beforethefact schreef:
Wat geloof jij?
Kan je helemaal vrij zijn van het geloof? Kan je volledig vrij zijn van de angsten en dreigingen waar je zelf onbewust in bent gaan geloven?
Kan je uberhaupt helemaal vrij zijn van je verleden?
Niet in de zin dat je het vergeet, maar in de zin dat je er helemaal geen last meer van hebt.
Interessante vraag die mijzelf jarenlang heeft beziggehouden en ik nu, - om precies te zijn na 14 jaar - helemaal definitief met een volmondig 'ja' kan beantwoorden. Het ultieme bewijs is dat ik er tegenwoordig moeite voor moet doen om mee te doen aan discussies op Freethinker!
Ik ben wat dat betreft een goed experimenteel proefkonijn, aangezien ik een zeer gelovige opvoeding heb gehad en bovendien vanaf mijn 16e het christelijk geloof persoonlijk, als bewuste keus, aanhing. Op mijn 21ste ging ik er zelfs theologie voor studeren. In mijn latere volwassen leven sleet het geloof in vele opzichten af naarmate ik ouder werd. Ik vond bijvoorbeeld in latere jaren geen kerk waar ik me in thuisvoelde en liet kerkgang vanaf mijn 29ste daarom achterwege.
Ik bleef gelovig totdat de gebeurtenis die ik altijd "9/11" noem mijn geloofsaannames dermate door elkaar rammelden dat ik alles jarenlang ging overdenken. Het was een proces waar ik letterlijk dag en nacht mee bezig was. Twee jaar later (herfst 2003) was ik eindelijk zover dat ik mijn christelijk geloof opgaf. Maar geloof in God bleef en voelde aan als een axioma in mijn leven. Ook bleef de zaak 'religie' nog steeds dag en nacht in mijn gedachten. Het was altijd de belangrijkste zaak van mijn leven geweest en dat alles wegvalt was een onmogelijke gedachte voor me. In het voorjaar van 2007 was ik eindelijk zover dat ik me voor het eerst 'atheïst' durfde te noemen. Ik was inmiddels 50 geworden. Nog steeds bleef religie me jarenlang zeer boeien, maar steeds minder als iets dat me persoonlijk raakt. De laatste jaren voelt het aan alsof ik er totaal geen binding meer mee heb. Ik ben er totaal immuun voor geworden. Geloofsvoorstellingen zijn voor mij kinderachtig geworden en bijgevolg het geloof erin onbegrijpelijk. Religie boeit me ook niet meer, op bepaalde puur wetenschappelijke zaken na, zoals de psychologie achter 'geloven', hoe het toch komt dat de mensheid zo bijzonder bijgelovig is, of de wordingsgeschiedenis van het nieuwe testament. Het enige wat nog af en toe op mijn gevoelens werkt is een enorme weerzin die opkomt wanneer ik geconfronteerd word met religieus fanatisme.
Bedoel je dus dat je met gezond relativeringsvermogen en humor echt vrij kan zijn van je christelijke achtergrond? Daarmee bedoel ik dus dat je er oprecht geen last meer van hebt.
De wereld verandert bijzonder snel. Bekijk een film uit de 50er of 60er jaren dan begrijp je meteen dat wanneer je je jeugd in die tijd hebt gehad, het leven van vandaag zo anders is dat er nauwelijks binding meer mee is. Het geloof slijt op exact diezelfde manier af. Ik groeide op met de regel dat je 's zondags voordat je naar de kerk ging je schoenen moest poetsen. En op school moesten we 'met handen over elkaar gevouwen' in de schoolbank zitten. Ik kijk er zelf op terug alsof ik het over iemand anders heb.
Leen1 schreef:Wellicht is emigreren naar een land met andere gebruiken, gewoonten en religies en je volledig afsluiten van gelovige vrienden en familieleden wel een optie, maar dan nog zal je er altijd mee geconfronteerd blijven worden. Al is het maar door herinneringen, gedachten, uitdrukkingen, liedjes, verhalen of plaatjes...
Ik heb op mijn 21ste mijn vaderland verlaten om nooit meer terug te keren. Dat heeft uiteraard eraan meegewerkt om talloze zaken uit mijn verleden achter te laten. Het opgeven van mijn geloof resulteerde uiteindelijk ook in een echtscheiding. Oftewel ik heb me heel letterlijk vrijgemaakt van voortdurend geconfronteerd worden met het geloof. Ik denk dat dat voor mij noodzakelijk was.
Wat er van het verleden aan herinneringen, gedachten, verhaaltjes, liedjes, plaatjes overblijft is wat mij betreft zo weinig dat ik er liever veel meer van zou hebben dan dat ik er ooit last van zou hebben.