Hoe wij allemaal verschillend zijn

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Hoe wij allemaal verschillend zijn

Bericht door Peter van Velzen » 11 nov 2017 09:08

Ik heb het altijd al gedacht: Elk mens is uniek, en onze hersenen kunnen niet of nauwleijks gedownload worden in en universele machine. Richard Feinman, besefte dit ook toen hij met een collega over tellen sprak. iets heel simpels toch?).
Ik wens u alle goeds

Jan van Lennip
Diehard

Re: Hoe wij allemaal verschillend zijn

Bericht door Jan van Lennip » 11 nov 2017 16:31

Volgens mij valt het verschil wel te overzien. Waarin wij dit kunnen zoeken is het referentiekader. Alle ervaringen die wij hebben vanaf de geboorte zijn natuurlijk heel uniek. Echter als wij naar de samenstelling van het menselijk lichaam kijken, zijn wij allemaal identiek. Een grote factor hierin is de DNA. Dit element is als een vingerafdruk. Geen enkel DNA is hetzelfde, maar er is wel een herkomst en overeenkomt tussen de verschillende DNA te onderscheiden. Ik denk dat als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving wij een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 11 nov 2017 23:43

Jan van Lennip schreef:
11 nov 2017 16:31
Ik denk dat als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving wij een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer.
Hoezo denk je dat, wat zou het gevolg zijn als dit zou kunnen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 nov 2017 02:01

Jan van Lennip schreef:
Volgens mij valt het verschil wel te overzien. Waarin wij dit kunnen zoeken is het referentiekader. Alle ervaringen die wij hebben vanaf de geboorte zijn natuurlijk heel uniek. Echter als wij naar de samenstelling van het menselijk lichaam kijken, zijn wij allemaal identiek. Een grote factor hierin is de DNA. Dit element is als een vingerafdruk. Geen enkel DNA is hetzelfde, maar er is wel een herkomst en overeenkomt tussen de verschillende DNA te onderscheiden. Ik denk dat als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving wij een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer.
Je wilt een recept in een computer stoppen? (want dat is hoe DNA werkt: als een recept) En dan wat?
Mensen leren zaken door ze te oefenen. Hoe ze het doen, maakt niet ut, als hetmaar werkt. Of je telt door in gedachten de cijfers uit te spreken, of door ze in gedacht uit te beelden (visueel), is niet van belang voor je telvaardigheid, maar wel voor hoe onze hersens werken. Maar het heeft weinig met DNA te maken. Meer met toeval.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 12 nov 2017 03:45

Dat tellen en dan ook nog 's getallen vormen door patronen te bedenken, niet normaaaal.

Ik krijg het in het zwembad nog niet eens voor elkaar om én m'n slagen én m'n banen te tellen. :roll:

Nog erger, bij Bridge; het is zo fijn voor de tegenstanders dat ik op m'n vingers zit te tellen. (En dan meespelen in de B-selectie :lol: )
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 12 nov 2017 11:02

Dat beloof ik schreef:
11 nov 2017 23:43
Jan van Lennip schreef:
Ik denk dat als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving wij een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer.
Ik denk dit naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek, waarbij tweelingen gescheiden van elkaar opgroeien. De gelijkenis in hun leven en ervaringen liggen bijzonder op de zelfde lijn. Wat blijkt is dat de genen van een mens voor 70% bepalend zijn met betrekking tot de ontwikkeling van een persoon.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 12 nov 2017 11:13

Jan van Lennip schreef:
12 nov 2017 11:02
Ik denk dit naar aanleiding van een wetenschappelijk onderzoek, waarbij tweelingen gescheiden van elkaar opgroeien. De gelijkenis in hun leven en ervaringen liggen bijzonder op de zelfde lijn. Wat blijkt is dat de genen van een mens voor 70% bepalend zijn met betrekking tot de ontwikkeling van een persoon.
Ik heb echter een onderzoek in Scientific American gelezen waaruit kwam dat ze nog als eens verschilden.

Voorbeelden:
De een was lesbisch de andere niet.
De een was dik de andere mager.

Een overeenkomst:
Ze waren beide bij de brandweer gegaan maar verschilde toch nog wat in uiterlijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 12 nov 2017 12:18

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
12 nov 2017 11:13

Ik heb echter een onderzoek in Scientific American gelezen waaruit kwam dat ze nog als eens verschilden.

Voorbeelden:
De een was lesbisch de andere niet.
De een was dik de andere mager.

Een overeenkomst:
Ze waren beide bij de brandweer gegaan maar verschilde toch nog wat in uiterlijk.
Er wordt gesproken over 70%. We hebben dan met 30% kans op afwijking te maken.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 nov 2017 17:22

Jan van Lennip schreef:
Dat beloof ik schreef:
Jan van Lennip schreef:
Ik denk dat hier de gebruikelijke "WEIRD" denkfout werd gemaakt. (Western, Educated, Industrialized, Rich, And Democratic) Als beide paren adoptie ouders om een westers, democratisch en geindustializeerd land leven en beide houden van kinderen en beide zijn in staat een extra mond te voeden, dan zijn er flink wat overeenkomsten in omgeving. Nog daargelaten dat de tweeling waarschijnlijk de 1e 9 maanden in exact dezelfde omstandigheden verbleef. Was een van beide opgevoed door een papoea-stam die nog geen contact met "de westerse beschaving" had gehad. dan hadden de verschillen echt wel wat groter geweest!

Vreselijke verschillen treden ook op bij verwaarlozing en/of mishandeling van kinderen. Maar ook tweelingen die tesamen zijn opgegroeid, blijken toch ietwat verschillend te zijn. Wij zijn écht allemaal uniek!
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 12 nov 2017 18:36

Jan van Lennip schreef:
12 nov 2017 12:18
Maar wat als die 70% ook geldt voor andere groepen?

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 12 nov 2017 19:19

Peter van Velzen schreef:
12 nov 2017 17:22

Ik denk dat hier de gebruikelijke "WEIRD" denkfout werd gemaakt. (Western, Educated, Industrialized, Rich, And Democratic) Als beide paren adoptie ouders om een westers, democratisch en geindustializeerd land leven en beide houden van kinderen en beide zijn in staat een extra mond te voeden, dan zijn er flink wat overeenkomsten in omgeving. Nog daargelaten dat de tweeling waarschijnlijk de 1e 9 maanden in exact dezelfde omstandigheden verbleef. Was een van beide opgevoed door een papoea-stam die nog geen contact met "de westerse beschaving" had gehad. dan hadden de verschillen echt wel wat groter geweest!
De overeenkomsten zijn gewoon ontzettend. In deze link zie je een documentaire vanuit 1vandaag. Begint op 19:00. Hierin blijkt dat twee dames, ééneiige tweeling, die niet van elkaar wisten totdat ze 35 werden, maar allebei dezelfde studie hebben gevolgd en zelf het zelfde beroep hebben gekozen. Er is meer aan de hand.
Vreselijke verschillen treden ook op bij verwaarlozing en/of mishandeling van kinderen. Maar ook tweelingen die tesamen zijn opgegroeid, blijken toch ietwat verschillend te zijn. Wij zijn écht allemaal uniek!
In dit artikel staat, aan de hand van een wetenschappelijke studie naar de gelijkenis van ééneiige tweelingen, dat tot het 3e jaar de DNA van deze kinderen identiek is, en dus kunnen zij doorgaan voor dezelfde persoon. Naarmate de personen ouder worden ontstaan verschillen in de genstructuur. Bij tweelingen van 50 kon binnen het onderzoek de ééneiige tweelingen op basis van de genetische vingerafdruk van elkaar worden onderscheiden. Volgens mij worden deze tweelingen geboren als dezelfde persoon, maar doet de ervaring die zij natuurlijk afzonderlijk van elkaar meemaken hen in de loop der jaren ontwikkelen in twee heel veel op elkaar lijkende personen.
12 nov 2017 18:36
Jan van Lennip schreef:
12 nov 2017 12:18
Maar wat als die 70% ook geldt voor andere groepen?
Dit moet je dan wel even onderbouwen, want je poneert nu zomaar een stelling en dat is erg storend.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 13 nov 2017 09:14

Jan van Lennip schreef:
12 nov 2017 19:19
Dit moet je dan wel even onderbouwen, want je poneert nu zomaar een stelling en dat is erg storend.
Ik heb helemaal geen stelling, slecht vraagtekens gezet.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 13 nov 2017 09:35

Jan van Lennip schreef:
Dat beloof ik schreef:
Jan van Lennip schreef:
Zonder meer een leuk weetje, maar volgens mij geen antwoord op mijn vraag:
Waarom denk je dat dat we een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer, als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving, en wat zou het voor gevolgen hebben als we dit zouden kunnen ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 13 nov 2017 10:04

13 nov 2017 09:14
Ik heb helemaal geen stelling, slecht vraagtekens gezet.
Je stelt een vraag aan mij. Echter er is geen reden voor een antwoord aangezien jij geen grond van wetenschappelijke kennis op dat gebied aandraagt. Bedankt

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 13 nov 2017 10:08

Dat beloof ik schreef:
13 nov 2017 09:35

Zonder meer een leuk weetje, maar volgens mij geen antwoord op mijn vraag:
Waarom denk je dat dat we een heel stuk verder komen met de reproductie van het menselijk brein in een computer, als we het DNA van een mens kunnen reproduceren in een softwarematige omgeving, en wat zou het voor gevolgen hebben als we dit zouden kunnen ?
Mochten wij de mogelijkheid zien om het DNA te reproduceren in een softwarematige omgeving, dan zal (gelet op de resultaten van het onderzoek) dan zal de computer voortaan zijn beslissingen nemen in dezelfde conditie. Dit brengt ons dichter bij het uploaden van onze kennis en ervaring in het apparaat. Het gevolg is dat onze dna in stand wordt gehouden. Iets wat betekend dat wij verder leven.

Plaats reactie