Vroeger was het ook verboden om kopieën van cd's of lp's te verkopen vanuit de kofferbak bij festivals. Maar uitwisselen onder vrienden was nooit een probleem.
Het grote verschil is dat er nu massaal illegaal wordt gedownload en dat vroeger er veel meer originelen werden verkocht. Die verhouding is nu helemaal zoek.
Het internet aan banden leggen is denk ik veel schadelijker. Dat is mijns inziens een hellend vlak.
De verantwoordelijkheid van het illegaal downloaden ligt toch echt bij de gebruiker en niet bij de overheid of distributeur van film/muziek. Het is én makkelijk én iedereen doet het, dus denkt men dat het geen probleem is. Als ik een bouwvakker laat komen, een klus laat uitvoeren en ik hem daarna niet betaal omdat mijn buurman het ook niet doet, ben ik dan goed bezig? Of maakt het soms uit welk beroep je uitoefent?
Hoe jammer dat ook is voor die mensen, soms moet je door technologische, politieke of demografische ontwikkelingen gewoon ander werk zoeken.
Iemand die 50 jaar is en 30 jaar professioneel muziek, wat wil je die laten doen? In een call-center achter de telefoon zetten? Daarnaast heeft deze doelgroep er niet om gevraagd. Als je als artiest geen toestemming geeft dat men jouw materiaal klakkeloos download, kopieert, distribueert, dan is het diefstal.
Vroeger waren er geen geluiddragers en moesten artiesten hun brood verdienen met optreden. Daar gaan we nu weer naar terug, of men dat nu leuk vind of niet.
Die vlieger gaat niet op want niet elke artiest kan live-optreden. Er zijn artiesten die een studioband inhuren, anderen wil je niet live zien want door de techniek valt er niets te zien en anderen kunnen het niet opbrengen om live op te treden. Je kunt niemand die muziek maakt verplichten om live op te treden, dat is ook nooit zo geweest, of je moet al terug gaan naar de jaren 20 van de vorige eeuw. Ook gaat deze vlieger niet op voor de filmindustrie. En hoe zit het dan met iemand die schrijver is en wiens werk illegaal op een ereader wordt gezet? Die persoon kan moeilijk in een theater gaan voorlezen uit eigen werk.
Een andere reden om te downloaden is het gebrek aan geduld om te wachten op het vervolg van een serie.
Natuurlijk spelen er belangen zoals de verkoop van de serie aan omroepen en dat ook nog eens in verschillende landen. Wanneer de serie digitaal wordt aangeboden langs een officieel kanaal en je betaalt er voor dan is er niet zoveel aan de hand. Maar doet men dat? Welnee, want ook al is het te verkrijgen en betaal je weinig voor de muziek (1,- per nummer), toch blijven mensen illegaal downloaden. Je kunt dan niet anders verwachten dan dat er maatregelen worden genomen. De film- en muziekwereld krijgen veel minder inkomsten, betalen dus veel minder belasting en er worden mensen ontslagen, dus moet de overheid uitkeringen gaan verstrekken.