Illusies voor gevorderden - Maarten Boudry

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Illusies voor gevorderden - Maarten Boudry

Bericht door PietV. » 07 nov 2015 13:11

Uit mijn postvak gevist een recensie van Dirk Verhofstadt over het nieuwe boek van Maarten Boudry. Ik kwam op het forum de laatste tijd berichten tegen waarin iemands fantasie werd besproken. Dit boek diept dit verschijnsel uit.
De recensie kort ik in en via de link is de rest te lezen.
Verhofstadt schreef:Illusies zijn schijnbare werkelijkheden of beter gezegd, een onjuist idee van de werkelijkheid. Bekend zijn visuele illusies waar goochelaars (ook soms illusionisten genoemd) de mensen op een verkeerd been zetten en bijvoorbeeld de indruk geven dat ze iemand doormidden kunnen zagen waarna de doorgezaagde toch springlevend te voorschijn springt. Soms gaat het ook om louter gezichtsbedrog waarbij onze ogen als zintuigen bepaalde informatie doorsturen naar onze hersenen die we voor waar aannemen maar bij nader toezicht afdoen als een vorm van zinsbegoocheling. Een andere vorm van illusies betreffen dromen, dat zijn beelden, gedachten en gevoelens die we ervaren terwijl we slapen en die al dan niet overeenstemmen met echte gebeurtenissen. Daarnaast bestaan er ook hallucinaties, bijvoorbeeld door het nemen van drugs, die zintuiglijke belevingen zijn die evenwel niet overeenstemmen met datgene wat er in de werkelijkheid gebeurt. En zo bestaan er nog andere illusies.
De rest kunt u hier lezen.

http://www.liberales.be/boeken/illusies" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie