"Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
BadAssChick
Ervaren pen

Re: "Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Bericht door BadAssChick » 31 mei 2011 20:32

hallo Huib...welkom hier

ik was Medusa op het CIP ,fijn dat je ook hier komt,kunnen we teminste normaal met mekaar discussieren zonder dat er gecensureerd wordt zoals op het CIP
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.

http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mei 2011 21:49

BadAssChick schreef:hallo Huib...welkom hier

ik was Medusa op het CIP ,fijn dat je ook hier komt,kunnen we teminste normaal met mekaar discussieren zonder dat er gecensureerd wordt zoals op het CIP
Mag ik weten wat deze invasie vanuit het Christelijk informatie Platform te betekenen heeft, en wat jullie tot dit onderwerp gebracht heeft. Zijn jullie zo immoreel geweest om op elkaar te reageren en heeft jullie dat tot atheisme gedreven? :)

Mijns inziens is er geen goed onderscheid qua moraal te maken tussen Athesiten en Christenen. Er is wellicht een verschil in de manier waarop zij hun moraliteit of immoraliteit rationaliseren, maar in de grond genomen, heeft vrijwel iedereen een behoorlijk besef van wat moreel verantwoordt hanfelen is, en handelen de meesten er meestal naar, of ze nu een onzichtbaar vriendje hebben of niet.

Ik zou het prettig vinden als jullie iets over dit topic te berde zouden willen brengen. Moraliteit is namelijk een van mijn stokpaartjes, die ik graag bereid. Niet dat ik nou een echte moraalridder ben. Ik vindt gewoon dat fatsoenlijk met elkaar omgaan tot wederzijds voordeel leidt, en dat dát feitelijk de basis is van de moraal. Vanuit een andere invalshoek heb ik dat al te berder gebracht in mijn "even voorstellen "topic "Een Atheist voor Jezus". Maar het is eigenlijk een standpunt dat gebaseerd is op Darwin's ideeën.

Jullie reacties zijn uiteraard welkom!
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 31 mei 2011 22:04

cipafvallige schreef:
Hoe e.e.a. hier verder werkt en of ik hier blijf moet ik nog bekijken.
Hallo Huib,

We kennen elkaar inmiddels. Op het CIP was ik dezelfde als hier PietV. Omdat ze mij zonder tekst en uitleg er uit gegooid hebben, ben ik hier maar weer aan het werk gegaan. Maar je bent erg populair bij onze achterban. Men heeft bewondering voor je vasthoudendheid in het verbale verkeer en je kritische houding t.a.v. het CIP in het algemeen. Als je trouwens veel moeite hebt met de standpunten en de manier waarop 99% van de aanwezigen hun levensbeschouwelijke richting vertolken. Dan kun je inderdaad beter de nodige reserves gaan inbouwen. En datgene wat wij dan wel gemeen hebben vasthouden. Vrijdenken is een keuze waar je echt achter moet staan.

Groeten,

Piet

@Allemaal: Mocht het onderwerp meer CIP gericht gaan worden, dan splits ik het af.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Destinesia

Bericht door Destinesia » 31 mei 2011 22:09

cipafvallige schreef:Hoe e.e.a. hier verder werkt en of ik hier blijf moet ik nog bekijken.
Hoi Huib welkom op FT.

Tja wat zal ik zeggen over weggaan. Sommige christenen raken nu eenmaal vreselijk overstuur op FT wanneer ze in "volle aanraking" komen met hun eigen geloof doordat zij zich ineens verplicht voelen hun geloof te bezien vanuit een ander perspectief.

Anders gezegd:

Datgene wat christenen zo boos maakt is vaak niet meer dan hen simpelweg een uitleg te geven, of een spiegel voor te houden van hetgeen waarin zij zélf zeggen te geloven. Dus niet zozeer onze kritiek, maar hun eigen "geloof", en de analyse daarvan in de visie van de ex-christen of atheïst maakt hen boos. Het is uiteindelijk ten diepste hun eigen verhaal inclusief de aan de toehoorder te verkopen keuze van hel of hemel die hen dwars-zit. Het is het verhaal van de gelovige, en niet het onze.

Waarbij ik wil aanmerken dat die boosheid en verwarring voor mij als ex-christen een zeer herkenbare en daarom begrijpelijke reactie is. Ook ik kwam hier ooit als gelovig christen meelezen. Ergens rond 1998 ofzo.

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 01 jun 2011 04:09

Peter van Velzen schreef:Mijns inziens is er geen goed onderscheid qua moraal te maken tussen Athesiten en Christenen.
Op mijn school zie ik maar weinig verschil qua moraal tussen christenen, moslims en ikke de atheïst. Collega's geven meer of minder om kinderen, maar dat heeft met godsdienst niets te maken.
Zoals het een openbare school betaamt bestaat er consensus om elkaar en vooral ook de kinderen niet te bekeren. Dat is natuurlijk wel een belangrijke voorwaarde.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Jinny

Bericht door Jinny » 01 jun 2011 08:45

MNb schreef:
Peter van Velzen schreef:Mijns inziens is er geen goed onderscheid qua moraal te maken tussen Athesiten en Christenen.
Op mijn school zie ik maar weinig verschil qua moraal tussen christenen, moslims en ikke de atheïst. Collega's geven meer of minder om kinderen, maar dat heeft met godsdienst niets te maken.
Zoals het een openbare school betaamt bestaat er consensus om elkaar en vooral ook de kinderen niet te bekeren. Dat is natuurlijk wel een belangrijke voorwaarde.
Er is domweg geen verschil in moraal, wel in het claimen van moraal.
En daar ontstaat de irritatie.

petals
Ervaren pen

Bericht door petals » 01 jun 2011 09:20

welkom Huib, leuk dat je hier bent gekomen. Je zult in ieder geval merken dat het discussiëren hier een stuk opener gaat, en zomaar geband worden gebeurt hier echt niet! Ik wens je een interessante discussie toe.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 01 jun 2011 11:09

Dank voor de welkoms erg aardig.

Wat het topic betreft. Ik heb op CIP aangegeven dat ik het niet zo eens was met de schrijver. Ik vond het ook een claimer bericht en hoewel ik een christen ben die geloofd dat de bijbel waar is, is met die constatering op zich nog niets gezegd. Het is mijn vertrek punt, mijn manier van nadenken en geeft een vertrekpunt op mijn mens beeld.
Atheïsten zijn voor mij niet aannemelijker dan gelovigen of verwerpelijker. Ik wil juist met elkaar praten omdat ik me ongerust maak over hoe onze samenleving zich ontwikkeld. Ik ga steeds meer een tegenover elaar beeld zien waarin we niet meer van elkaar iets willen accepteren. Christenen verzetten zich tegen vloeken, de sexuele moraal het coma zuipen en dergelijke dingen. Ongelovigen verzetten zich tegen het claim gedrag van gelovigen en het op willen leggen van hun wil. Ik kan dat begrijpen en dat is geen mooi gedrag van m'n broerders en zusters om het eens ouderwets te benoemen. Toch heb ik ook gemerkt dat onze zo onvolprezen godsdienst vrijheid lang niet zo vrij (meer) is. Ik geef een voorbeeld. Iemand die ik heel goed ken ging studeren aan de universiteit van Groningen. Oa.a psychologie. Voor z'n afstudeer project wilde deze persoon uitgaan van een bijbels mensbeeld. Zijn begeleider heeft er echt alles aangedaan om dat pootje te lichten. Overigens zonder succes en de persoon is nu dus drs. Het geeft alleen wel aan dat vrijheid een mooi woord is maar niet altijd meer in de praktijk is dan een luchtballon.
Ik wil praten zonder dat ik voortdurend aanval en zeg bekeerd u wat anders wacht de hel! Ik wil alleen wel graag dat ik mag blijven geloven zonder bespot te worden als niet zijnde goed bij m'n hoofd. Dat ben ik nl. best wel redelijk. Maar als we elkaar verstaan en begrijpen kunnen we misschien ook komen tot begrip en acceptatie en we mischien weer komen tot een samenleving. We zijn er beide dus laten we elkaar dan ook als mens bekijken met al onze voors en tegens? Het klinkt idealistisch maar hé als we geen idealen meer hebben dan worden we een groot oh oh cherso.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 01 jun 2011 11:19

Als atheïstische ouder/grootouder verzet ik mij ook tegen comazuipen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Jinny

Bericht door Jinny » 01 jun 2011 11:24

Huib, we gaan hier uit van gelijkwaardigheid van de mens.
Religie an sich is hier niet populair, maar zolang je niet evangeliseer (wat je dan ook niet van plan was begrijp ik uit je post) zul je ook geen problemen ontmoeten is mijn inschatting.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 01 jun 2011 11:38

welkom Huib
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 01 jun 2011 12:03

Nee evangeliseren is niet mijn bedoeling. Ik zal echter wel vanuit mijn christen zijn praten. Dat zal misschien dan wel eens evangeliseerderig (vast verkeerd geschreven maar daar zal je bij mij wel vaker op stuiten dus bij voorbaat sorry m'n Nederlands is niet geweldig) over komen maar ik weet inmiddels dat jullie je goed kunnen weren.Hahaha. Ik maak me dan ook eerder zorgen over het tegengas dat ik dan krijg dan dat ik een deuk in een pakje boter bij jullie schop (als ik even mag generaliseren).
Maar ik wil echt gewoon met elkaar praten want het tegenover elkaar vind ik ondermijnend voor de samenleving en we moeten het met elkaar doen een andere goede keuze is er niet.
Het is ook goed dat christenen niet meer een meerderheid hebben in dit land. Dat maakt ons zoals we moeten zijn nl. nederig. Het opleggen van je wil, al is dat vanuit geloof of politiek denken, is niet goed. Dat is niet samen leven maar de ene groep plaatsen boven de andere. Nou wat de ubermensch theorie heeft laten zien is zo verschrikkelijk dat we dat ten alle tijden moeten voorkomen.
Dus een nederig christen met respect voor iedereen die geen christen is. Hopelijk kunnen we met elkaar wel een halt toe roepen aan uitbuiting door bv commerciele omroepen van domme mensen. Nee ik bedoel niet dat ik daarop neerkijk maar ik ben tegen het te kijk zetten van hen als kijk eens hoe dom die gasten zijn. Tot leut en de vermaak van de kijker. Ik vind dat nl. getuigen van het niet hebben van respect voor de ander. Natuurlijk hebben ze een vrije wil en doen mee zonder gedwongen te worden, maar geld makt soms erg blind evenals bekend worden. De talent shows laten wel zien hoe graag mensen bekend willen worden. Ik hoor graag reacties hierop.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 01 jun 2011 12:05

Welkom Huib.

Deze atheïst houdt ook niet van vloeken, comazuipen en de sexuele moraal, die ik soms in videoclips zie.

Ik heb ook geen moeite met mensen, die geloven. Wel als ze er oordelen over anders gelovenden en niet gelovenden aan vastkoppelen.

Waar hier met name tegen geageerd wordt, is de bewijsclaim (van geloof en Bijbel) en het wegzetten van wetenschap (en atheïsme) als óók een geloof, máár een theorie of zelfs pseudowetenschap en het uit de weggaan van sommige kritische vragen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 01 jun 2011 12:30

Hallo Huib ! Ook een hartelijk welkom van Willem-Dongen.

Velen op het CIP hebben het over evangeliseren, maar 'niemand' durft hier te komen. Ik weet wel dat je hiervoor niet komt....maar je bent wel een doorgewinterd christen. Moedig.

Ik ( en sommige met mij) waren soms geshockeerd van uitspraken van Gomert, Cokkie en Elisabeth bijvoorbeeld....Gewoon onvoorstelbaar !
er worden hier vele discussies gevoerd. Christendom/Judaisme is maar een onderdeel daarvan. Je kan je mening over alles en nog wat spuien.

Wat betreft de commerciele tv. Inderdaad sommige programmas zijn te dom en ranzig voor woorden. Ik keer mij daar ook vanaf. Kijk sowieso weinig tv. Alleen History, Discovery, Geschiedenis etc..Af en toe een filmpje op filmnet.

Veel plezier hier !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 01 jun 2011 12:35

Vilaine schreef:Welkom Huib.

Deze atheïst houdt ook niet van vloeken, comazuipen en de sexuele moraal, die ik soms in videoclips zie.

Ik heb ook geen moeite met mensen, die geloven. Wel als ze er oordelen over anders gelovenden en niet gelovenden aan vastkoppelen.

Waar hier met name tegen geageerd wordt, is de bewijsclaim (van geloof en Bijbel) en het wegzetten van wetenschap (en atheïsme) als óók een geloof, máár een theorie of zelfs pseudowetenschap en het uit de weggaan van sommige kritische vragen.
Ik ga mezelf niet verheerlijken. Vloeken om het vloeken keur ik af. Echter als uitlaatklep in bepaalde situaties, daar heb ik geen moeite mee. Comazuipen is in mijn gezin not done. Ze mogen best een keer een joint roken, maar geen grenzen opzoeken. En persoonlijk zie ik liever bloot op het scherm dan stompzinnig geweld. En om bij het topic te blijven. Ik vind het kleinzielig om christenen die over de scheef gaan, te overgieten met een atheïstisch sausje. Ze hebben een eigen verantwoording, ik hoef het niet over te nemen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie