Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platform

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

Re: Bizarre uitspraken op het christelijk informatie platfor

Bericht door a.r. » 25 apr 2012 10:36

MoreTime schreef:

Gister had ik het er nog over met een christin. Volgens haar zou de wereld er veel beter uitzien als mensen zich christelijker gedroegen. Gedeeltelijk is dat waar. Maar de geschiedenis laat wat anders zien. Heeft het christendom in een bepaalde tijd in de geschiedenis een positieve indruk achter gelaten? De gouden eeuw v/h christendom? Volgens mij niet...
@ MoreTime, lees eens terug wat je hebt geschreven en overdenk eens wat ik jouw post "vet" heb gemaakt...ik ben overigens overtuigd van je integriteit...maar mi zit je hier nog steeds vast in het
idee dat christenen een hogere moraal hebben. :wink:

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 25 apr 2012 10:51

@A.r.
Hm, wat ik bedoel is bijvoorbeeld "Wat u wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander", en dat soort regels op zich goed zouden zijn voor de wereldvrede.
Ik heb gister ook gezegd dat de meeste van wat wij goede christelijke wetten noemen al zo oud zijn als de mensheid.
Of de christen een hogere moraal heeft...volgens de christen wel.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 25 apr 2012 12:07

Wat u wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander
Dat is alvast niet origineel christelijk. Confucius was ze al 5 eeuwen voor. Je hele familie achter laten en je mantel verkopen voor een zwaard, het hemels koninkrijk komt spoedig, maar dan wel alleen voor ons, etc. Dat is dan weer wel christelijk. Verheven allemaal hoor. :roll:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 25 apr 2012 13:18

MoreTime schreef: Gister had ik het er nog over met een christin. Volgens haar zou de wereld er veel beter uitzien als mensen zich christelijker gedroegen. Gedeeltelijk is dat waar. Maar de geschiedenis laat wat anders zien. Heeft het christendom in een bepaalde tijd in de geschiedenis een positieve indruk achter gelaten? De gouden eeuw v/h christendom? Volgens mij niet...
Maar wat bedoelt zij dan met christelijk gedrag?

Je naaste liefhebben als jezelf misschien en God boven alles?
Jezelf verloochenen?
Je kruis opnemen en Jezus volgen?
Evangeliseren?
De tien geboden onderhouden?
Een sobere levensstijl?

Waar denk jij aan als mensen zich christelijker zouden moeten gedragen?
Non sum qualis eram

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 25 apr 2012 13:26

@Elle
Ik denk dat zij bedoeld wat de meeste christenen bedoelen: Als iedereen de 10 geboden zou houden hadden we geen diefstal, gebroken gezinnen, moord, ruzie, etc.

Veel andere zaken die van een christen worden verwacht, zoals evangeliseren en jezelf verloochenen die zijn allereerst op de christen zelf van toepassing; alhoewel vanuit het gezichtspunt van een christen dit natuurlijk ook gunstig is voor de buitenwereld: Hoe meer mensen er gered worden hoe beter.

Let op; dit is niet wat ik beweer :)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 25 apr 2012 14:32

MoreTime schreef: Of de christen een hogere moraal heeft...volgens de christen wel.
Of ze hanteren een dubbele moraal. Zo aan de buitenkant gezien kan iemand een prachtchristen lijken, geheel levend volgens bijbelse normen en waarden. En toch onderhuids vast houden aan een bepaalde zonde, redenerend dat God wel begrip zal kunnen opbrengen voor de zwakheid van de mens.
Non sum qualis eram

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 25 apr 2012 14:45

Plante casually claims that religious people are "better citizens" and "behave better." And without citing any sources, he tells us: "Research has consistently found that religious people are less likely to engage in criminal behavior, marital infidelity, alcoholism, unprotected sexual activity. . .

Goh, Visser is niet de enige die zo denkt.

Criminal Behavior:

Citing four different studies, Zuckerman states: "Murder rates are actually lower in more secular nations and higher in more religious nations where belief in God is widespread." He also states: "Of the top 50 safest cities in the world, nearly all are in relatively non-religious countries."

And these findings are not limited to murder rates, as rates of all violent crime tend to be higher in "religious" states. Zuckerman also points out that atheists are very much under-represented in the American prison population (only 0.2%).

Marriage and Family:

Zuckerman cites a 1999 Barna study that finds that atheists and agnostics actually have lower divorce rates than religious Americans.
He also cites another study, in Canada, that found conservative Christian women experienced higher rates of domestic violence than non-affiliated women.

Altruism: Secular nations such as those in Scandinavia donate the most money and supportive aid, per capita, to poorer nations. Zuckerman also reports that two studies show that, during the Holocaust, "the more secular people were, the more likely they were to rescue and help persecuted Jews."

Nou ja, meer staat hier: http://www.psychologytoday.com/blog/our ... d-religion" onclick="window.open(this.href);return false;.

Schandalig zo'n stukje van Visser, met als enige onderbouw een anders stukje van een Christen.
In de reacties werd ook al gewezen, dat een verwijzing naar statistisch onderzoek toch wenselijk is, als je de bewering doet, dat je superieur bent aan andere groepen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

elle
Forum fan

Bericht door elle » 25 apr 2012 14:46

Marten schreef op CIP: Ik zal trouwens eens een vervolgartikel schrijven waarom ik slechter ben dan niet-christenen. Want ook dat is waar.
Hier ben ik echt benieuwd naar. Zal hij het gaan hebben over het ongeloof wat misschien de kop op steekt in hem? Ongeloof is immers de grootste zonde volgens de bijbel...!
Maar.. ik geef toe, dan zou Marten niet slechter zijn dan ongelovigen, want die geloven niet. Ik wacht dus even af waarom hij slechter zou zijn dan een ongelovige.
Non sum qualis eram

Plaats reactie