Rauwer (documentaire)

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Fenomeen
Superposter

Rauwer (documentaire)

Bericht door Fenomeen » 15 nov 2012 19:14

Al volop belangstelling in de media, daarom dit topic.
Holland Doc schreef:
Dit jaar gaat op IDFA de documentaire RAUWER in première, het volwassen vervolg op de spraakmakende jeugddocumentaire RAUW.

n 2008 konden we in de spraakmakende jeugddocumentaire RAUW kennismaken met de elfjarige Tom en zijn moeder Francis die leven op een dieet van ongekookt en ongebakken voedsel. Een fascinerende film over een controversiële levensstijl. In de eerste aflevering van de BBC-serie The truth about food, die Holland Doc 24 onlangs uitzond, bleek dat het eten van rauwe groenten en fruit heel goed is voor de spijsvertering en bloeddruk. Maar of een dieet van puur rauw voedsel goed is voor een opgroeiend kind, is een andere vraag.

Ik herinner me nog goed wat voor heftige reacties het bijzondere verhaal van Tom en Francis opriep, zowel bij kijkers als in de media, en was dus erg nieuwsgierig naar het vervolg: RAUWER. De titel slaat niet alleen op het dieet van Tom en zijn moeder, maar ook op de wending die hun leven sinds de vorige documentaire heeft genomen. Sinds RAUW stuiten Francis’ ideeën op veel weerstand. Dit vervolg is niet meer gericht op jonge kijkers. Het perspectief is verlegd naar dat van de volwassenen om Tom heen, die allemaal hun eigen ideeën hebben over wat er met hem moet gebeuren.

Een kinderarts van het AMC maakt zich ernstig zorgen om de inmiddels 15-jarige Tom, bij wie kalkgebrek en een groeiachterstand zijn vastgesteld. Zij doet aangifte van kindermishandeling, en de Raad voor de Kinderbescherming dient een verzoek tot ondertoezichtstelling in. Niet alleen vanwege de medische conditie van Tom, maar ook omdat Francis haar zoon van school gehaald heeft: een normale school is niet verenigbaar met hun levensstijl.

De strijd van Francis en Tom met de wereld om hen heen levert een meeslepend verhaal vol dilemma’s en vraagstukken op.
Afbeelding

Bron en meer:

http://www.hollanddoc.nl/projecten/idfa ... auwer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=vvr6BgTqDeM" onclick="window.open(this.href);return false;

De documentaire 'Rauw' uit 2008:

https://www.youtube.com/watch?v=lDTLXoILyAo" onclick="window.open(this.href);return false;

Kitty
Ontoombaar

Re: Rauwer (documentaire)

Bericht door Kitty » 16 nov 2012 02:32

Compleet gestoord die moeder en schandalig dat ze de kans krijgt om dat arme kind zoveel jaar te verwaarlozen met het onthouden van essentiële voedingsstoffen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 16 nov 2012 15:34

Precies, flink van padje af, ik kan er weinig positievers van maken. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 17 dec 2012 10:27

Gisteren samen met mijn vriendin nog even Rauw, dat is deel 1, gezien.
De dialogen van de moeder en zoon over het eten!
Ik hoop dat zij vanavond de hoofdrol speelt!
Iets voor elven op de gewone nederlandse TV.
Rauwer.
Bijna 50 minuten lang oplopende tot nauwelijks nog te verdragen ergenis.
En toch blijven kijken.
Ik verheug mij er nu al op.
.
.
Afbeelding
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 17 dec 2012 10:34

Ik heb gisteren gekeken. Meen ook wel iets van voeding te weten maar in elk geval genoeg om te weten dat deze moeder van veel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Arm kind.
Weet niet hoe oud die rare moeder is maar ze ziet er niet echt florissant uit.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 17 dec 2012 13:50

doctorwho schreef:Ik heb gisteren gekeken. Meen ook wel iets van voeding te weten maar in elk geval genoeg om te weten dat deze moeder van veel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Arm kind.
Weet niet hoe oud die rare moeder is maar ze ziet er niet echt florissant uit.
Ze ziet er inderdaad uit als een vrouw, die een zware chemo-kuur achter de rug heeft. De jongen ziet er doodongelukkig uit.
Ik vraag me af hoe oud ze is. Waarschijnlijk heeft ze op hoge leeftijd nog het kind gekregen. Maar ze zal toch wel iets jonger zijn dan de 65-70 jaar waarop ik haar schat?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 17 dec 2012 14:13

Ze is van 1957 heb ik begrepen uit onderaan dit artikel http://www.remkedelange.nl/film.php?arc ... kel_id=729" onclick="window.open(this.href);return false; dus 55 jaar oud en ik denk dat dit artikel een hoop verklaard, te ver doorgeslagen verlangen naar aandacht en de mogelijkheid om dat een podium te geven.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 17 dec 2012 17:54

Cluny schreef:
Bijna 50 minuten lang oplopende tot nauwelijks nog te verdragen ergenis.
En toch blijven kijken.
Ik verheug mij er nu al op.
Als het even meezit wordt dit een pareltje van masochistisch tenenkrommende tv waar de Meiden van Halal, die op mij en ik meen u ook, een dergelijk effect hebben, niet tegenop kunnen.

Heb vorige week Rauw ook nog maar eens bekeken, als opwarmer. :D

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 18 dec 2012 14:00

De tweede reportage is het waard om te bekijken.
En eindelijk lijkt Jeugdzorg wakker te worden.
Fok!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 dec 2012 14:40

Die groene smurrie.
Ik moest gelijk om eoa vreemde reden aan Doctor Who denken.
Gelukkig gaven ze dat niet aan de hond, dat mocht niet want die zat op een crash dieet. :?

Jinny

Bericht door Jinny » 18 dec 2012 14:44

Krautsjo schreef:Ze is van 1957 heb ik begrepen uit onderaan dit artikel http://www.remkedelange.nl/film.php?arc ... kel_id=729" onclick="window.open(this.href);return false; dus 55 jaar oud en ik denk dat dit artikel een hoop verklaard, te ver doorgeslagen verlangen naar aandacht en de mogelijkheid om dat een podium te geven.
Ik ben niet verder gekomen dan de volgende alinea,
Ik ben ervan overtuigd dat veel problemen, uiteenlopend van depressiviteit, agressie, kanker, onvruchtbaarheid, schizofrenie, autisme, maar ook dierenleed en milieuschade, verholpen kunnen worden als meer mensen hun voeding zouden aanpassen.
Dom mens.
Eerder had ze het al over wifistraling.
Inderdaad zwaar vh padje af.

Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck » 18 dec 2012 15:47

Is het niet beter meer aandacht aan het andere uiteinde te besteden, zij die géén of nauwelijks aandacht aan hun voeding besteden? Het aantal mensen met overgewicht en ongezonde levensstijl is heel hoog. Het gaat hier om een 'eenling', omdat er zo velen zijn die door eigen gewoonten en onverschilligheid het nalaten hun kinderen een gezonde eetstijl is dit blijkbaar geaccepteerd.

Beide gevallen zijn verkeerd, nu ligt de focus alleen op iets wat we raar vinden en niet gewend zijn.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.

Jinny

Bericht door Jinny » 18 dec 2012 15:55

Eens, dat wel.
Gemiddeld eten we veel te veel koolhydraten, waarnaast we om het zaakje in evenwicht te houden te kort bewegen.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 dec 2012 16:05

Luck schreef: Beide gevallen zijn verkeerd, nu ligt de focus alleen op iets wat we raar vinden en niet gewend zijn.
Uiteraard, ik vroeg het me ook al af.
Maar goed, op FT geven wij graag commentaar als wij het beter weten. :D

biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer » 18 dec 2012 20:38

Gister gezien. Eerste wat bij opkwam, als ik die vrouw hoorde praten; het lijkt wel een religie !

Een of andere voedsel-goeroe kwam in beeld. Pseudo wetenschappelijk geklets in de trant van: "als je ergens pijn hebt, ga met je blote voeten op de grond staan een de aardstralen zullen de pijn verzachten"

Later sprak hij Tom toe ; hij is een voorbeeld voor de rest van de wereld is en dat hij een verschil kon maken. :^o
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)

Plaats reactie