Geloven als een kind

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Wilsophie
Forum fan

Re: Geloven als een kind

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 14:44

Dat beloof ik schreef:
Wilsophie schreef:Dan begrijp je het niet goed, of ik heb me niet goed uitgedrukt. In de wereld bestaat geen waarheid en als gelovige ben ik uit de wereld getrokken en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en Hij is de Waarheid, de Weg en het Leven, maar Hij leeft ook niet in deze wereld maar in de hemel.

Sorry, maar dit vind ik zulke moeilijke taal, daar begrijp ik helemaal niets van. Uit de wereld getrokken en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en Hij is de Waarheid, de Weg en het Leven, maar Hij leeft ook niet in deze wereld maar in de hemel. pfff, dat is precies waarom ik me er niet in verdiep.
Dat begrijp ik heel goed. Maar ik heb me er wel in verdiept. En dat scheidt ons beste man.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 30 sep 2016 14:44

Wilsophie schreef:Hoeveel kinderen worden misleid over de echte waarheid van hun vader of moeder.
Leugens over hun moeder of vader hebben kwaad bloed gezet Peter
Ze dachten jaren dat de waarheid van hun ouder de waarheid was, maar het bleek anders.
Ze hechtten er waarde aan. Maar ze kregen op oudere leeftijd de echte waarheid te horen.
Triest maar de werkelijkheid en de praktijk.
Wij weten dat binnen bepaalde kringen aan gelovigen wordt geleerd dat ze moeten breken met hun ouders. Dat is heel triest en veroorzaakte veel verdriet aan beide kanten. Volkomen onnodig. Er is altijd een weg terug, realiseer je dat.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 sep 2016 14:46

Dat beloof ik schreef: Sorry, maar dit vind ik zulke moeilijke taal, daar begrijp ik helemaal niets van. Autonome versie rond zelfreplicatie, autokatalyse waar geen god in verschijnt? Blijkbaar bekend binnen de ET? Nou dat is precies waarom ik me er niet in verdiep.
?
Ik dus wel en daarom heb ik al die verhaaltjes uit de bronstijd niet nodig om een coherent wereldbeeld te vormen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 14:47

Dat beloof ik schreef:
Je stelde geen vraag maar een opmerking. Ik reageer daar op. zou je aub gewoon terug willen reageren ?
Als je je er niet in verdiept heeft het geen zin te reageren, zie je vorige post.
Bovendien reageerde je niet , maar ging je melden dat je dacht dat die ander iets op een bepaalde wijze bedoeld had en ik vraag je om ruimte te geven om hem zelf te laten antwoorden. Bovendien had ik al gewezen op het feit dat het offtopic was. Het gaat hier niet over de schepping of haar verhaal.

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 14:48

PietV. schreef:
Ik dus wel en daarom heb ik al die verhaaltjes uit de bronstijd niet nodig om een coherent wereldbeeld te vormen.
Prima hoor. Daarom zal ons wereldbeeld wel verschillen.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 30 sep 2016 14:50

Wilsophie schreef:
Dat beloof ik schreef:
Je stelde geen vraag maar een opmerking. Ik reageer daar op. zou je aub gewoon terug willen reageren ?
Als je je er niet in verdiept heeft het geen zin te reageren, zie je vorige post.
Bovendien reageerde je niet , maar ging je melden dat je dacht dat die ander iets op een bepaalde wijze bedoeld had en ik vraag je om ruimte te geven om hem zelf te laten antwoorden. Bovendien had ik al gewezen op het feit dat het offtopic was. Het gaat hier niet over de schepping of haar verhaal.
Deels wel, en ik constateer dat je voor de discussie weg loopt als puntje bij paaltje komt.
Waarom weet je geen antwoord, lastig he, als je wordt verteld dat de bijbel overal een antwoord op heeft, maar in de praktijk blijkt het anders te zijn.
Dan klopt datgene wat je is verteld dus niet.
Doe verstandig en keer terug naar je ouders.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 sep 2016 14:58

Wilsophie schreef:In de wereld bestaat geen waarheid en als gelovige ben ik uit de wereld getrokken en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en Hij is de Waarheid, de Weg en het Leven, maar Hij leeft ook niet in deze wereld maar in de hemel.
Tja ik wil best aannemen dat je daar zelf van overtuigd bent.

Maar je bent niet de enige, die zichzelf in zo'n bevoorrechte positie met God ziet en spijtig genoeg blijken mensen die zichzelf in zo'n bevoorrechte positie zien, nogal eens met tegenstrijdige inzichten ten opzichte van elkaar af te komen. Wat moet een mens dan daarmee? Jij ziet Jezus als de zoon van God, voor anderen is dat Heiligschennis.

De ongelovige ziet voornamelijk dat de gelovigen beweren voor God te kunnen praten. Ieder beweert de juiste interpretatie van het juiste heilige boek te bevatten en op die manier inzicht te hebben in God. Hoogmoediger kan je toch moeilijk zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

malou
Forum fan

Bericht door malou » 30 sep 2016 15:50

Wilsophie schreef:
malou schreef:
Wilsophie schreef:Dan begrijp je het niet goed, of ik heb me niet goed uitgedrukt.

In de wereld bestaat geen waarheid en als gelovige ben ik uit de wereld getrokken en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en Hij is de Waarheid, de Weg en het Leven, maar Hij leeft ook niet in deze wereld maar in de hemel.
Oh, jij woont dus in de hemel?
Nee, mijn positie is in de hemel.
Hoeveel BIjbelteksten wil je hebben? ( ik vermoed niet één) .
Ik ben ook gezegend met alle geestelijke zegeningen in de hemel en in Christus.
Maar ik leef nog in deze wereld, maar ik kan onmiddelijk zeggen: "Dit is mijn wereld niet".
Waarom heb je een "voorrangspositie"?
En wat geeft je die zekerheid?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 sep 2016 15:52

Wilsophie schreef:Dan begrijp je het niet goed, of ik heb me niet goed uitgedrukt. In de wereld bestaat geen waarheid en als gelovige ben ik uit de wereld getrokken en gezet in het koninkrijk van de Zoon Zijner Liefde en Hij is de Waarheid, de Weg en het Leven, maar Hij leeft ook niet in deze wereld maar in de hemel.
Maar dit is een waarheidsuitspraak! En nog wel 1 uit een andere wereld dan deze? Een bovennatuurlijke waarheid?? Dat is m.i. dubbelop onzin dan.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 sep 2016 18:41

Wilsophie schreef:
Peter van Velzen schreef:
Nu begrijp ik de uitdrukking "liegen alsof het gedrukt staat". Het eerste boek dat gedrukt wordt was de Bijbel, en die wordt blijkbaar gebruikt om (zelfs het bestaan van) de waarheid te ontkennen. Gelukkig hechten de meeste kinderen wel aan de waarheid. . .
Dan ben je niet goed geinformeerd met alle respect, want dat was niet het eerste boek wat gedrukt werd.
Of het zo gelukkig is dat de meeste kinderen aan de waarheid hechten vraag ik me af. En over welke waarheid heb je het dan?
Of het idee dat de bijbel het eerste boek was dat door de eerste europese drukker die losse letters gebruikte werd gedrukt is uiteraard niet zo heel belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de vraag of wat er in staat geheel en al waar is. Dat is overduidelijk niet het geval. Wie dat negeert, en toch aan de er aan ontleende ideeen meer hecht dan aan de beste kennis die de mensen tot nu toe hebben vergaard(=de wetenschap), en geen moeite wil nemen die kennis te vergroten is niet van nut voor zijn of haar medemensen, maar een bron van leugens. Helaas. Mensen die liegen zien overigens niet zwart, integendeel: Je kunt de waarheid niet van iemand gelaatskleur afleiden. Het is wel waar dat veel mensen onterecht respect hebben voor iets, omdat het gedrukt is. Net zoals men voor de uitvinding van de boekdrukkunst vaak zei: "het staat geschreven" om iets meer authoriteit te geven, Maar gedrukt of geschreven dat biedt geen garantie dat iets ook waar is. Alles wat wij denken te weten, kan wellicht worden vervangen door betere kennis. Wat en hoe dat kan alleen de toekomst leren. Wie denkt het al te weten, bedriegt zichzelf.

Denk je dat de wereld beter af is als we iedereen inclusief onszelf bedriegen?
Zelfs de bijbelschrijvers wisten wat dat betreft al beter. Ze wisten wellicht niet wat de waarheid was, maar ze hadden er wel het grootste respect voor.
Ik wens u alle goeds

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 19:16

De waarheid is vervat in een Persoon.
Pilatus vroeg nl: "Wat is waarheid?"

Mensen handelen in het algemeen vanuit hun begrip van de waarheid. Je eigen wereldje heeft zijn zekerheden omdat je bepaalde omstandigheden voor waar houdt. Dat geld in het algemeen, maar ook voor geloof en religie.
Vaak wordt van daaruit immers onze kijk op de wereld gevormd.
Wat wij van de wereld vinden, is afhankelijk van hoe wij die wereld zien; ons begrip van de wereld wordt in grote mate bepaald door de mate waarin wij onze ( leef) wereld kenen; dus wat is waarheid?

De leidslieden die de Here Jezus overleverden hadden ook een bepaalde kijk op de wereld. Deze was sterk gevormd door hun inzicht in de wet, maar vooral ook door hun overleveringen.
Met dit als achtergrond paste het in hun optiek dat ze Iemand van Wie verschillende zeiden dat Hij onschuldig was en alleen maar goed had gedaan, veroordeelden op basis van leugen.
Vanuit hun begrip van de waarheid meenden ze dat ze zich niet moesten verontreinigen door bijvoorbeeld het gerechtsgebouw in te gaan.

HIerna ging Pilatus weer naar binnen om van de Here JEzus te horen wat Zijn kant van de waarheid was.
Het eerste wat hij Hem vroeg was, : "Zijt Gij de Koning der Joden/" Tijdens het korte verhoor, spreekt de Here over Zijn koninkrijk dat 'niet van hier' is. En als Pilatus dan vraagt: "Zijt Gij dus toch een koning?"antwoordde Hij: "Gij zegt dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de Waarheid zou getuigen, een ieder die uit de waarheid is, hoort naar Mijn stem en dan komt de bekende vraag van Pilatus: "Wat is waarheid? "

Eigenlijk stelt Pilatus de meest belangrijke vraag die er voor een mens is.
Politici hebben het van tijd tot tijd over waarheidsvinding en willen door middel van commissies achter de waarheid komen van eerdere politieke beslissingen.
Mensen vinden waarheid belangrijk zo lijkt het.
Je zou ook niet goed snik zijn als je zou zeggen dat je de waarheid niet belangrijk vindt. Paulus schrijft in Rom. 1 dat er ook sprake is van mensen die de "waarheid in ongerechtigheid ten onder houden". En de "waarheid Gods vervangen door de leugen".
Pilatus beseft echter niet dat de Waarheid ion hoogsteigen Persoon voor hem stond.
Ik mag zeggen dat ik de Waarheid ken in de Persoon van de Here Jezus Christus.
Dat wil niet zeggen dat ik zicht heb op de volle waarheid, puur omdat ik nu wandel en leef in en uit geloof en niet in aanschouwen.
Het is doorgaans een groeiproces in het zicht op de waarheid waar dat zicht ook door gevormd wordt.

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 19:29

Als het ineens niet belangrijk is om de Bijbel in te vullen in een spreekwoord wat over het gedrukte boek gaat in relatie tot liegen, laat ik het verder liggen, want ik zou niet graag het paralelle spreekwoord over "zwart zien" relateren aan zware mensen.
Peter schreef:Denk je dat de wereld beter af is als we iedereen inclusief onszelf bedriegen?
Zelfs de bijbelschrijvers wisten wat dat betreft al beter. Ze wisten wellicht niet wat de waarheid was, maar ze hadden er wel het grootste respect voor.
Als je probeert inzicht te krijgen op wat er in de wereld aan de hand is, kan dat wat mij betreft niet buiten de Bijbel om.
Door de Bijbel te lezen en te bestuderen krijg je steeds meer een idee van Gods plant.
Dit blijkt in hoge mate een geestelijke zaak te zijn en je hebt een mensenleven nodig om daar enig zicht op te krijgen.
Een theoloog die op een bepaald moment meent alles te weten verstart en staat eigenlijk buiten de werkelijkheid.
Alsof het mogelijk is om zomaar Gods hoge wegen en gedachten te kennen.
Jesaja schrijft hier over in hoofdstuk 55 vers 9.

Het woord wat hier vertaald is met "Woord" is het Hebr. "dabar" en dabar is tegelijk het werkwoord waarvan het zelfstandig nw. is afgeleid.
Als ww wordt het doorgaans vertaald met 'spreken'.
Maar het is niet zomaar iets zeggen. Nee het wijst veel meer op ordenen door te spreken.
Daar waar God spreekt komt er orde in de chaos. ( Genesis 1 ).

De wereld wordt van mij niet beter en daarom zegt de Bijbel: "Kom eruit".
Ooit zei prinses Beatrix: "De leugen regeert". Ik denk dat dat nog steeds zo is. En of je jezelf bedriegt of een ander, ik zou bijna zeggen dat het inherent is aan die uitspraak. De mensheid staat onder het gezag van de leugenaar "van den beginne". En daar komt pas een einde aan als we het andere topic tegen het licht houden waar het gaat over een volgende huishouding ( bedeling).

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 19:34

Malou schreef:Waarom heb je een "voorrangspositie"?
En wat geeft je die zekerheid?
Een voorrangspositie zoals jij het noemt heb ik op grond van geloof en op grond van Gods beloften. ( 1 Petrus 2 vers 9)
Zekerheid heb ik op grond van o.a. Rom. 8 vers 38.

Wilsophie
Forum fan

Bericht door Wilsophie » 30 sep 2016 19:35

dikkemick schreef: Maar dit is een waarheidsuitspraak! En nog wel 1 uit een andere wereld dan deze? Een bovennatuurlijke waarheid?? Dat is m.i. dubbelop onzin dan.
Verwacht je hier nog een reactie op?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 sep 2016 19:56

Wilsophie schreef:
dikkemick schreef: Maar dit is een waarheidsuitspraak! En nog wel 1 uit een andere wereld dan deze? Een bovennatuurlijke waarheid?? Dat is m.i. dubbelop onzin dan.
Verwacht je hier nog een reactie op?
Wat jij wilt, want eigenlijk is deze discussie totaal zinloos als we uitgaan van jouw stellingname dat waarheid niet bestaat.
En ik wil hier best met je in meegaan. Dat we alleen wiskundige waarheden kennen, maar laten we voor het gemak dan wel stellen dat waarschijnlijkheden bestaan. Hoe meer VALIDE(!) argumenten, des te waarschijnlijker de opvatting.
Ik neem aan dat je je in die uitspraak kunt vinden?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie