Geloven maar niet aanbidden

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HarrieMe
Ervaren pen

Re: Geloven maar niet aanbidden

Bericht door HarrieMe » 14 mar 2018 12:50

De bijbel is en blijft een verzonnen verhaal, dat duizenden malen geplagieerd is. Nog ruim voor het oude testament werden dit soort van verhalen verteld en weer aangepast. Ook nu nog worden soortgelijke verhalen “verzonnen” maar steeds gevoed door wat ongeveer 400 na het begin van onze jaartelling door de katholieke kerk op schrift is gesteld. De meerderheid van de gelovigen nemen alles uit dat boek aan voor waar, zonder zelf onderzoek te doen naar hoe het tot stand kwam.

Dat hier gezegd wordt, in mijn bijbel kan ik dat niet vinden, geeft aan dat zowat elk christelijk geloof, of elke richting zijn eigen zwaartepunten heeft die dan in hun bijbel uitvergroot worden. Om vervolgens zaken die hun niet welgevallig zijn daaruit laten verdwijnen.

Overigens heb ik voorbeelden, van mensen die niet meer aanbidden, niet meer geloven, maar nog wel elke week naar de kerk gaan, om de schijn op te houden. Wonend in de bijbelbelt van Nederland, zijn hier echt nog mensen die elke week hun gezicht in de kerk moeten laten zien, ruimhartig moeten doneren, omdat anders de dominee de rest van de gemeenschap verbiedt om nog zaken te doen met de betrokkene. Zij geloven dus niet, maar voor de schijn aanbidden ze wel.

Iedereen die hier nog zaken aanhaalt vanuit de bijbel, welke vertaling of versie ook, gelooft nog steeds. Zelfs als die persoon beweert een vrij denker te zijn is deze nog niet vrij van zijn geloof. Want kennelijk is die passage die aangehaald wordt voor deze persoon echt gebeurd.

Overigens worden citaten, vooral uit het oude testament in discussies gebruikt om te vragen of de god waarin geloofd wordt echt zo goed is. Dat zijn dan de citaten of passages, waarin god de mens opdraagt de zoon te vermoorden, het houden van slaven goed praat. En wat er al meer voor onzin en wreedheden, die mogelijk 3000 of 5000 jaar geleden wel zin had, instaan.

Ik geloof niet en ik heb al helemaal nooit een god aanbeden.
Dat ruim de helft van de mensen in Nederland niet meer in een god geloofd, komt niet omdat we hier welvaart hebben, maar gewoon omdat men zich niet meer laat ringeloren door mensen die het zogenaamd beter weten.

Als je twijfelt, gebruik dan eens wat tijd om echt uit te zoeken hoe de bijbel tot stand is gekomen.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 15 mar 2018 02:41

HarrieMe schreef:
14 mar 2018 12:50
Iedereen die hier nog zaken aanhaalt vanuit de bijbel, welke vertaling of versie ook, gelooft nog steeds. Zelfs als die persoon beweert een vrij denker te zijn is deze nog niet vrij van zijn geloof. Want kennelijk is die passage die aangehaald wordt voor deze persoon echt gebeurd.
Ik citeer wel vaker uit boeken.
Ook fictie.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 18 mar 2018 08:29

Petra schreef:
15 mar 2018 02:41
Ik citeer wel vaker uit boeken.
Ook fictie.
In mijn boekenkast staan bijbel, koranvertaling en het boek van mormon (en nog wat boeken die sommige mensen heilig noemen) direct rechts naast fantasy, niet ver bij Tolkien vandaan.

Nu citeer ik niet zo vaak uit de bijbel, tenzij ik tot de gewone woordenschat behorende bijbelse uitdrukkingen gebruik -zoals zondebok of steen des aanstoots- maar heel af en toe wil ik wel eens een vers citeren als bewijsplaats van de akelige dingen die dat boek beweert. Dat is niet omdat ik geloof wat dat citaat beweert, maar omdat ik weet dat dat citaat in de bijbel staat.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Plaats reactie