MaartenV schreef: ↑02 jul 2022 10:26
Wellicht missen
wij die ervaringscomponent van 'zich één voelen met alles en met het gehele universum' tgv het nemen van bepaalde psychedelica of het hebben van een BDE waarin alle informatie wordt 'gedownload' in onze ervaring, om werkelijk te begrijpen wat Kastrup bedoelt met Mind@Large. (....) In die zin is Mind@Large
een ervaring waarvoor psychonauten en BDE-ers meer begrip en herkenning kunnen hebben dan iemand die het louter als abstractie voor ogen heeft, zoals
wij.
Ik heb "wij" maar even onderstreept,
Want laat ik het zo uitdrukken, ik denk in elk geval wel "vluchtige blikken" te hebben binnengekregen van datgene waarover gepraat wordt. Alleen is dat per definitie "un-transferrable" en onbewijsbaar: je kan er vrijwel
niets mee in de context van wetenschap, empirisch bewijs. Er zo over praten is volgens mij serieus zinloos. Vanuit dat perspectief kan ik de vaagheid en humor van Zen wel waarderen. Vanuit dat perspectief zal ik de hele gedachten-constellatie van Bernardo "niet onintuïtief" noemen. Of het
echt waar is? Enerzijds:
dat weet ik niet. Anderzijds: het is
niet waar, want het is een
idee en
alle ideeën zijn per definitie abstracties in de menselijke geest terwijl we het over het "medium" hebben waarin de menselijke geest 'beweegt'. Zodoende dat de essentie van dit topic een 'conundrum' blijft: leuk voor liefhebbers, maar praktisch onzinnig. Worst case leidt het tot een of ander geloof waar je
eigenlijk niets aan hebt.
Maarten, het is waardevoller om je "naar binnen" te richten in plaats van "naar buiten" en "wat anderen hiervan vinden". Alleen is dat zeker geen makkelijk pad en... "be careful what you wish for, you
might get it!".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.