KV over Bart Klink

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

kv
Banned

Bericht door kv » 18 mei 2009 12:32

Omdat je kennelijk geen kritiek op je eigen site wilt horen, plaats ik mijn reactie nu dus maar hier:

Beste Bart,

ik heb je persoonlijke ontboezemingen op je site gelezen en daar word ik niet echt vrolijk van.
Allereerst, dat je pas op je 18de(!) aan je geloof begon te twijfelen. Sorry hoor, maar op die leeftijd begon ik net door te krijgen dat het misschien toch niet allemaal zulke onzin was als ik in m'n pubertijd wel eens meende. En om dan, al op die leeftijd en n.b. ná het lezen van Vermeersch, nog in de esoterie, New Age en bij Walsh te belanden, dat lijkt me écht van de regen in de drup.
En nu heb je dan je volgende levensvervulling gevonden, eentje waar je je met eenzelfde fanatisme op stort als op de vorige.

Het is onzin om, zoals in New age kringen nog wel eens gebeurt, wetenschap en/of atheïsme “ook maar een geloof of religie” te noemen. Maar dat neemt niet weg dat voor sommigen wetenschap en/of atheïsme wel als zodanig functioneren. Dat laatste lijkt me bij jou het geval. Je weinig stabiele swabberkoers tot nu toe, de wijze waarop je je pad naar “verlichting” beschrijft, je onvermogen andere visies in je beschouwingen mee te nemen of daar begrip voor op te brengen en je gedreven evangelisatiedrang van dit moment geven mij een enorme smerige smaak in de bek en doen het ergste voor de toekomst vrezen. Je bent nog steeds een drammer en een meeloper. Nog steeds kun je alleen zwart-wit denken en nog steeds ben je eigenlijk alleen maar op zoek naar zekerheden.

Het leven gaat om vragen, jongen, niet om antwoorden.

Karel

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 mei 2009 14:10

Op iemand reageren die hier vier jaar geleden was, lijkt me niet zo nuttig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

kv
Banned

Bericht door kv » 18 mei 2009 16:26

Kitty schreef:Op iemand reageren die hier vier jaar geleden was, lijkt me niet zo nuttig.
Ja Kitty, ik kom hier ook niet voor m'n lol.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 mei 2009 16:38

Dat snap ik, maar ik vraag mij af of hij het hier dan wel leest.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 mei 2009 17:09

Kitty schreef:Dat snap ik, maar ik vraag mij af of hij het hier dan wel leest.
De topicbump heeft er voor gezorgd dat er vandaag in ieder geval 1 persoon meer zijn vriendelijke en realistische site
heeft bezocht.
Wellicht gaan er meer een kijkje nemen omdat de irritatie van de nieuwkomer toch vreemd overkomt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 mei 2009 18:57

Ik zie trouwens dat je wel degelijk kan reageren op die site, dus waarom hier?

siger

Bericht door siger » 18 mei 2009 19:58

Ik vind Bart Klink het zichzelf wel erg makkelijk maken. Hij verkondigt zijn gelijk en besluit met "om te diskussieren kunnen jullie naar freethinker.nl."

Is dan niet het minste wat je kan verwachten dat hijzelf ook hier komt kijken?

Hallooooo Bart!

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 mei 2009 20:21

siger schreef:Ik vind Bart Klink het zichzelf wel erg makkelijk maken. Hij verkondigt zijn gelijk en besluit met "om te diskussieren kunnen jullie naar freethinker.nl."

Is dan niet het minste wat je kan verwachten dat hijzelf ook hier komt kijken?

Hallooooo Bart!
Waarom mag iemand het zichzelf niet makkelijk maken?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

kv
Banned

Bericht door kv » 18 mei 2009 20:45

Kitty schreef:Ik zie trouwens dat je wel degelijk kan reageren op die site, dus waarom hier?
Omdat Bart mijn bovenstaande reactie van ca. 2 weken geleden nog steeds niet on line heeft gezet.
Kennelijk houdt Bart niet zo van kritiek; ook daarin heeft hij zich dus niet echt ontwikkeld.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 mei 2009 20:50

kv schreef:
Kitty schreef:Ik zie trouwens dat je wel degelijk kan reageren op die site, dus waarom hier?
Omdat Bart mijn bovenstaande reactie van ca. 2 weken geleden nog steeds niet on line heeft gezet.
Kennelijk houdt Bart niet zo van kritiek; ook daarin heeft hij zich dus niet echt ontwikkeld.
Een atheïst hoeft zich niet verder te ontwikkelen, een atheïst is klaar.
Of er klaar mee.

kv
Banned

Bericht door kv » 18 mei 2009 20:59

cluny schreef:Een atheïst hoeft zich niet verder te ontwikkelen
Och, jonge toch. Een ernstiger diskwalificatie van jezelf lijkt mij nauwelijks denkbaar.
Of er klaar mee.
Da's dan nog wel grappig - en te begrijpen, in veel gevallen - maar hier niet op zijn plaats en een beetje mosterd na de maaltijd.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 mei 2009 21:27

kv schreef:
cluny schreef:Een atheïst hoeft zich niet verder te ontwikkelen
Och, jonge toch. Een ernstiger diskwalificatie van jezelf lijkt mij nauwelijks denkbaar.
Of er klaar mee.
Da's dan nog wel grappig - en te begrijpen, in veel gevallen - maar hier niet op zijn plaats en een beetje mosterd na de maaltijd.
Ik heb er wel bewondering voor.
Iemand die bij zinnen komt en dan ook daadwerkelijk het christenjuk afwerpt en de rest van zijn leven met een fris koppie de wereld inkijkt.
Ik gun het ze ook wel dat ze genieten van hun bevrijding en zich verder niet meer vermoeien met die onzin van vroeger.

kv
Banned

Bericht door kv » 19 mei 2009 00:45

cluny schreef:Ik heb er wel bewondering voor.
Je gaat wijselijk maar voorbij aan mijn constatering dat je jezelf diskwalificeert. Heel verstandig; je zou waarschijnlijk van kwaad naar erger gaan. Opmerkingen als "het Christenjuk" en "die onzin van vroeger". Jonge, jonge toch, wat moet jij een leeg leven hebben.

Barts drammen sloeg overigens niet op zijn eigen cv, maar op wat ik her en der elders van hem tegenkwam, en waardoor ik op zijn site belandde. Hij kan - net als de oook al op zeer late leeftijd van zijn geloof gevallen en hier nog wél met grote regelmaat actief zijnde collegavanerik - alleen maar denken in termen van e.o.a. persoonlijk, of in ieder geval concreet godsbeeld.
Ik kwam hier een fascinerende avatar tegen, van Rereformed (die gezien zijn naam wellicht een vergelijkbare achtergrond heeft als beide heren?):

"It is easier to be born again than to grow up "

Een waar woord, lijkt mij. Bart, cverik (en rereformed?) zijn allen in hun (verlate) pubertijd blijven steken.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 19 mei 2009 06:35

kv schreef:
cluny schreef:Ik heb er wel bewondering voor.
Je gaat wijselijk maar voorbij aan mijn constatering dat je jezelf diskwalificeert. Heel verstandig; je zou waarschijnlijk van kwaad naar erger gaan. Opmerkingen als "het Christenjuk" en "die onzin van vroeger". Jonge, jonge toch, wat moet jij een leeg leven hebben.
Ik moet niks.
Dit soort gemakkelijke en ook foutieve aannames, ik heb zelfs geen zin om moeite te doen om deze ad hominems te weerleggen.

kv
Banned

Bericht door kv » 19 mei 2009 07:25

cluny schreef:Dit soort gemakkelijke en ook foutieve aannames, ik heb zelfs geen zin om moeite te doen om deze ad hominems te weerleggen.
'Tuurlijk joh.
Jij weet immers hoe het allemaal zit en iemands diepste overtuiging onzin noemen is geen ad hominem.
Fijn dat je het zo goed met jezelf getroffen hebt.

Plaats reactie