De bezem door de bovenkamer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

sofia
Forum fan

De bezem door de bovenkamer

Bericht door sofia » 28 feb 2018 17:45

Als je het mij vraagt is ‘rond de zestig’ een uitgelezen leeftijd om eens te gaan uitvinden wat je nu eigenlijk wel en niet gelooft.

Je hebt dan genoeg levenservaring opgedaan om dingen met elkaar te kunnen vergelijken (en eventueel tegen elkaar af te wegen), en bent nog jong genoeg om helder van geest te zijn. Nu ja, helder van geest… dat zijn we geen van allen, op de keper beschouwd, want daarvoor zouden we alwetend moeten zijn, en wie is dàt nu?
Rond de zestig is niet voor niets de leeftijd waarop velen zich bewust gaan worden van de eindigheid van het leven, en zich beginnen af te vragen of ze niet ergens de boot hebben gemist. En zo ja, wáár dan?
Wat is er terechtgekomen van het kuiken dat zestig jaar geleden enthousiast met zijn vleugeltjes stond te klapperen, klaar om aan het grote levensavontuur te beginnen?
Nu, om te beginnen werden zijn vleugeltjes gekortwiekt eer hij piep kon zeggen.
En dat was nog maar het begin van de ellende. Want daarna kreeg hij van alles en nog wat ingevoerd. Veel te veel om te behappen, en omdat hij bovendien nog geen grein onderscheidingsvermogen bezat slikte hij alles wat hem geboden werd braaf in.
Tja, rings a bell, doesn’t it?

Is het dan zo’n wonder dat wij op ons zestigste in spiegel kijken en niet weten wat we zien?
En dat we niet weten wat wáár is en wat niet, wat goed is en wat niet? En wat geluk en liefde is?
En dat we niet of nauwelijks weten wie of wat we zelf zijn?

Zestig is een mooie leeftijd om de bezem eens door de bovenkamer te gaan halen. Ik heb dat ook gedaan, en verhelderend dat dit is, je houdt het niet voor mogelijk!

dikkemick
Ontoombaar

Re: De bezem door de bovenkamer

Bericht door dikkemick » 28 feb 2018 19:04

Maar is er, behalve alle (onbeantwoorde) vragen/constateringen die er zijn, nog iets verhelderend uitgekomen dan?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 mar 2018 00:13

Ja. Ik heb eens, drie computers geleden, uit de losse pols een lijstje gemaakt van zomaar een paar illusies, dat wonder boven wonder bewaard is gebleven. Dit:

Als je zelf aardig bent tegen iedereen, vindt iedereen je aardig

Als je altijd voor iedereen klaarstaat, staat iedereen ook altijd klaar voor jou

Liefde overwint uiteindelijk altijd

Mensen zijn in wezen allemaal goed

Vrouwen kunnen volwassen worden, mannen blijven altijd kinderen

God heeft echt gesproken, en daarom moeten we ons aan Zijn Woord houden

Wie op zondag naar het strand gaat in plaats van naar de kerk is een zondaar

Natuurrampen zijn de straf voor onze zonden

De Paus is de vertegenwoordiger van God, en mag dus niet worden tegengesproken

Geld maakt gelukkig

Macht maakt gelukkig

Arbeid adelt, ledigheid is des duivels oorkussen

Vroeg opstaan is een teken van ijver, laat opstaan een teken van luiheid

Missionarissen hebben meer kans om in de hemel te komen dan artsen zonder grenzen

Mijn overleden opa waakt dag en nacht over me

Vraagt en U zal gegeven worden

Een kerk is Gods huis, een Boeddhistische tempel niet

Wie niet in Jezus gelooft komt in de hel

Wie geen Jehova's Getuige is komt in de hel

Wie niet geregeld biecht komt in de hel

Als we ziek worden is het onze eigen schuld

Wonderen bestaan

Toeval bestaat niet

Van vitamine C gaat je verkoudheid over

Van gezichtscrème blijf je jong

Wie net zo denkt als ik heeft gelijk

God is liefde, dus kan ik ongestraft doen wat ik wil.

En geloof me maar gerust, als je daar afstand van hebt gedaan leef je al een stuk rustiger en meer ontspannen. en dat is dan nog maar het topje van de ijsberg!

Petra
Banned

Bericht door Petra » 01 mar 2018 06:11

sofia schreef:
28 feb 2018 17:45

Zestig is een mooie leeftijd om de bezem eens door de bovenkamer te gaan halen. Ik heb dat ook gedaan, en verhelderend dat dit is, je houdt het niet voor mogelijk!
Ik heb op mijn 38e afstand genomen van alle illusies door alles ehhh... zodanig te relativeren dat er niks meer overbleef dan 'overleven'.
Toen kwam ik erachter dat dat dood of kapot relativeren de boel er nou niet bepaald gezellig op maakt.

Het is m.i. nooit te vroeg of nooit te laat voor een bezem. :)
Soms om illusies kwijt te raken, soms om ze te creëren.
Dat liefde alles overwint vind ik er dan ook eentje om maar gewoon ijzereheinig aan vast te blijven houden. :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 01 mar 2018 10:28

Ik ben 64 jaar en ben af en toe nog bezig met die bezem. Persoonlijk denk ik dat dat niet ophoudt of ik ben een poetserig type. Dat laatste heb ik nooit van anderen gehoord. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 mar 2018 11:23

sofia schreef:
28 feb 2018 17:45
Zestig is een mooie leeftijd om de bezem eens door de bovenkamer te gaan halen.
Ik wil niets afdoen aan die "Zestig", maar voor mij werkt het anders.

Ik ben mijn halve leven voortdurend met die bezem in mijn bovenkamer in de weer geweest, maar er doken steeds weer nieuwe of vergeten stofnesten en muizennissen op. Ik heb naast de bezem ook mijn toevlucht gezocht tot de dweil, de stofzuiger, de stoomreiniger, de schrobmachine en zandstralen, maar niets was afdoende. Volledige sloop en wederopbouw leek op zeker moment de enige weg, maar ik bleek toch teveel gehecht aan de inhoud van mijn bovenkamer.

Toen ben ik, met hulp van diverse professionals, maar gewoon flink aan het opruimen en rubriceren geslagen en heb geaccepteerd dat reinheid ook een kwestie is van regelmatig onderhoud.

En nu de rest van mijn lichaam nog...

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 01 mar 2018 11:51

@Giovedico delle Fate,
Je bent al een eind op weg. :)
Bob Dylan

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 01 mar 2018 11:53

Storm schreef:
01 mar 2018 11:51
@Giovedico delle Fate,
Je bent al een eind op weg. :)
Ja Storm, vast wel.
Maar de grote vraag is: "waar naartoe"?

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 01 mar 2018 12:24

Zolang je anderen geen kwaad doet met je keuze zou ik zeggen, "waar wil je naar toe?"
Bob Dylan

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 01 mar 2018 17:05

Haha, Giovidico, ik weet niet of je het al beseft, maar je bent met je neus in de boter gevallen op dit topic. Want je bent op je levenspad¨drie Gratieën tegengekomen die, helemaal toevallig, drie opeenvolgende levensfasen doorworsteld en overleefd hebben, en met frisse moed begonnen zijn aan de volgende: Petra, Storm, en tot slot mijn persoontje, dat met 'one foot in the grave' blijmoedig bezig is met de laatste losse eindjes af te hechten. In de hoop dat dit de laatste keer zal zijn, want ik heb het echt wel gehad, met al die reïncarnaties.

Maar goed, het enige wat op dit topic nog ontbrak was een mannelijke component, en dus ben je ook wat mij betreft van harte welkom, Giovidico. Zelfs al raken mijn onwennige vingers in de knoop bij het tikken van je naam.

PS: sorry dikkemik, jij was er a!, dus zijn er nu twéé mannelijke componenten!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 mar 2018 18:47

Ik weet niet of je een bepaalde leeftijd bereikt moet hebben om te kunnen concluderen dat we allemaal ergens naar op zoek zijn, maar dat we dit (bijna) nooit zullen vinden. En misschien is dit wel omdat het er niet is?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 02 mar 2018 01:40

Meaning what, dikkemik? Bedoel je dat ene woord waar het hart vol van is, maar bij zovelen in de keel blijft steken?
Maar het is nu bedtijd, morgen verder.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 mar 2018 01:51

Storm schreef:
01 mar 2018 10:28
Ik ben 64 jaar en ben af en toe nog bezig met die bezem. Persoonlijk denk ik dat dat niet ophoudt of ik ben een poetserig type. Dat laatste heb ik nooit van anderen gehoord. :wink:
:love1:
Ik had je ouder geschat. :oops:
Vanwege die rollator en hm.. je manier van dingen overdenken met zo'n humoristische toon van iemand die het allemaal al wel een keer gezien heeft.

Zo zie je maar... hoe we ons eigenste brilletje gebruiken. :wink:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 02 mar 2018 01:57

sofia schreef:
01 mar 2018 17:05
Haha, Giovidico, ik weet niet of je het al beseft, maar je bent met je neus in de boter gevallen op dit topic. Want je bent op je levenspad¨drie Gratieën tegengekomen die, helemaal toevallig, drie opeenvolgende levensfasen doorworsteld en overleefd hebben, en met frisse moed begonnen zijn aan de volgende: Petra, Storm, en tot slot mijn persoontje, dat met 'one foot in the grave' blijmoedig bezig is met de laatste losse eindjes af te hechten. In de hoop dat dit de laatste keer zal zijn, want ik heb het echt wel gehad, met al die reïncarnaties.

Maar goed, het enige wat op dit topic nog ontbrak was een mannelijke component, en dus ben je ook wat mij betreft van harte welkom, Giovidico. Zelfs al raken mijn onwennige vingers in de knoop bij het tikken van je naam.

PS: sorry dikkemik, jij was er a!, dus zijn er nu twéé mannelijke componenten!
:lol: Drie gratieën, waar tover je 't vandaan. :love1:

Noououou Sofia, ik zit vooral frisse moed bij mekaar te schrapen om die aanstormende 50 hobbel te nemen (nog 18 dagen, ben aan het aftellen), vrees dat het er niet bepaald gracieus aan toe gaat. :lol:
Mannen kopen gewoon een flinke motor. Heb ik ook gedaan, alleen dat bijbehorende rijbewijs wilde maar niet lukken.

Het geeft de burger weer moed dat je op je 93e nog flink bij de pinken kunt zijn én je vingers in de knoop kan leggen. :lol:

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 02 mar 2018 09:55

@Petra,
Nee, joh ik ben nog maar een jonkie. Ik heb wel eens aan Gershom gevraagd of ik die opgevoerde kar van hem kan lenen als ik rugpijn heb. Maar nee, dat zit er niet in. :(
Sofia 94 jaar; 'het is geen verdienste' zeg ik als rasechte calvinist. Maar fijn dat je je nog op het wereldwijde web beweegt, ook al moet je af en toe je vingers uit de knoop halen. :)
Bob Dylan

Plaats reactie