Hoe wij allemaal verschillend zijn

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Hoe wij allemaal verschillend zijn

Bericht door Ingi » 22 jan 2018 08:36

Peter van Velzen schreef:
22 jan 2018 02:44
Ingi schreef:
21 jan 2018 14:03
Het enige wat je hoeft te doen is begrijpen dat alles wat je gelooft geen absolute waarheid is,
maar dat je die gedachte wel kunt geloven of ervaren. Dat betekent nog niet dat je je kunt voorstellen
hoe het is om zelf zo te handelen of te denken. Wel dat iemand anders dat kan geloven of ervaren
dat het goed is zoals die doet. Dat heeft niet zoveel met aantallen te maken.
Er zijn vrijwel geen absolute waarheden, en dei er zij daarvan weten we dat niet eens zeker.
De betekenis van de zinsnede "dat het goed is zoals die doet" ontgaat me.
Ja dat heb ook een beetje wazig uitgedrukt. Daarmee is bedoeld dat iemand wat die ook doet of laat op dat moment niet anders kan. Alleen dat is al lastig om te begrijpen. Wat niet betekent dat je je daar zelf wat bij kunt of hoeft voor te stellen en/of zelfs goed moet vinden. Het is ook niet als excuus bedoeld als het zich om zeer onwenselijke dingen handelt. Het daadwerkelijke gedrag ontgaat je dan ook. Er zijn voldoend scenario's die je erbij voor kunt stellen. Ik moet er niet eens aan denken.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 22 jan 2018 10:11

Ingi schreef:
22 jan 2018 08:36

Ja dat heb ook een beetje wazig uitgedrukt. Daarmee is bedoeld dat iemand wat die ook doet of laat op dat moment niet anders kan. Alleen dat is al lastig om te begrijpen. Wat niet betekent dat je je daar zelf wat bij kunt of hoeft voor te stellen en/of zelfs goed moet vinden. Het is ook niet als excuus bedoeld als het zich om zeer onwenselijke dingen handelt. Het daadwerkelijke gedrag ontgaat je dan ook. Er zijn voldoend scenario's die je erbij voor kunt stellen. Ik moet er niet eens aan denken.
Onder de specifieke omstandigheden is ons gedrag inderdaad grotendeels bepaald, maar die doen zich niet noodzakelijkerwijs een tweede keer voor. Ook ik ben een iets ander mens na elke nieuwe ervaring, Soms als ik iets dom's doe, dan leer ik dat af.
Ik wens u alle goeds

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 22 jan 2018 12:14

22 jan 2018 10:11
Ingi schreef:
22 jan 2018 08:36

Onder de specifieke omstandigheden is ons gedrag inderdaad grotendeels bepaald, maar die doen ich niet noodzakelijkerwijs een tweede keer voor. Ook ik ben een iets ander mens na elke nieuwe ervaring, Soms als ik iets dom's doe, dan leer ik dat af.
Uiteraard. En hoe groter je vermogen is om niet vastgeroest te blijven zitten door de omstandigheden hoe beter dat gaat.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 jan 2018 06:56

21 jan 2018 11:31
JE kunt "mannen" of "vrouwen" nooit helemaal begrijpen, omdat ze allemaal verschillend zijn.
Gelukkig niet dan viel er ook niet meer over te schateren. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Plaats reactie