Ondeugend kind.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Site Admin

Ondeugend kind.

Bericht door Maria » 06 mar 2018 15:46

Ik had vroeger een setter.
Toen ik met haar bij de dierenarts kwam voor haar laatste puppy vaccinatie in de eerste reeks, was er een andere bezoeker die opmerkte:
"Waar ben je aan begonnen, setters krijg je niets geleerd en het duurt wel 3 jaar voordat ze een beetje gehoorzamen."
Nu wist ik, dat setters levendige dieren zijn, sommigen noemen dat nerveus, die als ze niet voldoende beweging krijgen idd. moeilijk in het gareel te krijgen zijn.
Mensen prefereren dan ook vaak honden als herders, die veel flegmatieker zijn, je van alles kunt leren en die heel snel gehoorzaam zijn.

Maar is het wel juist om deze conclusies te trekken bij karakters en op zo'n basis een vermogen tot leren (=intelligentie) te vermoeden of juist niet?
Van mensen weten we al, dat niets minder waar is.

Zo ook mijn hond.
Zij was zo slim om niet steeds hetzelfde te doen om haar zin te krijgen, maar verzon steeds nieuwe trucs om uit te proberen, bijvoorbeeld om toch op die ene stoel te mogen liggen, waar ik altijd zat.
Haar sterke gevoel voor rechtvaardigheid moest ik ook mee leren omgaan.
Eenmaal heeft ze gegrauwd en haar tanden laten zien naar een bezoeker en dat was, omdat ze uit haar eigen stoel moest, omdat die toen voor de visite was.
Ook strafte ze me af, als ik me niet hield aan de regels.
Een keer later thuis 's morgens van mijn werk, anders dan normaal, en ze had ipv. er alleen maar tegenaan te gaan liggen, de hakken van het volgende paar schoenen weer een beurt gegeven.
De schuifdeur op een kiertje van de kast waarin ze lagen was geen enkel probleem.
Ik ben stomverbaasd geweest hoe ze met haar tennisbal steeds nieuwe spelletjes wist te verzinnen. (Toen heb ik ik haar voor het eerst echt intelligent genoemd)
Ook tussen de meubels en de planten dus.

Wie zo zijn onhandelbare kind beziet, zal al heel snel merken dat het niet een kwestie is van domheid, dat het niet leert gehoorzamen, maar juist een intelligente reactie op de vele beren, die het op zijn weg vindt. Op jouw dus waarvan hij "niks mag".

Ik las hier een mooi rijtje met voorbeelden en hoe je vanwege zoiets een strijd kunt aangaan, maar ook kunt kiezen je eigen intellect te gebruiken om deze bijzondere eigenschappen van het levendige ongehoorzame kind in goede banen te leiden.
Maar eerst en vooral zal het helpen in te zien, dat dit alles een uitproberen en een uitdagen is van eigen intellectuele vermogens.
Blij te zijn met al deze tekenen van inventiviteit, creativiteit en vermogens om te leren hun eigen pad te gaan.

Ondeugend kind.
Hier de punten met verkorte beschrijving.
Terwijl jij compleet gèk wordt van al die streken en ‘grapjes’, blijkt daar een hele goede ontwikkeling achter te zitten. Een ondeugend kind is namelijk helemaal geweldig.

En wel om deze 13 verrassende redenen.
1. Je kind is later (latere leeftijd) onafhankelijk
Mensen die alles zelf regelen en een sterke eigen mening hebben, zijn soms best jaloersmakend. Maar die eigenschap bewonder je in je kind nou net iets minder.
2. Je kind is creatief
Creativiteit zorgt misschien af en toe voor onverklaarbaar gedrag, ..............
3. Gevoelig voor onrechtvaardigheid
Jouw ‘stoute’ kind kan misschien wel niet omgaan met onrechtvaardigheid. Die van jou zal altijd opkomen voor zijn maatje die onterecht wordt behandeld – of dat nou door een leraar of andere scholier is.
4. Sterke persoonlijkheid
Dat dwarse gedrag zorgt voor ‘statements’. In kleding, haarstijl, uitspraken, etc.
5. Uitgesproken mening
Mensen die zeggen wat ze denken zijn niet alleen op dat moment heel eerlijk, maar ook in de rest van de tijd.
6. Vol energie
Goh. Dat wist je wel natuurlijk, ............ Is je grens bereikt? Geef ‘m dan een lichamelijke activiteit of begin met sportlessen. Zo deed de moeder van Michael Phelps het ook. Met dik vet resultaat.
7. Heel ambitieus
Wat zich in eerste instantie zal uiten in vreemd en soms ‘gevaarlijk’ gedrag, is later mooi meegenomen. Je kind zoekt z’n grenzen op en dat is alleen maar heel goed!
8. Super handig
Ondeugende kinderen hebben vaak gekke ideetjes en leren door het gewoon te doen. Daardoor vinden ze een hoop dingetjes uit.
9. Intelligenter dan gemiddeld
Uit verveling gaan kinderen vaak de grenzen opzoeken. Dat ondeugende gedrag kan er dus op wijzen dat je kind juist heel slim is.
10. Snelle leerling
Doordat ondeugende kinderen vaak gedrag kopiëren, kunnen ze zichzelf ook sneller andere dingen aanleren.
11. Goed gevoel voor humor
Precies wat jij niet grappig vind, vindt je kind dat natuurlijk wel. Schateren dat-ie kan.
12. Veel overtuigingskracht
Waar het ook om gaat, ze raken er heilig van overtuigd. ........... Wel lastig als jij juist probeert om hem de waarheid te vertellen over iets dat hij anders moet zien,.............Enne, jij houdt toch ook niet van meelopers?
13. Hij is gewoon goed zoals-ie is
........... maar kinderen die alles alleen maar goed doen komen bijna niet voor. ........... maar vooral dat al die streken alleen maar een positief effect hebben op zijn ontwikkeling. Later plukken jullie er samen de vruchten van.
Wie herkent zichzelf nog in deze punten?
En hoe gaan we dit in de praktijk weer doorgeven?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Ingi
Ervaren pen

Re: Ondeugend kind.

Bericht door Ingi » 06 mar 2018 18:02

Herken mij zelf erin en gaf ook mijn kinderen door dat ze vooral hun eigen leven moeten leiden zonder dat dat per definitie tot egoïsme hoeft te leiden. In tegendeel, ben je zelf in balans en gelukkig met je leven dan kun je tegenslagen beter aan en deel je dat wat je hebt aan liefde volop met anderen en dat zie ik ook gebeuren. En mijn kinderen doen het gewoon goed ook al doen ze het niet goed. Wat niet betekent daar waar ze hulp of steun of bijsturen nodig hebben die niet gegeven hoeft te worden. Maar het is hun leven, ze moeten zo leven dat ze zelf gelukkig zijn met dat leven. Je kind de mogelijkheid binnen bepaalde veilige zoveel mogelijk ruime grenzen zoveel ruimte te geven om ze te laten ontdekken hoe ze hun eigen leven vorm willen geven. dat vind ik belangrijk. Een extra sterke persoonlijkheid doet dat uit zichzelf ook al en breekt desnoods te nauwe grenzen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 06 mar 2018 19:05

Hoe was je zelf?
Herinner je nog jouw kind zijn?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 06 mar 2018 21:56

Maria schreef:
06 mar 2018 19:05
Hoe was je zelf?
Ja, weet ik nog. Niet veel anders dan nu, behalve dat ik dat rebelse niet meer nodig heb om mijn ding te doen. Hetzelfde verder eigenlijk. Zelfstandig en vrijheidslievend, eigen wijs, creatief in mijn denken op allerlei gebieden en gevoel voor rechtvaardigheid. Gezelligheid en zorgzaamheid hoort ook in het rijtje. Een familiemens/gezelligheid mens maar ik was/ben ook heel graag en veel op mezelf. En ik zei als mij iets niet aanstond ook op school en liet het gezag staan als ik iets anders belangrijker vond. Een keer letterlijk...Paar keer gebeurd maar men was zo verbouwereerd dat het geen gevolgen had. Een keer was een lerares witheet.. dat weet ik nog maar ik vond het alleen maar komisch. Het leverde voor later wel mooie anekdotes op. :lol:
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 06 mar 2018 23:56

Maria schreef:
06 mar 2018 19:05
Hoe was je zelf?
Ik was een braaf en gehoorzaam kind, tot een jaar of 16, toen ik seks, drugs en rock-'n-roll ontdekte. Daarna ben ik wat rebelser geworden en heb nooit omgekeken.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 07 mar 2018 00:22

Ik was een enigszins verlegen meisje maar doordat ik op 16 jarige leeftijd al stage liep in een stad 250 km verder weg, werd ik sneller volwassen. De verpleegkundige opleiding zorgde ervoor dat ik al jong geconfronteerd werd met ziekte en overlijden. Soms was dat best zwaar, soms had ik heimwee, mijn collega's hebben enorm veel voor me betekend. We zaten in het zelfde schuitje, allemaal jong en op kamers. Maar samen met de nodige goedkope flutwijn, Leonard Cohen en af en toe een avondje stappen sloegen we ons er doorheen. Ik heb het niet willen missen. En het werk was soms moeilijk maar meestal mooi.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 mar 2018 04:37

:lol: Maria.
Kan gelukkig weer lachen ondanks m'n miezerige humeur vandaag. (Maar dat heeft met 'slecht nieuws dag' van gisteren te maken en niks met dit forum).

Ik denk dat ik wel aan alle punten voldeed, in het kwadraat. (Waarschijnlijk is tot op heden alleen het kwadraat wat afgeslepen. :lol: )
Behalve dan die hoge intelligentie, als je de godganse dag 'waarom waarom' of 'ik snap het niet' roept wordt dat niet bepaald als hoog intelligent beschouwd.
Mijn arme arme ouders, ze moesten een standbeeld krijgen. Zoals Pallieter al ergens zei.
Krijgen ze ook van me, maar dan met woorden en daden, zo'n beeld moet je afstoffen en dat geeft extra werk.
('Kindermishandeling, kindermishandeling.... oudermishandeling zul je bedoelen!' zeggen ze nog steeds, gelukkig heel hard lachend, dat wel.)

Wat dat betreft heb ik zelf een paar lieverdjes op de wereld gezet. :D
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er zelf beter mee om kon gaan. :lol:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi » 07 mar 2018 08:06

Storm schreef:
07 mar 2018 00:22
Ik was een enigszins verlegen meisje maar doordat ik op 16 jarige leeftijd al stage liep in een stad 250 km verder weg, werd ik sneller volwassen. De verpleegkundige opleiding zorgde ervoor dat ik al jong geconfronteerd werd met ziekte en overlijden. Soms was dat best zwaar, soms had ik heimwee, mijn collega's hebben enorm veel voor me betekend. We zaten in het zelfde schuitje, allemaal jong en op kamers. Maar samen met de nodige goedkope flutwijn, Leonard Cohen en af en toe een avondje stappen sloegen we ons er doorheen. Ik heb het niet willen missen. En het werk was soms moeilijk maar meestal mooi.
Herkenbaar behalve dat heimwee. OP 17 jarige leeftijd zat ik op kamers voor een sociaal jaar in de medische sector, omdat ik dat nodig had voor mijn opleiding. Een en al feest en met 21 jr was ik (mede) kostwinne voor mijn gezinnetje ondanks alle rebelsheid was dat precies wat ik wilde.

Plaats reactie