Onderzoekscompetentie (OC) wiskunde

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
justme

Onderzoekscompetentie (OC) wiskunde

Bericht door justme » 27 sep 2020 18:37

Hallo allemaal,
Voor school( laatste jaar middelbaar) in het vak wiskunde krijgen we de opdracht een OC te maken/schrijven. Dit kan over allerhande wiskundige vraagstukken, problemen, dilemma's etc gaan. Het is gewoon de bedoeling dat ik me verdiep in een bepaalde tak van de wiskunde, of een wiskundig gerelateerd iets wat me interesseert. Graag zou ik een meer filosofische kant, of iets met logica behandelen. Misschien is er iemand die een idee heeft, iets wat in je opkomt of waar je over gelezen hebt? Let me know!
Groeten

Mullog
Ervaren pen

Re: Onderzoekscompetentie (OC) wiskunde

Bericht door Mullog » 27 sep 2020 19:35

justme schreef:
27 sep 2020 18:37
Hallo allemaal,
Voor school( laatste jaar middelbaar) in het vak wiskunde krijgen we de opdracht een OC te maken/schrijven. Dit kan over allerhande wiskundige vraagstukken, problemen, dilemma's etc gaan. Het is gewoon de bedoeling dat ik me verdiep in een bepaalde tak van de wiskunde, of een wiskundig gerelateerd iets wat me interesseert. Graag zou ik een meer filosofische kant, of iets met logica behandelen. Misschien is er iemand die een idee heeft, iets wat in je opkomt of waar je over gelezen hebt? Let me know!
Groeten
Misschien iets om het godsbewijs van Emanuel Rutten eens wiskundig beschouwen

https://www.filosofie.nl/nederlandse-fi ... odsbewijs/
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 sep 2020 20:26

Ik heb niet direct een idee maar ik heb wel een idee waar je misschien inspiratie kan vinden:

Je kan eens op zoek gaan naar de boeken van Martin Gardner. Daarin komen heel wat wiskundige onderwerp ter sprake. Ik vrees wel dat je ze tweede hands zal moeten zoeken of in een bibliotheek. Dan heb je Winning Ways for Your Mathematical Plays. Die zijn nogal duur, dus misschien ook op zoek naar een bibliotheek die ze heeft. Voor de meer logische kant, heb je de boeken van Raymond Smullyan. Zijn logische puzzelboeken proberen via puzzels de lezers inzichten te geven in logische principes.
Of als je meer de richting uit wil over wat er gebeurt als mensen wiskundige fouten maken heb je Humble Pi van Matt Parker.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 sep 2020 20:36

Je hebt ook nog de wiskundige lezingen van "The Royal Institution" op youtube voor inspiratie. Je kan daar o.a Matt Parker bezig zien.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 sep 2020 21:34

Plaats reactie