Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Maria-verering

Bericht door Rereformed » 15 mar 2018 17:35

Maar het Ave Maria van Gounod is fake. Het origineel van Bach heeft niets met Maria te maken, zoals je hond duidelijk laat horen. :wink:
Born OK the first time

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 15 mar 2018 17:40

Rereformed schreef:
15 mar 2018 17:35
Maar het Ave Maria van Gounod is fake. Het origineel van Bach heeft niets met Maria te maken, zoals je hond duidelijk laat horen. :wink:
Jazeker wel. Gounod heeft er 1 maat bij gecomponeerd en er een zang-melodie bij gemaakt. Niet onverdienstelijk, volgens velen. En mijn hond is er gek op :wink:
Maar Bach heeft het inderdaad anders bedoeld. Als etude eigenlijk.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 mar 2018 17:56

Uitstekend!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 16 mar 2018 04:09

Giovedico delle Fate schreef:
15 mar 2018 11:52

Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.
Wat maakte deze Maria dan zo'n goede moeder?
Is het leuker om een goede moeder te romantiseren dan een goede vader?
Was die Maria beter dan Josef?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mar 2018 07:16

Afbeelding
Zoek de 7 verschillen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 09:21

Petra schreef:
16 mar 2018 04:09
15 mar 2018 11:52

Maar waar het natuurlijk vooral om gaat is dat ik feitelijk moeders (goede moeders) 'vereer'.

Is het leuker om een goede moeder te romantiseren dan een goede vader?
Voor een meisje wellicht niet... :wink:

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 09:23

Bonjour schreef:
16 mar 2018 07:16

Zoek de 7 verschillen.
En zie hier het 'bewijs' dat Maria als 'personage' door de bedenkers van het Christendom is overgenomen uit eerdere religies...

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 09:28

Bonjour schreef:
Afbeelding
Zoek de 7 verschillen.
1. Het ene is een beeldje (3D), het ander een schilderij(2D).
2. Het ene is in 1 kleur uitgevoerd het ander is in meerdere kleuren uitgevoerd.
3. Het ene komt van voor de jaartelling het andere waarschijnlijk ergens uit de middeleeuwen.
4. Het ene is toont Isis met Horus het andere Maria met Jezus.
5. Het ene is uit de oude Egyptische godsdienst het ander is christelijk.
6. Isis is een godin, een van vele goden en godinnen in de oude Egyptische godsdienst. Maria is volledig mens en geen god.
7. De levenswandel van Horus en Jezus verschilt als dag en nacht.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 09:31

16 mar 2018 09:23
Bonjour schreef:

Zoek de 7 verschillen.
En zie hier het 'bewijs' dat Maria als 'personage' door de bedenkers van het Christendom is overgenomen uit eerdere religies...
Als je zo grof te werk gat kan je natuurlijk ook stellen dat Hawking een reïncarnatie is van Einstein (serieus gehoord de afgelopen dagen) of dat Hawking als personage is overgenomen. Beide waren geniaal. Beide waren wetenschapper en konden buiten kaders denken waardoor ze grote ontdekkingen hebben gedaan. Beide werden geboren en stierven. Enz.

In elk levensverhaal zitten wel overeenkomsten. En ik elke religie zitten ook wel overeenkomsten met voorgaande of andere religies.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 09:40

Faramir schreef:
16 mar 2018 09:31

Als je zo grof te werk gat kan je natuurlijk ook stellen dat Hawking een reïncarnatie is van Einstein (serieus gehoord de afgelopen dagen) of dat Hawking als personage is overgenomen. Beide waren geniaal. Beide waren wetenschapper en konden buiten kaders denken waardoor ze grote ontdekkingen hebben gedaan. Beide werden geboren en stierven. Enz.
Én beiden hebben echt bestaan. Maar bij Isis en Maria gaat het om moederfiguren die in bedachte religies werden/worden aanbeden.
In elk levensverhaal zitten wel overeenkomsten. En ik elke religie zitten ook wel overeenkomsten met voorgaande of andere religies.
Ik refereer aan de de syncretische benadering https://nl.wikipedia.org/wiki/Christend ... yncretisme

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 09:43

16 mar 2018 09:40
Faramir schreef:
16 mar 2018 09:31

Én beiden hebben echt bestaan. Maar bij Isis en Maria gaat het om moederfiguren die in bedachte religies werden/worden aanbeden.
Ik refereer aan de de syncretische benadering https://nl.wikipedia.org/wiki/Christend ... yncretisme
Maria wordt vereerd, niet aanbeden. Aanbidding is in religies voorbehouden aan God/goden.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 mar 2018 09:53

Faramir, het mag je toch bekend zijn dat de vroeg-christelijke kerk heel veel heeft overgenomen uit andere religies. De Maria verering is daar gewoon één van.
En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 16 mar 2018 09:58

Bonjour schreef:
16 mar 2018 09:53
Faramir, het mag je toch bekend zijn dat de vroeg-christelijke kerk heel veel heeft overgenomen uit andere religies. De Maria verering is daar gewoon één van.
Uiteraard is dat bekend. Of de verering van Maria er daar een van is heb je met je plaatje echter niet afdoende aangetoond. Maar van belang is het ook niet. God spreekt door alle tijden en alle volkeren. Dus ook door Griekse, Romeinse, Noorse, Egyptische enz enz mythologie.
En in Lourdes kreeg ik echt het idee dat Maria belangrijker is dan Jezus.
Ja, dat kan mij voorstellen. Als ik op een school bij de les aardrijkskunde zit waar toendra's behandeld worden. Krijg ik de indruk dat toendra's belangrijker zijn dat geschiedenis, Nederlands, natuurkunde enz. Tijd en plaats kunnen soms een wat eenkennig en vertekend beeld geven van het geheel.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 09:58

Faramir schreef:
16 mar 2018 09:43

Maria wordt vereerd, niet aanbeden. Aanbidding is in religies voorbehouden aan God/goden.
Ja, daar heb je linguïstisch gezien een punt.
Overigens is het een beetje raar dat de doctrine dat heeft bepaald, terwijl er wel speciale officiële gebeden zijn die aan Maria gericht zijn.
• Wees gegroet Maria... Een gebed! (gebed - > aanbidden...???)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 10:03

Faramir schreef:
16 mar 2018 09:58
God spreekt door alle tijden en alle volkeren.
Oh? Is dat zo? En klopt dat ook écht? En als dat 'waar' is, hoe kan het dan dat jij dat wél weet en ik niet? Ben ik dan zo dom?

Plaats reactie