Fik Meijer - nieuw boek over Jezus

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

MoreTime
Bevlogen

Fik Meijer - nieuw boek over Jezus

Bericht door MoreTime » 03 sep 2015 09:42

Gisteren hoorde ik dat Fik Meijer bezig is met een boek over het leven van Jezus. Hij gaat dit doen aan de hand van Flavius Josephus en wil op die manier het verhaal van Jezus historisch neerzetten.

Eerder schreef hij een boek over Paulus, waarover ik al eerder heb gepost en gemeld dat het slechts een in eigen woorden herhalen is van de verhalen uit het NT. We hebben nu eenmaal geen enkel ander verhaal over Paulus buiten 'zijn' brieven en de Handelingen.

De vragen die direct bij mij opkwamen waren: Waarom opnieuw een boek over Jezus? Waar gaat Fik zijn informatie vandaan halen? Waarschijnlijk uit de evangeliën. Maar als je daar alle wonderverhalen en klinkklare verzinsels uithaalt, hou je nog een flinterdun verhaaltje over!

Fik Meijer noemt zijn nieuwe project in de zomerserie van OVT (VPRO) Onze Heilige Oorlog. Hier te beluisteren, wel interessant over het ontstaan van het christendom en vooral hoe christenen geweld niet uit de weg gingen om dit te verspreiden: http://www.npogeschiedenis.nl/ovt/aflev ... -2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft het daarin ook over 'de uitzending van de apostelen', terwijl het maar de vraag is of dat echt gebeurd is, aangezien dit een toevoegsel is aan het Markus evangelie. Hoe kan het toch dat zelfs seculiere geschiedschrijvers nog steeds deze religieuze bronnen als betrouwbare geschiedschrijving beschouwen?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Plaats reactie