie gewoon informatie. Ze kán zelf niet beslissen, ze hééft geen inzicht, totaal niet!!! Tot het moment dat ze van die vrucht eet, dán kan ze opeens WEL inzien dat ze een gebod heeft overtreden.

Het moment vóór het eten van die vrucht is ze totaal WEZENLOOS (letterlijk, zonder bezit van enige wezenlijk ZELF) ze is een machine, nog mínder dan een dier.

Hoe kan je zo iemand SCHULD geven?? De verantwoordelijkheid ligt de hele tijd, COMPLEET EN ALLEEN bij god.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 mei 2013 15:51

coby schreef:
Kevin schreef:Is er nou helemaal niets doorgedrongen van wat ik uit heb gelegd over genesis??? :x
Hahahahaha, je lijkt Ken wel. Nee, het klopt niet met de Bijbel. Sola Scriptura.
Het klopt inderdaad niet met de bijbel. Maar om daar nu een Ik geloof alleen in de bijbel op te laten volgen is niet erg slim.
Born OK the first time

Jinny

Bericht door Jinny » 20 mei 2013 15:52

Ik denk zomaar dat het overgrote deel als exgelovige hier uitstekend begrijpt wat jij met je uitleg bedoeld.
Maar dat ze met hetzelfde gemak die uitleg fileren, waarvan jij dan weer op het hoofdje gaat krabbelen hoop ik dan weer....

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 20 mei 2013 15:53

coby schreef:Even een vraag terug: Dringt er wel tot iemand hier iets door van mijn mooie uitleg? Nee he? Nou ja, dat zullen we dan maar moeten accepteren.
Kun je even een link geven naar jouw uitleg? Je gaf een hele lange uitleg, maar toen ik daar kritiek op gaf was die uitleg opeens van Ouweneel en niet de jouwe. Je bent m.i. bijzonder verward bezig. Maar wellicht heb ik iets over het hoofd gezien waar jouw uitleg staat. Zoals Jin al aangeeft 'fileer' ik die uitleg graag. Je kan er bij mij altijd van op aan dat ik doordring tot wat je zegt. :wink:
Born OK the first time

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 15:53

Dat verhaaltje van genesis is dus samen te vatten in een advies wat zegt "Volg mij niet op".

Je kan niet anders dan het wél opvolgen om het niet op te volgen...

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 20 mei 2013 15:58

Coby!!! :D :) :D :lol: 8*) :cry:

Pls lees mijn laatste berichtje (niet dit maar daarvoor, dat lange verhaaltje over voetbal) eens drie keer heel goed over. #-o

coby
Forum fan

Bericht door coby » 20 mei 2013 16:02

malou schreef:
coby schreef: Dr. Michael Brown legt het perfect uit en debatteert erover met orthodoze joden. Daarbij heb ik ook een boek van een voorouder van me, een jood, die uit het Oude Testament heeft gehaald dat Jezus de Messias moest zijn. Hij laat ook duidelijk zien dat Jezus (de verschijning van, wandelende Shekina zegt Michael Brown) de Vader is.
en Jood of een spekjood?
volgens mij wordt Jezus nergens in het OT genoemd.
wel worden er in het NT teksten uit het OT aangehaald en er een eigen invulling aan gegeven...z.g. inlegkunde,
Er zijn teksten in het O.T. zoals bij Abraham met die verwoesting van Sodom waar JHWH tegen JHWH zegt... de Een was in de hemel, de ander op aarde, dat was een van die drie mannen.
waar JHWH tegen JHWH zegt? :?:
2 Goden dus?
met dezelfde naam?
Er zijn twee JHWH's in Genesis 19:

Drie mannen bezoeken Abraham (Gen. 18:2)
En de HERE verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat. 2 En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde.
vs 13: Een van hen identificeert Zich als JHWH
Toen zeide de HERE tot Abraham: Waarom lacht Sara daar en zegt: Zal ik werkelijk baren, terwijl ik oud geworden ben? 14 Zou voor de HERE iets te wonderlijk zijn?
vs 20: JHWH zegt dat Hij naar Soodom en Gomorra gaat.
Daarop zeide de HERE: Het geroep over Sodom en Gomorra is voorwaar groot, en haar zonde is voorwaar zeer zwaar. 21 Ik wil nederdalen om te zien, of zij inderdaad gedaan hebben naar het geroep, dat tot Mij gekomen is, of niet; Ik wil het weten.
De twee engelen gaan weg en JHWH blijft spreken tot Abraham, vs 22:
Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de HERE.
De twee engelen worden nooit JHWH genoemd, ze gaan de stad uit met Lot.
Dezelfde JHWH die in menselijke vorm met Abraham heeft gesproken, beveelt dat Sodom en Gomorra worden vernietigd, terwijl hij op de aarde staat en de tweede JHWH in de hemel zendt vuur en zwavel:
19:24 Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 20 mei 2013 16:06

pffff Coby!

Je lijkt God wel! Die praat ook recht wat krom is. Maar het blijft krom.

Je bent als een muur waar je maar niet door heen komt.

Ik wens je nog een heel fijn leven met je "grote liefde' maar ik houd het hier voor gezien!

Groet Kristel

Plaats reactie