Is het voortbestaan van de mensheid wel zo'n goed idee?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Is het voortbestaan van de mensheid wel zo'n goed idee?

Bericht door Ingi » 09 feb 2018 23:36

De Encyclopedist schreef:
09 feb 2018 19:22
dikkemick schreef:
09 feb 2018 17:28
Maar dan is de dierenwereld nog slechter af? Die heeft helemaal geen besef van (achter)kleinkinderen.
Is dat zo? Als we negeren dat mensen, die dat besef hebben, tot de dierenwereld behoren, dan zijn er waarnemingen die suggereren dat olifanten zich bewust zijn dat skeletresten hun dode familleden zijn. We kunnen ze niet vragen of ze weten of het Oom Jan en Tante Annie zijn, maar dat ze begrijpen dat olifantbotten deel zijn van een dier dat ooit een van hen was is evident: https://www.youtube.com/watch?v=C5RiHTSXK2A/. Reken maar dat vrouwtjesolifanten weten dat hun kinderen hun kinderen zijn. Het zou me niet verbazen dat die dames ook weten wie hun kleinkinderen zijn.
Ze noemen het alleen niet zo. bedankt voor de link.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 feb 2018 03:49

09 feb 2018 07:39
Petra schreef:
09 feb 2018 05:01
08 feb 2018 10:22

Het verband tussen welvaart en kindertal is complex. In het westen heeft de welvaart -en de anticonceptiepil- inderdaad geleid tot een aanzienlijke verlaging van de bevolkingsgroei (in sommige gevallen zelfs tot krimp)
Volgens mij keer je de zaken om.
Door de welvaart wordt het opvoeden van een kind een dure bezigheid (luxe!), ze blijven ook 'allemaal' in leven, en kosten meer dan dat ze opbrengen!! DAAROM is er behoefte aan anticonceptie middelen.
Hoe is dat andersom?
'Andersom' klopt niet.
Zoals jij het schreef klinkt het alsof én welvaart, én anticonceptie tot bevolkingsdaling hebben geleid.
Wat ik bedoelde is dat de welvaart al voldoende is voor de behoefte tot bevolkingsafname en dat anticonceptie maar één van de middelen is om dat te bereiken.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 feb 2018 19:33

doctorwho schreef:
09 feb 2018 19:16
dikkemick schreef:
09 feb 2018 17:28
Maar dan is de dierenwereld nog slechter af? Die heeft helemaal geen besef van (achter)kleinkinderen.
Olifanten wel maar dat is geen garantie
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/25/om ... 92-a150320
Moet betalen om de link te bekijken en ben aan het sparen om mijn huis POTdicht te isoleren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 11 feb 2018 09:28

dikkemick schreef:
10 feb 2018 19:33
Moet betalen om de link te bekijken en ben aan het sparen om mijn huis POTdicht te isoleren.
off topic maar
Een beetje tocht is overigens ook gezond in de jaren 70 en 80 werden huizen al eens overgeisoleerd, waardoor het binnenklimaat niet echt optimaal was.
Naast isolatie ook denken aan ventilatie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie