"Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Re: "Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Bericht door PietV. » 01 jun 2011 12:40

Gezien de aanwezigheid van Huib binnen dit topic. Modereer ik even met de losse pols. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat sommigen het prettig vinden om Huib even wat te vertellen, wat buiten het onderwerp omgaat. Huib we hebben ook een onderwerp christelijk informatie platform. Je mag je kritiek hier ook neer zetten. Grote kans dat de leiding en aanwezigen van dit censuurplatform dit lezen. En dat dit uitnodigt tot anderen om hetzelfde te doen.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =17&t=9128
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

karin
Forum fan

Bericht door karin » 01 jun 2011 14:15

cipafvallige schreef:Iemand die ik heel goed ken ging studeren aan de universiteit van Groningen. Oa.a psychologie. Voor z'n afstudeer project wilde deze persoon uitgaan van een bijbels mensbeeld. Zijn begeleider heeft er echt alles aangedaan om dat pootje te lichten.
Ik ben heel blij dat dat ook niet geaccepteerd was. Als psychologie gefundeerd wordt op bijbelse mensbeelden en niet op waarnemingen en studie van de mens dan vrees ik dat psychologie een weg in gaat van geloof.

En waarom dan bijvoorbeeld een "bijbels mensbeeld" waarom geen ander geloof?
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jun 2011 22:59

cipafvallige schreef:Dank voor de welkoms erg aardig.
Ik wil praten zonder dat ik voortdurend aanval en zeg bekeerd u wat anders wacht de hel! Ik wil alleen wel graag dat ik mag blijven geloven zonder bespot te worden als niet zijnde goed bij m'n hoofd. Dat ben ik nl. best wel redelijk. Maar als we elkaar verstaan en begrijpen kunnen we misschien ook komen tot begrip en acceptatie en we mischien weer komen tot een samenleving. We zijn er beide dus laten we elkaar dan ook als mens bekijken met al onze voors en tegens? Het klinkt idealistisch maar hé als we geen idealen meer hebben dan worden we een groot oh oh cherso.
Hm, je insteek kan ik waarderen, maar ik kan niet beloven dat ik nooit de spot zal drijven met iets waar jij wellicht in geloofd. Alhoewel het geloof in god - mijns inziens - een vergissing is, zijn er wel meer denkfouten die mensen maken, met vaak veel ernstiger gevolgen. Mijn meeste familieleden gaan nog regelamtig naar de kerk, en zijn minstens zo redelijk als ikzelf. (nou ja zo heel redelijk is dat misschien nu ook weer niet; beoordeel dat zelf maar). Als je sommige onderwerpen leest op dit forum, waar alleen vrijdenkers onder elkaar bezig zijn, zul je ontdekken, dat die het soms roerend met elkaar oneens kunnen zijn, en er wederzijds van overtuigd zijn, dat de ander dwaas, dan wel kwaadwillend is. Howel ik het zelf probeer te vermijden, heb ook ik de bijdrage van een ander al eens met niets anders dan afkeuring beantwoord. Neemt niet weg dat in een andere discussie diezelfde persoon het juist weer met me eens is.

Maar ik moet even stoppen. Mijn vrouw wil even kijken of er nog nieuwe afleveringen van Thaise TV-series op youtube zijn gezet.
Ik wens u alle goeds

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 02 jun 2011 05:23

cipafvallige schreef:Ik wil alleen wel graag dat ik mag blijven geloven zonder bespot te worden als niet zijnde goed bij m'n hoofd.
Van mij mag je.
Welkom.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Plaats reactie