Kan geloof een keuze zijn?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Kan geloof een keuze zijn?

Bericht door Hopper » 22 dec 2019 17:00

axxyanus schreef:
22 dec 2019 16:38

Sorry maar op deze manier krijg je geen vruchtbare gedachtewisseling maar enkel een frustratie oproepend naast elkaar praten. Nu kan dat natuurlijk bij iedereen wel eens gebeuren maar bij jou lijkt dat een patroon te zijn. Steeds opnieuw lijk jij woorden in je eigen betekenis te gebruiken zonder veel rekening te houden met hoe woorden door anderen gebruikt worden. En als mensen daarop wijzen, doe je dat af als een retorisch truukje
Dat naast elkaar praten is mij al langer duidelijk. Doch het frustreert mij niet. Ik ga er stilzwijgend van uit dat er een zekere mate van intelligentie is bij de ontvanger. En dat die begrijpt in welk verband ik subject en object gebruik. Dat is bij jou overduidelijk niet het geval. Je claimt het 'eerste gebruik'. Notabene in een wisseling met een andere deelnemer dan jij.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 dec 2019 17:13

Hopper schreef:
22 dec 2019 13:33
axxyanus schreef:
22 dec 2019 10:57

Hier treed ik Maria bij. Voor iemand die beweert niet thuis te geven als het om semantiek gaat, lijkt Hopper toch wel heel vaak met de betekenis van woorden te spelen.

Zoals wanneer hij het verbod om afbeeldingen te maken, gaat interpreteren als een verbod op denkbeelden.
Geen probleem verder, veel gelovigen lijken hun eigen bijbel ook niet begrijpen. Je staat hiermee aan de kant van de gelovigen.
Maar dat vermoeden had ik toch al.
Het gaat niet aan deze conclusie te schrijven over anderen.
Dat is je al eerder gezegd.
Een oordeel bovendien gebaseerd op onbegrip van het waarom dit zo is geschreven en gebruikt als dooddoener om niet verder te hoeven argumenteren.
Weer met als basis dat je woorden hele andere betekenissen geeft.
Het ging om een denkbeeld en dat is iets heel anders dan een beeld wat mensen bij of van iets hebben of wat ze zich maken.

Je lijkt niet te willen accepteren, dat jouw gebruik van woorden weleens kan afwijken van reguliere betekenissen en daardoor tot begripsverwarring kan leiden.
Volhouden in je eigen nomenclatuur en eigen gelijk zonder verdere argumentatie of uitleg van wat je feitelijk bedoelt en adequate antwoorden die slaan op hetgeen je opponent schrijft.
Zo kom je nooit nader.
Dit is mi., en ik herhaal, voortdurend het geval.

En nu is jouw conclusie, dat als je niet wil accepteren zoals jij het ziet, de Bijbel niet begrijpt, net zoals gelovigen dat niet doen.
Weet je wel hoe dat overkomt?
Het zegt alles en alleen maar over jezelf.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 dec 2019 17:18

Hopper schreef:
22 dec 2019 17:00
axxyanus schreef:

Sorry maar op deze manier krijg je geen vruchtbare gedachtewisseling maar enkel een frustratie oproepend naast elkaar praten. Nu kan dat natuurlijk bij iedereen wel eens gebeuren maar bij jou lijkt dat een patroon te zijn. Steeds opnieuw lijk jij woorden in je eigen betekenis te gebruiken zonder veel rekening te houden met hoe woorden door anderen gebruikt worden. En als mensen daarop wijzen, doe je dat af als een retorisch truukje
Dat naast elkaar praten is mij al langer duidelijk. Doch het frustreert mij niet. Ik ga er stilzwijgend van uit dat er een zekere mate van intelligentie is bij de ontvanger. En dat die begrijpt in welk verband ik subject en object gebruik. Dat is bij jou overduidelijk niet het geval. Je claimt het 'eerste gebruik'. Notabene in een wisseling met een andere deelnemer dan jij.
Je kreeg van mij bijna exact eenzelfde reactie als van Axxyanus, bijna parallel.
Jouw woorden zijn ook bij mij voortdurend een bron van verwarring.
Ben ik nu ook, net als Axxyanus verstoken van een zekere mate van intelligentie?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 22 dec 2019 17:21

Hopper schreef:
axxyanus schreef:

Dat naast elkaar praten is mij al langer duidelijk. Doch het frustreert mij niet. Ik ga er stilzwijgend van uit dat er een zekere mate van intelligentie is bij de ontvanger. En dat die begrijpt in welk verband ik subject en object gebruik. Dat is bij jou overduidelijk niet het geval.
Ik ging in oorsprong er ook van uit dat jij begreep in welk verband ik subject en object gebruikte. Maar dat was inderdaad overduidelijk niet het geval want je nam die woorden over maar gebruikte ze in een andere betekenis.
Hopper schreef:
Je claimt het 'eerste gebruik'. Notabene in een wisseling met een andere deelnemer dan jij.
Hoezo notabene? Dat ik in een gedachtewisseling met een andere deelnemer zit, spreekt niet tegen dat ik de eerste was die het woord in die gedachtewisseling gebruikte. Iemand moet de eerste geweest zijn. Dus ja ik claim het eerst gebruik namelijk in https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... 00#p569400 Als jij van oordeel bent dat een ander het al eerder gebruikte geef dan een verwijzing.

En ja dat eerste gebruik geeft mij een zeker voorrecht op de betekenis waarmee dat woord in het vervolg van de gedachtewisseling gehanteerd wordt. Gedachtewisseling kunnen maar vruchtbaar zijn als woorden gedurende de gedachtewisseling een zekere constante betekenis hebben. Anders krijg je vooral verwarring.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 22 dec 2019 17:23

Maria schreef:
22 dec 2019 17:18

Je kreeg van mij bijna exact eenzelfde reactie als van Axxyanus, bijna parallel.
Ben ik nu ook, net als Axxyanus verstoken van een zekere mate van intelligentie?
Iemand die in een discussie over gramatica regels begint, daar zakt mijn broek toch echt van af, Maria.
Als jij je in die positie wilt positioneren, dan is dat voor eigen rekening.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 dec 2019 17:29

Hopper schreef:
22 dec 2019 17:23
Maria schreef:

Iemand die in een discussie over gramatica regels begint, daar zakt mijn broek toch echt van af, Maria.
Als jij je in die positie wilt positioneren, dan is dat voor eigen rekening.
Het dringt maar niet door hè? [-X
Je reageert niet op mijn woorden.
Hoeft niet hoor, maar citeer dit dan niet.
Ik ben niet Axxyanus en waar heb ik iets geschreven over grammatica?

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 22 dec 2019 17:35

Maria schreef:
22 dec 2019 17:29

Het moge duidelijk zijn dat jij niets hebt geschreven over grammatica.
Dat was de uitglijder van Axxyanus.

Je schrijft mij iets toe wat ik niet geschreven heb.
Peter van Velzen
Gelieve niet anderen de schuld te geven van je eigen uitglijder en vervolgens af te sluiten met een onwaarheid.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 dec 2019 18:25

Hopper schreef:
22 dec 2019 17:35
Maria schreef:
22 dec 2019 17:29

Het moge duidelijk zijn dat jij niets hebt geschreven over grammatica.
Dat was de uitglijder van Axxyanus.

Je schrijft mij iets toe wat ik niet geschreven heb.
Je antwoorden sluiten nog steeds niet aan bij wat ik eerst schreef.
Je citeert 4 zinnen, maar je pikt alleen deze laatste zin eruit om op te reageren.

Dan nogmaals wat ik schreef, maar waar je niet op in ging
Dit is waar het om ging.
Maria schreef:
Hopper schreef:

Plaats reactie