Geloven maar niet aanbidden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Geloven maar niet aanbidden

Bericht door Bonjour » 04 mar 2018 08:39

Ik bedacht in een discussie op een ander forum dat er wel eens christenen kunnen zijn die nog wel geloven maar door een enorme tegenslag niet meer naar de kerk willen en niet meer aanbidden.
Ik bedenk me dat ik zo iemand kende, maar eigenlijk nooit doorgevraagd heb of hij dan nog wel geloofd of dat hij ongelovig is geworden. Of hij zich nog christen voelde.
Kennen jullie dat soort mensen? Het kon wel eens een vergeten groep zijn.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Re: Geloven maar niet aanbidden

Bericht door Storm » 04 mar 2018 16:06

Ja, ik ken ze zeker. Een vriendin van wie hun jongste "zelfmoord'' heeft gepleegd.... We spraken er vorige week nog over, ze was weer naar de kerk geweest na 20 jaar dat niet meer te kunnen opbrengen. Er waren scheuren gekomen in haar geloof, maar weg was het niet.
Vaker (zoals ook bij mij) is het je niet meer thuis voelen in de kerk en dan zie je dat mensen misschien nog geloven; maar-soms even- genoeg hebben van de kerk. Een sabbatical bevalt ze dan best; bij de één komt het verlangen om weer naar de kerk te gaan terug, de ander glijd soms langzaam van geloven weg.

Er is zelfs een site: "Kerkverlaters", gelovigen die niet zoveel meer kerken en de besloten facebook pagina; Bevraag alles; waar sommigen atheist geworden zijn, anderen de kerk verlaten of een switch maken naar een ander soort kerk. Dit zijn overigens geen mensen die persé traumatische ervaringen hebben mee gemaakt.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 mar 2018 18:14

Denk dat mijn eigen vrouw hieronder valt. Ze is (zwaar) christelijk/gereformeerd opgevoed en gelooft wel degelijk in meer. Vooral in het goede na dit leven. Niet perse in de God van de bijbel en deze wordt ook zeker niet (meer) aanbeden. Het geloof is zo door de jaren heen haar eigen leven gaan leiden. Dat in tegenstelling tot b.v. haar vader. Die lijkt meer en meer godvrezend te worden.

Ze heeft denk ik de krenten uit de pap gehaald om het (geloof) voor zichzelf zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 04 mar 2018 18:42

dikkemick schreef:
04 mar 2018 18:14

Ze heeft denk ik de krenten uit de pap gehaald om het (geloof) voor zichzelf zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Verdikkeme dikkemick; heb je thuis ook nog werk aan de winkel. :lol:
Bob Dylan

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 04 mar 2018 19:05

Ben zelf opgegroeid in een tolerante godsdienst omgeving met een beetje moderne dominee die ook wel snapte dat al die verhalen in de bijbel niet letterlijk te nemen zijn. Met 14 eruit gestapt omdat ik de antwoorden die ik zocht niet vond. Toen riep ik dat ik niet meer geloof in een god die mensen in een hel wil laten zitten..iemand die iets fanatieker was in het geloof probeerde mij dat wijs te maken dat dat zou gebeuren als ik niet meer naar de kerk ging. Het was ook een smoes om er niet meer heen te hoeven maar ik had er ook niets meer mee.

Intussen geloof ik niet meer in een god zittend op het wolkje (dat was mijn beeld vroeger) maar weet dat we allemaal inclusief deel uitmaken van
een geheel wat dat dan ook moge zijn.Dat kun je als geloof zien, maar uiteindelijk is het leven wat alles voorbrengt zonder enige oordeel te geven ergens over. En dat vind ik al heel erg bijzonder wat er allemaal mogelijk is binnen dit leven. Waarin wij dan weer aan de haal gaan met ons denken en iedereen voor zich vind dat hij gelijk heeft. Ook al is dat zo en is er actie vereist, je keuzes kun je daarin pas helder maken als je dat zien. Als je doorkrijgt wat dat met ons doet..dan heb je de openbaring en hoef je geen bommen gordels meer om je te binden om je vrij te voelen. Als iedereen dat zou doen..bij zichzelf te rade gaan met alles wat we denken waren we klaar en loste veel ellende uit zichzelf al op. En het gekke is dat een JC 'dat in zijn gelijkenissen eigenlijk verteld heeft dat we het helemaal niet zo ver hoeven te zoeken. Verder kun je wel stellen dat mijn weten gewoon een geloof is (vanwege gebrek aan bewijs) maar geen aanbidden meer, ook al zie ik zelf wel wat het met me doet als ik alles helder wil zien in waar ik mee bezig ben. We zijn die god (leven wat dit stuurt) gewoon zelf..als manifestatie ervan..en dan zonder die lading die gegeven wordt aan het woordje god. Je kunt het ook bewustzijn of bron noemen. En als je daar allemaal niets mee hebt. Leven. Want dat is het uiteindelijk wel.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 04 mar 2018 19:50

Ik val er zelf onder. Ik geloof nog in een soort God maar ben niet christelijk en ga ook niet naar de kerk. De groep gelovigen die geen christen is bestaat ook nog.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 mar 2018 03:34

Ik snap het niet.

Zoals Bonjour het stelt, gaat het over geloven én jezelf christen vinden.
In dit geval heb je het dan over de bijbelse god.
En elk geval waarin je het over god hebt heb je het over de bijbelse god.

Laat je die los dan laat je niet alleen de kerk los maar ook het jezelf: christen vinden.
Dan houd je misschien een ID achtig iets over, of een onbenoemde 'bron'. Maar dan kun je m.i. niet meer van christen of god spreken.

Als je dan WEL het aanbidden en de kerk loslaat.. waarom doe je dat dan?
Lijkt mij dat je dat doet omdat die god van die bijbel je niet aanstaat.
Als die god je niet aanstaat, dan is dat omdat ie je 'te min is' is. Denk ik zo.
Dus waar geloof je dan nog in? Een getikte god? Een minderwaardig sujet die zichzelf god acht?

OF geloof je in ID maar noem je het maar christengeloof, terwijl dat het helemaal niet is, omdat je dat nu eenmaal met de paplepel werd ingegoten?

Dus dat snap ik niet.
Geloof je nou wel of niet in die bijbelse god. (los van dat aanbidden).
En zo ja... hoe kan dat dan. :?
En zo nee, waarom noem je het dan 'god'?

Ennehhhh.. als je WEL heel echt in die god gelooft, dan moet je toch wel ook alle goddelijke spelregels volgen ? Ik bedoel dat als je niet alle goddelijke spelregels navolgt dat je dan ook niet echt in die god kunt geloven. Anders zou je wel anders piepen! :?

Dus neem je al die spelregels met een korreltje zout, dan neem je die god ook met een korreltje zout.
Waarom zou je het 'iets' waar je in gelooft dan toch god noemen :?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 05 mar 2018 05:38

We hebben het al een tijdje geleden over de supermarkt gelovigen gehad. Deze halen uit de Bijbel die stuken die ze aanstaan en de rest wordt genegeerd. Het laatste waarvan ik echt merk dat steeds meer genegeerd wordt is alles dat naar de hel verwijst.
De groep waar ik het over heb, zit in een heel moeilijk overgangsgebied. Het geloven in God is in de jeugd zo ingeprent dat het heel moeilijk los te laten is. Gedurende hun hele leven is zo afgeven op atheïsten dat ze het heel moeilijk vinden om de stap te nemen zichzelf atheïst te noemen. God moet er gewoon zijn. Alleen geloven ze niets meer van de Bijbel. Misschien vinden ze dat het nog enige basis heeft en dat er soort Jezus als oer-Gandhi geleefd heeft. Alleen alles wat de kerk brengt over de Bijbel kunnen ze niet meer waarderen.
Ik denk dat deze mensen een soort eigen geloof opgezet hebben en dat Nederland hiermee duizenden religies telt. Sommigen komen wellicht overeen maar doordat ze los van elkaar ontstaan zijn, tel ik het toch als losse religies.
En ik denk dat de basis van deze religies toch wel de God van Abraham is en ook met een zoon. Ook al hebben ze er nog maar heel weinig mee.

En wat wellicht ook nog meespeelt is de gedachte dat het met de dood helemaal afgelopen is. Ik weet niet of het gemakkelijk is het idee van het eeuwige leven los te laten. Wellicht hoef je in de privé religies niet aan allerlei eisen te voldoen om toch een plaatsje in de hemel te krijgen?

Ik dacht net aan het verzinnen van een term voor deze gelovigen. Net als zewevende kiezer, de zwevende gelovige. En googelend vond ik dit: https://www.scp.nl/Publicaties/Alle_pub ... tualiteit. Even snel bekeken. Het heeft er wel iets van.

Even wat gescand in dat boek. Het boek heeft het over een hele grote groep mensen die niet meer naar de kerk gaan maar nog wel in bovennatuurlijke zaken geloven. Ze bezoeken bv nog wel een medium. Deze quote vond ik wel opvallend:
We weten veel meer over Nederlanders die in Adam en Eva geloven dan over hun landgenoten die een cursus spiritueel management volgen, meer over bedevaartgangers naar Lourdes dan over het soort mensen dat wel eens een medium consulteert, meer over de kerkgangers van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland dan over de bezoekers van parabeurzen.
Het boek trekt het nog wat breder dan ik in eerste instantie deed, maar ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. En ik denk dat het een grote groep is als je het zo ruim neemt. Het zou me niets verbazen als je op 30 tot 50% van de bevolking uit komt.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 mar 2018 07:11

@Petra
Je moet het vooral niet willen proberen te begrijpen! Gelegenheidsgeloof.
Transporteer een bijbelse-God-gelovige 500 jaar terug in de tijd en deze belandt op de brandstapel.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 mar 2018 10:52

Je kunt een aantal ook vrijzinnige gelovigen noemen en dat is al zo oud als de weg naar Rome.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijzinnig_protestantisme

Zelf geen lid meer van een kerk maar er wel vaak komend omdat ik op een koor zit, merkte ik dat er een periode was dat ik overal vraagtekens bijzette. RR boek gelezen, totaal van slag. Veel niet gelovigen denken dat geloven op de orthodoxe manier alleen mogelijk is, terwijl ik persoonlijk meer mensen ken die minder orthodox zijn en die orthodoxe preken nauwelijks kennen.

Als buitenstaande kun je inderdaad ook over "supermarkt'' gelovigen spreken, omdat veel wat men leest in de Bijbel in de context van die tijd gezien wordt.
Ik kom op facebook gelovigen tegen die niet meer kerken maar die iedere dag met geloof bezig zijn, het kan je leven positief of negatief beïnvloeden.

Voor mijzelf: het woord atheist klinkt voor mij helemaal niet negatief, integendeel zelfs. Het is zelfs zo sterk dat dit het enige forum is waar ik mensen "vertrouw". Maar het is voor mij onmogelijk -zoals velen weten- om dat wat ik uit geloven haal los te laten. Jezus is zo verweven in mijn leven, het gevoel wat ook een atheist kan hebben bij de matthäus passion heb ik bij veel zaken rondom geloven. Ontroering en verwondering.........en na jaren discusieren op atheïsten hyve en Freethinker is dat niet minder geworden. Het boeit me ook totaal niet hoe ik genoemd wordt, het is zoals het is, het is zoals ik me het meest gelukkig voel. Maar nu heb ik ook geen strakke streng orthodoxe jeugd gehad, misschien had ik anders geloven allang achter me gelaten. Ik dacht dat mijn weg een weg naar atheïsme zou zijn, ik identificeerde mij teveel met RR's weg ( niet zijn intelligentie) maar ik merk dat mijn weg een andere is. Dat ik een andere weg gekozen heb, niet omdat het moet maar omdat het mag.

Toevoeging; ik heb het aanbidden nooit losgelaten.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 mar 2018 03:43

Ik snap het niet. Ik snap het niet. Ik snap er gewoon geen ene klote van!

Jezus was nou toch ook niet bepaald een lieverdje in de bijbel.

Kijkend naar zijn stamboom, zie ik bigamie, polygamie, incest e.d.
Dat zijn toch dingen die in diezelfde bijbel worden afgekeurd. Dat is toch verwrongen om dat in je hoofd recht te moeten breien... dat je mensen moet stenigen voor deze gruwelen. Conform gods woord had die hele Jezus nooit geboren mogen of kunnen worden! Zo ongeveer elke voorgaande generatie waar Jezus aan ontsproten was had gestenigd en vermoord moeten worden. :!:
Dus als niemand zich aan gods woord houdt en stelselmatig gruwelen pleegt; dan komt er een prima kindje uit voort.. is de moraal van dit verhaal. :?

En dat prima kindje kan geen letter schrijven maar zegt wel:
'wie mij niet als koning ziet breng ze hier en sla ze voor mij dood.'

Zo lief is dat toch niet?

Dus dat snap ik ook niet. Als je dan zo graag een bijbelse lieverd aanbidt waarom dan niet Johannses? Of ehh Maria.
Waarom dan eentje die opdracht geeft om mensen dood te slaan?

En als je supermarkt gelooft en die hele bijbel met een korreltje zout neem... waarom het dan wel god blijven noemen?
Daarmee erken je toch juist die enge bijbelse tiran waar je het nou juist niet mee eens bent?
Laatst gewijzigd door Petra op 06 mar 2018 03:51, 1 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 mar 2018 03:48

Storm schreef:
05 mar 2018 10:52
Jezus is zo verweven in mijn leven, het gevoel wat ook een atheist kan hebben bij de matthäus passion heb ik bij veel zaken rondom geloven. Ontroering en verwondering.........en na jaren discusieren op atheïsten hyve en Freethinker is dat niet minder geworden. Het boeit me ook totaal niet hoe ik genoemd wordt, het is zoals het is, het is zoals ik me het meest gelukkig voel. Maar nu heb ik ook geen strakke streng orthodoxe jeugd gehad, misschien had ik anders geloven allang achter me gelaten. Ik dacht dat mijn weg een weg naar atheïsme zou zijn, ik identificeerde mij teveel met RR's weg ( niet zijn intelligentie) maar ik merk dat mijn weg een andere is. Dat ik een andere weg gekozen heb, niet omdat het moet maar omdat het mag.

Maar wat dan Storm?
Welke zaken bij geloven voel je verwondering en ontroering bij?

Wat is er dan zo goed aan Jezus dan?
Heb je er geen moeite mee dat hij opdracht geeft om mensen dood te slaan?

Enneh.. aanbidden nooit losgelaten, schreef je.
Wat is dat dan precies? Is bidden al aanbidden?
Of iets wensen?
Of moet je echt op je knieën liggen om te aanbidden?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 06 mar 2018 10:27

Petra schreef:
06 mar 2018 03:48
Storm schreef:
05 mar 2018 10:52
Jezus is zo verweven in mijn leven, het gevoel wat ook een atheist kan hebben bij de matthäus passion heb ik bij veel zaken rondom geloven. Ontroering en verwondering.........en na jaren discusieren op atheïsten hyve en Freethinker is dat niet minder geworden. Het boeit me ook totaal niet hoe ik genoemd wordt, het is zoals het is, het is zoals ik me het meest gelukkig voel. Maar nu heb ik ook geen strakke streng orthodoxe jeugd gehad, misschien had ik anders geloven allang achter me gelaten. Ik dacht dat mijn weg een weg naar atheïsme zou zijn, ik identificeerde mij teveel met RR's weg ( niet zijn intelligentie) maar ik merk dat mijn weg een andere is. Dat ik een andere weg gekozen heb, niet omdat het moet maar omdat het mag.

Maar wat dan Storm?
Welke zaken bij geloven voel je verwondering en ontroering bij?

Wat is er dan zo goed aan Jezus dan?
Heb je er geen moeite mee dat hij opdracht geeft om mensen dood te slaan?

Enneh.. aanbidden nooit losgelaten, schreef je.
Wat is dat dan precies? Is bidden al aanbidden?
Of iets wensen?
Of moet je echt op je knieën liggen om te aanbidden?
@Petra,
Ach ik kan het niet uitleggen en ik begrijp dat je er geen klote van snapt. Maar nu ben jij ook aan het cherry-picken Jezus heeft zeker ook een boodschap van liefde gebracht . Maar hij was niet alleen een lieverdje, lieverdjes ben ik zo zat. Hij joeg de mensen ook de tempel uit....maar toen men de overspelige vrouw wilden stenigen schreef Hij; wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

We kunnen hier beiden teksten uit de Bijbel plaatsen die wreed zijn maar ook prachtige teksten vol liefde en schoonheid. Ze staan er beiden in.
Maar waarom zou ik dat hier op Freethinker doen, ik ben niet aan het evangeliseren maar geef antwoord op de vraag van Bonjour.

Misschien was ik boeddist geweest wanneer ik in Sri-Lanka gewoond had. Maar ik ben opgevoed met het christelijke geloof noem het geïndoctrineerd.

Nee, ik zie Jezus niet in visioenen, ik zie ook geen Ufo's. Maar ik geef je één voorbeeld van aanbidden.
Ik lig niet op mijn knieën -in het verleden wel gedaan in periodes van diepe duisternis-.

Iets wat ik zondag ook plaatste op credible;

Al cherry pikkend heb ik de neiging om Leviticus een beetje over te slaan. Al besef ik dat het -in die tijd geschreven- er anders aan toeging. Kijk ik Braveheard dan besef ik hoe wreed het 500 jaar geleden was. Niet slechter misschien, oorlogen zijn er nog steeds en blijven gruwelijk.

Vanmorgen was ik in de kerk- we moesten met het koor zingen- en ik merk dat de aversie op de achtergrond raakt. Oh ik hoor nog steeds dingen waarbij ik denk: "nou dat zie ik toch anders" maar het ging over een lied wat we zongen. De predikant zit ook op het koor en hij verwoorde het voor mij mooi. ~~Where you there when they crucified my Lord.~~ En het stadium van het lied doornemend was ik het, mijn buurvrouw op het koor. Waren wij het die daar stonden bij Jezus kruisiging. Vragen ....deden er op dat moment niet toe.

De slaven die heel ironisch de christelijke religie van de slavenmeester mee kregen. Maar het werd voor velen hoop en troost en gelukkig hielden ze hun eigen stijl. De negrospirituals.

Toen aanbad ik, mijn hart opende zich -niet letterlijk- voor Hem die ik niet uit mijn leven kan trekken, scheuren. Iets waar ik ook geen moeite meer voor doe. En of men mij agnost, christen, vrijzinnige of weet ik hoe noem, het maakt mij niet uit. Ik hoef geen stempel: ~~christen~ op mij te hebben. Het is wat het is.

Bob Dylan

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 06 mar 2018 13:23

Storm schreef:
06 mar 2018 10:27
Ach ik kan het niet uitleggen en ik begrijp dat je er geen klote van snapt. Maar nu ben jij ook aan het cherry-picken Jezus heeft zeker ook een boodschap van liefde gebracht . Maar hij was niet alleen een lieverdje, lieverdjes ben ik zo zat. Hij joeg de mensen ook de tempel uit....maar toen men de overspelige vrouw wilden stenigen schreef Hij; wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Liefde heeft ook niets met voorwaarden te maken en God/liefde het koningrijk niets met de tempel.
Dat heeft hij laten zien in dat tempel verhaal. Het beeld wat er gemaakt wordt wat go(e)d/Liefde zou zijn.
En als je dat ziet maakt het ook niet meer uit of je je wel prettig voelt binnen een kerk of niet.
Dat is het allemaal niet.
Een daad van liefde kan soms erg wreed lijken voor diegene die zich te kort gedaan voelt.
En daar gaat het juist ook om ons denken zit er continue tussen..en daardoor zien we niets.
En Jezus vertelde dat allemaal in zijn gelijkenissen en boodschappen.
Of hij nu wel of niet heeft bestaan, de boodschap daar gaat het om.

En die is helder als je het ziet.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 06 mar 2018 17:37

Storm schreef:
06 mar 2018 10:27
@Petra

We kunnen hier beiden teksten uit de Bijbel plaatsen die wreed zijn maar ook prachtige teksten vol liefde en schoonheid. Ze staan er beiden in.
Kijk dit is nu precies de denkfout die gelovigen altijd maar weer maken. De gedachte dat je bruut gedrag (moord bijvoorbeeld) kunt wegstrepen tegen goede of mooie dingen die iemand doet of zegt, of het nu god is of jezus of wie dan ook.
Een moordenaar als jouw god of jouw jezus blijft altijd een moordenaar wat voor moois of liefdevols daar tegenover staat.
Een seriemoordenaar van prostitués blijft altijd een seriemoordenaar van prostitués, ongeacht of hij liefdevol zijn oude moedertje verzorgde.
Moord valt niet weg te strepen, tegen niets.
Dus Petra is helemaal niet aan het cherry picken.
Jouw god, jouw jezus is een moordenaar, figuren die jij nog aanbidt ook. Ik zou over dat laatste maar eens goed nadenken, kan nooit kwaad.

Plaats reactie