Filosofie teksten zoeken

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Barthilomeus

Filosofie teksten zoeken

Bericht door Barthilomeus » 15 okt 2017 09:19

Dag,

Ik lees hier soms wel eens mee. Ik studeer sinds kort filosofie en ben er best mee bezig. Niet om mijn eigen mening zonodig te ventileren maar vooral, wat hebben filosofen over dat onderwerp eerder geschreven.

Om het kort en duidelijk te houden wil ik hier een vraag deponeren om de filosofische werkwijze te doorgronden, hoe weet ik welke filosoof over een bepaald onderwerp een stelling heeft ingenomen? Kijk ik kan Kant of andere bekende mannen misschien nog wel vinden maar de minder bekende goden van de filosofie zal ik niet plots bij toeval ontdekken. Hoe ontdek ik die filosofen?

Resumé is er een methodiek, systeem oid waar ik het bestaan nog niet van ken?

Bedankt

heeck
Superposter

Re: Filosofie teksten zoeken

Bericht door heeck » 15 okt 2017 14:28

Barthilomeus schreef:
15 okt 2017 09:19
Dag,

. . . . . . . , hoe weet ik welke filosoof over een bepaald onderwerp een stelling heeft ingenomen? Kijk ik kan Kant of andere bekende mannen misschien nog wel vinden maar de minder bekende goden van de filosofie zal ik niet plots bij toeval ontdekken. Hoe ontdek ik die filosofen?

Resumé is er een methodiek, systeem oid waar ik het bestaan nog niet van ken?

Bedankt
Barthilomeus,

Filosoof is een ombeschermde titel en dat zorgt ervoor dat er razend veel onderwerpen met al dan niet verholen stellingen zijn.
Er zullen daarom ook zeker systemen/methodieken bestaan (hebben) die jij niet kent.

Mogelijk is Suzan Haack een beginpaadje?
https://www.uu.nl/wetfilos/wetfil02/bij ... haack.html
"Defending Science: Within Reason Between Scientism and Cynicism."

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Barthilomeus

Bericht door Barthilomeus » 16 okt 2017 01:33

Ik weet niet of deze link mijn vraag nu echt beantwoord Eigenlijk zoek ik hoe een filosoof een probleem aanvliegt. Hoe determineert hij met medeneming van eerder ingenimen standpunten en hoe ontdek je deze.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 okt 2017 05:16

Barthilomeus schreef:
16 okt 2017 01:33
Ik weet niet of deze link mijn vraag nu echt beantwoord Eigenlijk zoek ik hoe een filosoof een probleem aanvliegt. Hoe determineert hij met medeneming van eerder ingenimen standpunten en hoe ontdek je deze.
zover ik weet doet iedere filosoof dat op geheel eigen wijze. Filosofen die de gebaande paden betreden, zijn doorgaans onbelangrijk. Degenen die op een nieuwe manier denken, zijn daarentegen van belang. Daarom is nog steeds de tegenstelling van Parmenides en Heraclites van belang, Is alles een toestand, of is alles verandering? De quantum-mechanica geeft Heraclites gelijk, evenals de studie van de menselijke zintuigen. Desondanks denken de meeste mensen nog steeds in toestanden, omdat dat hetgene is waarmee we de toekomst denken te kunnen voorspellen.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 okt 2017 08:24

Barthilomeus schreef:
16 okt 2017 01:33
Mooi filosofisch probleem!
Vliegt een probleem je aan of vlieg je op een probleem aan.

En dan is het tijd om een systeem met fiches aan te leggen over van alles en nog wat dat met je probleem-stelling te maken heeft.
Descartes is een mooi voorbeeld met zijn manier van zo goed mogelijk opnieuw te beginnen, want op de al betreden paden is de oplossing kennelijk niet gevonden.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 16 okt 2017 09:02

Bij de instelling waar je studeert zal men daar toch wel iets over kunnen vertellen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Barthilomeus

Bericht door Barthilomeus » 17 okt 2017 09:24

Daar ga ik het natuurlijk aankaartten alleen kom ik daar na de herfstvakantie pas weer vandaar dat ik het hier even vraag omdat ik iets wil met de catogoriefout. En concreet wilde weten of je kan kijken welke filosofen hierover iets geschreven hebben en uiteraard wat ze dan geschreven hebben.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 okt 2017 10:52

Barthilomeus schreef:
17 okt 2017 09:24
Daar ga ik het natuurlijk aankaartten alleen kom ik daar na de herfstvakantie pas weer vandaar dat ik het hier even vraag omdat ik iets wil met de catogoriefout. En concreet wilde weten of je kan kijken welke filosofen hierover iets geschreven hebben en uiteraard wat ze dan geschreven hebben.
Als je "iets wil met de categoriefout" moet je misschien beginnen met het boek (eerste hoofdstuk) waarin deze term voor het eerst bedacht werd (1949). Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Concept_of_Mind
Born OK the first time

Barthilomeus

Bericht door Barthilomeus » 17 okt 2017 11:11

Ben ik blond?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 okt 2017 11:42

Barthilomeus schreef:
17 okt 2017 11:11
Ben ik blond?
Geen idee. Je hebt geen foto als avatar.
Ik wens u alle goeds

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 17 okt 2017 12:20

Misschien ook een dooddoener, maar misschien moet je gewoon beginnen met heeeel veeeel lezen. :wink:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Barthilomeus

Bericht door Barthilomeus » 17 okt 2017 12:46

Klopt allemaal maar het zou toch kunnen dat er een boek oid bestaat waarin veel verwezen wordt. Lijkt me niet zo'n raar idee

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 17 okt 2017 13:30

Misschien heb je hier iets aan of kun je er wat mee.

Leuker, maar aanzienlijk prijziger, is deze.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 okt 2017 13:51

Born OK the first time

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 17 okt 2017 13:58

Barthilomeus schreef:
17 okt 2017 12:46
Klopt allemaal maar het zou toch kunnen dat er een boek oid bestaat waarin veel verwezen wordt. Lijkt me niet zo'n raar idee
Er is wel een geautomatiseerd systeem en het heet 'Google'.
Ik denk dat je daar een heel eind mee komt als je hier mee zit:
omdat ik iets wil met de catogoriefout. En concreet wilde weten of je kan kijken welke filosofen hierover iets geschreven hebben en uiteraard wat ze dan geschreven hebben.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Plaats reactie