De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door HierEnNu »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jan 2023 15:07
HierEnNu schreef: 25 jan 2023 15:03
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 jan 2023 12:05 Het ging ons natuurlijk vooral om de visie van hen die beweren
dat bewustzijn los van de materie zou staan.
Je spreekt weer over 'ons' alsof jij meerdere personen bent.

Over duiken gesproken:
van iets dergelijks te beweren,
"dat bewustzijn los van de materie zou staan",
lijk je mij ook te 'beschuldigen', dus nu een keer zelf niet duiken,
geef een quote met link waar ik volgens jou zulks beweer!
Dat ons slaat op drie personen hier.
DickeMick , Mullog en ik hebben wat vragen geformuleerd en Peter van Velzen heeft ze samengevat, dat ons is dus gerechtvaardigd.

PS.
Op die vragen hebben we natuurlijk geen antwoord gekregen.
Over duiken gesproken!

Van iets dergelijks te beweren,
lijk je mij ook te 'beschuldigen', dus nu een keer zelf niet duiken,
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
axxyanus
Moderator

Re: De 'fysieke' wereld bestaat binnen Bewustzijn, niet bewustzijn binnen de fysieke wereld

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 25 jan 2023 15:31 Van iets dergelijks te beweren,
lijk je [Tiberius Claudius] mij ook te 'beschuldigen', dus nu een keer zelf niet duiken,
Dit komt toch aardig in de buurt:
HierEnNu schreef: 24 jan 2023 14:21 Een alternatief zou kunnen zijn dat zowel [een vorm van]
leven als ook bewustzijn als ook materie,
oftewel ALLes ontstaan is tijdens de Oerknal.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 25 jan 2023 15:50
lijk je [Tiberius Claudius] mij ook te 'beschuldigen', dus nu een keer zelf niet duiken,
HierEnNu schreef: 24 jan 2023 14:21 Een alternatief zou kunnen zijn dat zowel [een vorm van]
Ik schrijf letterlijk dat ALLes ontstaan is tijdens de Oerknal.
Hoe kan daaruit begrepen worden dat het los van elkaar zou bestaan?

Temeer daar ik reeds bij herhaling heb aangegeven:
  • Ik denk dat zowel Bewustzijn als ook Materie/Energie
    twee kanten zijn van één en dezelfde medaille,
    de non-duale medaille genaamd Leven.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 25 jan 2023 15:56
axxyanus schreef: 25 jan 2023 15:50
Ik schrijf letterlijk dat ALLes ontstaan is tijdens de Oerknal.
Hoe kan daaruit begrepen worden dat het los van elkaar zou bestaan?
Zoals het daar staat, ontstaat leven, bewustzijn en materie elk op zich. Het zijn alle drie derivaten van de oerknal maar er wordt geen enkele onderlinge afhankelijkheid gesugereerd.
HierEnNu schreef: 25 jan 2023 15:56Temeer daar ik reeds bij herhaling heb aangegeven:
  • Ik denk dat zowel Bewustzijn als ook Materie/Energie
    twee kanten zijn van één en dezelfde medaille,
    de non-duale medaille genaamd Leven.
Dus geen materie zonder leven?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Hier & Nu,
Hier en Nu schreef: 1)
Was ik nooit 'besmet' met de basisaanname 'God bestaat' dan zou mijn denken zich inderdaad geheel anders ontwikkeld hebben.

2)
Hoe verklaart het materialisme dat die basisaanname 'Almachtige God bestaat' overwonnen kon worden en vervangen door de basisaanname 'Almachtige God bestaat niet'?

3)
Mijns inziens zijn mijn hersens [materie]
veranderd door mijn bewustzijn naar aanleiding van de keuzes die ik maakte.

4)
Vandaar dat ik aanneem dat mijn bewustzijn mijn hersens [materie] kan veranderen en
zulks ook daadwerkelijk doet.

5)
Opnieuw een te overwinnen basisaanname?
ad 1)
Of alleen maar een beetje anders,
of alleen maar principieel anders,
of alleen met een nieuwe hobby erbij,
of, of, of

ad 2)
Jouw materialisme verklaart niets zolang je "bewustzijn" als de "dader" van je veranderen blijft zien in plaats van een functioneren van jezelf, gerealiseerd middels je hersenen.
Hersenen, incl. van andere dieren, verwerken ook wel ervaringen die invloed kunnen hebben op een toekomstige manier van kiezen.
Dat heet ervaren/leren/ etc. Sommige(n) leren vooral om niet te veranderen. Ook dat bestaat,
Bijlerende robotjes zonder bewustzijn bestaan allang.

ad 3)
Je introduceert een extra functie van je hersenen die ook nog aan het stuurrad van jouzelf zou staan. Geen wonder dat je de kluts kwijt raakt.

ad 4)
Neen. Het functioneren van je hersenen kan leiden tot veranderde gewoontes en/of gedrag. Van zo een veranderend functioneren kan je je bewust worden. Dat kan min of meer overeenkomen met wat een buitenstander daarover zou kunnen opmerken.

ad 5)
Misschien aan een hengel een wortel voor je uit houden!? Of als je een dwars type bent gewoon haaks links zodat je rondjes doet?
Zuiver schuiftrompet leren spelen eist nog al wat en als je dat niet leuk vindt wordt het een chaggerijnige klus.
Ik heb jaren zangles gehad en werd wat chaggerijnig over mijn gebrek aan muzikaliteit; stoppen na de eerste grote vooruitgang dus.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Amerauder schreef: 25 jan 2023 10:02 Al die prachtige complexiteit van de wisselwerking tussen eiwitten en zuren, de ontzagwekkende werking van lichaam en geest terug willen brengen tot één enkele substantie, al dat magische willen zien als varianten van één en hetzelfde spul, en dan nog niet eens een heel bijzonder spul maar gewoon dat waar stoeptegels van gemaakt zijn, is een reductie, een versimpeling, een kleiner-maken-dan-het-is.
Je redenatie gelijkt op die van een dominee die een kerk - het werk van een brilliant architect en vele vakkundige bouwvakkers - bewondert, maar het idee, dat ze voor het overgrote deel uit bakstenen bestaat, afkeurt.

Die Dominee verwijt de metselaars dat ze de kerk reduceren tot hetzelfde materiaal als waar de zandbak is gemaakt. Hij heeft meer vertrouwen in de theorie dat het ontstaan van de kerk het werk van de Here is, en dat bakstenen alleen in onze hoofden bestaan.

Het blijkt een sisyphus-arbeid te zijn om zo iemand iets uit te leggen.
Ik ga het - denk ik - niet meer proberen.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Lees in dat opzicht: Unweaving the rainbow, van Richard Dawkins.
Een regenboog ontrafelen en opsplitsen in (onder)delen is geen versimpeling of kleiner-dan-het-is ! Integendeel dus juist.

Helaas is soms de wens vader van de gedachte.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 25 jan 2023 11:12 We kunnen ons ook gewoon neerleggen bij wat onze grootvaders hebben neergeschreven, en pretenderen dat het daarmee af is.
Dat is wat jij en VeslavsBotkin lijken te doen, door steeds opnieuw eeuwenoude filosofen aan te halen en te pretenderen dat daarmee de zaak geklaard is.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 26 jan 2023 03:41 Je redenatie gelijkt op die van een dominee die een kerk - het werk van een brilliant architect en vele vakkundige bouwvakkers - bewondert, maar het idee, dat ze voor het overgrote deel uit bakstenen bestaat, afkeurt.

Die Dominee verwijt de metselaars dat ze de kerk reduceren tot hetzelfde materiaal als waar de zandbak is gemaakt. Hij heeft meer vertrouwen in de theorie dat het ontstaan van de kerk het werk van de Here is, en dat bakstenen alleen in onze hoofden bestaan.

Het blijkt een sisyphus-arbeid te zijn om zo iemand iets uit te leggen.
Ik ga het - denk ik - niet meer proberen.
Dat laatste is denk ik wijs.

Het lijkt ook eenrichtingsverkeer te zijn, want op de door ons gestelde vragen (die jij netjes hebt samengevat) wordt niet eens gereageerd.

Het wotdt trouwens hier door een hyper imaginaire discussie want want:

1. Men wil zich niet vast leggen op wat Bewustzijn is.
2. Men legt ook niet goed uit wat men met Fysieke Wereld bedoeld.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 20 jan 2023 17:19
“Amerauder” schreef: Ik spreek slechts over het ontegenzeglijke feit dat niet alles tot mechanica te herleiden is. Je kunt een moeder niet wijs maken dat de liefde die ze voelt voor haar kind een mechaniekje, een natuurwet, een regeltje is.
Jaja Amearauder,

...

“ Kant had in zijn Kritik der Urteilskraft (1790) nog beweerd dat het onmogelijk zou zijn ook maar de groei van een grasspriet louter volgens natuurwetten te begrijpen. Een kleine veertig jaar later bedacht Charles Darwin dat het ontstaan van soorten louter het gevolg kon zijn van het verschillend competitief succes van kleine variaties”

Ah, het zo sterk vertegenwoordigde vooruitgangsgeloof komt weer om de hoek kijken, waarin al het latere ook per definitie beter is dan het eerdere, waardoor wij, als nieuwste mensen, ook vanzelf de slimsten ooit zijn, zonder daar oook maar iets voor te hoeven doen!

Schopenhauer schreef:
Om de dertig jaar komt er een nieuwe lichting ter wereld ... die in allerijl de som van de resultaten van de in duizenden jaren vergaarde menselijk kennis verslinden en dan het idee hebben knapper te zijn dan het hele verleden. Daarvoor gaan ze naar de universiteit en beginnen boeken te lezen – nieuwe boeken, van hun eigen tijd en niveau. Alles wat ze lezen moet kort en krachtig zijn, moet iets nieuws zijn! want dat zijn ze zelf ook.

https://www.overstorm.nl/artikelen/over ... geleerden/

Kant heeft in bovenstaande vergelijking natuurlijk volledig gelijk, en dat zou Darwin ook beamen, niets is louter volgens natuurwetten te begrijpen, en dat gelijk zit hem in het woordje 'louter'.

Het is een volstrekt misplaatste grootheidswaan van het berekenende denken dat een mechanistische uitleg van het groeien van een grassprietje voldoende zou kunnen zijn, laat staan dat we die al zouden hebben. Zo’n mechanistische uitleg is fantastisch natuurlijk, maar het is nooit het einde en alles van de zaak, altijd slechts een al te karig beginnetje.

axxyanus schreef: 21 jan 2023 17:16
Uw logica werkt enkel als alle derivaten bijproducten zijn. Eens sommige derivaten geen bijproduct zijn kan je niet zomaar de volgende afleiding maken: X is een derivaat, dus X is een bijproduct.

...

m.a.w. je staat nergens in je poging aan te tonen dat metafysische materialisten minder belang aan emoties zouden hechten dan anderen.

Oké, even over de logica van deze redenatie.

Het is een beetje alsof je zou beweren dat zolang ik niet aan kan tonen dat alle zwanen wit zijn, dat ik daarmee nergens sta in mijn poging om aan te tonen dat witte zwanen bestaan.

Je vergroot mijn claim tot onmogelijke proporties, en verklaart hem dan ongeldig.

Maar zo groot was de claim niet, ik gebruik het woord ‘alle’ niet, ik stel gewoon vast dat er een verband bestaat tussen twee verschillende vormen van geloof, twee verschillende ideeën die wel eens voor waar worden gehouden, namelijk 1) het geloof dat alles materie is en de materie alles, en 2) het geloof dat lichamelijk ingrijpen het juiste antwoord is op wat voor problemen dan ook, waar psychologische problemen het voorbeeld van zijn.

axxyanus schreef: 22 jan 2023 10:58
HierEnNu schreef: 22 jan 2023 09:55
Natuurlijk is leven natuurlijk!
Maar leven ontstaat alleen uit levende organismen zover ik weet.
En knaagdieren krijgen (op dit moment) enkel knaagdieren als nageslacht. Toch lijken de huidige primaten uit knaagdieren te zijn geëvolueerd. Is dit een aanwijzing dat evolutie ook een bovennatuurlijk duwtje nodig heeft?
axxyanus schreef: 22 jan 2023 13:47
HierEnNu schreef: 22 jan 2023 11:39
Nee! Zover ik begrepen heb heeft de evolutietheorie niets van doen met het ontstaan van leven uit materie die niet leeft maar is het de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven, uitgaande van een levende cel genaamd LUCA, kijkluister eventueel viewtopic.php?p=610598#p610598
...

Je antwoord nu lijkt te zijn dat het betreft evolutie niet op iets bovennatuurlijks wijst omdat we ondertussen over de nodige kennis beschikken om dat niet aannemelijk te vinden. Maar daarmee maak je van het bovennatuurlijke gewoon ons gebrek aan kennis. Je hebt dan het bovennatuurlijke van de kloof. Als we nog niet voldoende weten over iets, dan gebruiken we het bovennatuurlijke als mogelijke uitleg.

Oké dus het argument is nu:

"Een diersoort kan toch ook in een andere diersoort veranderen, dus waarom zou dode materie niet in leven kunnen veranderen?"

Nou, ten eerste is ook die eerste stap behoorlijk theoretisch. Hoe aanneembaar we het ook mogen vinden, het blijft volslagen onbewijsbaar, en schuurt wel degelijk tegen het bovennatuurlijke aan. Het is heel knus, ze zitten nog net niet bij elkaar op schoot!

Ten tweede is de tweede stap van een vele malen grotere orde dan de eerste.

Het alsof je zegt, "nou, ik ben toch over dit muurtje geklommen, dat kon ik toch ook, dus waarom zou ik niet over deze berg kunnen klimmen?" Er zit hem nogal een schaalverschil tussen deze twee obstakels. Dat je het eerste kunt nemen – als dat al kan – zegt nog niets over het tweede.

Dat maakt de andere antwoorden niet minder problematisch, God en het élan vital en dergelijke (voor zover dat antwoorden zijn) zijn misschien in zekere zin even zwak, en als jij ze als nóg problematischer zou willen bestempelen heb ik daar geen probleem mee, maar we moeten wel in blijven zien – dit is het punt – dat ook het mechanistische antwoord zeer problematisch en zeer zwak is.

HierEnNu schreef: 22 jan 2023 09:55De bewering:
  • "Het eerste leven is ontstaan uit materie"
blijft vooralsnog onbewijsbaar, dus die associatie met 'bovennatuurlijk' is niet zo heel vreemd, want zodra ik iemand hoor beweren dat leven kan ontstaan uit materie welke niet leeft denk ik onwillekeurig aan Lazerus die vier dagen dood was waarna hij tot leven werd opgewekt.
Over bovennatuurlijk gesproken.

Het probleem met het idee dat het ontstaan van leven iets bovennatuurlijks nodig heeft, is dat niemand dat bovennatuurlijke op een andere manier heeft aangetoond. Het is dan niet meer dan een etiket voor "de oorzaak van wat op dit moment nog onbegrijpelijk is".

“Niet meer dan” – nou ja, prima, jouw waardeoordeel is het jouwe. Naar mijn waardering echter is het een behoorlijk bruikbaar, en zeer waardevol etiket.

“Op dit moment” – daarin proeven we wederom duidelijk het wensdenken van het vooruitgangsideaal, niet de logische onderbouwing.

Dat het bovennatuurlijke altijd de vraag over zich afwerpt of het wel bestaat is natuurlijk inherent aan de term zelf. Als het bestaan niet in twijfel getrokken zou kunnen worden, dan zou het ook niet meer bovennatuurlijk genoemd kunnen worden. Het is altijd een etiket voor twijfelachtige dingen die misschien wel onzin kunnen blijken te zijn.

Dus ja, het onbegrijpelijke inderdaad. Dat vind ik een nuttige en eerbiedwaardige categorie.

En dat is een zeer interessante vraag: hoe waarderen we het onbegrijpelijke? Persoonlijk heb ik er erg veel respect voor. Tegelijkertijd herken ik in de maatschappij juist veel minachting voor dat wat tot deze categorie behoort. Ik denk dat die minachting grotendeels misplaatst is. Ze is gericht aan kerken en machtsbeluste mensen, niet aan het onbegrijpelijke zelf.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 25 jan 2023 14:22
Amerauder schreef: 25 jan 2023 10:02 Al die prachtige complexiteit van de wisselwerking tussen eiwitten en zuren, de ontzagwekkende werking van lichaam en geest terug willen brengen tot één enkele substantie, al dat magische willen zien als varianten van één en hetzelfde spul, en dan nog niet eens een heel bijzonder spul maar gewoon dat waar stoeptegels van gemaakt zijn, is een reductie, een versimpeling, een kleiner-maken-dan-het-is.
Neen, dat is geen kleiner maken dan het is.

Jij vertoont gewoon de wanhoop van de dichterlijke ziel die enkel zaken kan bewonderen die op een of andere manier misterieus zijn. Een variatie op Keats. Die vervloekte Newton omdat die laatste een uitleg had gegeven over hoe een regenboog tot stand kwam, wat blijkbaar als gevolg had dat Keats niet langer van een regenboog kon genieten.

Ik vind inderdaad dat we ook naar de dichters moeten luisteren, en niet alleen naar de wetenschappers. Ik moet denken aan Midas Dekkers, die zei het eens heel treffend, dat ging ongeveer zo: “Ik ben dan bioloog, en geniet dan een beetje aanzien als wetenschapper, als de geleerde die ik ben. Maar wat is nog hoger dan de bioloog, wat verdient nóg meer aanzien? De dichter. Dus moet soms de bioloog een stapje opzij doen en moeten we naar de dichter luisteren.” Ik vind dat heel mooi als een wetenschapper zich bewust is van zijn plaats in het grotere geheel, als hij nog in staat is zijn oogkleppen af te zetten en meer te zien dan alleen die eenzijdige tunnelvisie waar o zo velen in vast zitten.

Ik zie echt totaal niet wat zoiets met wanhoop te maken zou hebben? Wat een rare beschrijving?

Laat ons eens kijken naar de woorden van Keats waar je aan refereert:

Do not all charms fly
At the mere touch of cold philosophy?
There was an awful rainbow once in heaven:
We know her woof, her texture; she is given
In the dull catalogue of common things.
Philosophy will clip an Angel's wings,
Conquer all mysteries by rule and line,
Empty the haunted air, and gnomed mine—
Unweave a rainbow, as it erewhile made
The tender-person'd Lamia melt into a shade.

https://gutenberg.org/cache/epub/2490/p ... mages.html

Nee, ik geloof niet dat koude filosofie charmes doet verdwijnen, of in staat zou zijn een engel kort te wieken, of mysteriën te overwinnen. Dat de wereld mysterieus is, daar is niets aan te doen en daar vormt ook geen enkel denken een bedreiging voor.

Wel is het zo, en ik denk dat dit is waar Keats op wijst, dat een al te kille blik blind kan maken voor wat werkelijk van waarde is.

Ook denk ik dat veel moderne mensen lijden aan deze blindheid, bijvoorbeeld als ze de dichtkunst plegen te onderschatten.

dikkemick schreef: 26 jan 2023 06:34
Een regenboog ontrafelen en opsplitsen in (onder)delen is geen versimpeling of kleiner-dan-het-is ! Integendeel dus juist.

Klopt, maar als je de regenboog ontrafelt dan vind je dus ook helemaal geen simpele materie, maar mysterieuze krachten zoals water, zonlicht en het menselijk oog, krachten die ons verstand ver te boven gaan.

Dat iemand dan roept: "ik weet het, ik weet het, het is H2O!" En dat anderen daar dan van onder de indruk zijn "wat knap zeg dat hij dat allemaal weet zeg" en menen te mogen beweren dat ze nu begrijpen wat water is, de stof waar hun eigen lichaam voor het grootste deel uit bestaat, dan is dat louter gezwets in de ruimte vergeleken met de daadwerkelijke confrontatie met deze fundamentele oerkracht waar hier sprake van is. Een labeltje ergens op plakken en het in een tabel plaatsen is nog geen begrip.

Dat de mensen die zo zwetsen niemand dan zichzelf daarmee tekort doen, misschien is dat wat Keats bedoelt.

Ook de wanhoop van wie het menselijke als iets magisch wil zien. Dat is wat de creationisten zo ergert aan de evolutieleer, het toont aan dat mensen geen uitverkoren, magische positie innemen t.o.v. andere dieren.

En hoe denk je dat de dieren hier over denken?

Denk je nu echt dat een tijger of een paard of een gorilla zichzelf op wat voor manier dan ook als ‘gelijk’ aan andere dieren zou kunnen beschouwen? Het komt mij voor dat ze, voor zover ze gezond zijn, zichzelf ook gewoon als het meest volmaakte wezen zien, het lijkt me het de facto perspectief van een ieder die het leven liefheeft. Mens, dier of plant.

Dat sommigen dat dan menen te kunnen ontkennen, dat spreekt dan alleen maar voor hoedanig ze dit als vanzelfsprekend achten. Ze vinden het zo uitermate vanzelfsprekend dat de mens het ultieme wezen is, dat ze er geen gedachten meer aan vuil wensen te maken, bijvorbeeld als ze denken:

“Ja, dat zo’n achterlijk paard of tijger zichzelf nu als het ultieme wezen beschouwd, wat doet dat er nu toe, dat is maar een achterlijk beest dat van niets weet! Ik echter weet, in al mijn uitverkoren wijsheid, dat ik maar gewoon een dier ben onder de dieren.”

Een prachtige paradox!

Mullog schreef: 25 jan 2023 14:57
Wat iets bijzonders maakt, is niet het spul waarvan het gemaakt is. Wie zaken enkel als bijzonder kan zien als ze uit bijzonder spul zijn gemaakt, die weet IMO niet hoe hij zaken op hun eigen waarde moet beoordelen. Dat is pas een reductie, voornamelijk kijken naar waaruit iets gemaakt is en daarop je oordeel baseren.

Dit deed mij gelijk denken aan Conway's Game of Life. Met een paar simpele regels stabiele complexiteit gerealiseerd wordt.

De illusie van complexiteit ja. Geen daadwerkelijke complexiteit, maar wel enige schijn daarvan. Een groot verschil!

Als je dit al complex noemt dat is dat een perfect voorbeeld van hoe de Natuur gereduceerd wordt tot iets ontelbaar malen simpelers dan het is, door te denken het in ‘regeltjes’ samen te kunnen vatten zoals je met een spelletje kunt doen.

Peter van Velzen schreef: 26 jan 2023 03:41
Je redenatie gelijkt op die van een dominee die een kerk - het werk van een brilliant architect en vele vakkundige bouwvakkers - bewondert, maar het idee, dat ze voor het overgrote deel uit bakstenen bestaat, afkeurt.

Die Dominee verwijt de metselaars dat ze de kerk reduceren tot hetzelfde materiaal als waar de zandbak is gemaakt.

Je vergelijking gaat mank, want iedere metselaar weet heel goed dat een kerk veel meer is dan enkel een hoopje bakstenen. Het is voornamelijk arbeid: beweging, verandering.

Ga maar eens kijken op het kostenoverzicht van het bouwen van een kerk: je zult zien dat de kosten van de arbeid die van de stenen zwaar overtreffen.

En we bewonderen de kerk dan ook helemaal niet om de bakstenen waar hij uit bestaat, maar om de arbeid die er in zit! De kerk bestaat in feite uit deze arbeid.

Dus als iemand zegt, een kerk is maar een hoopje bakstenen, of een schilderij is maar wat spatjes verf, een Blu-Ray schijf is maar een stukje plastic, of, zoals de materialist zegt, mens en dier zijn slechts materie, dan is dat onzin, dan doet hij de zaak onrecht aan, dan reduceert hij het tot minder dan het is.

Mens en dier zijn altijd meer dan dat, veel meer, net zoals kerken en schilderijen en legoblokjes veel meer zijn dan het materiaal waar ze uit bestaan, en nee, dat hoeft niet per se op een Schepper te wijzen, het wijst op beweging, verandering, wording.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: 26 jan 2023 10:45
heeck schreef: 20 jan 2023 17:19
“Amerauder” schreef: Ik spreek slechts over het ontegenzeglijke feit dat niet alles tot mechanica te herleiden is. Je kunt een moeder niet wijs maken dat de liefde die ze voelt voor haar kind een mechaniekje, een natuurwet, een regeltje is.
Jaja Amearauder,

...

“ Kant had in zijn Kritik der Urteilskraft (1790) nog beweerd dat het onmogelijk zou zijn ook maar de groei van een grasspriet louter volgens natuurwetten te begrijpen. Een kleine veertig jaar later bedacht Charles Darwin dat het ontstaan van soorten louter het gevolg kon zijn van het verschillend competitief succes van kleine variaties”

Ah, het zo sterk vertegenwoordigde vooruitgangsgeloof komt weer om de hoek kijken, waarin al het latere ook per definitie beter is dan het eerdere, waardoor wij, als nieuwste mensen, ook vanzelf de slimsten ooit zijn, zonder daar oook maar iets voor te hoeven doen!

Schopenhauer schreef:
Om de dertig jaar komt er een nieuwe lichting ter wereld ... die in allerijl de som van de resultaten van de in duizenden jaren vergaarde menselijk kennis verslinden en dan het idee hebben knapper te zijn dan het hele verleden. Daarvoor gaan ze naar de universiteit en beginnen boeken te lezen – nieuwe boeken, van hun eigen tijd en niveau. Alles wat ze lezen moet kort en krachtig zijn, moet iets nieuws zijn! want dat zijn ze zelf ook.

https://www.overstorm.nl/artikelen/over ... geleerden/

Kant heeft in bovenstaande vergelijking natuurlijk volledig gelijk, en dat zou Darwin ook beamen, niets is louter volgens natuurwetten te begrijpen, en dat gelijk zit hem in het woordje 'louter'.

Het is een volstrekt misplaatste grootheidswaan van het berekenende denken dat een mechanistische uitleg van het groeien van een grassprietje voldoende zou kunnen zijn, laat staan dat we die al zouden hebben. Zo’n mechanistische uitleg is fantastisch natuurlijk, maar het is nooit het einde en alles van de zaak, altijd slechts een al te karig beginnetje.
Amerauder,

Mooi wat je er allemaal bijsleept en minder mooi wat je weglaat. Waar jij "het sterk vertegenwoordigde vooruitgangsgeloof" in ziet wordt ook niet duidelijk. Wie weet zie jij dat altijd; los van wat er echt te zien valt.

Blijft kaal en bloot staan dat een wegstrepen van de hele kennis van evolutie en dus een toch weer teruggrijpen naar de daarmee overboord te zetten "wijsheden" van voorheen, leidt tot onzinnige kwasi-verklaringen.
De hele emotionele en daarmee ethische kant van het (menselijk) gedrag komt in een licht dat Kant kennelijk bij voorbaat afwees.

Dat jij zou weten wat Darwin van jouw tekst zou vinden ("en dat zou Darwin ook beamen") noem ik een mooi voorbeeld van de door jou bedoelde "volstrekt misplaatste grootheidswaan"!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 24 jan 2023 15:42Bestaan leven of bewustzijn dan als iets apparts van materie?
Kan je leven of bewustzijn hebben zonder materie?
Leven, bewustzijn en materie bestaan in dit Universum, althans, ik ervaar dat zo in mijn hier en nu. Zonder Leven en/of Bewustzijn zouden wij hier en nu niet discussiëren. Materie onderling discussieert sowieso niet, maar zulks laat onverlet dat ik me dit Universum niet kan voorstellen zonder Materie. Waarom zou ik ook?

Voor mij is de relatie tussen materie en bewustzijn een complex mysterie. Het materialisme zie ik als een filosofie die de werkelijkheid oftewel ALLes herleidt tot materie. Het idealisme zie ik als een filosofie die de werkelijkheid oftewel ALLes herleidt tot bewustzijn.
  • Twee [schijnbaar!] onverenigbare uitersten.
Ik kan vooralsnog geen reden bedenken waarom ik voor één van beide zou kiezen, dus verkies ik het 'radicale midden' en ga er van uit dat zowel Bewustzijn als ook Materie/Energie
twee kanten zijn van één en dezelfde medaille, de non-duale medaille genaamd Leven.
  • Dat daarbij in/door onze hersenen
    een soort van virtuele[?] werkelijkheid [ervaring?] gecreëerd wordt,
    of iets dergelijks, vind ik verder prima.
Als ik hier en nu dan toch een [voorlopig!] standpunt in moet nemen, dan kies ik er voor om bewustzijn als een fundamenteel aspect van ons Universum te beschouwen waarbij alle materie het potentieel heeft om bewust te zijn/worden.

Om aan de kennelijke behoefte hier te voldoen om overal een labeltje op te plakken, lijkt mij,
hoewel ik ook die filosofie [nog] niet helemaal begrijp,
de 'diagnose :mrgreen: panpsychisme' op mij van toepassing.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

axxyanus schreef: 21 jan 2023 17:16
Uw logica werkt enkel als alle derivaten bijproducten zijn. Eens sommige derivaten geen bijproduct zijn kan je niet zomaar de volgende afleiding maken: X is een derivaat, dus X is een bijproduct.

...

m.a.w. je staat nergens in je poging aan te tonen dat metafysische materialisten minder belang aan emoties zouden hechten dan anderen.

Oké, even over de logica van deze redenatie.

Het is een beetje alsof je zou beweren dat zolang ik niet aan kan tonen dat alle zwanen wit zijn, dat ik daarmee nergens sta in mijn poging om aan te tonen dat witte zwanen bestaan.
Neen, je argument: A is een derivaat, dus A is een bijproduct, dus A ... is van het zelfde kaliber als: A is een vogel, dus A is een gier, dus A ...

Je stap van een grote verzameling naar een deelverzameling en je probeert een besluit te trekken op basis van die deelverzameling, terwijl je helemaal niet hebt aangetoond dat het om die deelverzameling gaat.
Amerauder schreef: 26 jan 2023 10:45Je vergroot mijn claim tot onmogelijke proporties, en verklaart hem dan ongeldig.

Maar zo groot was de claim niet, ik gebruik het woord ‘alle’ niet, ik stel gewoon vast dat er een verband bestaat tussen twee verschillende vormen van geloof, twee verschillende ideeën die wel eens voor waar worden gehouden, namelijk 1) het geloof dat alles materie is en de materie alles, en 2) het geloof dat lichamelijk ingrijpen het juiste antwoord is op wat voor problemen dan ook, waar psychologische problemen het voorbeeld van zijn.
Jij hebt dat helemaal niet vastgesteld. Jij hebt een intuïtie, een aanvoelen dat dat het geval is. Maar jij hebt gewoon geen idee hoe vaak lichamelijk ingrijpen voorgeschreven wordt door mensen met een metafyisch materialistische visie en hoe vaak door anderen. Jij probeert gewoon van de mensen met een metafyisch materialistische visie de zondebok te maken.

HierEnNu schreef: 22 jan 2023 09:55
Natuurlijk is leven natuurlijk!
Maar leven ontstaat alleen uit levende organismen zover ik weet.
En knaagdieren krijgen (op dit moment) enkel knaagdieren als nageslacht. Toch lijken de huidige primaten uit knaagdieren te zijn geëvolueerd. Is dit een aanwijzing dat evolutie ook een bovennatuurlijk duwtje nodig heeft?
axxyanus schreef: 22 jan 2023 13:47
HierEnNu schreef: 22 jan 2023 11:39
Nee! Zover ik begrepen heb heeft de evolutietheorie niets van doen met het ontstaan van leven uit materie die niet leeft maar is het de natuurwetenschappelijke verklaring voor de evolutie van het leven, uitgaande van een levende cel genaamd LUCA, kijkluister eventueel viewtopic.php?p=610598#p610598
...

Je antwoord nu lijkt te zijn dat het betreft evolutie niet op iets bovennatuurlijks wijst omdat we ondertussen over de nodige kennis beschikken om dat niet aannemelijk te vinden. Maar daarmee maak je van het bovennatuurlijke gewoon ons gebrek aan kennis. Je hebt dan het bovennatuurlijke van de kloof. Als we nog niet voldoende weten over iets, dan gebruiken we het bovennatuurlijke als mogelijke uitleg.

Oké dus het argument is nu:

"Een diersoort kan toch ook in een andere diersoort veranderen, dus waarom zou dode materie niet in leven kunnen veranderen?"
Neen, dat is het argument helemaal niet. Er is niet eens een argument. Het is gewoon wijzen op de zwakke basis waarop de ander zijn argument steunt. Het is gewoon er op wijzen dat er geen algemeen principe is dat stelt dat omdat we nu enkel X uit X zien voorkomen dat we daaruit kunnen besluiten dat X niet uit iets anders kan zijn ontstaan. Proberen te suggereren dat we op zo'n principe kunnen bouwen om aan te tonen dat leven niet uit iets levensloos kan onstaan zijn, is dus een drogreden. Dat is alles.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Amerauder

Krachten die ons verstand te boven gaan? Wat zijn die krachten? Waarom zijn het krachten? Krachten lijkt nogal op machten. Vroeger greep men nl terug op machten als men iets niet begreep. God is zo'n macht.
Dus op wat voor soort krachten doel je?

P.s. Een dichter zal niet veel te vertellen hebben over AC en TG.. Midas misschien wel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie