Lezing Stefan Paas: waarom laat God het lijden toe?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Theoloog

Bericht door Theoloog » 10 dec 2008 18:17

Fishhook schreef:
Theoloog schreef:Ik heb de repliek van dr. Stefan Paas gelezen. Ik zal daar de komende week of in het weekend op terugkomen. Geeft mee ook wat tijd de argumenten te laten bezinken.
Kom je nog met een reactie Theoloog, of denk je dat dat mosterd na de maaltijd is?
Volgens mij komt spaas nog regelmatig kijken hier.
Ik heb wat schetsen liggen, maar ik moet nog bepalen welke insteek, toon en afbakening ik zal nemen.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 11 dec 2008 17:35

Ok, neem de tijd.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 11 dec 2008 18:20

Vol verwachting klopt ons hart.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas » 22 dec 2008 12:58

Ik moet wel even lachen om de topictitel,...
Mijn zus werkte tot voor kort voor een instelling in de gehandicaptenzorg, Philadelphia.
Daar werkt een vrouw met wie mijn zus het niet goed kon vinden.
Ze stuurde ooit eens religie-propaganda en na een klacht bij de leidinggevende stopte dit.
Nu is zij er 2 weken weg en lag er een pakketje in de bus...
Er zat een kaartje bij waarop stond dat en huis zonder bijbel een schip zonder roer is.
er zat een boekje bij voor haar en al haar huisgenoten... de titel: Verlost van zonde en gevaar, geschreven door A van de Lustgraaf-Bos.

Het gaat over het lijden, het overlijden van een kind maar in hen ogen is het geen lijden omdat het kind bij de eeuwige verblijven mag.

Toch blijf ik mij wederom afvragen hoe het toch kan dat mensen het overlijden van en geliefde als een soort gunst van god kunnen zien,... of zoeken zij gewoon iets verzachtends om hun pijn niet te hoeven voelen?

Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha

WPS
Forum fan

Re: Lezing Stefan Paas: waarom laat God het lijden toe?

Bericht door WPS » 22 mar 2012 14:12

Na drie jaar wachten nog geen reactie van 'Theoloog' :?

Of heb ik wat gemist...?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 22 mar 2012 14:17

WPS schreef:Na drie jaar wachten nog geen reactie van 'Theoloog' :?

Of heb ik wat gemist...?
Na het uitroepen van allerhande verwensingen ging spaas weg. Is het dan nog nodig om een reactie te schrijven? Om me even in theoloog te verplaatsen. Die hier inmiddels niet meer actief is.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Jinny

Bericht door Jinny » 22 mar 2012 14:20

PietV. schreef:
WPS schreef:Na drie jaar wachten nog geen reactie van 'Theoloog' :?

Of heb ik wat gemist...?
Na het uitroepen van allerhande verwensingen ging spaas weg. Is het dan nog nodig om een reactie te schrijven? Om me even in theoloog te verplaatsen. Die hier inmiddels niet meer actief is.
Topic gesloten dan maar.

Gesloten