Kan een atheïst vloeken?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Kan een atheïst vloeken?

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 11:46

Kan een atheïst eigenlijk wel vloeken?
En hoe doet hij/zij dat dan?

Uitgaande van de definitie waarin vloeken is ontleend aan het religieuze domein, zou iemand die niet in een God geloofd automatisch niet kunnen vloeken...
Krachttermen gebruiken kan natuurlijk wel, waarbij hij/zij dan ook de 'vloeken' zoals hier boven bedoeld kan uiten. Maar dan is het geen vloeken meer...

Kortom: is een vloek alleen een vloek voor de persoon die in een God geloofd?

Gershom
Diehard

Re: Kan een atheïst vloeken?

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 13:50

Giovedico delle Fate schreef:
16 mar 2018 11:46
Kan een atheïst eigenlijk wel vloeken?
En hoe doet hij/zij dat dan?
Kortom: is een vloek alleen een vloek voor de persoon die in een God geloofd?
Natuurlijk kan iedereen (ver)vloeken.
Het is onheil toewensen aan anderen of afroepen over zichzelf.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 15:24

Een atheïst gebruikt ook het woord "god" op dezelfde manier als het woord "kabouter"
Je gelooft niet in het bestaan ervan, maar als begrip wordt het gewoon gebruikt door atheïsten.
Ik kan dus god zeggen, gevolgd door het woordje "gloeiende", en om het krachtig af te sluiten met: "godver" ... Het is een krachtterm die ik uitsluitend bezig in aanwezigheid van diep gelovige mensen.
Zijn die niet aanwezig, dan geef ik de voorkeur aan het piëteitsvolle "Nondeju"....
want ik beledig niet graag mensen per ongeluk.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 16:10

Gershom schreef:
16 mar 2018 15:24
Een atheïst gebruikt ook het woord "god" op dezelfde manier als het woord "kabouter"
Je gelooft niet in het bestaan ervan, maar als begrip wordt het gewoon gebruikt door atheïsten.
WAT? Dus nu is ná het bestaan van God en Sinterklaas, óók het bestaan van kabouters al een leugen??? Godverdegodver...!!! #$*&#
Ik kan dus god zeggen, gevolgd door het woordje "gloeiende", en om het krachtig af te sluiten met: "godver" ... Het is een krachtterm die ik uitsluitend bezig in aanwezigheid van diep gelovige mensen.
Zijn die niet aanwezig, dan geef ik de voorkeur aan het piëteitsvolle "Nondeju"....
want ik beledig niet graag mensen per ongeluk.
Al ik weer eens op mijn duim sla roep ik heel luid, hartgrondig, volmondig en welgearticuleerd: "GODVERDOMME". Maakt niet uit wie er bij staat te lachen. Gewoon, omdat het lekker bekt. Het helpt tegen de pijn en de frustratie. Veel beter dan wanneer ik zou roepen: "LAMMETJESPAP"...

Als freelance cameraman werkte ik zo nu en dan voor de EO (ja ik weet het, ik ben een hoer). In de regiekamer van televisieregistraties roept de regisseur (bij normale producties) op het moment dat de schakeltechnicus naar een andere camera moet schakelen "cut". Dat stamt uit de tijd van de film, toen de film daadwerkelijk doorgesneden werd bij wisselingen van camerastandpunt of scene. Iemand die filmmontages doet heet ook vandaag nog gewoon een "cutter". Bij de EO echter mocht het woord "cut" niet worden uitgesproken, zelfs niet als je erg je best deed op een bekakt-Engelse uitspraak. En om die reden hoorde je in de regieruimte (en in de koptelefoon van de cameramensen) bij een EO productie de regisseur voortdurend "PATS" zeggen. Je verzint het niet, en toch is het écht waar.*

* het is inmiddels wel ruim 25 jaar geleden dat ik cameraman was...

Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 » 16 mar 2018 16:21

16 mar 2018 11:46
Uitgaande van de definitie waarin vloeken is ontleend aan het religieuze domein, zou iemand die niet in een God color=#FF0000]geloofd ...
[/color

Kortom: is een vloek alleen een vloek voor de persoon die in een God color=#FF0000]geloofd[/color?
Godver, Giovedico delle Fate. Dit doet echt pijn aan mijn ogen, hier ga ik van vloeken. :D

De kleur rood is voorbehouden aan moderatie, (zie forumregels) daarom code verbroken. Maria

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 16:28

Lammetjespap! Heb ik dat écht geschreven? En ik ben zelf nog wel van de taalpolitie!!! Het valt mij voortdurend op wanneer mensen spelfouten maken. Ik snap er niets van...
Misschien is er dan toch een 'God', die mij belachelijk wil maken vanwege mijn blasfemie...???

Quote verwijderd wegens rode inhoud. Daar de quote ook overbodig was, was ik te lui om het te verbeteren. :angel12: Maria

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 16 mar 2018 16:34

Giovedico delle Fatte schreef
Bij de EO echter mocht het woord "cut" niet worden uitgesproken, zelfs niet als je erg je best deed op een bekakt-Engelse uitspraak.
Bij de KRO werd om soortgelijke reden het woord "kontje" uit één van de gedichtjes van Annie M.G. Schmid geschrapt.

ik werkte als leerling timmerman onder leiding van een ervaren vakman uit Huizen. (toen nog een orthodox vissersdorp)
Wij moesten een nieuwe planken vloer door-spijkeren. Ik zie de goede man slaan, maar hoor geen klap. Hij had zijn duim hard geraakt. Bloed spatte alle kanten op. De brave borst stamelde: "O, hemeltje"...
Dit kwam zo onverwacht dat ik -heel harteloos- een lachbui kreeg. Terwijl ik echt met mijn mentor te doen had...

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 16:45

Gershom schreef:
16 mar 2018 16:34
Giovedico delle Fatte schreef
Bij de EO echter mocht het woord "cut" niet worden uitgesproken, zelfs niet als je erg je best deed op een bekakt-Engelse uitspraak.
Bij de KRO werd om soortgelijke reden het woord "kontje" uit één van de gedichtjes van Annie M.G. Schmid geschrapt.

ik werkte als leerling timmerman onder leiding van een ervaren vakman uit Huizen. (toen nog een orthodox vissersdorp)
Wij moesten een nieuwe planken vloer door-spijkeren. Ik zie de goede man slaan, maar hoor geen klap. Hij had zijn duim hard geraakt. Bloed spatte alle kanten op. De brave borst stamelde: "O, hemeltje"...
Dit kwam zo onverwacht dat ik -heel harteloos- een lachbui kreeg. Terwijl ik echt met mijn mentor te doen had...
Heerlijk, dit soort anekdotes! Keep 'em coming, zou ik willen zeggen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 mar 2018 18:24

16 mar 2018 16:45
Heerlijk, dit soort anekdotes! Keep 'em coming, zou ik willen zeggen.
Wel, ik heb twee keer gevloekt in mijn leven, een keer toen ik 15 was en een keer toen ik 39 was. Kan niet zeggen dat ik het geleerd heb.
Ben te vroom geweest. :(
Ben ook nog nooit dronken geweest. Lukt me gewoon niet. :bigeyes:
Born OK the first time

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 16 mar 2018 18:30

Rereformed schreef:
16 mar 2018 18:24

Wel, ik heb twee keer gevloekt in mijn leven, een keer toen ik 15 was en een keer toen ik 39 was. Kan niet zeggen dat ik het geleerd heb.
Ben ook nog nooit dronken geweest. Lukt me gewoon niet. :bigeyes:
Aha, en nu willen wij natuurlijk weten bij welke twee gelegenheden jij er een vloek hebt uitgegooid. Ik snap dat die vraag inbreuk kan maken op jouw privéleven.
En qua dronkenschap: heb je een resistentie tegen alcohol, of drink je niet genoeg om dronken te worden?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 mar 2018 18:38

Rereformed schreef:
een keer toen ik 39 was
In het Fins?
Voordat je de juiste naamval had gevonden was het al over? ;)

@Gershom
Grutjes wat een verhaal. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 16 mar 2018 20:01

Hebben we het niet gewoon over aangeleerde lekker bekkende krachttermen?
Moet vloeken altijd met goden gepaard gaan? Ik vind b.v. de uitspraak van broer tot zus Holleder: "Vuile kankerhoer" ook wel onder vloek vallen.
Dus jazeker: Atheïsten kunnen vloeken.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 mar 2018 21:30

Rereformed schreef:

Yep. ;)
Wij doen hier alles aan de hand van wetenschap, vloeken is gezond, zeker bij pijn.
Elk normaal mens zou ik zo'n hand in ijsbadje aanraden om het eens te proberen maar ik denk dat dit ook bij import-finnen niet werkt.
Ik ben opgevoed met dat vloeken heel onbeleefd is, inmiddels gebruikt Mutti ook het woord 'kut' maar dan wel beleefd in samenstellingen.
Zelf ben ik al lang van deze zelfbeperking genezen.
Wat zegt Nietzsche er eigenlijk over? ;)

Het is leuker als een diva het erover heeft:

Brian Blessed says Bollox`s alot........in Pain

https://www.youtube.com/watch?v=JA-g3Mhgnjk

Applausje voor deze meneer:

Brian Blessed Swearing (Stephen Fry BBC Planet Word)

https://www.youtube.com/watch?v=lBhPDxszukU
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 mar 2018 23:18

Als mijn moeder een krachtterm nodig had, ik heb haar nooit kwaad meegemaakt, zei ze: Jezus, Maria, Jozef driehonderd dagen aflaat. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 mar 2018 03:37

Ik kan het niet :crybaby:
Ik heb geloof ik nog nooit gevloekt of gescholden.
Mijn kinderen wisten niet beter dan dat 'rododendron' het meest verschrikkelijke woord ooit was.
En toen ze ontdekten dat het een plant was riepen ze heeeel kwaad 'RODODENDRON' :lol:
Ik zeg wel vaak; ja god zeg, of god wat een dit of dat. En zelfs daar valt m'n gelovige nepzussie al van om. Het gekke is dat ik het daar ook vaker zeg dan anders. :?
En verdomd. Die gebruik ik ook wel vaak, maar dan als 'verdomd wat een leuk idee.'
Als het heel erg schrikken is: oh hemeltje.

Nou had ik vorig jaar ergens gelezen.. (ik ga 't er ff bij zoeken) dat vloeken een teken van intelligentie is. Sindsdien ben ik gaan oefenen.
Verdorie en potverdorie gaan heel goed. Maar om echt goed intelligent over te komen moet je dus over een breed arsenaal aan scheldwoorden kunnen beschikken... en daar wil ik verdorie best wel m'n best voor doen.

http://wibnet.nl/mens/hersenen/intellig ... elligentie
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie