Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platform

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Re: Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platform

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 15:07

cipafvallige schreef: Geloof jij het?
Ik zie Paulus als een populist, iemand die graag overdrijft. Hij wil indruk maken met zijn 500 getuigen. Volgens Joods gebruik (Deuteronium) is een verklaring pas geldig als er meerdere getuigen waren. Paulus doet er nog een schepje boven op en komt met het ronde getal van 500. Heeft hij ze geteld???
Maar laten we het hebben over verschijningsvormen.

1. Hij is eerst verschenen aan Maria Magdalena;
2. Hij is eerst verschenen aan Jacobus;
3. Hij is eerst verschenen aan Nicodemus (of zijn moeder)
4. Hij is eerst verschenen aan beide Maria's (tegelijk)
5. Hij verscheen eerst aan beide Emmausgangers.

De plaats was volgens Marcus en Mattheus Galilea en volgens Lucas Jeruzalem. En de grafversies laat ik even buiten beschouwing. Hoe betrouwbaar acht jij dit deel?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 03 jun 2011 15:30

Hoi Huib, de dingen die je me beschrijft ken ik. Ik wil alleen deze eruit lichten.
God kan echter ook een hel ander plan hebben met de zieke. De zieke mag ook nl. een getuige zijn van Gods liefde en zorg door dat als door Hem gesteunde gelovige te laten zien aan de wereld.
Ik heb 6 jaar geleden mijn ogen laten laseren. en ik vond het doodeng. dus heb zelf mijn knieeen kapot gebeden, anderen voor me laten bidden. God gevraagt of hij me tegen wilde houden als ik het niet moest doen, biddend onder het apparaat gelegen en het gaat fout! en niet zo'n beetje ook! Het legt mijn hele leven plat en ook mijn kinderen hebben er vreselik onder te lijden. Wat heeft al het bidden en vertrouwen in god voor zin gehad? Helemaal niets! Het heeft mijn relatie met god verstoord.

Stel.....beetje absurd, maar stel........

je staat geblindoekt aan de kant van de snelweg en moet naar de overkant. er staat iemand naast je die wel kan zien, die je gezegd heeft dat hij van je houd, dat je hem vertrouwen kan, dat hij het beste met je voor heeft. je zegt tegen hem: ik vertrouw je, ik ga nu naar de overkant en als het niet veilig is moet je me tegen houden. je steekt over, loopt rechtstreeks onder de eerste auto en ligt de rest van je leven met een dwarleasie in bed. Ik denk dat je niets meer met degene die naast je stond te maken wil hebben.

Als god een ander plan heeft met de zieke dan is het in mijn geval dus dat ik mijn geloof verlies en naar de hel mag!

ik leefde voor god! Ik meende zoveel ervaringen te hebben van zijn aanwezigheid in mijn leven. Ervaringen die plots verdwenen toen ik twijfels kreeg. Ik heb mijn knieen kapot gebeden, gehuild, gesmeekt om iets van hem! en het antwoord was: doodse stilte! Waarom laat god niet iets merken aan iemand die dat zo graag wilde. Moet toch een makkie zijn! Maar het moest alleen van mijn kant komen.

Er kloppen een heleboel dingen niet in de bijbel. Je schrijft zelf al dat een evangelisch iemand de dingen an ders ziet dan een gereformeerd iemand. De antwoorden die christenen geven op de vele vragen vallen voor mij onder de catogorie : iets goed praten wat eigenlijk fout is. Zoals mijn ouders het foute gedrag van mijn zusje proberen goed te praten. of zoals een vrouw het gedrag van haar foute man probeert goed te praten. zo probeert een christen het "gedrag" van god goed te praten. En waarom? Omdat mijn ouders mijn zusje niet kwijt willen, een vrouw haar man niet kwijt wil en een christen zijn god niet kwijt wil.

mijn gelovige buurman bracht het perfect onder woorden toen hij zei: Ik heb heel veel vraagtekens, ik begrijp heel veel niet, maar ik wil mijn geloof in jezus niet kwijt!

Groet kristel

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 15:33

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=22735
het verbaast me dat er nog zoveel mensen geloven in een schizofrene dubbelhartige God; alsof het een mens betreft. God is Liefde. punt. Toorn is iets dat jejezelf aandoet als je God negeert. Net zoals iemand die voor de trein gaat liggen ipv er in te stappen. Is de trein daarmee een vernietigingstuig? Never!
dinges, dingeloord | 20-5-2011 14:34:52
Eigen schuld, dikke bult. Maar hoe zit het nu met de mensen die niet bekend zijn/waren met het evangelie. De miljarden personen voor de komst van Jezus. Maar de schrijver dinges, vergeet dat je ook een ander vervoermiddel kan nemen . Of je gaat lopen. Niet iedereen hoeft natuurlijk een abonnement op de trein. Maar hier bovenop is er nog een populatie die niet in een god gelooft. Hoe kun je nu een kabouter negeren als je het bestaan ervan ontken? Negeren betekent wel weten dat iets bestaat, maar er geen aandacht aan schenken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 16:32

Kristel. Wat kan ik hier op zeggen? Je spreekt van een geschonden vertrouwen en ik kan niet zeggen "nee hoor God is betrouwbaar zijn plannen falen nooit", dan zou ik je voor liegen.Geloof ik nu dat God niet betrouwbaar is?Nee ondanks wat je verteld, want ik heb iets meegemaakt in mijn leven wat me ook op de rand van de afgrond heeft gebracht.Ik heb net als jij gebeden tot ik een ons woog zonder dat ik kan zeggen, kijk hier was het punt waarop ik verhoring bemerkte.
Ik ben een angstig en depressief gevoelig mens.Een van mijn depressies bracht me tot zelfmoord pogingen. Mijn zoon vergeefd z'n moeder nooit meer dat zij hem niet beschermd heeft tegen mij toen ik er zo aantoe was.M'n vrouw toen, nu mijn ex vrouw,is bij me gebleven en ouderling en dominee hebben aan m'n bed gezeten maar tot dat de medicijnen aansloegen gebeurde er verder helemaal niets.De hemel was gesloten voor mij.M'n ex-vrouw is na dit alles nooit meer echt mijn vrouw geweest, het stond tussen ons in en heeft ons ons huwelijk gekost.Dus m'n vrouw en m'n kinderen zijn er zeer beschadigd uitgekomen en ze hebben allen geleden onder mijn angst en depressie.
Misschien moet ik zeggen ik wil mijn geloof echter niet kwijt zoals je buurman maar dat is het toch niet zozeer.Als jongetje ben ik er altijd van overtuigt geweest dat God er is.Het is een geloven dat voor mij pure zekerheid is.Ik weet dat m'n moeder in Bilthoven woont en zo weet ik dat God in de hemel is waar dat ook mag zijn trouwens?
Op CIP sprak ik mensen die zeiden ik kan niet geloven en ik snap ze nu, maar ik kan alleen maar zeggen ik kan niet niet geloven.Het is voor mij zo zeker als 2 en 2 4 is.Ik kan niet anders.
Ik was al zo bang dat wat ik schreef als een soort geodkope regels zouden overkomen.Misschien omdat ik als eenvoudig mens wel iets wil verklaren en wil duiden wat boven mijn theewater gaat.Ik probeer in deze God en zijn weg te begrijpen maar jouw verhaal gaat het begrijpen te boven Kristel wat ik verschrikkelijk vind.Weet je het is dat we hier schrijven en elkaar op geen andere manier kennen maar liever had ik als de vrienden van Job naast je gezeten in alle stilte met de zelfde vragen als jij hebt, waarom God?Dat is echter waar jou weg en mijn weg van elkaar scheiden.Ik blijf mijn waarom aan God stellen en jij kan dat niet langer opbrengen.Dat is geen oordeel hoor Kristel want dat zou je er nog wel eevn bij kunnen gebruiken maar het is wat het met jou doet en wat het met mij doet.In m'n diepste duisternis bleef ik roepen "God waar bent U" U zegt dat U er bent als we kloppen en ik sta hier de deur in te rammen en nog komt er niemand naar de deur.
Ik kan echter niet anders Kristel en ik kan niet anders hoezeer ik naast je wil staan en je hulp en steun zou willen bieden ik heb echter geen antwoord voor je.Ik wou dat ik het had ik wou dat ik kon duiden ik kan je alleen maar menselijke armen bieden, een luisterend oor en neeleven maar geen verklaring voor wat jou is overkomen en wat mij is overkomen.Misschien is het een hersenschim van me wie kan daar zekerheid over geven?Ik geloof kom mijn ongeloof te hulp.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 16:36

PietV. Waarschijnlijk terechte vragen en hoe graag ik het zou willen vertellen weet ik het antwoord niet.Eerlijker kan ik niet zijn ik kan me hooguit gaan verdiepen in de genoemde dingen en hopen dat ik ergens een antwoord kan vinden maar ik denk dat als er een antwoord is dat je dat zelf al wel ergens hebt gevonden.
Wat mij wel te binnen schoot en dat is best apart dat er een keer iemand zei dat de evangelisten van elkaar hadden over geschreven maar wat jij nu schrijft lijkt daar dan weer mee in tegenspraak want dan hadden ze de dingen toch wel wat beter moeten overschrijven.
Ik heb heel wat overgeschreven in mijn schooltijd maar zulke kapitale fouten heb ik niet gemaakt.Misschien kom ik er op terug maar dat zal dan vast niet snel zijn.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 03 jun 2011 16:57

Hoi Huib

Bedankt voor je openhartige, eerlijke, menselijke reactie.

Wat ik tussen de regels door lees, of misschien niet eens tussen de regels is dat het geloof/god jou houvast is in je moeilijke situatie. Ook al begrjp je het niet. En wie ben ik om tegen iemand te zeggen dat ik een betere manier heb.

je komt op me over als een eerlijk oprecht iemand die ik het allerbeste wens. Waarschijnlijk zal ik niet meer op je reageren.

ik geloof zelf niet meer, zie heel veel negatieve dingen in het geloof, maar ik weet ook dat het geloof iemand steun en kracht kan geven. Het kan ook op een andere manier, maar het is aan iemand zelf welke manier hij kiest.

Groet kristel

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 17:26

cipafvallige schreef:PietV. Waarschijnlijk terechte vragen en hoe graag ik het zou willen vertellen weet ik het antwoord niet.Eerlijker kan ik niet zijn ik kan me hooguit gaan verdiepen in de genoemde dingen en hopen dat ik ergens een antwoord kan vinden maar ik denk dat als er een antwoord is dat je dat zelf al wel ergens hebt gevonden.
Wat mij wel te binnen schoot en dat is best apart dat er een keer iemand zei dat de evangelisten van elkaar hadden over geschreven maar wat jij nu schrijft lijkt daar dan weer mee in tegenspraak want dan hadden ze de dingen toch wel wat beter moeten overschrijven.
Ik heb heel wat overgeschreven in mijn schooltijd maar zulke kapitale fouten heb ik niet gemaakt.Misschien kom ik er op terug maar dat zal dan vast niet snel zijn.
Eerlijk Huib. Er zijn christenen die zich een slag in de ronde praten. Om hier een antwoord op te formuleren. Volgens mij bestaan er zoveel versies dat het mij gaat duizelen. Ik heb vragen gemaakt rond bepaalde onderwerpen. Enkele met links erbij. Er zitten gemakkelijke tussen en misschien een aantal niet te maken vragen. Ze staan hier. Je kan ze maken of de verschillende antwoorden bekijken die er zijn gegeven. Het is een mengelmoes. Iemands achtergrond zie je duidelijk terug in de antwoorden. En ik herinner nog een opmerking van jou op het CIP. Onderzoekt alle dingen en ....

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 17:58

Piet ik heb je wel verteld waarom Jezus misschien niet naar zijn aanklagers is gegaan maar dat heb je wel genegeerd ondertussen leg je wel nieuwe vragen op mijn bord.Dat mag hoor maar ik mag ook een keer geen antwoord weten toch?Ik weet niet alles van de bijbel en ik begrijp zelfs niet eens alles maar wat ik wel begrijp is dat God er is en dat er tussen God en mensen een kloof is die alleen mar overbrugt kan worden door Jezus.
Dat er dingen zijn die misschien vragen oproepen over hoe het nou precies zat en dat het lijkt of de bijbel zichzelf tegenspreekt dan kan best misschien is een deel verklaarbaar uit het feit dat we met vertalingen en kopien te maken hebben maar ik kan dat gaan opschrijven maar ik vind dat en een temakkelijke manier om me ervan af te maken en ik weet het niet.
Ik probeer dingen te onderzoeken en het goede te behouden want dat staat er achteraan en dat is wat ik doe.Ik behoud dat Jezus betaald heeft voor mijn zonden en dat het daardoor tussen God en mij goed zit. Hoeveel worsteling en pijn ,verdriet ik al heb gehad met m'n geloof kan je elders lezen. Ik ga echter niet aan bijbel exgese doen op een onderwerp waar ik geen verstand van heb.Eigenlijk maakt het me ook geen bal uit waar Jezus precies is opgestaan uit de dood het belangrijkste lijkt mij dat het is gebeurt.Ik denk dat als jij dat zou geloven dat Hij is opgestaan uit de dood dat het je dan worst zal wezen waar dat ik geweest?Nu gebruik je het echter om de bijbel en z'n schrijvers indiskrediet te brengen.
Dat je Paulus als populist ziet lijkt me nergens opgestoeld trouwens.Lekker populair is die man geweest, voortdurend in de gevangenis en mishandeld.Dan is zijn populisme bepaald niet zo opgevat. En twijfelen aan wat hij schrijft om zo dus te zeggen er waren geen 500 getuigen is er slap sorry Piet maar dan kunnen we niet praten want jij verwerpt elk bijbels argument. Dan zijn we toch uitgesproken?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 18:57

cipafvallige schreef: Dat je Paulus als populist ziet lijkt me nergens opgestoeld trouwens.Lekker populair is die man geweest, voortdurend in de gevangenis en mishandeld.Dan is zijn populisme bepaald niet zo opgevat. En twijfelen aan wat hij schrijft om zo dus te zeggen er waren geen 500 getuigen is er slap sorry Piet maar dan kunnen we niet praten want jij verwerpt elk bijbels argument. Dan zijn we toch uitgesproken?
Ik heb het over zijn manier van schrijven. Ook ik kan zeggen wel 1000 mensen hebben gisteren naar mij gekeken toen ik ging voetballen. Maar op het moment dat iemand mij vraagt; "Wie dan". Geef ik geen antwoord. Dus vandaar dat ik dit een uitspraak vindt die geen ondergrond heeft, maar slechts bedoeld om de persoon te populariseren. Om zijn imago te verbeteren. Bijbelse argumenten, ja, wat moet je ermee. Ze noemen dat ook wel ontologische bewijsvoering. Onder het motto. Kijk het staat in de Bijbel dus...
Voor iemand die niet gelooft, is dat moeilijk te begrijpen. Laat staan te accepteren. We hebben het over een boek met overdrijvingen en verbijsterende wonderen. En dan heb je ook nog het probleem dat alle religies hun gelijk proberen te halen. En dan kijk ik naar de Indische literatuur. En laat je het volgende verhaal zien wat in hun kringen rond gaat.

Sariputra dacht bij zichzelf: Het is etenstijd. Wat zullen we de talrijke Bodhisavatta's te eten geven?
Vimalakirti las zijn gedachten en zei: {-} wacht u een ogenblik en ik zal u een vorstelijk maal opdienen. En Vimalakirti bracht hen in een diepe trance,liet zijn wonderbaarlijke macht werken {-} En Vimalakirti wendde zich tot Sariputra en de andere Sravaka's en zei: Broeders, neemt, eet van de zoete voortreffelijke spijs des heren {-} En een Sravaka, die daar was, dacht bij zichzelf: Hoe kan deze milde gave gedeeld worden onder de velen die hier aanwezig zijn? {-}En zie, allen die daar bijeen waren aten daarvan en allen werden verzadigd; en toch bleef het voedsel over, alsof niemand het had aangeraakt.

Een Indiër toont mij dit verhaal en zegt: "Wat een wonderbaarlijke spijziging". Dit staat in ons heilig boek en is dus betrouwbaar. Ik verwerp dit argument en dat zou niemand van de christenen mij kwalijk nemen.
Maar als het dus uit de Bijbel komt dan ligt de zaak compleet anders. Waarom?

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 03 jun 2011 19:07

Huib, toch nog even......

je schrijft heel eerlijk en openhartig over je geloof. Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!

Verwacht je daar iets van op een forum met atheisten? Zit je dan niet op de verkeerde plek?

Groet kristel

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 19:09

cipafvallige schreef:Piet ik heb je wel verteld waarom Jezus misschien niet naar zijn aanklagers is gegaan maar dat heb je wel genegeerd ondertussen leg je wel nieuwe vragen op mijn bord.Dat mag hoor maar ik mag ook een keer geen antwoord weten toch?
Jij geeft een uitleg aan mij over iets. Dat heb ik gelezen. Prima toch. Maar je verwacht een tegenreactie. En als deze niet komt? Als de oplossing die jij aandraagt vanuit jouw positie geloofwaardig is en ik daarmee akkoord ga. Wat dan. Ik ben geen bloedhond die elk spoor volgt. Tenzij je zegt, laat je kritiek hier even op los.

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 03 jun 2011 19:57

Jim schreef:Maar dat het van de zotte is dat ben je toch wel met me eens toch?
Dat noemen we in Suriname nou een overbodige vraag.
BadAssChick schreef:Boeddhabeeld kan doorbraak evangelie verhinderen"

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail. ... 9#reacties

en dan schreeuwen ze nog moord en brand dat wij de FT,s de christenenen lopen te discrimineren
laten ze eerst de hand in eigen boezem steken
Je begrijpt er niets van, BaC. Als vrijdenkers christelijke symbolen uit openbare scholen en zo willen weren is dat discriminatie. Als christenen van een bepaald slag symbolen van andere geloven willen weren heet dat opkomen voor de goede zaak. Snappie?
De waarheid is als volgt:
- Eerst was er niets.....en toen is dat ontploft.

Whaaahhahahahaha............
Domheid is leerzaam. De bedenker van deze redenering beseft niet dat dit geheel van toepassing is op elk scheppingsverhaal.
cipafvallige schreef:Ik heb je op CIP ook al eens verteld dat God geloofd wil worden en niet bewezen.
Dan moet je die rechtbankanalogie er ook niet bijhalen.
cipafvallige schreef:Ja dat is weer zoiets wat ik niet kan weten natuurlijk. Maar de volgende keer geef ik gewoon een tekst aan en dan kijkt ieder maar of het gevonden kan worden.
King Jamesvertaling:

http://skepticsannotatedbible.com/

Willibrord en Nieuwe Bijbelvertaling:

http://www.willibrordbijbel.nl/?b=37

Vooral ook voor CiPafvallige: waar is de goddelijke liefde?

Lukas 14:25-26
Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Laten we eerlijk zijn: er zijn christelijke sekten geweest die dit in praktijk hebben gebracht.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 20:36

Vuurdoorn het is een uitspraak uit de bijbel die geloofd maar inziet dat zijn geloof klein en zwak is en vraagt om zijn geloof te hulp te komen aan Jezus.Ik ben ervan uitgegaan dat Kristel deze tekst herkend en snapt dat ik hier niet vraag aan atheïsten om hulp maar aan Jezus om hulp.
Ik verwacht niet zo gek veel van mensen, ik draai al te lang in het leven mee om teveel hoop van mensen te verwachten.
De mensen die aan mijn bed zaten waren goede lieve mensen die mij heel graag wilden helpen en de ouderling en ds. die daar veel tijd in hebben gestopt, waarbij de ouderling ook gewoon zijn werk moest doen, ben ik ook zeer dankbaar heowel ik nu niet meer tot hun kerk behoor.maar helpen konden zij me niet.Ik vroeg hen niet om mij op wonderbaarlijke manier te genezen hoor daar werd in die kerk niet echt aan gedaan, aan gebeds genezing of de stelling dat als je bid God je verhoord met genezing.Ze hebben met me gepraat gebeden en gewoon naaste me gezeten.Ik weet alleen heel goed dat mensen ondanks alles wat we kunnen altijd aan een grens komen waar ze niet verder kunnen.
Verder leerd de wereld geschiedenis dat hopen op mensen niet de beste keuze is in het leven. Maar ook ik heb net als alle ware gelovigen mijn twijfels momenten en onzekerheden zeker als je op een forum als dit komt en daarom zeg ik kom mijn ongeloof te hulp, of help als ik twijfel en het even niet weet en zie zitten.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 20:40

Vuurdoorn het is een uitspraak uit de bijbel die geloofd maar inziet dat zijn geloof klein
daar is tussen bijbel en die geloofd daar moet tussen komen "een man"'

Sorry verder voor de vreemde zin Vuurdoorn en waar ik over Kristel spreek er was even niet helemaal gelijk de link tussen Vuurdoorn en Kristel gelegd. Bij het kijken naar de andere berichten zag ik het ineens. Nogmaals sorry zo lijkt het net of ik je vergeten was maar dat is niet het geval. Ik heb voor je gebeden dus dat om je te laten weten dat ik veel over je nadenk.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 20:46

Piet Helder ik zie je niet als bloedhond ik zie je ook niet als hond. Jij vond het wel nodig om iemand te citeren die over christenen spreekt als honden maar dat is niet hoe ik naar mensen kijk.Ik vind het trouwens raar dat waar het forum schelden niet zegt te waarderen dat een moderator wel een citaat plaatst waarin er wordt gescholden?
Ik kan wel een zin van jou aanhalen die nu op jou van toepassing is, nl. onderzoekt alle dingen en behoud het goede Piet.
Kennelijk heb je een vraag gesteld en het antwoord ter kennis geving gelezen? Is even wennen voor me dat iemand iets vraagt een antwoord krijgt en dat onderwerp dan verder laat rusten en verder gaat met nieuwe vragen.
Ik meen me te herinneren maar corrigeer me als ik het mis heb dat wij elkaar niet echt verder zullen helpen en ik laat je berichten dan nu ook verder voor wat ze zijn tot ik meen dat er iets tussen zou zitten wat ik pertinent als leugen zou herkennen.Daar ga ik echter niet vanuit en dus zal dit wel onze laatste dialoog zijn.

Plaats reactie