De Heilige Bonifatius

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

De Heilige Bonifatius

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 16:40

Willempie weet erg veel van Bonifatius en gaat ons inwijden in de geheimen van Bonifatius.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Waarom?
Bevlogen

Re: De Heilige Bonifatius

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 17:33

De eerste inleidende beschietingen zijn al weer gedaan door Willempie. Uiteraard zijn we geinteresseerd in een gedachten wisseling!. Dus opnieuw: je kunt los. Er is in het andere topic al veel neergepend. Dat moet niet lastig zijn om daar een vervolg aan te geven.
Willempie schreef:
Waarom? schreef: Je kunt los in de nieuwe draad : http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=16349" onclick="window.open(this.href);return false;
Nee, je kunt er zelf in los, aangezien je blijkbaar genoeg over de man weet om hem als een oude idioot te bestempelen. Ik reageer dan wel als het inderdaad jouw bedoeling was om hierover van gedachten te wisselen. Maar ik betwijfel dat.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 sep 2016 18:03

Bonifacius was in elk geval oud (minstens 80, misschien wel 100) Wie op die leeftijd naar Friesland reist om heidense heiligdommen te vernielen, is misschien geen idioot maar wel een beetje dom. zie wikepedia
Hoe het ging volgens zijn vrienden? Lees het hier: http://sourcebooks.fordham.edu/basis/wi ... niface.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wens u alle goeds

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 20:03

Peter van Velzen schreef:Bonifacius was in elk geval oud (minstens 80, misschien wel 100) Wie op die leeftijd naar Friesland reist om heidense heiligdommen te vernielen, is misschien geen idioot maar wel een beetje dom. zie wikepedia
Hoe het ging volgens zijn vrienden? Lees het hier: http://sourcebooks.fordham.edu/basis/wi ... niface.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij was 83 (uit mijn hoofd) maar wat de relevantie van zijn leeftijd is ontgaat me. John Wesley werd 92 en preekte de dag voor zijn dood nog steeds even helder en scherp als altijd (en nog steeds op reis te paard).

Hij reisde niet naar Friesland om daar heiligdommen te vernielen. Ik vind het een beetje dom om dat als zijn doel te veronderstellen. Hij heeft zijn precieze doel niet expliciet bekend gemaakt maar er zijn wel aanwijzingen die daar meer licht op kunnen werpen. Daar ga ik morgen (D.V.) op in.
Hallo meneer God, met Anna.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 sep 2016 20:18

Willempie schreef:
John Wesley werd 92 en preekte de dag voor zijn dood nog steeds even helder en scherp als altijd (en nog steeds op reis te paard).
Had hij een paard naast zijn sterfbed?
87 best oud maar geen 92
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Wesley" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 26 sep 2016 20:22

Willempie: Daar ga ik morgen (D.V.) op in.
Ik denk wel dat het God sub conditione Jacobi behaagt als je er morgen op ingaat Willempie.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 26 sep 2016 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 26 sep 2016 21:01

Wiki:
Deze eerste zendingsreis werd een mislukking door de politieke omstandigheden: onder leiding van koning Radboud konden de Friezen in deze korte periode profiteren van de Frankische Burgeroorlog, die uitbrak na de dood van Pepijn van Herstal. Zij brachten de Franken, die onder leiding stonden van de latere hofmeier Karel Martel, in samenwerking met de Neustriërs een nederlaag toe in de Slag bij Keulen. Juist de Frankische steun was cruciaal bij de kerstening. Winfried werd door deze gebeurtenissen gedwongen huiswaarts te keren.
Het ging waarschijnlijk niet al te zachtzinnig die kerstening.
En dat omhakken van die Donareik was voor de Friezen waarschijnlijk net zo'n trauma als dat nu de Moslims het Vaticaan op zouden blazen om te laten zien dat God ze daarvoor zou belonen, voor de christenen.
Of topic, maar weet jij hoe de Zuid Amerikanen gekerstend zijn Willempie?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? » 26 sep 2016 21:51

Peter van Velzen schreef:Bonifacius was in elk geval oud (minstens 80, misschien wel 100) Wie op die leeftijd naar Friesland reist om heidense heiligdommen te vernielen, is misschien geen idioot maar wel een beetje dom. zie wikepedia
Wel een idioot volgens de Bijbel en Jezus:
- iemand die met behulp van geweld het evangelie predikte (gezag paus....)Heeft natuurlijk niks te maken met :"Noch door kracht nog door geweld....etc "
- Met behulp van wereldlijke overheden het christendom verspreiden (steun koningen ) Heeft natuurlijk niets te maken met "Stel op prinsen niet uw vertrouwen, etc...."t
- Geen vriend van alle mensen, hoe kan het ook anders als je (goddienstige) bezittingen van mensen vernield. Heeft natuurlijk niets te maken met "Laat alle mensen zien dat je vriendelijk bent "
- Een mengvorm van Christendom en Heidendom tolereren bij bekeerde aanhangers....Heeft natuurlijk niets te maken met het Evangelie van Paulus....die ging iets minder zachtzinnig om met een aantal Christen gemeenten
- En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maar goed : WIllempie is goed in excuses maken , doet hij ook al wat betreft Holocaust. ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 4&start=60" onclick="window.open(this.href);return false; ) De andere wandaden van het Christendom kunnen daar ook nog wel bij...

In 718 reisde hij eerst met aanbevelingsbrieven van de bisschop van Winchester naar Rome, om goedkeuring te verzoeken aan paus Gregorius II. De paus verleende hem het recht om onder de Germanen ten oosten van de Rijn te bekeren tot het christendom en gaf Winfried een nieuwe naam: Bonifatius (hij die het goede doet), de naam van de heilige van de vorige dag.

Na de dood van Radboud in 719 kon Karel Martel de Friezen terugdringen en kon bisschop Willibrord zijn missioneringswerk voortzetten. Bonifatius assisteerde hem hierbij vanuit zijn bases Antwerpen en Utrecht. Willibrord wilde hem aanwijzen als opvolger van de bisschopszetel, maar Bonifatius gaf de voorkeur aan het missioneringswerk en weigerde. Hierop ging hij in 722 voor de tweede maal naar Rome, waar de paus hem benoemde tot bisschop-missionaris van de Germaanse gebieden om deze zo onder het gezag te brengen van de kerk van Rome. Bonifatius werkte vijf jaar in Hessen, Thüringen en Friesland.

Bonifatius genoot vanaf 723 de steun van de christelijke Frankische koningen. Dezen streefden ernaar de niet-christelijke Saksen te onderwerpen en de Saksische gebieden binnen hun groeiende rijk te brengen. Bonifatius verzekerde zich van de steun van zowel de paus als van de hertog van Beieren. Hij benoemde uitsluitend eigen volgelingen als bisschop.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bonifatius_(heilige" onclick="window.open(this.href);return false;)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 26 sep 2016 22:24

doctorwho schreef: 87 best oud maar geen 92
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Wesley" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt gelijk. Ik had het inmiddels zelf ook al ontdekt. Zo zie je maar weer. Het geheugen kan je soms in de steek laten en je moet alles eerst weer controleren. Zo eigenwijs als ik ben ga ik nu wel het boek opzoeken waarin ik die informatie gelezen meen te hebben. ik heb het óf verkeerd onthouden óf het boek bevat onjuiste informatie. Ik denk het eerste. Dank je voor de correctie.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 26 sep 2016 22:37

@Willempie;

Google is je beste vriend. :-)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 27 sep 2016 18:03

Storm schreef:@Willempie;

Google is je beste vriend. :-)
Inderdaad. Ik meen soms ten onrechte dat ik mijn geheugen nog (geheel) kan vertrouwen. :)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 27 sep 2016 18:14

Waarom? schreef:Willempie weet erg veel van Bonifatius en gaat ons inwijden in de geheimen van Bonifatius.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 4&start=90" onclick="window.open(this.href);return false;
De toon is door jou gezet. De titel is al suggestief, alsof Bonifatius geen beperkt mens was, met gebreken en tekortkomingen, net zoals jij en ik. De rest lijkt me duidelijk te maken dat jij niet veel respect hebt voor mensen die ergens een andere mening over hebben dan jij. Wel, beste jongen, ik deel je hierbij mede dat ik niet jouw speeltje ben en ik zal pas weer op jou reageren zodra je de indruk geeft anderen met andere opvattingen dan jij ook te respecteren. Zo. Is dat ook weer van mijn hart.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 27 sep 2016 18:25

Fish schreef:Wiki:
Deze eerste zendingsreis werd een mislukking door de politieke omstandigheden: onder leiding van koning Radboud konden de Friezen in deze korte periode profiteren van de Frankische Burgeroorlog, die uitbrak na de dood van Pepijn van Herstal. Zij brachten de Franken, die onder leiding stonden van de latere hofmeier Karel Martel, in samenwerking met de Neustriërs een nederlaag toe in de Slag bij Keulen. Juist de Frankische steun was cruciaal bij de kerstening. Winfried werd door deze gebeurtenissen gedwongen huiswaarts te keren.
Het ging waarschijnlijk niet al te zachtzinnig die kerstening.
En dat omhakken van die Donareik was voor de Friezen waarschijnlijk net zo'n trauma als dat nu de Moslims het Vaticaan op zouden blazen om te laten zien dat God ze daarvoor zou belonen, voor de christenen.
Of topic, maar weet jij hoe de Zuid Amerikanen gekerstend zijn Willempie?
Bonifatius gebruikte geen geweld en was er een tegenstander van. En ja, ik weet dat de Conquistadores ontzettend tekeer zijn gegaan. Walgelijk gewoon. Het ging de Spanjaarden vooral om macht en rijkdom, de Nederlanders alleen maar om geld en de Engelsen om hun vermeende superieure waarden. Volgens mij zijn alleen de Portugezen een beetje onbaatzuchtig geweest. Het ging hen blijkbaar oprecht om het ontdekken van de verborgen wereld en de verspreiding van het evangelie. En ja, ook daar zijn dingen fout gegaan, zoals altijd waar mensen bezig zijn.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 27 sep 2016 18:42

Toen Bonifatius op het vasteland van Europa aankwam, werd hij geconfronteerd met een chaotische kerk. De Frankische kerk was geheel onderworpen aan de wereldlijke machthebbers. De Germaanse kerk bestond uit een mengeling van heidense en christelijke denkbeelden. Wodan werd gewoon nog steeds vereerd, zij het onder een andere naam. Wat nu te doen? Bonifatius zag het als zijn plicht om de kerk te organiseren en onder een centraal gezag te plaatsen dat de mensen zou bevrijden van de grillen van de wereldlijke machthebbers. Behalve dat hij zoveel mogelijk mensen wilden "redden" zag hij de kerk als de beschermer van de gewone, zwakke mensen tegen de machtswellust van de wereldlijke regeerders van die tijd. Het gevaar van teveel kerkelijke macht zag hij blijkbaar (en waarschijnlijk in die tijd terecht) als minder erg dan de grillige en onvoorspelbare macht van de toenmalige machthebbers. Dit even voor nu. Later weer verder, indien gewenst natuurlijk.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 sep 2016 20:10

Goed dat je "redden" tussen aanhalingstekens zette. :wink:

Ik vind jouw historisch relaas nogal zeker over komen? Alsof je onafhankelijke ooggetuigen op kan voeren, je weet toch dat de geschiedenis geschreven wordt door de overwinnaars?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Plaats reactie