Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platform

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cipafvallige

Re: Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platform

Bericht door cipafvallige » 03 jun 2011 20:55

MNb

De rechtszaak zoals de bijbel die vaak gebruikt gaat over de zaak tussen God en satan en goed en kwaad. Dat kan je zien in de verhalen.
Geloven is echter per definitie vertrouwen dat iets waar is en daar heb je weer een rechtsgeding.Vertrouw je het getuigenis in de bijbel als Gods woord en dus war er staat als waar, dan accepteer je de getuige je geloofd hem/haar.
Maar aangezien de niet gelovigen de bijbel verwerpen is het getuigenis door hen als waarheid verworpen en is dat een dus niet ontvankelijk verklaarde getuige.
God wil met andere woorden vertrouwd worden en niet bewezen.
Als een agent getuigt dat iemand te hard heeft gereden en de auto rijder ontkend zou je een pat stelling hebben maar ik denk dat de rechtbank op grond van het feit dat de agent een ambtenaar in functie is en onafhankelijk is dat hij gelijk krijgt.De rechtbank vertrouwd de agent meer dan de autorijder.
Er is dus wel sprake van een rechtgeding bij geloven en bewijzen alleen wordt door mij het getuigenis als bewezen opgevat en door de niet gelovige als niet bewezen.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 03 jun 2011 22:00

Hoi Huib

Ik wist dat het een uitspraak uit de bijbel was.Ik geloof, kom mijn ongeloof tot hulp. Zelfs toen was het blijkbaar al moeilijk om te geloven. Waarom maakt god het ons zo moeilijk en is hij niet wat duidelijker.

Ik zit nog na te denken over onze verschillende reacties op de moeilijke dingen die we tegen gekomen zijn, en waarin we allebeide niets van god gemerkt en gehoord hebben. Ik heb hem laten vallen en jij bent bij hem gebleven.

Wij leefden allebeide voor God. We wandelden a.h.w met God (ook een bijbelse uitspraak) in het volste vertrouwen op hem.

Stel......(ja weer een stel)

Ik ga wandelen met mijn kleindocher. En zij huppelt blij en vrolijk in het volste vertrouwen op mij naast me. Maar op het bruggetje in het park verstapt ze zich en glijd onder de brugleuning het water in en kan niet zwemmen. Ze schreeuwd om hulp. En wat doe ik? ik blijf op het bruggetje staan en roep alleen dingen als: Ik hou van je! Ik ben bij je! ik lijd met je mee! Als uiteindelijk reddingswerkers haar op het nippertje uit het water gehaald hebben, kan ze 2 dingen doen. Ze wil niets meer met me te maken hebben of vliegt me weer in de armen.

Ze zal niet eens de kans krijgen om weer in mijn armen te vluchten. ik denk dat ik een tijdje achter slot en grendel mag, en haar vader zal er alles aan doen dat ik haar nooit meer te zien zal krijgen.

Wij hadden allebeide het volste vertrouwen in God. Maar God heeft ons allebeide toen we hem zo hard nodig hadden laten verdrinken. Je zelfmoordpogingen zeggen genoeg. Ik wil niets meer met hem te maken hebben. Jij bent weer in zijn armen gevlucht.

God doet dus iets waar je in het dagelijks leven voor gestraft wordt. Waarom wordt God niet bestraft? Dit gaat over jou en mij, maar er zijn duizende mensen die teleurgesteld zijn in God.

Sorry, ik weet dat het geloof erg belangrijk voor je is. Ik vind het lief dat je voor me gebeden hebt. Maar als jij je geloof wilt behouden kun je het nog wel eens heel zwaar krijgen hier.

Groet kristel

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 23:02

cipafvallige schreef: Er is dus wel sprake van een rechtgeding bij geloven en bewijzen alleen wordt door mij het getuigenis als bewezen opgevat en door de niet gelovige als niet bewezen.
Beste Huib,

Je kan ook kijken naar de achtergrond van je bewijslast. Je brengt geloofwaardigheid in wat erg ongeloofwaardig over komt. Het is een verhalenbundel met tegenstrijdigheden. De Bijbel spreekt zichzelf op diverse punten tegen. Er dwalen op dit forum genoeg voorbeelden rond die dit aspect toelichten. Maar er zijn ook uiterst merkwaardige zaken; zoals een sprekende ezel, drijvende bijl, stilstaande zon en verzin zelf nog maar een paar. Dus hoe zwaar telt het bewijs als je deze zaken tot je in laat werken. En dan gaat het even niet over geloof of ongeloof. Argumenten moeten een bepaald gewicht dragen in een discussie.
Als je voor een rechter staat en je roept getuigen op en ze vertellen allemaal iets anders. Dan kan het zijn dat de bewijslast zich tegen je gaat keren.

Aan de andere kant kun je nog nadenken over externe factoren die de Bijbel haar gezag ontnemen.

Bijvoorbeeld: -Tekstkritisch onderzoek naar de bronnen van het canon;
- Archeologisch onderzoek
- Natuurwetenschappen
- Kennis over religie in het algemeen

En dan hebben we gemakshalve het verhaal God even buiten beschouwing gelaten. Buiten de verhalenbundels zijn er geen objectieve aanwijzingen dat er iets is wat voldoet aan de beschrijvingen in de "heilige boeken".

Groeten,

Piet
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 jun 2011 23:15

cipafvallige schreef:Piet Helder ik zie je niet als bloedhond ik zie je ook niet als hond. Jij vond het wel nodig om iemand te citeren die over christenen spreekt als honden maar dat is niet hoe ik naar mensen kijk.Ik vind het trouwens raar dat waar het forum schelden niet zegt te waarderen dat een moderator wel een citaat plaatst waarin er wordt gescholden?
Het zou pas raar zijn als ik 99% van JHN weg ga gooien omdat hij er een woord instopt wat verkeerd valt bij de lezers. Het verbaast mij trouwens dat je hier over valt. De Bijbel staat vol met grof taalgebruik en lugubere zaken. Zeg je nu ook dat je de Bijbel afwijst op grond hiervan.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 03 jun 2011 23:29

Zoals deze, waar cipafvallige nog geen antwoord op gegeven heeft:

Lukas 14:25-26
Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.

cipafvallige schreef:De rechtszaak zoals de bijbel die vaak gebruikt gaat over de zaak tussen God en satan en goed en kwaad. Dat kan je zien in de verhalen.
Dat zal best, maar rechtszaken gaan over bewijzen. En dat wil je nou net niet.
cipafvallige schreef:Geloven is echter per definitie vertrouwen dat iets waar is en daar heb je weer een rechtsgeding.
Niet dus. Rechtszaken gaan niet over vertrouwen dat iets waar is. Dat begint al met het principe dat iemand onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is.
cipafvallige schreef:Als een agent getuigt dat iemand te hard heeft gereden en de auto rijder ontkend zou je een pat stelling hebben maar ik denk dat de rechtbank op grond van het feit dat de agent een ambtenaar in functie is en onafhankelijk is dat hij gelijk krijgt. De rechtbank vertrouwd de agent meer dan de autorijder.
Nee. Testa unus testa nullis. Daarom patrouilleren agenten met zijn tweeën. Wel kunnen bijkomende omstandigheden - iemand die zichzelf tegenspreekt bijvoorbeeld - maken dat aan de ene getuige meer waarde wordt toegekend dan aan de andere, maar ook dat dient keer op keer in de rechtszaak bewezen te worden.
Dit is met name in verkrachtingszaken een heel moeilijk punt.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 04 jun 2011 08:38

Deze vond ik op een ander christenforum.
Moet men God bewijzen? Steekt men dan een fakkel aan om de zon te zien?
Klinkt redelijk!
Ja, toch?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 04 jun 2011 12:29

Kristel. Allereerst dank dat je toch het gesprek met me oppakt, ik was even bang dat de wegen uiteen zouden gaan en dat vind ik om meerdere redenen erg.
Je voorbeeld is er een die ik ook in m'n hoofd heb gehad.Ik heb ook totaal net begrepen hoe een lief hebbende vader het kan aanzien dat zijn kind aan het verzuipen is?Daar snap ik tot op de dag van vandaag ook niet veel van.Ik heb voor je gebeden en meerdere keren zelfs, niet zozeer Here bekeer Kristel maar met een aanklacht.Ik probeer God op z'n beloften te wijzen en zeg hoe kunt u dit doen want ze lijken regelrecht in te gaan tegen Uw eigenwoord en dat kunt U niet maken.Ik heb elders geschreven over het rechtsgeding waar de bibel vaak over spreekt en ik ga dat geding nu aan met Hem.Het is te hoogmoedig van mij om God in de beklaagde bank te zitten maar ik mag de rechtvaardige rechter wel wijzen op het rechtvaardig zijn.Als een advocaat vermoed dat de rechter het recht buigt dan moet hij daar wat van zeggen.Nu kunnen we wat moeilijk in hogerberoep gaan want dan kom ik weer bij de zelfde rechter uit.Ik geloof echter wel dat ik beroep mag en zelfs moet aantekenen.Ik weet niet of jij dat ook hebt gedaan ik ga er van uit dat dat zo is.Je ziet echter in kerken dat er gebeden wordt voor genezing, of zegen bij een operatie maar als dat negatief afloopt dan vragen we aan de zelfde God of Hij kracht wil geven om te dragen.Nu denk ik niet dat dat verkeerd is maar het is wel te weinig.De kerk zou ook moeten vragen naar het waarom.God wil dat we een levende relatie met Hem aangaan dan moeten we ook niet als een soort angsthazen ons veerschuilen.
Ik bid dus om duidelijkheid voor je, dat God jou duidelijk maakt waarom er is gebeurt wat er is gebeurt.Maar ik blijf op zijn deur rammen net zo lang tot Hij open doet en ik hou Hem aan die belofte dat Hij open zal doen.
Ik geloof in nedergheid voor Gods aangezicht maar door zijn Zoon mag ik vrijmoedig tot Hem naderen, dan moet ik niet vervolgens mijn mond gaan houden want dan is er geen levende relatie maar een Heer slaaf relatie waarbij ik met geuld de zweepslagen ontvang terect of niet terecht.Nou zo'n relatie staat God niet voor ogen.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 04 jun 2011 12:36

PietV. ik wijs je alleen op de mede door jou opgestelde regels je verschuilen achter een boek waar je niet in geloofd is wat apart.Ik kan er overigens wel tegen hoor want ik voel me geen hond en als iemand meent me zo toch aan te moeten spreken dan moe die persoon dat vooral doen.Ik heb meer moeite met de toon van z'n schrijven.Het is een woordelijk tekeer gaan waarbij ik me niet aan de indruk kon onttrekken dat de man veel opgekropte woede heeft t.a.v. geloof en dat hij daardoor een wel zeer eenzijdig blikrichting heeft.Jij mag het een geweldig stuk vinden ik ben er niet kapot van en vind er ook geen aanknopingspunten in waarmee ik een gesprek kan aangaan.Het is m.i. zinloos om met iemand te parten die in woede ontstoken is.De praktijk leerd dat iemand dan niet voor rede vatbaar is.
Maar jij bepaald mede de regels en ik heb je daar op gewezen, maar ik heb een beetje de indruk bij je PietV. dat je me graag nergens gelijk in wilt geven, ook prima hoor maar ik zal dat wel blijven zeggen zo ben ik dan wel weer.

siger

Bericht door siger » 04 jun 2011 12:45

Een standpunt verdedigen met te zeggen dat het "moeilijk onder woorden te brengen is" en dan het antwoord afwimpelen als "opgekropte woede".

Dat ik daar nooit aan gedacht heb.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 04 jun 2011 12:48

cipafvallige schreef: Maar jij bepaald mede de regels en ik heb je daar op gewezen, maar ik heb een beetje de indruk bij je PietV. dat je me graag nergens gelijk in wilt geven, ook prima hoor maar ik zal dat wel blijven zeggen zo ben ik dan wel weer.
Jouw visie is 180 graden anders dan die van mij. Echter ik geef je wel degelijk gelijk op bepaalde punten. Dingen in je persoonlijke leven, de tegenslagen die je hebt moeten verwerken en de wijze waarop je jezelf staande houdt in het leven. Echter ik neem niet de argumenten die jij daarvoor hanteert over. Ik heb tal van mensen ontmoet hier en elders. Die onbewust zeggen: "Ach kom geef mij een beetje gelijk". Verplaats je in mijn standpunten en neem sommige over. Echter wij hebben het hier niet over het runnen van een bedrijf, maar het gezichtspunt vanuit een levensbeschouwing die gekoppeld is aan een hogere macht. En deze heb ik dus niet en hier loopt het stuk.

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 04 jun 2011 13:01

PietV. je wijkt zelf af van een door jou bepaalde regel daar kan ik verder niets aan doen. Je gelijk geven is niet zozeer gelijk geven maar niet ontkennen. Als ik iets vertel over iets persoonlijks kun je me moeilijk gelijk geven want dan kan je nl. niet.je kan het aannemen dat wat ik vertel dat je dat geloofd(Apart hè hier moet je dus geloven op grond van schrijven)heeft niets te maken met gelijk geven.
Jij vind christenhond kennelijk door de beugel kunnen voor het benoemen van een christen of christenen?Prima maar volgens mij is dat schelden en neerbuigend spreken.Ik lig daar niet wakker van hoor Piet er worden zoveel dingen geroepene en gedaan die volgens mij niet fair zijn ik zeg het je alleen en wat je verder ter verdediging aanvoerd zal me worst wezen.Jij houd je niet aan je eigen regel dat is wat ik vind en dat is jou worst.
En dat we allang uitgesproken zijn met elkaar dat heb ik al twee keer eerder aangegeven dus we geven elkaar wat dat betreft gelijk.

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 04 jun 2011 13:26

Ik heb ook totaal net begrepen hoe een lief hebbende vader het kan aanzien dat zijn kind aan het verzuipen is?Daar snap ik tot op de dag van vandaag ook niet veel van.
Ach Huib,

Als je de bijbel goed leest staat het antwoord er al in.

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"
(Johannes 3:16).

Christenen jubelen bij deze tekst. Het is geweldig wat hij voor ons gedaan heeft! Maar denk er eens goed over na! Een liefhebbende Vader, die zijn eigen zoon laat martelen en kruisigen! Wat is dat voor "liefhebbende" vader? Een echte liefhebbende vader lijdt nog liever zelf dan dat hij zijn kind laat lijden!
En christenen noemen zichzelf kind van God. Je bent dus een kind van een vader die zijn eigen zoon laat lijden! Wat kunnen wij dan van hem verwachten? Als het lijden van zijn zoon hem al niet interresseerd, hoe zal het lijden van mensen hem dan interresseren?

Het is geweldig zeggen christenen, want hij is gestorven voor onze zonden! En dan kom ik weer uit op een liefhebbende vader. Een echte liefhebbende vader kijkt naar de goede, positieve dingen van zijn kinderen. Waarom kijkt deze Vader naar de kleine negatieve dingen van zijn kinderen? Vind hij dat ze er eigenlijk de doodstraf voor verdienen? Het lijkt mijn ex wel! 1000 dingen goed doen, en dat ene kleine ding maakte hij een drama van.

je zou toch depressief worden van God? Hij vraagt altijd van je om te kijken naar alles wat je niet goed doet. Je moet je zonden belijden e.d. Geen psychiater zal zo te werk gaan. Je moet juist kijken naar alle positieve dingen die je in je hebt! Een positieve gedachte geeft een positief gevoel, een negatieve gedachte een negatief gevoel. En God zorgt er altijd voor dat je een negatief gevoel hebt! De mens is zo slecht! alleen door genade kun je tot God komen! Ik kan er echt geen liefhebbende vader in ontdekken!

En nog een stap verder.......Hoe komt het dat de mens zo zondig en slecht is? Iets met Eva en een appel! maar Huib..... hij heeft die boom er toch zelf neergezet! God is almachtig en alwetend, dus hij WIST dat Eva van die appel zou eten! Hij heeft het hele verhaal zelf in scene gezet! En waarom? Hij wil alle eer! Hij wil aanbeden worden! Hij doet het voor zichzelf! God is liefde! Klopt. Maar hij geeft die liefde niet, hij wil hem ontvangen.

Huib, ik vind het best lastig. Je geeft aan dat je zonder je geloof niet leven kan. En als het jou steun en kracht is wil ik dat niet van je afnemen. Maar je komt wel op een forum met atheisten die echt niet meer te bekeren zijn. Die het geloof van alle kanten bekeken hebben en het achter zich gelaten hebben. Ik wil je geloof niet afnemen, maar wil ook eerlijk een reactie geven.

Groet Kristel

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 04 jun 2011 14:13

Kristel ik heb geen enkel probleem met je eerlijkheid.Voel je echt niet bezwaard is absoluut niet nodig.Ik begin te merken dat ik wat minder onzeker ben dan ik dacht.Ik heb vaak dit soort gesprekken gemeden,met atheïsten bedoel ik dan,omadt ik bang was.Bang voor de afkeuring ik heb nl. erg gesnakt naar erkenning dat ik er mag zijn en dat ik er ook mag zijn als gelovige.Ik heb echter het gevoel zo langzamerhand dat het begint met jezelf erkennen.Ja ook als je 52 jaar bent kun je nog leren, nooit gedacht dat ik nog eens wat vooruit zou komen.Genoeg geleuter over mezelf nu.
Ja ik had die tekst of iets soortgelijks wel in gedachte maar het leek me ongepast om dit als reactie te geven.Ik wil de bijbel nl. niet gebruiekn als een soort van,"hier is alles mee gezegd" dan is het een dode letter door mijn misbruik.Ik zou er dan toch minimaal een exgese bij moeten geven.
Nu stel jij vragen en dat vind ik prettiger want ik hoop dan een helder antwoord te kunnen geven op een specifiek iets.
Het Vader Zoon gebeuren brengt ons bij de dogmatiek van het geloof.Ik ben geen domaticus maar ik ben ook weer niet ongeletterd.
Vader Zoon en Heilige Geest hebben met elkaar een raad gevormd.In die raad is besloten dat de Zoon naar de aarde zou gaan.Verder is de Vader Zoon relatie de vorm waarin de Goddelijke drieeenheid zich aan ons mensen voorsteld.God moet nl. voor ons in plaatjes werken waar we een voorstelling bij hebben.Een totaal ander persoon dan wat wij kennen moet in onze belevingswereld komen willen wij iets van die ander begrijpen.De theoloog Karl Barth sprak over God als der gans andere.(ik weet niet of dit goed Duits is want ik heb geen Duits geleerd?)Hij is zo wezenlijk anders dan wij dat Hij buiten onze vermogens licht.
De Zoon heeft dus de taak opzich genomen om zo te laten zien dat het een mens mogelijk is om zich te onderwerpen aan de Vader, aan God.Juist in het Paradijs ging de mens daar in de fout. Het eten van de appel (eigenlijk staat er vrucht zonder de soort te noemen maar appel daar kan ik best mee leven)is niet de misdad maar het tegen Gods wil ingaan en willen wezen als God is de misdaad.(ik hoop dat je dit eigenlijk al weet want anders denk ik wel dat je onvoldoende onderwijs hebt gehad, dit bedoel ik niet als kat naar jou maar als opmerking naar de kerk waar je naar toeging en ik beoel dit ook niet als verheffing van mezelf boven jou of je kerk van toen)Had God die boom wel moeten plaatsen alles al wetend? Ja en nee.Nee omdat dat alle ellende had voorkomen en dat zou ik graag hebben gehad.Ja, want God had de mens zo geschapen dat hij dit alles kon doen.A en E(ja atheïsten er zijn nog steeds mensen die dit geloven en dat zijn er ook nog steeds best veel hoe belachelijk dat in jullie ogen ook is)konden de hof onderhouden, de dieren namen geven maar ook het nalaten van het eten van de boom.Verder is de opstand niet gekomen van God maar van een opstandige engel, te weten satan.Voor zover ik weet bestond de hemel en de engelen al voor de schepping en misschien was satan al eerder in opstand gekomen maar ik denk dat dat pas is gekomen na de schepping van de mens.Satan heeft de schepping gezien en wilde de taak die hij had in Godsdienst niet vervullen maar hij wilde de heer van de schepping zijn en niet slechts toezichthouder onder God.Doordat Eva luisterde naar satan(ja mensen de sprekende slang hoe belachelijk ook)heeft ze partij gekozen voor zichzelf en viel daarmee in satans handen.Hij had z'n doel bereikt en Eva sleurde Adam mee zoals bekend.
Nu komen we dan bij de al dan niet liefde van God.
God kon een aantal dingen doen.De schepping een rot schop het universum in geven en weg schepping,de boel lekker laten zoals satan en mens kennelijk wilde en zeggen zoek het lekker uit, Hij kon ook als een dictator gaan regeren(wat sommigen dan ook vinden dat Hij nu doet als Hij zou bestaan), maar een optie was ook bewijzen(ja hier is ie weer)dat Hij de mens instaat had geschapen om zijn wil te doen en dat heeft Hij dan bewezen in zijn Zoon.Met die Zoon heeft Hij echter niet alleen willen bewijzen dat het mogelijk was maar ook de mensheid willen redden.Daar is echter wel geloof voor nodig in zijn Zoon en zelfs daar wil Hij bij helpen door zijn Geest te geven aan wie hem daar oprecht om vragen.
Had God dat lulligheidje met die appel niet door de vingers kunnen zien?Nee, allereerst omdat het over meer ging maar bovenal omdat een God die trouw is aan zichzelf en aan zijn rechtvaardigheid(weer die rechtskwestie)zelf moet voldoen aan die regels/wetten. Een agent die op de rijksweg met een flitsapparaat mensen staat te bekeuren en na z'n dienst tijd vervolgens zelf over de maximum snelheid naar huis rijd verliest in principe elk recht van spreken.Als God niet trouw is aan zijn regels/wetten is Hij niet trouw aan zichzelf en verliest daarmee elk recht van spreken.Dan zouden we kunnen blijven zondigen want het recht is verkracht door de gene die het recht zelf is en onderhoud.Een rechter die zelf moord kan niet een ander veroordelen om de zelfde daad.
Ik heb hier opnieuw een lang epistel geschreven en geloof me mensen dat doe ik niet expres maar ik weet niet hoe ik en duidelijk en kort kan houden.
Ik heb tussen door hier en daar een commentaar geschreven wat niet speciaal voor jou is Kristel maar ik probeer gelijk een aantal anderen te bereiken.
Hopelijk zit er wat voor je tussen ik heb gedaan wat in mijn vermogen licht.

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 04 jun 2011 15:01

cipafvallige schreef:Ik hoop dat ik iedereen nu heb beantwoord maar als ik door de berichten heen iemand vergeten ben vraag het dan even opnieuw want daar zit geen kwalijke gedachte achter?
Dat heb je niet.

Lukas 14:25-26
Grote mensenmenigten trokken met Jezus mee. Hij wendde zich tot hen en zei: ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn » 04 jun 2011 15:11

Hoi Huib,

Je hebt nogal moeite gedaan om te reageren!

Ik had niet zozeer vragen,waar ik een antwoord op zocht, maar heb dingen geschreven voor jou om eens over na te denken.

Toen ik twijfels kreeg over het geloof heb ik me werkelijk rot gezocht naar God. En de enige plek waar ik hem uit eindelijk vond was in een heel oud boek. De bijbel. (die ik natuurlijk al kende) Buiten de bijbel om is er nergens, maar dan ook echt nergens iets te vinden van God.

Net zoals dat je , ik noem maar iets Harry Potter zoekt, je hem alleen kan vinden in een boek. En iemand kan uitleggen waarom Harry Potter zich zus of zo gedraagt, het blijft een figuur uit een boek.

En zo zie ik bijbeluitleg ook. Uitleg van een verhaal. En als je niet geloofd dat de bijbel echt is (wat ik dus niet doe) blijft het gewoon uitleggen waarom bepaalde personen in een boek iets doen. Zoals je vroeger op school een boekbespreking kon houden. Het is leuk om te weten wat er in een boek staat, maar het is geen realiteit.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Groet kristel

Plaats reactie