Historisch onderzoek is natuurlijk altijd mogelijk, en zal na een groot aantal jaren altijd onjuistheden signaleren en waar mogelijk corrigeren.Willempie schreef: Om de boel te reconstrueren kun je slechts afgaan op de beschikbare informatie. En bij historisch onderzoek wordt er uiteraard rekening mee gehouden dat die vaak gekleurd is. Maar we moeten niet gaan doorslaan als de informatie ons niet bevalt of niet in ons wereldbeeld past. Want dan is er helemaal geen historisch onderzoek meer mogelijk en kunnen we het vak geschiedenis ook afschaffen.
Ik kan je de verzekering geven dat ik ben onderwezen met de katholieke lezing over Bonifacius. Ben je werkelijk van mening dat die lezing objectief is? Later kwam ik er pas achter dat missionaire religies altijd hun wereldbeschouwing met grof geweld doordrukken, en met nog veel meer geweld handhaven. De katholieken doen dat nu niet meer, omdat zij althans in west Europa hun machtsbasis verloren hebben. Voor dat die macht verloren ging roeide men eenvoudig andere religies uit. Die werden dan bestempeld als afgoderij. Dat had dezelfde klank als hoererij, ketterij en hekserij. Het was misdadig, en men zag het als volkomen legitiem om andere religies als afgoderij te vervolgen hun aanhangers te verbranden of op andere manieren dood te martelen. Dit patroon van onverdraagzame gewelddadigheid loopt als een bloedspoor door een zeer groot deel van onze geschiedenis. Tot op heden zien wij de Taliban exact op dezelfde manier te werk gaan zoals wij dat kennen van de duizenden jaren dat de christenen aan de macht waren. Bekeren of kop er af.
En de vroege Israëlieten waren al niet anders. Heiligdommen van andere volken omver werpen teneinde aan te tonen dat hun goden geen malle moer voorstelden en machteloos waren vergeleken bij hun ene Almachtige god.
En uit naam van die god kon men zich verder ALLES veroorloven.(Totdat bleek dat die macht wel beperkingen had)
Afgaan op de brieven van Bonifacius en dat beschouwen als een betrouwbare bron, lijkt mij hetzelfde wanneer je het verloop van de tweede wereldoorlog gaat beschrijven aan de hand van de dagboeken van Joseph Goebels en de tafelgesprekken van Adolf Hitler.
Als Historicus zou ik die brieven als "zeer waarschijnlijk onbetrouwbaar" buiten beschouwing laten. En als deze brieven werkelijk de enig overgeleverde bron zijn. dan zou ik slechts vermelden dat zij bestaan.