Respecteer ook atheïsten - DirkJan

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Respecteer ook atheïsten - DirkJan

Bericht door Hopper » 09 feb 2020 10:19

Bonjour schreef:
09 feb 2020 09:58
Hopper schreef:
09 feb 2020 09:52
Ik heb atheïsten onder mijn beste vrienden en hun geloof is nooit een issue geweest.
Respecteer atheïsten dan eens door niet steeds te beweren dat ze ook een geloof hebben.
Beste Bonjour,

Atheïsme is het geloof dat God niet bestaat. (a=zonder) Atheïsten en theïsten zijn twee kanten van dezelfde medaille.
U begrijpt, ik heb het atheïstische geloof afgelegd. En het theïstische geloof nooit gehad.
Geloven is iets aannemen zonder bewijs. Ik hou meer van weten.

Met vriendelijke groet.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 09 feb 2020 10:25

Bovendien zijn religies verzonnen door de mens. Wordt het niet eens tijd om 'God' voor eens en altijd te deleten?
Dat schrijft mevrouw Kooiman. Maar heeft deze zelfde mevrouw Kooiman dan niet door dat ze met haar brief helemaal niet bezig is God te deleten?
Als je God daadwerkelijk wenst te deleten dan schrijf je er toch ook geen brief over? Dan wens je toch geen respect voor het geloof dat God niet bestaat?

En ook: religies zijn verzonnen door de mens. Prima dat zij dat gelooft, maar dat is een aanname. Mevrouw houdt erg graag God in leven met haar kruistocht tegen theïsten! Anders zou zij niks meer hebben om tegen te strijden. Lang leve God dus.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 feb 2020 11:08

Hopper schreef:
09 feb 2020 10:19
Bonjour schreef:
Hopper schreef:
Ik heb atheïsten onder mijn beste vrienden en hun geloof is nooit een issue geweest.
Respecteer atheïsten dan eens door niet steeds te beweren dat ze ook een geloof hebben.
Beste Bonjour,

Atheïsme is het geloof dat God niet bestaat. (a=zonder) Atheïsten en theïsten zijn twee kanten van dezelfde medaille.
U begrijpt, ik heb het atheïstische geloof afgelegd. En het theïstische geloof nooit gehad.

Met vriendelijke groet.
Bonjour,

Zolang Hopper niet de indruk heeft dat je ook tot zijn club van zelf-kennende exemplaren hoort, kan je hengelen tot je een ons weegt.
Voor de duidelijkheid nodig ik Hopper uit weer over te gaan tot zijn op 6 febr. eens gebruikte ondertekening:
Hopper schreef:Met zelf-kennende groet.
Wie zichzelf niet kent zoals Hopper, die is voor hem gelijk aan een konijn, zeeegel of andere eenheid van onbewust leven.
Zie voor vergelijkbare benaderingen die van Gurdieff en Ouspensky:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_Way schreef:The Fourth Way[1] is an approach to self-development developed by George Gurdjieff over years of travel in the East (c. 1890 – 1912). It combines and harmonizes what he saw as three established traditional "ways" or "schools":

those of the emotions, the body, and the mind, or of monks, fakirs, and yogis, respectively.

Students often refer to the Fourth Way as "The Work", "Work on oneself", or "The System".
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 09 feb 2020 11:12

Hopper schreef:
Bonjour schreef:
Hopper schreef:
Beste Bonjour,

Met vriendelijke groet.
Ik vroeg niet om je mening maar wens met respect behandeld te worden. Atheïsten vinden het zelden leuk dat hun mening geloof genoemd wordt, omdat in deze context geloof gelijk staat aan godsdienst. En atheïsten hebben geen godsdienst.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 feb 2020 11:15

Hopper schreef:
Atheïsme is het geloof dat God niet bestaat.
dus jij gelooft niet meer. Hoe noem jij dat dan?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 feb 2020 12:05

Hopper schreef:
08 feb 2020 20:32
Beste Maria,

Geloven is iets aan nemen zonder bewijs. Als men waarheid kent is dus geloven geen optie meer.
Geloof kunnen we dan ook het beste vertalen met 'onwetendheid'.
Daarom is het ook geen enkel probleem om gelovigen te respecteren.
Het probleem lijkt me dat men nooit een 100% garantie kan hebben de waarheid echt te kennen.

In de praktijk hebben we dus een heel spectrum van iets aannemen tegen alle aanwijzingen van het tegendeel in, tot het iets aannemen omdat alle aanwijzingen in die richting wijzen. En soms sta je dan voor een beslissing die je neemt op basis van de op dat moment voor hande zijnde kennis, ook al is die kennis onvoldoende om te garanderen dat je de juiste beslissing genomen hebt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 feb 2020 12:13

Hopper schreef:
Bonjour schreef:
Hopper schreef:
Beste Bonjour,

Atheïsten zijn mensen zonder geloof in goden. Dat is dus niet hetzelfde als een geloof dat God niet bestaat.
Hopper schreef:
U begrijpt, ik heb het atheïstische geloof afgelegd.
Ik wil best aannemen dat jij ooit geloofde dat God niet bestaat en daar bent van afgestapt. Maar dat is enkel een atheïstisch geloof in de betekenis dat als iemand een dergelijke aanname maakt, hij een atheïst is. Het is geen atheïstisch geloof in de betekenis dat je als atheïst een dergelijk aanname moet maken.

Hopper schreef:
Het leven laat weinig echt weten toe. Over het algemeen moeten we raden op basis van aanwijzingen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 feb 2020 12:47

Hopper schreef:
Bonjour schreef:
Hopper schreef:
Beste Bonjour,

Met vriendelijke groet.
Jouw eigen woorden keren zich hier tegen je.
Dit getuigt niet alleen niet respecteren van de atheïsten hier, maar zelfs van disrespect door je eigen mening te blijven herhalen als zou het gaan om een waarheid, ook na meerdere keren uitleg van atheïsten zelf.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 09 feb 2020 12:57

axxyanus schreef:
09 feb 2020 12:13

Het leven laat weinig echt weten toe. Over het algemeen moeten we raden op basis van aanwijzingen.
Beste axxyanus

En dat raden op basis van aanwijzingen is dus geloof.
Ik heb er geen enkele behoefte aan om te geloven in God noch te geloven dat God niet bestaat.
Ik ben atheïst af.
Vriendelijke groet.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 feb 2020 18:37

Hopper schreef:
09 feb 2020 12:57

Ik ben atheïst af.
Vriendelijke groet.
wat ben je dan? Want ik hoor dan in hetzelfde vakje thuis :)

ik vind het op zich wel interessant dat je god in enkelvoud gebruikt en niet in meervoud, er is echt wel meer als 1 god waar mensen in geloven of ooit geloofd hebben.
Met CIara op bezoek kunnen we het bv over Thor hebben. Bestaat uiteraard niet, daar zijn zelfs christenen het nu mee eens

Ik vrees dat jouw probleem vooral op het gegeven vas loopt dat je het werkwoord geloven in veel meer betekenissen gebruikt dank enkel het religieuze.
ik geloof in Allah
Ik geloof dat Ajax straks kampioen wordt
Ik geloof dat mijn lief mij nooit zal bedriegen
..

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 09 feb 2020 19:27

dikkemick schreef:
08 feb 2020 23:02
Maar die cartoon was zo leuk :lol:
2 Jehova's getuigen staan aan de deur en vragen aan A die open doet: "Bent u bekend met de Here God?" waarbij je het gevoel bekruipt dat ze gaan staan evangeliseren.
Loopt A vervolgens naar binnen, waar (het frame ernaast dus) een man met witte jurk en lange baard op de bank zit.
"Het is voor jou" zegt A.

Bijna tranen van het lachen...
En maak een gelijkwaardige atheïsten mop en ik lig eveneens dubbel.
Hij is leuk kun je deze cartoon hier niet naar toe beamen.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 09 feb 2020 19:36

Helaas niet. Krant al weg en opgehaald (oud papier). Online niet te vinden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 09 feb 2020 21:14

PietV. schreef:
09 feb 2020 19:27
Hij is leuk kun je deze cartoon hier niet naar toe beamen.
http://dirkjan.nl/cartoon/20180925_3354236087/

Probeer deze eens....
I sat by the ocean.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 10 feb 2020 09:59

Bedankt Ronaldus67 voor je link. Beste mensen het ging dus om deze strip. Daar kwamen reacties op, van mensen die zich gekwetst voelen. Het zijn volgens mij mensen die van gabber house houden.

Afbeelding
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 12 feb 2020 19:30

PietV. schreef:
10 feb 2020 09:59
Bedankt Ronaldus67 voor je link. Beste mensen het ging dus om deze strip.
Blijft in het nieuws
https://www.ad.nl/binnenland/stripfiguu ... ~a6bf74bc/
Twee kampen
Het schoot diverse lezers in het verkeerde keelgat. ,,Waarom moeten christenen op deze wijze op de korrel worden genomen?’’, vraagt Ruurd Heida uit Veenendaal zich af. ,,AD stop alsjeblieft met de cartoons over God. Toon respect voor alle christenen in Nederland.”
Niet-gelovigen reageren daar weer fel op. Juist atheïsten zouden slecht worden behandeld. Briefschrijfster Tine Kooiman meent dat God ‘gewist’ moet worden. ,,Het zou een zegen zijn voor de mensheid.”

Tot verbazing van theoloog Alain Verheij. Hij kijkt zelf naar het geloof ‘met een knipoog’. ,,De strips moeten juist als grappig worden ervaren in plaats van kwetsend”, aldus Verheij. ,,Zo’n strip doet niemand kwaad en het geeft mij juist een fijn gevoel. Geloof speelt dus nog steeds een rol als erover wordt geschreven.”

Grenzen
Theoloog Verheij waarschuwt dat grappen wel te ver kunnen gaan. ,,Zodra mensen een zwakke positie hebben, moet er niet humoristisch over worden gedaan. Je trapt die mensen dan eerder na en dat wil je niet.’’

Retera beaamt dat. De striptekenaar heeft wel degelijk grenzen. ,,Sommige onderwerpen kunnen niet door de beugel en daar ben ik me van bewust. Ik wil situaties voor kwetsbare groepen niet verergeren. Over transgenders en seksuele geaardheid teken ik bijvoorbeeld niet meer. Dat wordt te gevoelig.’’
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie