Filosofie teksten zoeken

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Barthilomeus

Filosofie teksten zoeken

Bericht door Barthilomeus » 15 okt 2017 09:19

Dag,

Ik lees hier soms wel eens mee. Ik studeer sinds kort filosofie en ben er best mee bezig. Niet om mijn eigen mening zonodig te ventileren maar vooral, wat hebben filosofen over dat onderwerp eerder geschreven.

Om het kort en duidelijk te houden wil ik hier een vraag deponeren om de filosofische werkwijze te doorgronden, hoe weet ik welke filosoof over een bepaald onderwerp een stelling heeft ingenomen? Kijk ik kan Kant of andere bekende mannen misschien nog wel vinden maar de minder bekende goden van de filosofie zal ik niet plots bij toeval ontdekken. Hoe ontdek ik die filosofen?

Resumé is er een methodiek, systeem oid waar ik het bestaan nog niet van ken?

Bedankt

heeck
Superposter

Re: Filosofie teksten zoeken

Bericht door heeck » 15 okt 2017 14:28

Barthilomeus schreef:
15 okt 2017 09:19
Dag,

. . . . . . . , hoe weet ik welke filosoof over een bepaald onderwerp een stelling heeft ingenomen? Kijk ik kan Kant of andere bekende mannen misschien nog wel vinden maar de minder bekende goden van de filosofie zal ik niet plots bij toeval ontdekken. Hoe ontdek ik die filosofen?

Resumé is er een methodiek, systeem oid waar ik het bestaan nog niet van ken?

Bedankt
Barthilomeus,

Filosoof is een ombeschermde titel en dat zorgt ervoor dat er razend veel onderwerpen met al dan niet verholen stellingen zijn.
Er zullen daarom ook zeker systemen/methodieken bestaan (hebben) die jij niet kent.

Mogelijk is Suzan Haack een beginpaadje?
https://www.uu.nl/wetfilos/wetfil02/bij ... haack.html
"Defending Science: Within Reason Between Scientism and Cynicism."

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Barthilomeus

Bericht door Barthilomeus » 16 okt 2017 01:33