Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kv
Banned

Bericht door kv » 07 jun 2009 07:20

Kitty schreef:Nooit geweten dat god Engels sprak. En eerlijk gezegd ben ik van jou ook niet zo heel erg onder de indruk tot nu toe.
Kitty schreef:Je moest eens weten hoe eens ik het ben met je laatste zin, maar vast niet op de manier waarop jij het bedoelde. :D
Oppassen Kitty. Als reref. terug is van vakantie(?) kun je het verwijt krijgen dat je je van tu quoques bedient.
collegavanerik schreef:
Nausea schreef: Maareehh...da komt omdat ik geen goeie Nederlandse vertaling online gevonden heb.
http://www.biblija.net/biblija.cgi
En wie geïnteresseerd is in de Hebreeuwse of Griekse grondtekst, vulgaat en vele Engelse vertalingen, concordantie en gerelateerde verzen, talloze commentaren en andere info: http://www.blueletterbible.org/
"I think both the Christian right and the New Atheists in essence don't believe in their own sin, because they externalize evil."
Chris Hedges

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2009 15:20

Dit alles is mogelijk gemaakt door heilige geest, de geest van de Vader, die ons alles leert wat we moeten weten. Dus is niets ondoorgrondelijk voor iemand die God zoekt!
Tuurlijk, dat vertelt elke godsdienst ons. Dat is niet anders geweest en zal ook nooit anders worden. Je kunt alles geloven, als je het maar wilt!

Jij bent ervan overtuigd dat Jezus letterlijk alles zo gezegd heeft, alleen dien je er rekening mee te houden dat het evangeliën NAAR zijn en niet VAN. Ook is er niets letterlijks opgeschreven toen Jezus leefde: Hoe puur is nog de boodschap van Jezus? [/code]
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 07 jun 2009 15:24

Nausea schreef:
Dit alles is mogelijk gemaakt door heilige geest, de geest van de Vader, die ons alles leert wat we moeten weten. Dus is niets ondoorgrondelijk voor iemand die God zoekt!

Nausea, die niet van je onder de indruk is.
De zoon hoeft niet te boeten voor de zonden van zijn vader.
(Ezechiël 18 : 20)

Wie zich tegen mij verzet, zal ik straffen, hem en ook zijn nakomelingen, tot in de derde en vierde generatie.
(Exodus 20 : 5)

Hij leert ons wat we moeten weten.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 19:38

p.vroon schreef:
Nausea schreef:

Nausea, die niet van je onder de indruk is.
De zoon hoeft niet te boeten voor de zonden van zijn vader.
(Ezechiël 18 : 20)

Wie zich tegen mij verzet, zal ik straffen, hem en ook zijn nakomelingen, tot in de derde en vierde generatie.
(Exodus 20 : 5)

Hij leert ons wat we moeten weten.
Indirekt boet de zoon wel voor de zonden van zijn vader, omdat vaderlief zoonlief leert om God te haten, ontucht te plegen enz... Welliswaar boet zoonlief voor zijn eigen zonden maar daar ging hetgene je citeert niet over. Hier praate ik over de Vader, God zelf dus.

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 19:51

lanier schreef:
Tuurlijk, dat vertelt elke godsdienst ons. Dat is niet anders geweest en zal ook nooit anders worden. Je kunt alles geloven, als je het maar wilt!

Jij bent ervan overtuigd dat Jezus letterlijk alles zo gezegd heeft, alleen dien je er rekening mee te houden dat het evangeliën NAAR zijn en niet VAN. Ook is er niets letterlijks opgeschreven toen Jezus leefde: Hoe puur is nog de boodschap van Jezus? [/code]
Ik probeer het nog één keer uit te leggen. De geest van de Vader (God) leert ons de waarheid en bevestigt zo het evangelie, want het staat in ons hart geschreven, niet op papier.

U bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen. 2Cor 3:3

Vergelijk met:

Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan. Jer 31:33-34

Deze profetie word waargemaakt door Christus, die ons heilige geest als geschenk aanbiedt. Dus maakt het niet uit wat er in de bijbel staat, God kan zijn woord direkt en individueel aan ons geven, maar dan moet je wel luisteren!

Nausea, die naar elke geest van de Vader luistert.

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 19:54

kv schreef:En wie geïnteresseerd is in de Hebreeuwse of Griekse grondtekst, vulgaat en vele Engelse vertalingen, concordantie en gerelateerde verzen, talloze commentaren en andere info: http://www.blueletterbible.org/
Dank je. Ik heb zelf ook een site gevonden met een Grieks en Hebreeuws lexicon enz. Ongeveer hetzelfde wat er op deze site staat denk ik dus.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 07 jun 2009 19:55

Nausea schreef:Ik probeer het nog één keer uit te leggen. De geest van de Vader (God) leert ons de waarheid en bevestigt zo het evangelie, want het staat in ons hart geschreven, niet op papier.
Nee, nee, ik probeer het nog één keer uit te leggen.
Je volgt een dwaalleer, vraag maar aan iedere willekeurige andersgelovige.
Dat bewijst de onjuistheid van het evangelie!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 07 jun 2009 20:30

Erik schreef:
Nausea schreef:Ik probeer het nog één keer uit te leggen. De geest van de Vader (God) leert ons de waarheid en bevestigt zo het evangelie, want het staat in ons hart geschreven, niet op papier.
god heeft de mensheid lief, daarom zijn er ook maar zo weinig uitverkoren en zo veel verdoemd. :twisted:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2009 20:36

Ik probeer het nog één keer uit te leggen. De geest van de Vader (God) leert ons de waarheid en bevestigt zo het evangelie, want het staat in ons hart geschreven, niet op papier.
Welnee, hoeveel evangeliën zijn er? En hoeveel zijn er in z'n totaliteit geweest? Meer dan 30! Wie heeft de 4 evangeliën eruit gehaald? Dat was de mens en niet God.
Als jij was geboren in Nieuw Guinea was je helemaal geen christen geweest. Het heeft alles met opvoeding, cultuur en familie te maken. Die maken de keus voor je, niet jijzelf. Je bent geboren als atheïst en er wordt van je verwacht christen te zijn.
Wanneer je meent dat gelovig zijn draait om waarheden, dan heb je de essentie van geloof niet goed begrepen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 20:44

Erik schreef:
Lezen jullie beide het hele bericht eens...vooral de laatste zinnen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 jun 2009 20:57

En? :roll:

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 21:07

lanier schreef:En? :roll:
Jullie blijven over het geschreven evangelie praten ondanks dat ik heb laten zien dat het in ons hart geschreven staat. Wij hebben niet alleen geloof, wij hebben zekerheid.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 07 jun 2009 21:10

Nausea schreef:
Jullie blijven over het geschreven evangelie praten ondanks dat ik heb laten zien dat het in ons hart geschreven staat. Wij hebben niet alleen geloof, wij hebben zekerheid.
Iedere andersgelovige beweert exact hetzelfde!

Je komt er niet uit he?! :twisted:
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Nausea
Banned

Bericht door Nausea » 07 jun 2009 21:46

Erik schreef:
Nausea schreef:
Iedere andersgelovige beweert exact hetzelfde!

Je komt er niet uit he?! :twisted:
Bewijs dat maar. Jij bent degene die dat beweert, dus bewijs het maar.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 jun 2009 21:47

God schrijft in het hart van een moslim iets totaal anders.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Plaats reactie