Lezing Stefan Paas: waarom laat God het lijden toe?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Fish
Moderator

Bericht door Fish » 30 nov 2008 23:52

Wat een flauw excuus om af te haken.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 30 nov 2008 23:53

Kitty schreef:Het valt te betwijfelen a.r. of zelfgenoegzaamheid nu zo'n onbekend gegeven is bij de mensen hier. Zeggen dat het niet zo is, maakt nog niet dat sommige uitlatingen hier toch wel degelijk zwaar op lijken. Maar misschien is er bij vrijdenkers een ander woord te bedenken in het overtuigd zijn van het eigen gelijk??
De ex-gelovigen onder ons kennen zijn gedachten, hij niet de onze.

Het zaad is gezaaid, de oogst zal komen.... :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

arthas
Forum fan

Bericht door arthas » 30 nov 2008 23:54

Tja, dit zat er wel in. Dat S. Paas nu vertrekt vind ik zeer begrijpelijk. Ik vind het jammer dat men het blijkbaar nodig vindt om steeds behoorlijk fel van leer te trekken tegen gelovige forumleden.
Rereformed schreef:Ik zie ook geen probleem. Wanneer er een christen op het forum komt krijgen we altijd de beste vrijdenkersuiteenzettingen.
Aan de ene kant wel, maar aan de ander kant niet. Aan de ene kant worden mensen hier uitgedaagd om lekker grondig te gaan discussieren, aan de andere kant heb ik sterk het idee dat sommigen hun hekel aan religie op een persoon projecteren.

Velen hier weten zelf hoe moeilijk het kan zijn om te switchen van levensovertuiging en om iets waar je gevoelens zo mee verbonden zijn op te geven, maar bulderen wel als een olifant in een porseleinkast over het geloof van een ander heen.

Wat mij betreft mag het wel een stuk subtieler.

a.r.

Bericht door a.r. » 01 dec 2008 00:48

Ik vind het helemaal niet begrijpelijk.....als Stefan Paas overtuigd is van zijn gelijk en dat kan kan beargumenteren, dan is er immers geen enkele reden om te vertrekken van dit forum? Ik ben niet overtuigd van een bestaan van een god, terwijl Stefan zegt dat wél te zijn, het kán voor hem dan toch niet moeilijk voor hem zijn mij met argumenten te overtuigen van zijn gelijk? Ik bedoel, hij schrijft zelf:
A.R. en Kochimodo, hartelijk dank voor jullie persoonlijke verhalen. Waardeer ik.
.....dat is heel mooi hoor, maar hij reageert er verder niet op, ik leg mijn hele "ziel en zaligheid hier bloot", biedt mijn excuses aan hem aan en vervolgens vertrekt Stefan omdat hij schrijft dat hij vindt dat iemand op dit forum zelfgenoegzaam is of meerderen zelfgenoegzaam zijn....maar wie is er dán zelfgenoegzaam?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 dec 2008 05:31

spaas schreef:
Rereformed schreef:
Devious schreef: Maar dat geeft toch niet. Als dat zo is, dan is het toch geen enkel probleem om de woordenacrobatiek te doorzien, en door het stellen van intelligente vragen, en het geven van intelligente antwoorden, tot de kern van de zaak te komen.
Denk je écht dat iemand - (waarmee ik Paas nergens van wil beschuldigen; ik spreek in het algemeen) - hier mensen op het verkeerde been zou kunnen zetten?

Laten we er nu gewoon van uitgaan dat meneer Paas hier komt om iets op te steken. Een beetje vertrouwen in de mensheid kan geen kwaad toch? :D

Vriendelijke groet.
Ik zie ook geen probleem. Wanneer er een christen op het forum komt krijgen we altijd de beste vrijdenkersuiteenzettingen.

Het is precies zoals in een ander topic (Knevel en argumenten) gesteld wordt: geloof drijft op gevoel en negeren van argumenten. Wanneer een christen op de toer gaat van het rationeel en aannemelijk willen maken van zijn geloof, dan verliest hij bijna per definitie het debat. Enkel Paas kan op het (in zijn huidige ogen) verkeerde been gezet worden. Het feit dat het internet voor hem nogal nieuw of onbekend is laat zien hoezeer hij in een afgeschermde wereld heeft geleefd en doet me eerder een waarschuwing verzenden in de richting van Paas: iemand met veel rationaliteit en ontwikkeling die zich in het hol van de vrijdenkers durft te begeven zal na een tijdje zijn geloof aangetast en afgekalfd zien worden. Zo niet dan vind ik het bijzonder knap als hij het langer volhoudt.
Mensen, het moment is gekomen dat ik afhaak. Er is een grens aan wat een mens kan verwerken aan persoonlijke aanvallen en minzame bejegening en die is nu wel ongeveer bereikt. Misschien zijn we op verkeerde voet begonnen, hoewel ik slechts inging op een uitdaging, volgens mij. Maar ik geef jullie in overweging dat deze discussies een grotere verscheidenheid aan deelnemers zouden trekken wanneer nieuwkomers die er andere overtuigingen op na houden wat minder geconfronteerd worden met zelfgenoegzaamheid (je laatste post was weer een goed voorbeeld, ReReformed), ad hominems en een gesloten houding.
Ik geef jullie nu graag over aan jullie eigen gelijk en ga mijn tijd aan andere dingen besteden,

A.R. en Kochimodo, hartelijk dank voor jullie persoonlijke verhalen. Waardeer ik.

Hartelijke groet.
Beste Stefan Paas,
Het schijnt dat mijn woorden flink doel weten te treffen. Je besefte blijkbaar met een schok dat mijn waarschuwing geheel terecht was, en hoewel je het hier eigenlijk naar je zin begon te krijgen werd het je hierdoor opeens met een schok duidelijk dat je geloof hier enkel kan verliezen en enkel als resultaat kan opleveren dat jouw zieleheil hier schade onder lijdt.

Dat het uitstapje van een vroom gelovige op een goddeloos forum daarom zo kort mogelijk moet zijn stond voor ons allebei al vast. Je hebt van begin af aan niet anders gezegd. De reden is duidelijk: wanneer er wat schort aan intellectuele eerlijkheid kan men niet te lang in het zonlicht staan.

Mag ik jou eens op één klein feit wijzen? Ik heb bijna een boeklang teksten aan jou besteed, de uren dat ik me aan jouw teksten heb gewijd zijn niet te tellen. Je hebt me bovendien verscheidene malen hoogmoedig en zelfingenomen genoemd, hoewel ik je heb bedankt voor de eer ons forum te bezoeken, en je eruditie en beleefdheid heb geprezen. Maar de waarheid over jou is dat je niet één maal mijn gebruikersnaam correct hebt kunnen schrijven, zelfs niet nadat je erop gewezen werd. Ik heb me afgevraagd waar die blindheid door komt.

Ik heb je, spaas, al gezegd dat regel één van het forummen is dat je mensen leert kennen en vooral leert te incasseren. Dat laatste is een kunst waar je heel lang op moet oefenen. Op boos weglopen hebben we allemaal al genoeg geoefend toen we nog kleine jongetjes waren. Op dit punt in ons leven moeten we een andere wijsheid opdoen, deze bijvoorbeeld: It's easier to run away again than to grow up.
Dit forum is voor jou nu net de enige plek waar je kunt meten wat je geloof en werk als 'missionair consulent' werkelijk waard is. En als je niets incasseren kan dan heeft Jezus mij atheïst veel en veel meer geleerd dan jij van hem hebt willen leren. Want jij mag mij noemen met alle predicaten die je maar in je ergernis kan bedenken, en ik zal je dan bedanken voor de tips die je me geeft om mezelf te leren kennen.

Kom maar mooi weer terug. Zoals ik opmerkte heb ik groot respect voor je indien je het kunt volhouden -ik weet hoe moeilijk je rol hier is; doe me een lol en bewijs mij dat er ook christenen rondlopen die wel respect verdienen. Wat je nu doet is juist laten zien dat ik gelijk had en mijn woorden niets te maken hebben met minzame bejegening, maar enkel met op de hoogte zijn van de feiten over vrome gelovigen.
Theoloog heeft een week lang zitten broeden op een weerwoord op jou, en hij heeft het verdiend dat je zijn weerwoord wanneer het komt nog leest en van commentaar voorziet.

Je wilde ook nog een topic over wonderen beginnen. Ben ik ook helemaal voor. En we hebben diverse topics over het OT waar je je kunt bezighouden met 'de lastigste vragen' in je geloof. Allemaal veel te interessant om ze maar met weglopen op te lossen. Of is hier sprake van een bepaalde hoogmoed van geest die zich gekrenkt voelt wanneer je iemand ontmoet die die geest niet hoog genoeg schat? :wink: Come on, Stefan, neem jezelf niet zo serieus.
Born OK the first time

C.M.H.
Forum fan

Bericht door C.M.H. » 01 dec 2008 08:40

Ik geloof dat hier beide teams enigzins in moeten binden. Ik kan me niet voorstellen als je diepste overtuiging elke post opnieuw benaderd wordt met de instelling van: "Je zit verkeerd, maar dat laten we je wel even zien. Dom eigenlijk dat je het zelf niet ziet! "
Ik kan daarom ook wel begrijpen dan Dhr. Paas hier gepikeerd door is. Aan de andere kant vind ik vertrekken ook niet de beste optie. Als ik me niet vergis was het Jezus die zei de andere wang toe te keren. Petrus liet zich zelf ondersteboven kruisigen, volgens verscheidene overleveringen. Daar kunnen deze kleine irritaties nog niet tegenop denk ik. Let wel, Rereformed en Theoloog en vele anderen hebben hier veel tijd of veel privezaken ingestoken.

Hopelijk blijft u nog even, ik vind het erg interessant om de andere kant zo wel verwoord vertegenwoordigd te zien.

spaas

toelichting

Bericht door spaas » 01 dec 2008 11:30

Beste mensen,

Zojuist heb ik in antwoord op een persoonlijke mail van Bipolair een wat langere toelichting geschreven waarom ik vertrek. Ik zet de mail nu ook op de site, omdat ik denk dat ook anderen recht hebben op dit verhaal.

Beste bipolair,

Dank voor je persoonlijke reactie. Ik wil best toelichten waarom ik vertrek. Als je zin hebt, mag je het op de site zetten, maar ik zal niet meer reageren op de discussie die dan misschien weer losbarst. De redenen waarom ik vertrek zijn de volgende:
1. De sfeer: ik discussieer het liefst in een omgeving waarin niet achter elke zin die ik opschrijf een minderwaardige bedoeling wordt gezocht. Ook vind ik het heel onprettig om te lezen hoe anderen mij en mijn bedoelingen bespreken. Als ik 's morgens inlog en eerst een aantal posts moet lezen waarin over 'Paas' wordt gesproken onderling, dan heb ik al ontbeten. In een normaal gesprek tussen mensen doe je dat niet. Mensen met minder geduld dan ik waren waarschijnlijk al eerder vertrokken.
2. De belasting: het is geen doen om als enige gelovige op zo'n site langer dan een paar dagen bezig te zijn. Elke keer als je iets schrijft, reageren er zomaar weer vijf mensen, vanuit allerlei regionen van hun lichaam. Ik wil die mensen graag recht doen, maar ik zou graag willen dat er dan ook wat anderen waren die vanuit hun eigen deskundigheid zouden reageren op die reacties. Wat medestanders, zeg maar, zodat ik niet alle kolen zelf uit het vuur hoef te halen. Dat kost me gewoon veel te veel tijd.
3. De organisatie: ik vind het vervelend om met mensen te praten die allemaal achter een schuilnaam verborgen gaan, terwijl ik zelf met open vizier het gesprek aanga en vrijelijk gegoogeld kan worden - waarvan een aantal mensen dan weer gebruik maakt om mij kalt te stellen. Ik houd er niet van om tegen avatars aan te praten. Maar goed, dat zijn de regels van het huis en het is mijn probleem als ik me daarin niet op m'n gemak voel.
4. De kennistheoretische vooronderstellingen van de site. Dit is toevallig een terrein waarop ik redelijk goed thuis ben. Het verbaast me werkelijk hoeveel gebruikers van de site lijken te denken dat de keus is: óf je bent fundamentalist óf je bent hardcore atheïst. Dat is een volstrekt onnodige keuze. Ik heb geprobeerd via de post 'kennen en weten' daar wat vragen bij te stellen. Ik hoopte dat zo een aantal mensen aan het denken gezet kon worden over wat 'weten' nu eigenlijk is, hoe we dat doen, welke niet-beredeneerbare vooronderstellingen daarbij een rol spelen, wat de rol is van geïnterpreteerde ervaring e.d. Maar dit wordt al direct gemakkelijk weggezet als een truc om God binnen te smokkelen. Tja, als mensen niet willen nadenken over hun eigen vooronderstellingen is dat hun goed recht, maar met 'vrij denken' heeft het weinig te maken.
4. Het vorige punt is ook de reden waarom ik niet eens wil beginnen aan een gesprek over de bijbel. Daarin spelen ook nog hermeneutische vragen een grote rol. Enige gevoeligheid daarvoor ontbreekt totaal, dat heb ik wel gezien.
5. De manier waarop de Grote Roerganger van het forum, Rereformed, te werk gaat. Ik herken dat van sommige sekteleiders in het christelijk gebied. Op elke discussie zitten die zich afspeelt, uit angst dat daar iets gebeurt dat hun invloed ondermijnt. Beurtelings aanhalen en afstoten, kleineren en complimenteren. Heel warm en persoonlijk tegenover potentiële bekeerlingen, maar heel vuil tegen mensen die zelfstandigheid vertonen en kritisch zijn. Voortdurend bondgenootschapjes aangaan met gelijkgezinden. Kortom, een bekwaam organisator en manipulator van een groepscultuur. Ik heb genoeg met zulke mensen gesproken om te weten dat zij geen zelfinzicht hebben (ondanks alle mooie praatjes daarover) en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat anderen vinden. Zij hebben een mening en die moeten zij kwijt. Dat doen ze soms heel charmant, maar als het moet kan het ook gemeen. Gezien zijn reacties op mijn opmerkingen hierover, geloof ik echt dat hij niet beseft hoe beledigend en manipulerend hij te werk gaat. Maar helaas is het wel zo.

Kortom, er is geen level playing field op dit forum. Ik zou het zelf bijzonder leuk vinden om een forum te vinden waarop mensen echt op voet van geljikheid met elkaar kunnen spreken, zonder elkaars diepgevoelde overtuigingen bij voorbaat al af te schieten, onder het mom van eerlijkheid. Dat soort discussies zouden werkelijk intelligent en gevoelig kunnen zijn en het is zelfs mogelijk dat je dan nader tot elkaar komt en meer van elkaar gaat begrijpen. Maar dit forum gaat vooral over zelfbevestiging, vrees ik.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 01 dec 2008 11:45

ik schrijf hier onder pseudoniem omdat ik geen steen door mijn ruit (of erger) van een moslimfundamentalist wil.

Spaas, je beseft nog niet wat echt kritisch denken over religie inhoudt. Wij hebben ook jouw weg gewandeld, jij echter niet de onze.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

PietV.
Moderator

Re: toelichting

Bericht door PietV. » 01 dec 2008 11:56

spaas schreef: 5. De manier waarop de Grote Roerganger van het forum, Rereformed, te werk gaat. Ik herken dat van sommige sekteleiders in het christelijk gebied. Op elke discussie zitten die zich afspeelt, uit angst dat daar iets gebeurt dat hun invloed ondermijnt. Beurtelings aanhalen en afstoten, kleineren en complimenteren. Heel warm en persoonlijk tegenover potentiële bekeerlingen, maar heel vuil tegen mensen die zelfstandigheid vertonen en kritisch zijn. Voortdurend bondgenootschapjes aangaan met gelijkgezinden. Kortom, een bekwaam organisator en manipulator van een groepscultuur.
Een vreemde vergelijking. Dat je hard bent bejegend, daar begrijp ik iets van. Maar dat wist je van te voren. Op een seculier forum wordt een theistisch boegbeeld niet in de watten gelegd. Eigenlijk had je daar boven moeten staan. In de boksring wordt je niet gemasseerd door je tegenstander(s). Dat je Rereformed (dit keer goed geschreven) wegzet als sektenleider, is natuurlijk een klein beetje misplaatst. Als aanhanger van een sekte moet je natuurlijk de verschillen beter kennen. Je bent hier onder eigen naam naar toe getrokken, maar ik heb je niet leren kennen. Het enige wat je hebt gedaan is eindeloos filosoferen en wegduiken. Sommige bruikbare stukken werden beantwoord maar talloze malen ging je met een sprong verder. Dat kan natuurlijk komen door het aantal reacties. Maar welke krenten vond jij het lekkerst?
Nog even een kenmerk van sekten. Het ontbreekt in deze kringen aan vrijheid van gedachten. Overige aspecten kun je vinden onder Etienne Vermeersch. Wat ook opvalt is dat sektenleden denken dat zij de ware gelovigen zijn, omdat zij meer waarheid hebben dan alle anderen. Maar nu ga ik afsluiten. De echte wereld roept. Een van mijn kinderen ophalen van de basisschool. Veel plezier in Kampen en overdenk de tekortkomingen die je zelf hebt opgeroepen door onnodig lijden te verklaren. Zinloos geweld wordt niet zinvoller door er goed over na te denken.

Groeten,

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 01 dec 2008 11:58

Beste Stefan,

Persoonlijk beschouw ik je vertrek als een nederlaag. Ik ben het met je eens dat het niet netjes is om over jou te discussieren. Mijn excuses voor mijn bijdragen waarin ik over jou heb geschreven. Jammer dat je vertrekt, maar ik kan het wel begrijpen.

Het ga je goed en bedankt dat je op FT bent gekomen om met ons de discussie aan te gaan.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

a.r.

Bericht door a.r. » 01 dec 2008 13:27

5. De manier waarop de Grote Roerganger van het forum, Rereformed, te werk gaat. Ik herken dat van sommige sekteleiders in het christelijk gebied. Op elke discussie zitten die zich afspeelt, uit angst dat daar iets gebeurt dat hun invloed ondermijnt. Beurtelings aanhalen en afstoten, kleineren en complimenteren. Heel warm en persoonlijk tegenover potentiële bekeerlingen, maar heel vuil tegen mensen die zelfstandigheid vertonen en kritisch zijn. Voortdurend bondgenootschapjes aangaan met gelijkgezinden. Kortom, een bekwaam organisator en manipulator van een groepscultuur. Ik heb genoeg met zulke mensen gesproken om te weten dat zij geen zelfinzicht hebben (ondanks alle mooie praatjes daarover) en ook helemaal niet geïnteresseerd zijn in wat anderen vinden. Zij hebben een mening en die moeten zij kwijt. Dat doen ze soms heel charmant, maar als het moet kan het ook gemeen. Gezien zijn reacties op mijn opmerkingen hierover, geloof ik echt dat hij niet beseft hoe beledigend en manipulerend hij te werk gaat. Maar helaas is het wel zo.
Mijn beste Stefan, man oh man wat geef jij jezelf bloot .....dáár komt eindelijk den waere aerd bovendrijven! Je hebt geen argumenten en gaat met modder gooien. Je bent belezener als de evangelist die vorig jaar hier op het forum kwam, óók hij negeerde stelselmatig alle aan hem gestelde vragen door de bijbelkenners-en kritikasters bij uitstek en droop na 100 pagina's af. http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=4245 Misschien moet je dat topic eens door lezen!

Ik vraag mij voorts in gemoede af, wat er op tegen is een nickname te hebben op een internetforum, weet je niet dat internet een heel gevaarlijk medium kan zijn? Voordat je het weet beland je als argeloos christen op een vrijdenkersforum waar je dan plotseling diep moet gaan nadenken over de vragen die daar aan je gesteld worden en die je niet blijkt te kunnen beantwoorden, of val je als argeloos meisje in handen van loverboys of als onzeker mens in handen van religieuze sekteleiders, die je met mooie praatjes (lees sprookjes) hun wereld binnenlokken.

Overigens meen ik mij te herinneren dat Rereformed, George Orwell's 1984 een enorm goede vergelijking met het christendom/religie vond!

Ik heb nog een boekentip voor je. T'is wel veel leeswerk, maar buitengewoon leerzaam!
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/

Hoe hard ik nu ook mag klinken, ik vind het buitengewoon spijtig dat je er voor kiest te vertrekken

Kevin
Diehard

Bericht door Kevin » 01 dec 2008 14:16

Spaas,

Alle punten die je aanhaalt vind ik overgevoelig en bevooroordelend, behalve punt 1, want het is inderdaad rottig om mensen over je te zien spreken alsof je er niet bij bent op een karikatuur achtige manier. Maar aan de andere kant moet je onthouden dat mensen vrij staan over iemand te spreken op een forum, dat dat over jou kan gaan, en dat het soms ook niét bevooroordelend is of dat er iemand een karikatuur van je probeert te schetsen.

Maar dat je zulke conclusies kan trekken na slechts een paar weken (?) vertoeven en na zelf NOG MAAR 42 posts te hebben geplaatst, vind ik werkelijk arrogant.

Mijn conclusie is dat je het je allemaal veel te persoonlijk aantrekt. 1. Ga er niet van uit dat mensen van jou alleen minderwaardige praat verwachten, dat is een ongefundeerde aanname. 2. Je bent niet verplicht op alles te reageren, dus hoef je dat niet te doen. Beperk je tot het onderwerp van je eigen gestarte draad en laat je niet afleiden. 3. is inderdaad jou probleem. Ik ben gewoon Kevin, zoals je hier leest ben ik en als je me persoonlijk wil leren kennen staat mn pm open. 4. Niet-beredeneerbare vooronderstellingen bestaan niet... Ik fascineer me nog steeds heel erg over de kern van je denken hierin... Hoe je van onkenbare entiteiten toch iets te weten kan komen, dat je nu bijv. over object a, zonder dat je er iets van kan weten (onberedeneerbaar, dus niet met de rede te behandelen, dus onkenbaar), kan destileren dat het een vooronderstelling is. 5. Geen inhoudelijke waarde, ga ik niet op in.

bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair » 01 dec 2008 14:22

Er moet ook gezegd worden dat de heer Spaas open en eerlijk een discussie heeft durven aangaan. Ik denk, dat onbedoeld, de heer Spaas onjuist bejegend is en dat dit misschien een punt is om over na te denken. Uiteindelijk denk ik dat we wel een harde mening mogen hebben maar dat de toonzetting van deze discussies t.o.v de heer Spaas nou niet de mooiste is geweest. Ik begrijp de keuze van de heer Spaas volledig en had ook niet doorgegaan met posten.

MvrGt,

Locutus
Forum fan

Bericht door Locutus » 01 dec 2008 14:37

Nou, niet helemaal mee eens. Ik kan me voorstellen dat het voor een beginneling (wat forum-discussies betreft) even wennen is. Ik moest in het begin ook wat eelt kweken. Dat er over Paas gepraat wordt lijkt misschien niet netjes, maar dit is nu eenmaal een discussieforum. Mensen praten over wat hen bezighoudt, en aangezien Paas hier een vreemde eend in de bijt is, is het logisch dat er over hem gepraat wordt (nu ook weer door mij). Op andere fora waar ik zelf de eenling was is me dat ook vaak overkomen. Zo erg is dat niet lijkt me.

Paas' opmerkingen over Rereformed vind ik een beetje overdreven. Misschien dat sommige van zijn woorden en vermeende inzichten wat hard en voorbarig overkomen (wellicht om te prikkelen), maar bewust manipulatief gaat wel wat ver. Inhoudelijk valt er met Reref toch wel te praten dunkt me.

Tot slot wil ik van mijn kant, al heb ik weinig van me laten horen in deze topics, ook even benadrukken dat ik het jammer vind dat Stefan Paas er mee ophoudt.
Stiekem hoop ik dat hij zich niet aan zijn belofte kan houden. 8)

Groet,
Locutus
Religion is futile, you will be secularized!!!

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 dec 2008 14:48

bipolair schreef:Er moet ook gezegd worden dat de heer Spaas open en eerlijk een discussie heeft durven aangaan. Ik denk, dat onbedoeld, de heer Spaas onjuist bejegend is en dat dit misschien een punt is om over na te denken. Uiteindelijk denk ik dat we wel een harde mening mogen hebben maar dat de toonzetting van deze discussies t.o.v de heer Spaas nou niet de mooiste is geweest. Ik begrijp de keuze van de heer Spaas volledig en had ook niet doorgegaan met posten.
,
Ik denk dat Paas in alle vrijheid hier is gekomen en ook dito mag vertrekken. Misschien kan hij ook de andere kant eens opkijken. Op theistische fora, of ze nu zogenaamd een GKV-grondslag hebben, of andere culturele invalshoek. Zijn de beperkingen voor andersdenkenden groot. Hun beschermende reflexen zijn tamelijk neurotisch. Het onderschrijven van de statuten en een verkapte geloofsbelijdenis afleggen of niet deelnemen. En tijdens de discussie belaagd worden door tien moderators, die alles gebruiken om hun gelijk tegenover anderen intact te houden. Lukt dit niet dan wordt je verbannen. Of doodeenvoudig de mond gesnoerd. Wat dat betreft baadde Stefan zich hier in luxe. Nergens is hij inhoudelijk gecorrigeerd. Er is niet in zijn teksten gekliederd. Maar dat hij moeite heeft met avatars, daar kunnen wij niets aandoen.
Verkneukel je over de splinter en vergeet de balk in je eigen ogen.

Gesloten