De bezem door de bovenkamer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: De bezem door de bovenkamer

Bericht door Petra » 09 mar 2018 02:23

sofia schreef:
08 mar 2018 12:05
Petra schreef:
08 mar 2018 02:28
sofia schreef:
05 mar 2018 11:56
Vind je dat ècht, Petra, of is het ook iets wat nog in je bovenkamer is achtergebleven? Voor mijn gevoel zat de echte gekte verstopt in de toen alles overheersende seks-fobie.
En Darwin werd ook voor gek verklaard wegens zijn bewering dat mens en aap familie van elkaar waren. Mensen houden er nu eenmaal niet van om met 'nieuwlichterij' geconfronteerd te worden, en zeker niet als daarbij hun zelfbeeld in het gedrang komt. Plato zei het ook al: No one is more hated than he who speaks the truth.
@Sofia.
Ik vraag me af wat jij over Freud hebt gelezen of gehoord waardoor je hem op het niveau van Darwin hebt geplaatst.
Zodanig dat je zelfs 'No one is more hated than he who speaks the truth.' aan je reactie toevoegt.

Welke waarheid heb jij dan gevonden in Freuds nalatenschap?
Geen waarheid maar herkenning. Om dat te kunnen uitleggen zou ik je zowat mijn hele levensgeschiedenis moeten vertellen en dat zal ik je niet aandoen.
En Plato had gelijk, dus waarom zou ik hem niet mogen citeren?
En jij vindt het 'niveau' van Darwin hoger dan dat van Freud, waarom? Het lawijt rond Darwin is al lang verstomd, en Freud is nog steeds zo up to date als wat. Niet hijzelf, maar zijn theorieën over het libido. Want daar ging (en gaat) het in feite over.
Tegenwoordig wordt er van alles aan gedaan om de seksualiteit uit het verdomhoekje te halen, en het zou best kunnen zijn dat ons verpieterde libido daardoor eindelijk weer eens de kans krijgt om te 'volgroeien'. Of in ieder geval dat van onze kinderen.
:lol: Je mag van mij Plato citeren hoor.
Ik persoonlijk vind het een ehhh, god-hoe-zeg-ik-dat-netjes- ...stom zinnetje*. Omdat het simpelweg niet waar is :wink:

Freuds malle ideeën over libido en seksuele neuroses hebben meer schade gebracht dan goed gedaan, er zijn heel wat deugdelijke wetenschappelijke onderzoeken en boeken voor nodig geweest om weer recht te breien wat hij zo scheef bij mekaar had verzonnen.
Wat libido schade betreft wijst m.i. de vinger vnl. richting christelijke e.a. geloofs dogma's.

Darwin heeft dan weer de mensheid een heleboel goeds gegeven. Al zijn er natuurlijk nog steeds geloofsaanhangers die er niet aan willen.

Overigens vind ik levensgeschiedenissen bijzonder interessant! Dus.. graag, als je wilt. 8*)

* Al begrijp ik best wel dat het in het licht van van die tijd een verlichtend lichtje was.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 10 mar 2018 00:53

Petra schreef:
"Freuds malle ideeën over libido en seksuele neuroses hebben meer schade gebracht dan goed gedaan, er zijn heel wat deugdelijke wetenschappelijke onderzoeken en boeken voor nodig geweest om weer recht te breien wat hij zo scheef bij mekaar had verzonnen."

En die deugdelijke wetenschappelijke boeken staan nu netjes in jouw bovenkamer opgeslagen? Lucky you...

En arme ik, want ik wilde net gaan vertellen wat ik heb uitgedokterd over de Oedipus-klik, en nu moet ik eerst weer mijn hart uit mijn schoenen gaan peuteren... Maar goed, het is toch al laat, en ergens een nachtje over slapen kan nooit kwaad.
En Maria, dank voor de promotie!

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 mar 2018 02:00

sofia schreef:
10 mar 2018 00:53
Petra schreef:
"Freuds malle ideeën over libido en seksuele neuroses hebben meer schade gebracht dan goed gedaan, er zijn heel wat deugdelijke wetenschappelijke onderzoeken en boeken voor nodig geweest om weer recht te breien wat hij zo scheef bij mekaar had verzonnen."

En die deugdelijke wetenschappelijke boeken staan nu netjes in jouw bovenkamer opgeslagen? Lucky you...

En arme ik, want ik wilde net gaan vertellen wat ik heb uitgedokterd over de Oedipus-klik, en nu moet ik eerst weer mijn hart uit mijn schoenen gaan peuteren... Maar goed, het is toch al laat, en ergens een nachtje over slapen kan nooit kwaad.
En Maria, dank voor de promotie!
:lol: Neuhhh, mijn bovenkamertje kan jammer genoeg bitter weinig opslaan.
Maar ik vind het sowieso leuk om te horen wat je over Oedipus of wat dan ook hebt uitgedokterd hoor.
En ik beloof je... dat ik me een beetje in zal houden. * :lol:

P.S.
* Dat probeerde ik al, oefening baart kunst moet je maar denken. :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 mar 2018 18:59

Berichten voor Krabbels ter verluchting en verlichting.
afgesplitst
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie