Gedachten delen

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Gedachten delen

Bericht door Petra » 03 mar 2018 04:08

Peter is nogal eigenwijs :lol:
Enfin, we hebben een discussie over het delen van gedachten en wat dat precies inhoudt enzo.

Wanneer heb jij je gedachten gedeeld met een ander?
Kan die ander een octopus zijn of kun je alleen met andere mensen je gedachten delen?
Moet die ander je dan ook begrepen hebben of maakt dat niet uit?
En hoe zit dat dan in een groep, als twee mensen je wel begrijpen maar een derde niet; heb je dan je gedachten gedeeld?

Dus de vraag is:
WAT IS PRECIES DE DEFINTIE VAN GEDACHTEN DELEN :?:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Re: Gedachten delen

Bericht door Peter van Velzen » 03 mar 2018 04:40

Even uitleggen wat mijn eigewijze gedachte hieromtrent is.
Als jouw gedachte deel gaat uitmaken van de gedachten van een andere, dan heb je die gedachte gedeeld (met die specifieke ander).
In Petra's voorbeeld heeft ze haar gedachte dus - volgens mijn eigewijze visei - met twee personen gedeeld, maar niet met de derde.

Het belang van de vraag is waarschijnlijk gelegen in een andere eigewijze gedachte van mij. Namelijk het idee, dat allen die gedachten met ons kunnen delen en met wie wij - omgekeerd - ook gedachten kunnen delen, volledig als mens moeten worden beschouwd. Ook al tonen ze geen uiterlijke gelijkenis met homo sapiens.
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 03 mar 2018 04:58

Ik had expres niet mijn gedachten over gedachten delen gedeeld eigenwijze Peter. Juist om andere meningen niet te beïnvloeden door het delen van mijn gedachten daarover. :lol:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 03 mar 2018 13:40

Interessante vraag, des te meer omdat het antwoord echt moeilijk is wat mij betreft.

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 03 mar 2018 18:57

Petra schreef:
03 mar 2018 04:08
Peter is nogal eigenwijs :lol:
Enfin, we hebben een discussie over het delen van gedachten en wat dat precies inhoudt enzo.

Wanneer heb jij je gedachten gedeeld met een ander?
Kan die ander een octopus zijn of kun je alleen met andere mensen je gedachten delen?
Moet die ander je dan ook begrepen hebben of maakt dat niet uit?
En hoe zit dat dan in een groep, als twee mensen je wel begrijpen maar een derde niet; heb je dan je gedachten gedeeld?

Dus de vraag is:
Gedachten delen in algemeen taal gebruik? Gewoon je gedachte (mede) delen. Lijkt mij.
En of die dan wel of niet begrepen wordt maakt niet uit.

Wil je hem echt delen, heb je dezelfde gedachte in twee gedeeld..m.i. kan dat niet met een gedachte.
Nu ben ik benieuwd wat je wederhelft ervan vind. Ah net gelezen..ik snap er weinig van..

Wat het probleem is met gedachten, die kun je hebben en iedereen maakt er wat anders van. Dan krijg dat soort discussies.
Had ooit een discussie over het woordje paar ..men vond dat dan er dan ook maar een paar (meerdere) moeten zijn..
Het werd een pittige discussie over een paar imaginaire sokken. :lol: We lagen uiteindelijk in een deuk.

Maar het illustreert wel hoe wij mensen aan de haal kunnen gaan met gedachten die mensen delen en er hun eigen verhaal van maken.
In een normale rustige situatie geen probleem, in andere kan dat tot hoogoplopende conflicten voeren met allerlei gevolgen.
Je kunt daarom beter je eigen gedachten toetsen op relevantie en er op letten dat je je eigen verhaal eruit laat, als je naar de ander luistert.
En niet zomaar wat aannemen zelfs al heb je het misschien goed, maar het denkbeeldige gevaar is dat je dat alleen maar denkt.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 03 mar 2018 19:52

Petra schreef:
03 mar 2018 04:08

Dus de vraag is:
Ik deel nu hier mijn gedachten. Maar begrijpt een ander de gedachten welke ik deel?
Nee, dat kan nooit. Mijn gedachten komen voort uit een perspectief (punt van waaruit je kijkt) en dat perspectief is persoonlijk.
Waaruit volgt dat mijn gedachten wel gelezen en begrepen worden, maar dat de sleutel tot werkelijk begrip (perspectief) ontbreekt.

Een definitie voldoet dus nooit.

Iemand anders leest mijn gedachten en geeft er een reactie op. Dat is dus een gedachte vanuit een perspectief op een verméénd perspectief. (bent u er nog?) Dit geheel noemen we dan een discussie.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 mar 2018 02:18

LonelyThinker schreef:
03 mar 2018 13:40
Interessante vraag, des te meer omdat het antwoord echt moeilijk is wat mij betreft.
:lol:
Kom op; doe 's een poging!

@ eigenwijze Peter
Totnutoe sta ik voor. :lol:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 mar 2018 02:26

Ik hop mee met Hopper. (persoonlijke) gedachten omvatten zo ontzettend veel, die zijn onmogelijk te delen. Je kunt flarden ervan doorgeven en dit kun je delen noemen, maar het zijn slechts woorden die je overbrengt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 mar 2018 02:35

dikkemick schreef:
04 mar 2018 02:26
Ik hop mee met Hopper. (persoonlijke) gedachten omvatten zo ontzettend veel, die zijn onmogelijk te delen. Je kunt flarden ervan doorgeven en dit kun je delen noemen, maar het zijn slechts woorden die je overbrengt.
Jaaaahaaaa, maar heb JIJ dan nu je gedachten gedeeld?
Of heb je ze pas gedeeld als ze ook op de juiste manier ontvangen zijn?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 mar 2018 02:40

Petra schreef:
04 mar 2018 02:35
dikkemick schreef:
Ik heb slechts een heel klein deel van mijn gedachten met jou nu kunnen delen. Maar er spelen in mijn hoofd op zo'n moment zoveel gedachten waaruit ik slechts een fragment filter. Al mijn gedachten hangen nl. samen met mijn hele leven. Met alles wat er is opgeslagen in mijn brein en de connecties die ik maak als ik een dergelijk bericht lees. Ik kan u met jou delen dat ik hier relaxt op een stoel zit en jij krijgt er een bepaald beeld bij. Maar dat beeld is zo ontzettend beperkt, dat je nauwelijks van delen kunt spreken. Zelfs na het lezen van een autobiografie denk ik dat je schrijver (zijn/haar gedachten) nauwelijks kent.
Philip K. Dick

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 04 mar 2018 03:15

dikkemick schreef:
04 mar 2018 02:40
Zelfs na het lezen van een autobiografie denk ik dat je schrijver (zijn/haar gedachten) nauwelijks kent.
Wat mij betreft hoeft dat ook niet. Gedachten zijn gedachten..je maakt je ze eigen of niet.
En als je ze ook nog gaat geloven denk je dan dat je ze bent. Zelfs de gedachten over wie je bent zijn gewoonweg gedachten.
Je ziet het aan je huisdier, die heeft niet zoveel gedachten en is toch authentiek dat leven wat in de vorm van het dier wordt geleefd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 04 mar 2018 04:08

Ik ben het met Dikkemick eens dat het onmogelijk is al je gedachten te delen. Er zijn zelfs gedachten die we niet eens onder woorden kunnen brengen. Maar ook als wij een gedachte onder woorden brengen, dan wil dat nog niet zeggen dat we hem delen. Als je iets deelt met iemand, dan heb je het daarna allebei. Wie denkt van niet?
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 mar 2018 02:36

Peter van Velzen schreef:
04 mar 2018 04:08
Ik ben het met Dikkemick eens dat het onmogelijk is al je gedachten te delen. Er zijn zelfs gedachten die we niet eens onder woorden kunnen brengen. Maar ook als wij een gedahcte onder woorden brengen, dan wil dat og niet zeggen dat we hem delen. Als je iets deelt met iemand, dan heb je het daarna allebei. Wie denkt van niet?
Nu maak je er AL je gedachten delen van. Maar dat is toch ook helemaal de kwestie niet..

Ik heb gedachten en die deel ik. Ik kan 1 hele kleine lullige gedachte geheel met jou delen.
Zodra ik mijn gedachten heb gedeeld ben je deelgenoot geworden van mijn gedachten.
Wat jij er dan mee doet of uit opmaakt of ... heb ik geen zeggenschap over. Dat zit in jou.
Maar ik HEB MIJN GEDACHTEN WEL GEDEELD !
Niet alle, maar dat hoeft ook niet.

Als ik iets deel met jou.. een brood bijvoorbeeld.
Dan heb ik een deel en jij een deel van het geheel. Jij hebt dan een ander deel dan ik.

Dus in de zin van gedachten delen gaat het over een andere vorm van delen. Ik geef jou mijn deel.
Dan heb jij mijn deel 'gekregen', en kunt er heel iets anders van vinden als wat ik er van vond.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 mar 2018 04:14

dikkemick schreef:
04 mar 2018 02:40
Petra schreef:
04 mar 2018 02:35
dikkemick schreef:
Ik heb slechts een heel klein deel van mijn gedachten met jou nu kunnen delen.
De vraag is toch niet of je AL je gedachten kunt delen.
Dat kleine deel van je gedachten kun je geheel delen, met mij en Peter bijvoorbeeld.

Zeg nou dat ik je wel begrijp maar Peter niet.
Heb jij dan WEL of NIET je gedachten gedeeld?

P.S.
Je hopte mee met Hopper, maar die zei wel: 'ik deel mijn gedachten'
Ik deel nu hier mijn gedachten. Maar begrijpt een ander de gedachten welke ik deel?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 mar 2018 06:53

@Petra

Je kunt inderdaad (en dat is het voordeel van mens zijn) communiceren met elkaar om zo gedachten deels te delen. Maar gedachten bestaan wat mij betreft uit een scala aan indrukken (m.n. uit het verleden) die meer met gevoel te maken hebben dan met taal.
Philip K. Dick

Plaats reactie