Doorgeslagen filosoof

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Doorgeslagen filosoof

Bericht door Waarom? » 07 sep 2016 13:20

Mijn aandacht werd getrokken door een tweet van de filosoof Emanuel Rutten. De tweet luidde als volgt :
" Iedereen die (on)bewust op enig moment de genialiteit van het christendom doorvoelt gaat het haten of wordt christen. Er is geen andere weg"

https://twitter.com/emanuelrutten" onclick="window.open(this.href);return false;

En dat noemt zich filosoof EN wiskundige..... :? Alsof geloof rationeel zou zijn om te spreken van genialiteit en als of de enige conclusie haten of Christen worden zou kunnen zijn.....

En een tweet zonet 20 minuten geleden geplaatst :

" Het sublieme van de rede is dat ze wat buiten het domein van de rede ligt toch nog op het spoor kan komen en in het vizier kan krijgen"

Doelt ie nu op dagdromen??. In vizier krijgen van goden??
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Fish
Moderator

Re: Doorgeslagen filisoof

Bericht door Fish » 07 sep 2016 13:46

het laat veel mensen onverschillig, dat is ook een weg.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 07 sep 2016 13:57

"Iedereen die (on)bewust op enig moment de genialiteit van het christendom doorvoelt gaat het haten of wordt christen. Er is geen andere weg."
Rutten neemt dus aan dat [1] het christendom geniaal is en [2] dat dit inzicht een binaire keuze oplevert. Leuk voor het fabriceren van syllogistische hersengymnastiek. Verder volkomen waardeloos. Wat een niveau.
"Het sublieme van de rede is dat ze wat buiten het domein van de rede ligt toch nog op het spoor kan komen en in het vizier kan krijgen."
Dit klopt dan weer wel. Met rede kun je immers heel goed niet-rede (oftewel bullshit) opsporen, zoals de meest recente tweets van Emanuel Rutten.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Doorgeslagen filosoof

Bericht door Rereformed » 07 sep 2016 14:00

Ik heb de topictitel verbeterd van filisoof tot filosoof. Het kwam me voor als een freudiaanse verspreking (vanwege de verbastering met, oftewel gedachte aan, "filistijn"), maar je kan het natuurlijk ook opzettelijk zo hebben neergezet. In dat geval toepasselijk en goed gevonden. :wink:
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 sep 2016 19:19

Rutten is een uitermate listige filosoof. Volgens mij kan hij beweren wat hij wil en wordt hij an tegengesproken, dan heeft hij op voorhand hierover wrschl. al heel goed nagedacht.
Viel mij op in debatten met Rutten. Hij zat al op het puntje van zijn stoel te wippen met een enorme grijns op zijn gezicht als een stelling van hem werd aangevallen. Vervolgens springt hij er dan bovenop.
Zeker weten dat hij ook deze tweet aan alle kanten ingedekt heeft met zijn filosofische trukendoos.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 sep 2016 20:54

dikkemick schreef:Rutten is een uitermate listige filosoof. Volgens mij kan hij beweren wat hij wil en wordt hij an tegengesproken, dan heeft hij op voorhand hierover wrschl. al heel goed nagedacht.
Viel mij op in debatten met Rutten. Hij zat al op het puntje van zijn stoel te wippen met een enorme grijns op zijn gezicht als een stelling van hem werd aangevallen. Vervolgens springt hij er dan bovenop.
Zeker weten dat hij ook deze tweet aan alle kanten ingedekt heeft met zijn filosofische trukendoos.
Dag Dikkemick,

Hij is gewoon DOM bezig. Tenminste als je schade aangericht aan het Christendom en Christelijk Geloof door hem als schadelijk beschouwd. ( En dat samen met zijn andere collega's die de "jonge generatie" zijn op de VU: Stefan Paas, Rik Peels, e.a ) Dat zullen veel forum leden hier niet vinden.... :wink:

Dat filosofen NA Nietzsche en vooral : Kierkegaard (omdat Christenen dat veelal als hun filosoof zien) nog denken met ratio en rede hun geloof denken te kunnen verdedigen is vooral schadelijk voor ...hun zelf....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 07 sep 2016 22:42

Inderdaad, zoals ik al ooit eerder ergens aangaf, de secularisatie in het christendom staat ook niet stil! Verre van dat en de gelovigen moeten zich in steeds moeilijkere bochten wringen om er nog steeds een soort van geloofwaardig verhaal van te maken! Ik maak het mee in het dagelijkse leven, waar mijn zussen vroeger rokken moesten dragen lopen hun kinderen nu in broeken, en het wordt afgedaan met: je moet toch met je tijd meegaan! Waar zijn die (h)eerlijke orthodoxe christenen gebleven?
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 sep 2016 23:25

lost and not found yet! schreef:Inderdaad, zoals ik al ooit eerder ergens aangaf, de secularisatie in het christendom staat ook niet stil! Verre van dat en de gelovigen moeten zich in steeds moeilijkere bochten wringen om er nog steeds een soort van geloofwaardig verhaal van te maken! Ik maak het mee in het dagelijkse leven, waar mijn zussen vroeger rokken moesten dragen lopen hun kinderen nu in broeken, en het wordt afgedaan met: je moet toch met je tijd meegaan! Waar zijn die (h)eerlijke orthodoxe christenen gebleven?
Je hebt nog geen afscheid kunnen nemen van de OGG met Ds. Ketterij, Ds Kamp, Ds. du Marchie van Voorthuysen...... :wink:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 sep 2016 09:36

dikkemick schreef: Zeker weten dat hij ook deze tweet aan alle kanten ingedekt heeft met zijn filosofische trukendoos.
De trukendoos is niet onuitputtelijk en werkt voornamelijk onder gelijkgestemden en niet binnen de harde wetenschappen. Er zit tevens veel opportunisme in. Selectief winkelen om maar te zorgen dat het geloofwaardig overkomt met dank aan hun Amerikaanse sponsors (Templeton Foundation). De zoveelste revisie van Aquino, Anselmus etc. is leuk voor kerken. Althans ze roepen ook heel hard dat ze dit niet nodig hebben voor hun geloof. Dat intrinsiek al doordrenkt is met irrationele fratsen en onvolmaaktheden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 sep 2016 13:23

Wat ik met mijn reactie bedoelde: https://www.youtube.com/watch?v=qMAcV9zQVDw
Hij springt nog net niet bovenop Herman in zijn enthousiasme (omdat Herman hem klaarblijkelijk voert, wat ingestudeerde reacties ontlokt.)
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 08 sep 2016 13:48

dikkemick schreef:Wat ik met mijn reactie bedoelde: https://www.youtube.com/watch?v=qMAcV9zQVDw
Hij springt nog net niet bovenop Herman in zijn enthousiasme (omdat Herman hem klaarblijkelijk voert, wat ingestudeerde reacties ontlokt.)
Een lange sessie die gebracht wordt onder geloofstoerusting. Ergens kwam er nog een punt waarin Rutten de atheïst eigenlijk opdraagt om maar met premissen te komen om het niet bestaan van deze god te onderbouwen. Een vaak gebruikte methode om godsbeelden bestaansrecht te geven binnen de analytische filosofie. Semantische woordspelletjes die voorbijgaan aan de realiteit en blijven steken in intellectuele denkoefeningen. Verder kwam ik dus ook tegen wat jij constateert; veel ingestudeerde patronen waarbij Rutten een beetje de rol van dominee speelde in woord en gebaar.

Nog even over de premissen; de gelovige heeft het steevast over een geloof, met als aanvulling een god of goden laten zich niet kennen. Ze zijn niet te bewijzen, er zijn geen harde argumenten voor, hard in de zin dat dit iets oplevert dat empirisch te controleren valt. Ze verwachten van de tegenpartij iets dat hun imaginaire denkbeeld bestrijdt, zonder dat ze zelf in staat zijn om een fatsoenlijke hypothese op te zetten. Als dit de uitgangssituatie is waar zij zich in bevinden in welke situatie bevinden wij ons dan? Moeten wij ons gaan verontschuldigen omdat we niet in een tandenfee geloven en verschrikkelijk ons best gaan doen om dit aan de buitenwereld uit te gaan leggen?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 08 sep 2016 14:56

Doppelgänger schreef:
"Het sublieme van de rede is dat ze wat buiten het domein van de rede ligt toch nog op het spoor kan komen en in het vizier kan krijgen."
Dit klopt dan weer wel. Met rede kun je immers heel goed niet-rede (oftewel bullshit) opsporen, zoals de meest recente tweets van Emanuel Rutten.
Dag Doppelgänger,

Ik blijf al een dag jouw reactie herkauwen en nog steeds moet ik gniffelen..... :wink:

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 15 sep 2016 14:24

En een nieuwe tweet van Emanuel Rutten:
Het is metafysisch onmogelijk om een intens en existentieel betekenisvol leven te leiden zonder enig lijden
Eigenlijk is alle metafysica na Nietzsche niet meer mogelijk, maar als Emanuel Rutten dit echt meent dan hoopt hij in ieder geval niet op een hemel na dit leven

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 sep 2016 14:52

Waarom? schreef:En een nieuwe tweet van Emanuel Rutten:
Het is metafysisch onmogelijk om een intens en existentieel betekenisvol leven te leiden zonder enig lijden
Eigenlijk is alle metafysica na Nietzsche niet meer mogelijk, maar als Emanuel Rutten dit echt meent dan hoopt hij in ieder geval niet op een hemel na dit leven
De bijvoegelijk naamwoorden die Rutten gebruikt zeggen mij niets, maar praktisch gesproken zullen we iemands leven alleen dan betekenisvol vinden als hij of zij iets in de wereld heeft achtergelaten dat wij van belang vinden. Meestal vinden we die zaken van belang die het lijden verminderen. Dus zou het lijden ooit compleet verdwijnen, dan worden beteknisvolle levens erg zeldzaam. Maar het is de vraag of Rutten mij wel zou begrijpen.
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 15 sep 2016 16:12

Waarom? schreef:
Hij moet op boksen gaan en verder gaan met dagdromen.

Plaats reactie