Niet te geloven - Willie van Peer

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Re: Niet te geloven - Willie van Peer

Bericht door Waarom? » 10 mei 2019 09:58

Bonjour schreef:
10 mei 2019 06:35
Toch is dit iets anders als de zoveelste voetbalwedstrijd waar we naar zitten te kijken.
Mensen zijn al eeuwen ongelovig geworden, maar het probleem was dat ze geen goed weerwoord hadden op de religieuze claims. Een aantal jaren geleden, voor ik in aanraking kwam met de Jesus myth theorie had ik nog steeds het gevoel niet goed te kunnen verklaren hoe het christendom ontstaan was. En dat maakte de atheïsten kwetsbaar.
We zien nu dat er steeds meer gefundeerd tegengas komt van historici. Op zich was die er 100 jaar geleden ook wel, maar ze hadden geen ruimte om hun werk bekend te maken. Via internet is dat er nu wel. Dus langzaam aan zie je dat christenen steeds meer met alternatieve verklaringen geconfronteerd worden en ze worden er gek van.
Dag Bonjour,

Even goed teruglezen: het lezen van dergelijke boeken is voor mij vruchteloos geworden en daarom de zoveelste voetbalwedstrijd waar ik naar kijk. Vandaar mijn verzuchting: ik begrijp niet waarom iemand als Rereformed hier nog de moed voor krijgt...Goed ik begrijp dat het voor hem hobby en spel is. Fair, dat kriebelt bij wel ook nog wel eens...Maar iets wat tot totale onzin, onmorailiteit en emotioneel wangedrag is verklaard heeft zeker niet de aandacht nodig die te veel atheïsten hier nog aangeven. Uiteraard mogen en moeten hier ook "verdedigers" van de wetenschappelijke claims onder zijn., maar niet iedereen. Dan blijft agnosticisme of atheïsme letterlijk een anti-religie. Ik zelf verleg eerder de spits naar de onmoraliteit en emotioneel wangedrag. Dit heeft vooral met mijn als persoon te maken, maar ook omdat je zo ongeveer niets van de onzin hoeft aan te kaarten richting gelovigen. Wel dat zelfs de meest intelectuele gelovigen meestal heel snel welsluipen en/of diep "gekwetst" zijn, je wilt niet graag dat je god en jezelf voor een moreel monster wordt uitgemaakt nietwaar?. In een rationele discussie kunnen ze eindeloos volhouden, omdat ook hun bronnen "eindeloos" zijn en leven in deze moderne tijd waarin iedereen zijn eigen feiten lijkt te mogen hebben.

En ook de recensie van Trouw laat een stuk van mijn verzuchting zien..Ik citeer maar even het hele stuk om "dit boek niet te lezen"...Er is al zoveel....maar misschien wordt dit een lang verwacht "standaardwerk"....ik denk het niet.

Redenen om dit boek niet te lezen
Van Peer mag dan nog zo vaak zeggen dat hij niemand van zijn geloof wil (en kan) beroven: zijn uitroeptekens als hij weer een bijbels verhaal heeft afgeschoten, zijn soms wel erg triomfantelijk. Verder is hij niet vies van een forse provocatie, bijvoorbeeld als hij oppert dat Jezus misschien wel een cynisch filosoof à la Diogenes van Sinope (de man in de ton) is geweest en als hij even met de gedachte speelt dat Jezus dus wellicht ook in het openbaar kan hebben gemasturbeerd. Even­eens onzin is dat er geen recente Nederlandstalige wetenschappelijke literatuur zou bestaan over de historische werkelijkheid van het Nieuwe Testament: van Fik Meijer, Johan Leman of Cees den Heyer heeft Van Peer kennelijk nog niet gehoord.
en wat betreft "Een aantal jaren geleden, voor ik in aanraking kwam met de Jesus myth theorie had ik nog steeds het gevoel niet goed te kunnen verklaren hoe het christendom ontstaan was. En dat maakte de atheïsten kwetsbaar. "
Ontstaan van de meeste religies zijn lastig verklaarbaar, zelfs het ontstaan van religie/geloof an sich is een lastige. Er zijn (hele goede) theses, het kan op basis van huidige wetenschappelijke methode en kennis gewoon niet emperisch getoest worden. Is dat erg?, nee..wel jammer. De gelovige heeft een groter drama....er is geen bewijs voor zijn geloof,..... en totale wanhoop: wat betreft zijn godheid is die totaal. Ik heb het al vaker geschreven, historische werkelijkheid van bijbelverhalen/personen maken nog niet zijn geloof of godheid tot een waarheid, die werkelijkheid kan terecht worden aangevochten. De "verlichtte" gelovigen kunnen daarna blijkbaar prima door leven met een historische werkelijkheid die verdwenen is. Ze zijn immuun geworden voor deze kritiek omdat ze het zelf ook sleutel gebruiken...Meestal zijn ze wel veel aardiger tegenover anders gelovigen of andere religies, dat dan weer wel. Maar ook niet te snel juichen:In hun aardigheid tolereren ze allerlei gekkigheid van hun medegelovigen of met argument "dit heeft niets met mijn geloof X te maken" lijken of willen ze blind zijn voor de orthodoxe roots van hun eigen geloof, die dat juist wel alles met geloof X te maken vinden hebben.

En wat betreft: "Dus langzaam aan zie je dat christenen steeds meer met alternatieve verklaringen geconfronteerd worden en ze worden er gek van."
Daar worden ze meestal niet zo gek van. Wel dat ze in mijn jeugd ( zeventiger jaren) op geen enkel school met de Bijbel of Reformatorisch school moeite hadden om OT verhalen te vertellen aan de kinderen, Nu steeds meer wel,op scholen met de Bijbel is het allang verdwenen, Refo scholen zitten nu met de handen in het haar.. Simson is niet meer die stoere "Rechter", maar een religieuze zelfmoord terrorrist. In mijn tijd werd nog omstandig uitgelegd dat Simson natuurlijk geen zelfmoord pleegde....dat krijg je niet meer verkocht en de gelovigen pikken het letterlijk niet meer of dat het aan de kinderen wordt verteld. De romantiek van de verhalen is aan gruzelementen gegaan omdat in deze tijd zichtbaar wordt wat dit betekent en dat jouw god ook dit verleden had en heeft...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mei 2019 08:45

Ik ben weer eens alle boekwinkels waar je via internet kan bestellen bij langs gegaan, en ontdekte dat bol.nl zijn politiek gewijzigd heeft, of misschien was het per ongeluk: ze laten weten dat ze boeken gratis verzenden, en ik kon mijn bestelling doen onder die voorwaarde, hoewel ik in het buitenland woon.
Het boek is dus onderweg en ik zal er vanaf juni wanneer ik vakantie heb een commentaar op schrijven. 8*)
Born OK the first time

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 25 mei 2019 10:57

Rereformed schreef:
25 mei 2019 08:45
Ik ben weer eens alle boekwinkels waar je via internet kan bestellen bij langs gegaan, en ontdekte dat bol.nl zijn politiek gewijzigd heeft, of misschien was het per ongeluk: ze laten weten dat ze boeken gratis verzenden, en ik kon mijn bestelling doen onder die voorwaarde, hoewel ik in het buitenland woon.
Het boek is dus onderweg en ik zal er vanaf juni wanneer ik vakantie heb een commentaar op schrijven. 8*)
Of het er allemaal nog toe doet of niet en ook al is het de zoveelste voetbalwedstrijd om te aanschouwen, jouw commentaar is altijd iets om naar uit te kijken!
I sat by the ocean.

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 25 mei 2019 12:12

Rereformed schreef:
25 mei 2019 08:45
Ik verheug mij er nu al op :)
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mei 2019 17:04

Da's leuk te horen die reakties! Misschien krijg ik er straks nog zin in!

De commentaren die ik het meest recentelijk geschreven heb waren een vreselijk moeizame klus, zoiets als zich door een rijstebrijberg moeten eten (Paul & van den Brink).
Maar ik herinner me dat ik veel plezier had toen ik in de zomer van 2013 een commentaar op Strengholt schreef. Ik werd daarbij natuurlijk geholpen door het zeer onnozel gehalte van het boek. Ik hoop nu iets degelijkers te mogen lezen.
Born OK the first time

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 25 mei 2019 18:51

Rereformed schreef:
25 mei 2019 17:04
Da's leuk te horen die reakties! Misschien krijg ik er straks nog zin in!

De commentaren die ik het meest recentelijk geschreven heb waren een vreselijk moeizame klus, zoiets als zich door een rijstebrijberg moeten eten (Paul & van den Brink).
Maar ik herinner me dat ik veel plezier had toen ik in de zomer van 2013 een commentaar op Strengholt schreef. Ik werd daarbij natuurlijk geholpen door het zeer onnozel gehalte van het boek. Ik hoop nu iets degelijkers te mogen lezen.
Het is nooit voor niets. Ik gebruik regelmatig jouw recensies als naslagwerk wanneer ik soms zelf in discussie met gelovigen ben. Jouw uitvoerige commentaren zijn een bron op zichzelf. Ik stel mij voor dat ik niet de enige ben die hier zo nu en dan gretig gebruik van maakt.
I sat by the ocean.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 25 mei 2019 19:45

Ronaldus67 schreef:
25 mei 2019 18:51
Jouw uitvoerige commentaren zijn een bron op zichzelf. Ik stel mij voor dat ik niet de enige ben die hier zo nu en dan gretig gebruik van maakt.
Dit brengt me op het idee om de diverse commentaren eens op een rijtje te zetten:

Met Kuitert aan het schiften, 2005, commentaar op H.M.Kuiterts boek Schiften

Nietzsches antwoord op christelijk geloof, 2005-2007, commentaar op Aldus sprak Zarathoestra

De God die ver te zoeken is, 2009, commentaar op Willem Ouweneel: De God die is

De opstanding van de Zoon van God, 2009, commentaar op N.T.Wright: The Resurrection of the Son of God

Jos Strengholt brengt woestijngeloof tot leven, 2013, commentaar op Strengholt: Kleine Catechismus voor Freethinkers

Jona Lendering en het jezusmythicisme, 2015, commentaar op serie blogartikelen van Jona Lendering

De verwarring is groot, 2017, commentaar op Gijsbert van den Brink: En de aarde bracht voort

Commentaar op M.J.Paul: Oorspronkelijk, 2017-2018

En hier nog een link naar mijn eigen favoriete boek-commentator:

Maarten Boudry, De hardnekkigheid van God, commentaar op Paas/Peels: God bewijzen
Born OK the first time

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 25 mei 2019 21:31

Rereformed schreef:
25 mei 2019 19:45
Ronaldus67 schreef:
Jouw uitvoerige commentaren zijn een bron op zichzelf. Ik stel mij voor dat ik niet de enige ben die hier zo nu en dan gretig gebruik van maakt.
Dit brengt me op het idee om de diverse commentaren eens op een rijtje te zetten:
Mooi! Alles op een rijtje. Wat een luxe :wink:. Bedankt!
I sat by the ocean.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 26 mei 2019 14:48

Ronaldus67 schreef:
25 mei 2019 21:31
Rereformed schreef:
25 mei 2019 19:45
Ronaldus67 schreef:
Mooi! Alles op een rijtje. Wat een luxe :wink:. Bedankt!
Het grappige is dat je 'Schiften' van wijlen Harry Kuitert bovenaan dit lijstje hebt staan. Dit boek heb ik pas jaren na uitgave gelezen en waarvan ik de flaptekst zelfs een keer tijdens een presentatie heb gebruikt. Ik wist niet dat jij er destijds al een recensie op had geschreven en kon het dus niet laten deze meteen alsnog via het linkje terug te lezen.
Een subliem commentaar wat mij betreft. Messcherp, analytisch sterk, respectvol jegens de auteur, met een vleugje humor en nog altijd actueel. Zo zie je maar; na al dat monnikenwerk mag je er jaren nadien nog steeds de waardering voor in ontvangst nemen :wink: .
I sat by the ocean.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 18 jun 2019 07:38

Ronaldus67 schreef:
Het is nooit voor niets. Ik gebruik regelmatig jouw recensies als naslagwerk wanneer ik soms zelf in discussie met gelovigen ben. Jouw uitvoerige commentaren zijn een bron op zichzelf. Ik stel mij voor dat ik niet de enige ben die hier zo nu en dan gretig gebruik van maakt.
Het is dat je bovenstaande schrijft en ik een nieuw commentaar beloofd heb, anders zou ik niet aan deze klus beginnen. Ik heb het boek van Van Peer ontvangen en uitgelezen, en het is me een beetje tegengevallen. Het boekje is te dun om iemand die er al veel van weet te boeien. Erover schrijven is ook moeilijk omdat het regelmatig mijn stekels opzet, terwijl ik dat graag zou willen vermijden. Ik zou liever eens een boek willen becommentariëren waar ik enkel vol lof over ben.

Maar ik ben aan de zomerklus begonnen: viewtopic.php?f=33&t=17794

Hier kan men indien gewenst op het commentaar ingaan.
Born OK the first time

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 jun 2019 08:56

Eindelijk een echte recensie!! Ik heb een beetje gegoogled online en kwam niet veel bruikbaars tegen. Zal het portal eerstdaags verblijden met deze bijdrage. Kunnen er weer duizenden mensen genieten van jouw analyses. Denk dat Willie van Peer dit ook gaat ruiken. Bij een herdruk kan hij nog besluiten om jouw commentaren te verwerken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 19 jun 2019 11:58

Rereformed schreef:
18 jun 2019 07:38
Ronaldus67 schreef:
Het is dat je bovenstaande schrijft en ik een nieuw commentaar beloofd heb, anders zou ik niet aan deze klus beginnen. Ik heb het boek van Van Peer ontvangen en uitgelezen, en het is me een beetje tegengevallen. Het boekje is te dun om iemand die er al veel van weet te boeien. Erover schrijven is ook moeilijk omdat het regelmatig mijn stekels opzet, terwijl ik dat graag zou willen vermijden. Ik zou liever eens een boek willen becommentariëren waar ik enkel vol lof over ben.

Maar ik ben aan de zomerklus begonnen: viewtopic.php?f=33&t=17794

Hier kan men indien gewenst op het commentaar ingaan.
Na alle ontelbare kilometers die jij in boekrecensies en forumdiscussies over geloofszaken inmiddels hebt afgelegd, kan ik mij goed voorstellen dat je niet direct stond te springen om met het hap-snap werk van Peer aan de slag te gaan. Desalniettemin heb je dit toch gedaan en heb je wat mij betreft opnieuw een uitstekend verslag afgeleverd, waarvoor dank en respect. Ik hoop dat PietV ook deze spoedig voor alle liefhebbers en 'hobbyisten' op het portal zal plaatsen.
I sat by the ocean.

Ronaldus67
Geregelde verschijning

Bericht door Ronaldus67 » 19 jun 2019 12:00

PietV. schreef:
19 jun 2019 08:56
Eindelijk een echte recensie!! Ik heb een beetje gegoogled online en kwam niet veel bruikbaars tegen. Zal het portal eerstdaags verblijden met deze bijdrage. Kunnen er weer duizenden mensen genieten van jouw analyses. Denk dat Willie van Peer dit ook gaat ruiken. Bij een herdruk kan hij nog besluiten om jouw commentaren te verwerken.
Mee eens!
Goed idee van het portal Piet!
I sat by the ocean.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 jun 2019 14:43

Een eerste aanzet Ronaldus67, geen tijd te verliezen er moeten nog veel mensen gered worden van hun wanen. Rereformed kan inloggen op het portal dus hij kan zelf ook even sleutelen. https://www.freethinker.nl/
In 5 minuten 11 keer gelezen op het portal dus het gaat de goede kant op.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 jun 2019 21:21

Ronaldus67 schreef:
19 jun 2019 11:58
Desalniettemin heb je dit toch gedaan en heb je wat mij betreft opnieuw een uitstekend verslag afgeleverd, waarvoor dank en respect.
't Is nog maar de inleiding, Ronaldus. Ik zal op elk hoofdstuk commentaar leveren, dus daar ben ik wel de hele zomer mee zoet. Ik zal het commentaar geleidelijk aanvullen.
Ertussendoor ook nog mijn huis schilderen en een houten terras in de tuin vernieuwen, en de laatste sonate van Schubert en eerste Ballade van Chopin oefenen.
Born OK the first time

Plaats reactie