Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Aton
Diehard

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Aton » 16 sep 2014 16:54

Karssenberg schreef:. Zoals de Farizeeën, die de Schrift op hun duimpje kenden, maar bewust weigerden om Jezus als de Messias te erkennen.
Kan je me dan ook duidelijk maken wat de Farizeeërs verstonden onder ' Messias '?

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 16 sep 2014 17:00

Een nieuwe poging om je aan het denken te zetten en ik verwacht een serieus antwoord alsjeblieft .
Er zijn wereldwijd miljoenen baby's geaborteerd ja /nee? JA
Alle gestorven geaborteerde baby's gaan naar de eeuwige hemel? ja /nee? IK WEET NIET. Misschien houden ze op te bestaan.
Van alle volwassenen die ooit het evangelie gehoord hebben gelooft minder als 25% Ja /Nee ? HELAAS WEL, BEN JK BANG
Als je niet het evangelie gelooft als normale geestelijk gezonde volwassene en de redding afwijst van jezus (voor je sterft) ga je voor de eeuwigheid naar de hel? ja /nee IK WEET NIET. God is barmhartiger dan de mensen en zal .rechtvaardig oordelen, zeker ook mensen, die de wetten en regels van God in de praktijk van hun leven toepasten. Maar als je dan behouden wordt, is dat omdat Jezus alsnog voor je in de bres springt, zonder dat je het verdiend hebt. Maar ook gelovigen hebben het niet verdiend.
Conclusie is als je logisch nadenkt, dat het beter is om als baby geaborteerd te worden want dat garandeert je eeuwigheid in de hemel ja / nee? NEE dus.

Wat is nu de rechtvaardigheid van God? zie hieronder dan is het toch een zegen om eerder te sterven want alle kinderen komen in de hemel? ja / nee? NEE, dus[/quote]

Bedankt voor je reaktie.
okay laat ik de discussie dan anders stellen (aangezien het handig is te veronderstellen dat geaborteerde baby;s ophouden te bestaan).... naar alle gestorven kinderen......dus het is beter als kind te sterven...

leg alsjeblieft uit waarom je nee zegt als ik veronderstel dat het beter is een zegen om als kind te sterven dan de eeuwigheid in de hel door te brengen omdat je niet wil en kan geloven in jezus?

ben jij dan niet blij met zo een artikel van de telegraaf waarin miljoenen kinderen voortijdig sterven...
Want anders gaat een groot deel verloren? ja / nee?

wat apart is eerst ben je zo stellig "je bent zonder te geloven in jezus verloren"...en dan zeg je ik weet het niet....je laat nu ineens het oordeel aan god? waarom ben je dan eerst zo stellig als ik niet geloof en wil geloven in een christelijke god en de redding van jezus?

Qoute "God is barmhartiger dan de mensen en zal .rechtvaardig oordelen, zeker ook mensen, die de wetten en regels van God in de praktijk van hun leven toepasten. Maar als je dan behouden wordt, is dat omdat Jezus alsnog voor je in de bres springt, zonder dat je het verdiend hebt. Maar ook gelovigen hebben het niet verdiend ".

dus nu is je redding afhankelijk van je daden en niet van je geloof....?
Martim Cymbron -

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 sep 2014 17:12

Karssenberg schreef: In het eerste hoofdstuk van Genesis wordt nuchter en sober beschreven, hoe God hemel en aarde met alles erop en eraan schiep. Vergeleken daarmee is de geschiedenis van Jona in de vis een klein wonder. Als ik dat niet kan geloven, hoe zou ik dan wel kunnen geloven, dat God alles en iedereen gemaakt heeft en dat eenmaal alle gelovigen met hun eigen lichaam weer zullen opstaan?
Gezien de huidige kennis vraag ik mij dat ook af, hoe kan je nu nog zoiets geloven?
Karssenberg schreef:Wat in Jona wordt beschreven gebeurt niet dagelijks, dat geef ik toe. God schiep de dieren en de mensen en liet hen beantwoorden aan wetten en regels. Dat is de natuurlijke gang van zaken. Maar degene, die de natuurwetten schiep staat daar zelf boven en is bij machte om zelf bovennatuurlijke gebeurtenissen te laten plaatsvinden.
Alleen doet hij dat nooit, oude verhalen uit een oud boek zonder enig bewijs (wel van het tegendeel) tellen natuurlijk niet.
Karssenberg schreef:Het grote wonder in het boek Jona is niet dat de 'grote vis' Jona opslokte en daar bracht, waar hij moest zijn, in de richting van Ninevé. Het grote wonder is, dat een miljoenenstad zich bekeerde, toen Jona aankondigde, dat de stad zou worden omgekeerd (iets wat Jona graag had gezien). God was barmhartiger dan zijn halsstarrige profeet, die al heel zielig deed, toen de boom, waar hij schaduw van kreeg verdorde, maar er blijkbaar geen enkele moeite mee zou hebben, dat een enorme stad met alleen al 120000 kinderen 'en dan nog al die dieren', allemaal schepselen van God zou worden vernietigd.
Ach God, deed weer niet zo moeilijk om een wereld vol zwangere vrouwen, kinderen en hun families om te brengen tijdens de vloed. Oja, en dan nog alle dieren, op een schuitje vol na.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 sep 2014 19:17

http://www.stoerejongenzzz.nl/alle-wond ... eve-lijst/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onze vriend Jezus had er maar wat druk mee. Hij genas mensen (á la Dokter Deen), hij praatte met geesten (á la Derek Ogelvy), hij liep over water (á la Hans Klok) en soms vervloekte hij een boom (á la Tiny en Lau). In totaal zijn er 35 wonderen beschreven in de Bijbel, die we in mooie categorieën hebben gezet. Jezus heeft overigens alle wonderen uitgevoerd in een tijdsbestek nog geen drie jaar en dat op zich is eigenlijk ook al weer een wonder.

Alle wonderen van Jezus op een rij: de definitieve lijst

Één Hans Klokje
Liep over water (Mattheüs 14:22-33; Johannes 6:15-21; Marcus 6:45-52)

Één Peter R. de Vriesje
Verloste de dochter van een Kanaänitische vrouw (Mattheüs 15:21-28)

Één Piet Paulusma’tje
Bracht een storm tot bedaren (Marcus 4:35-41; Mattheüs 8:18-27; Lucas 8:22-25)

Één Tiny en Lau’tje
Vervloekte de vijgenboom (Marcus 11:12-26)

Vijf Jonnie Boertjes
De eerste twee netten met vis en de roeping van Zijn eerste discipelen (Lucas 5:1-11)
Een tweede net met vissen (Johannes 21:1-12)
Veranderde water in wijn (Johannes 2:1-11)
Voedde 5,000 mensen met vijf broden en twee vissen (Johannes 6:1-14; Mattheüs 14:13-21; Marcus 6:32-44; Lucas 9:10-17)
Voedde meer dan 4,000 mensen (Marcus 8:1-10; Mattheüs 15:32)

Vier Derek Ogily’tjes
Bevrijdde een man in de synagoge van demonische geesten (Marcus 1:21-28; Lucas 4:31-37)
Dreef demonen uit een krankzinnige jongen (Marcus 9:14-29; Mattheüs 17:14-21; Lucas (9:37-42)
Dreef een geest uit (Mattheüs 9:32-34)
Dreef een stomme en blinde geest uit (Lucas 11:14-26; Mattheüs 12:22-32; Marcus 3:22-30)

22 Dr. Deentjes
Deed de dochter van Jaïro opstaan uit de dood (Marcus 5:21-43)
Genas de blinde Bartimeüs (Marcus 10:46-52)
Genas de blinde man in Betsaïda (Marcus 8:22-26)
Genas de dienaar van de Centurion (Lucas 7: 1-10; Mattheüs 8:5-13)
Genas de man bij Betzata (Johannes 5:1-15)
Genas de schoonmoeder van Petrus (Marcus 1:29-31; Lucas 4:38-39; Mattheüs 8:14-15)
Genas de zoon van een edelman (Johannes 4:46-54)
Genas een doofstomme man (Marcus 7:31-37)
Genas een man die bezeten was van demonen in het gebied van de Gadarenen (Marcus 5:1-20; Mattheüs 8:28; Lucas 8:26)
Genas een man die blind geboren was (Johannes 9:1-41)
Genas een man met een verschrompelde hand (Lucas 6:6-11; Mattheüs 12:9-13; Marcus 3:1-5)
Genas een man met waterzucht (of oedeem) (Lucas 14:1-6)
Genas een verlamde man (Marcus 2:1-12; Mattheüs 9:2-8; Lucas 5:17-26)
Genas een vrouw die al 18 jaar lang krom liep (Lucas 13:10-17)
Genas een vrouw met een bloedprobleem (Marcus 5:25-34; Mattheüs 9:18-26; Lucas 8:40-56)
Genas het oor van Malchus (Lucas 22:49-51)
Genas twee blinde mannen (Mattheüs 9:27-31)
Haalde een munt uit de bek van een vis (Mattheüs 17:24-27)
Hij wekte Lazarus op uit de dood (Johannes 11:1-46)
Hij zuiverde een melaatse (Marcus 1:40-45; Mattheüs 8:1-4)
Hij zuiverde tien melaatsen (Lucas 17:11-19)
Wekte de zoon van de weduwe op uit de dood (Lucas 7:11-16)

En kijk nu!
http://www.truthbeknown.com/dionysus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De wonderen lijken wel plagiaat.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 sep 2014 19:38

dikkemick schreef: En kijk nu!
http://www.truthbeknown.com/dionysus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De wonderen lijken wel plagiaat.
Oude wijn in nieuwe zakken. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 16 sep 2014 20:46

Pieter schreef:Meneer Karssenberg in aanvulling op wat Davidt2014 schreef (di sep 16, 2014 6:02 am) zou ik u willen vragen in alle respect naar u toe het volgende te willen bestuderen en er op te antwoorden.

Het is geschreven in de vorige eeuw door iemand (A.P.Adams) die de bijbel grondig kende en christen was.
Over A.P. Adams is op forum al geschreven in 2008, zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... d&p=126360" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was een soort voorloper van de Jehova-getuigen, dacht ik. Dat hij de bijbel grondig kende zegt niet alles. De duivel kent de bijbel ook op zi'n duimpje. Waarmee ik niet wil zeggen, dat Adams (een) duivel was. Maar wel, dat kennis van de bijbel op zichzelf nog niet betekent dat je die ook begrijpt.
Sorry, ik heb noch de tijd, noch de deskundigheid om de gedachten van Adams uitgebreid te weerleggen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 16 sep 2014 21:09

Bonjour schreef:
Karssenberg schreef:
Ja, er zijn mensen die het eenvoudigweg niet kunnen geloven. Dat kan ik mij wel voorstellen. Ik wil ze graag te woord staan.
Maar wie werkelijk geïnteresseerd is die zal niet tegelijk al in de vraagstelling luid en duidelijk laten door klinken, dat hij het eigenlijk maar bullshit vindt.

Stel: ik ben geïnteresseerd in astrologie of beter gezegd: ik wil graag weten hoe astrologen denken en hoe ze dat rijmen met hun verstand. Ik ga er dus niet bij voorbaat van uit, dat astrologen geen verstand hebben of dat ze lijden aan cognitieve dissonantie reductie of zoiets. Nee, ik wil echt graag weten hoe zulke mensen denken, want ik begrijp het niet. Ik heb de gelegenheid om met een astroloog te praten (in het echt of via een forum). En ik zou mijn vragen beginnen met: kun je me nou eens uitleggen, hoe iemand die onzin, die bullshit, die waanzin kan geloven. (En ik plaats ergens ook nog een paar cartoontjes om astrologie nog meer belachelijk te maken.) Denk je nou echt, dat ik dan nog antwoord krijgt op mijn 'belangstellende' vragen? In zo'n geval kom ik als ik zeg geïnteresseerd te zijn wel erg ongeloofwaardig en ook onfatsoenlijk over.
Volgens mij ga je er dan vanuit dat je de eerste christen bent die hier rondstapt. En dan moet ik je teleurstellen. We hebben al veel informatie. En jij komt hier binnen en claimt gelijk dat jij de waarheid bezit. En dan praat je over fatsoensnormen van ons. Jij zegt 'Jezus zegt .. '. Nee. Je hebt een verhaal waarin een personage beschreven staat die iets zegt.
Je reactie slaat niet gaat niet op het voorbeeld, dat ik gaf (over astrologie). Je begint over heel iets anders. Bovendien klopt het op zichzelf ook al niet wat je schrijft.

Let wel. Jij komt bij ons. Christenen uiten zich steeds. Ook vandaag weer in de troonrede. Op allerlei momenten worden wij met christenen geconfronteerd. En wij bespreken onder andere wat dat christelijk geloof inhoudt en waar het echt fout zit. Waarom zouden we dat niet mogen doen. Jij komt hier om de discussie aan te gaan, maar klacht dan over de vorm van de vragen. Wie echt geïnteresseerd is zal zijn verhaal zou brengen dat zijn waarheid hier niet gesteld wordt, maar probeert zijn waarheid aan te tonen. Zelfs op een fatsoenlijke vraag van een atheïst strooi je met jouw absolute waarheid zonder enig vorm van bewijs.
Net zo hard als jij zegt "Geloof is een wonder en een geschenk" zou ik keihard kunnen zeggen dat geloof een product is van oplichters, die je op zijn best goede dingen laat doen om verkeerde redenen maar vaker verkeerde dingen laat doen. De vraag is of het gratis is. Je krijgt alleen geen rekening.
Ja, en wat zou dat, dat ik bij jullie kom? Maakt dat het op zichzelf minder waar wat ik zeg? 'Christenen uiten zich steeds''. Mag dat niet dan? Mogen alleen atheïsten zich hier uiten? Er wordt mij wat gevraagd, dus geef ik antwoord.
Ga in op wat ik zeg in plaats van te klagen, dat je steeds met christenen wordt geconfronteerd. Het lijkt wel of je het over een virus hebt.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 16 sep 2014 21:23

Aton schreef:
Karssenberg schreef:. Zoals de Farizeeën, die de Schrift op hun duimpje kenden, maar bewust weigerden om Jezus als de Messias te erkennen.
Kan je me dan ook duidelijk maken wat de Farizeeërs verstonden onder ' Messias '?
Ja,de Farizeeën en Schriftgeleerden kenden de Schriften (het huidige Oude Testament heel goed. Ze wisten, dat een Verlosser was aangekondigd. Als de magiërs bij hen komen informeren waar de Koning der Joden geboren zal worden antwoorden ze prompt: in Bethlehem. ze kenden de profetieën van Jesaja, die had aangekondigd, dat de maagd zwanger zou worden.

Maar later weigeren ze Jezus als Messias te (h)erkennen. Ze voelen zich in hun machtspositie aangetast. Dat komt ook, omdat ze het volk allemaal regels oplegden, bijvoorbeeld ten aanzien van de Sabbath, die veel verder gingen dan God ooit bevolen had. Ze meenden door het doen van goede werken behouden te worden en keken neer op het gewone volk 'dat de wet niet kent'. Ze klagen een vrouw aan vanwege overspel, maar durven het oordeel niet uit te voeren omdat ze weten dat ze in hun hart ook zondig zijn. (Dat laatste is in hen te prijzen.) Maar uiteindelijk komt het tot een competentiestrijd met Jezus en ze zorgen, dat Hij op valse aanklachten veroordeeld wordt door Pilatus. Ze geloven, dat Jezus is opgestaan, maar sturen een onjuiste en belachelijke boodschap de wereld in. Later verbieden ze de apostelen om over Jezus te spreken.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 16 sep 2014 21:29

Fish schreef: Ach God, deed weer niet zo moeilijk om een wereld vol zwangere vrouwen, kinderen en hun families om te brengen tijdens de vloed. Oja, en dan nog alle dieren, op een schuitje vol na.
Van de mensen in Ninevé staat beschreven, dat ze onmiddellijk berouw toonden en zich bekeerden. Dat lezen we niet van de mensen in Noach's tijd hoewel ze 120 jaar de tijd kregen.
Inderdaad, ook vreselijk voor die 'onschuldige' kinderen. Je neemt als ouder een grote verantwoordelijkheid op je, als je bewust je kinderen de waarheid onthoudt.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 16 sep 2014 21:36

Je neemt als ouder een grote verantwoordelijkheid op je, als je bewust je kinderen de waarheid onthoudt.
Groot gelijk Karssenberg. Heb je niet alleen met religie hoor.

Hoe je soms in Brussel vrouwen ziet rondlopen, gekleed als hoeren met korte rokjes, geen hoofddoek...
Hoe laten die ouders dit toe? Iedereen weet toch dat meisejes dan verkracht kunnen worden en dat dit de schuld is van die ouders verdorie. Zelfde met kinderen buiten laten spelen en laten ontvoerd en verkracht worden.

Dus laten wij niet alleen God maar ook die onvoorwaardelijke liefdevolle verkrachters verder aanbidden en die ouders straffen tesamen met die verkrachte kinderen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 16 sep 2014 21:58

Karssenberg schreef:
Inderdaad, ook vreselijk voor die 'onschuldige' kinderen. Je neemt als ouder een grote verantwoordelijkheid op je, als je bewust je kinderen de waarheid onthoudt.
Waar slaat dit op?
Het gaat er om dat jouw God onschuldige kinderen met hun "schuldige" ouders de dood in jaagt.
Jij neemt het voor jouw God op en geeft de ongelovige ouders de schuld.
Een feit blijft dat jouw God heel wat onschuldige kinderen gedood heeft tijdens de zondvloed.

En wat dacht je van de eerstgeborene in Egypte?
Mozes moest het de farao aanzeggen als hij ze niet liet gaan.
Als Mozes een vent was geweest had hij tegen zijn God gezegd dat God dat zelf maar tegen de Farao moest zeggen.
Dat zou ik gezegd hebben.
Ik had me niet voor dat karretje laten spannen.
Omdat de Farao hen niet liet gaan vonden alle Egyptische onschuldige moeders de morgen erop hun oudste kind dood in bed.
Kon God geen andere straf bedenken of had Hij soms plezier in het doden?
Zeg jij hierop ook dat het de zware verantwoordelijkheid van de Farao was?
En dat jouw God vrijuit gaat?
Als ik Mozes was geweest had ik gezegd dat ik alle straffen prima vond maar geen onschuldige kinderen doden.
Het was toen wel een andere tijd, Mozes vond het wellicht geen probleem maar dat jouw God kinderen doodde
om zijn naam groot te maken dat is voor mij onbegrijpelijk.
En jij houdt die God de hand boven het hoofd, je vindt het vreselijk maar het lag niet aan God, het was de schuld van de ouders en de Farao.
Hoe kun je nu in zo'n God geloven.
(Heb ik ook lang gedaan hoor, totdat ik inzag dat Hij door wat Oosterlingen bedacht was en helemaal niet bestond net zoals de goden van de Grieken en de Romeinen en vele anderen)
NB: Doe wel en zie niet om.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 16 sep 2014 22:32

Karssenberg schreef: Inderdaad, ook vreselijk voor die 'onschuldige' kinderen. Je neemt als ouder een grote verantwoordelijkheid op je, als je bewust je kinderen de waarheid onthoudt.
Ook om ze bewust voor te liegen en bang te maken, of bang te houden. In mijn ogen een grof schandaal.

Nog even over die zondvloed: noah liet wel nog wat kleinkinderen achter, nietwaar? Heel gewoon.
Als gevolg van die "overstroming" is de hele mensheid dus afkomstig van die paar mensen op de ark. Incest, dus.
Al eens bij stil gestaan, beste Henkk ?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 16 sep 2014 22:43

Karssenberg schreef:
Pieter schreef:Meneer Karssenberg in aanvulling op wat Davidt2014 schreef (di sep 16, 2014 6:02 am) zou ik u willen vragen in alle respect naar u toe het volgende te willen bestuderen en er op te antwoorden.

Het is geschreven in de vorige eeuw door iemand (A.P.Adams) die de bijbel grondig kende en christen was.
Over A.P. Adams is op forum al geschreven in 2008, zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... d&p=126360" onclick="window.open(this.href);return false;

Het was een soort voorloper van de Jehova-getuigen, dacht ik. Dat hij de bijbel grondig kende zegt niet alles. De duivel kent de bijbel ook op zi'n duimpje. Waarmee ik niet wil zeggen, dat Adams (een) duivel was. Maar wel, dat kennis van de bijbel op zichzelf nog niet betekent dat je die ook begrijpt.
Sorry, ik heb noch de tijd, noch de deskundigheid om de gedachten van Adams uitgebreid te weerleggen.
Geen antwoord dus.
Het gaat om wat er gezegd wordt en niet wie het gezegd heeft, maar daar wil je duidelijk niet op ingaan.

De materie is niet zo moeilijk als je het helder stelt.

Vraag:
Gaan alle mensen naar de hel die nog nooit van Jezus gehoord hebben en dus geen kans hadden (op tijd) te kiezen? Of stopt hun leven, zoals je bij kinderen die nog niet de jaren van onderscheid hebben suggereerde? Dat lijkt mij oneindig veel beter dan voor altijd in pijniging. In dat geval zou stoppen met evangeliseren zeer humaan zijn.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 16 sep 2014 22:44

Karssenberg schreef: Ja,de Farizeeën en Schriftgeleerden kenden de Schriften (het huidige Oude Testament heel goed. Ze wisten, dat een Verlosser was aangekondigd. Als de magiërs bij hen komen informeren waar de Koning der Joden geboren zal worden antwoorden ze prompt: in Bethlehem. ze kenden de profetieën van Jesaja, die had aangekondigd, dat de maagd zwanger zou worden.
Als de Farizeeërs en andere schriftgeleerden de Tenach zo goed kende, moesten ze logischerwijze geweten hebben dat die voorspelling van Jesaja niet op Jezus sloeg. Die geantidateerde voorspelling was al eeuwen uitgekomen dacht ik.
Maar later weigeren ze Jezus als Messias te (h)erkennen. [...]
Nu ja, dat verhaal ken ik wel hoor, maar daar geef je me nog steeds geen antwoord op de vraag wat jij verstaat onder ' messias ' en waarom ze hem niet in deze functie erkende. Je moet hier toch een steekhoudende verklaring voor hebben mag ik hopen.
Laatst gewijzigd door Aton op 16 sep 2014 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 16 sep 2014 22:49

writer schreef:
Karssenberg schreef:
Waar slaat dit op?
Het gaat er om dat jouw God onschuldige kinderen met hun "schuldige" ouders de dood in jaagt.
Jij neemt het voor jouw God op en geeft de ongelovige ouders de schuld.
Een feit blijft dat jouw God heel wat onschuldige kinderen gedood heeft tijdens de zondvloed.
Is de heer Karssenberg hier wel eens op in gegaan?

Gesloten