Metadiscussies

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

sofia
Forum fan

Metadiscussies

Bericht door sofia » 03 apr 2018 03:21

Petra schreef:
03 apr 2018 01:44
sofia schreef:
03 apr 2018 00:43
Ja, dat vind ik ook, maar hoe moet dat, gewoon wissen wat niet terzake doet? Geef nog maar geen antwoord, dan probeer ik het zelf eerst even.
:oops:
Iedereen zit te rommelen met die quotes in den beginne hoor!
Als ik die van mezelf terugkijk is er geen knoop aan vast te touwen. :lol:

Je kunt gewoon tussenstukjes deleten. Als je maar de eerste haakjes met in dit geval ; (quote=sofia post_id =548244 time=1522708998 user_id=3818) laat staan.

En op het einde (/quote) laat staan.

De eerste is start quote en die met het / ervoor is einde quote.
Dank je. Maar ik heb intussen besloten om iets anders te gaan doen. Namelijk vertrekken.
Waarom? Omdat ik ècht niet van godsdiensten - en alles wat eraan kleeft - hou.

Dus schrijf ik voortaan mijn verhaaltjes maar voor mijn kinderen, kleinkinderen, en vrienden. En voor Poek natuurlijk, want die vindt alles goed, vooral wanneer ze over háár gaan.
Rest me dus om jullie allemaal het beste te wensen, en vooral heel veel wijsheid!!!
Dag.
Steeds weer mijlenver off topic. Moeilijk te zien waar het moet afgesplitst.
Hier verder met metadiscussies.

Petra
Banned

Re: Steeds meer jonge christenen zien een eeuwig leven niet meer zitten.

Bericht door Petra » 03 apr 2018 03:35

sofia schreef:
03 apr 2018 03:21

Dank je. Maar ik heb intussen besloten om iets anders te gaan doen. Namelijk vertrekken.
Waarom? Omdat ik ècht niet van godsdiensten - en alles wat eraan kleeft - hou.
Ikke ook niet! :)
Voor mij is het geen reden om te vertrekken. Je bent toch niet verplicht om je met godsdienst bezig te houden. :idea:
sofia schreef:
03 apr 2018 03:21
Dus schrijf ik voortaan mijn verhaaltjes maar voor mijn kinderen, kleinkinderen, en vrienden. En voor Poek natuurlijk, want die vindt alles goed, vooral wanneer ze over háár gaan.
Rest me dus om jullie allemaal het beste te wensen, en vooral heel veel wijsheid!!!
Dag.
Je klinkt nogal boos, of teleurgesteld?
Waarom? 'Poek vindt alles goed maar 'wij' niet" is dat het?
Je had ook hier je verhaaltjes in ditjes & datjes kunnen zetten bijvoorbeeld.

Heb je moeite met reacties Sofia? Als jij zegt dat lichaam en geest gescheiden zijn en ik zeg dat ze m.i. onlosmakelijk verbonden zijn.. is dat dan voor jou moeilijk te verteren?

Volgens mij is er een verschil tussen een leuk verhaaltje schrijven, (wat ik trouwens enig vind, ik ben gek op verhaaltjes) en schrijven over jouw wereldvisie. Over Freud kunnen we van mening verschillen. Of de aarde plat of rond is ook. Bij een verhaal is dat anders, dat is gewoon gezellig.

Je afsluiter:
"vooral heel veel wijsheid !!!"
Waarom zeg je dat? Het klinkt best wel zuur, met al die uitroeptekens erachter.
Hoe wijs moet ik zijn dan om door jou goed genoeg gevonden te worden?
Wanneer vind jij eigenlijk iemand wijs?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 apr 2018 10:24

@sofia,

Het allerbeste gewenst! :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 04 apr 2018 00:04

:) :roll:

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 apr 2018 01:15

sofia schreef:
04 apr 2018 00:04
Zurig 'Toedeloe' roepen is helemaal niet zo moeilijk.
Vrolijk een 'Ajuu paraplu' toevoegen vind ik ook een makkie.
Een beetje met je ogen rollen kunnen we ook allemaal.

Een gesprek aangaan over wat je zegt/schrijft en waarom je dat zegt/schrijft, dat is voor veel mensen idd. heel wat lastiger.
Ik denk dat onze visie over wat wijsheid zou kunnen inhouden nogal verschilt.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 04 apr 2018 16:11

Petra schreef:
04 apr 2018 01:15
sofia schreef:
04 apr 2018 00:04
Zurig 'Toedeloe' roepen is helemaal niet zo moeilijk.
Vrolijk een 'Ajuu paraplu' toevoegen vind ik ook een makkie.
Een beetje met je ogen rollen kunnen we ook allemaal.

Een gesprek aangaan over wat je zegt/schrijft en waarom je dat zegt/schrijft, dat is voor veel mensen idd. heel wat lastiger.
Ik denk dat onze visie over wat wijsheid zou kunnen inhouden nogal verschilt.
Nee, dat was het niet. Ik kon opeens niet meer tiKken omdat de batterijen van mijn toetsenbord leeg waren. En omdat ik niet eens wist dat er batterijen inzaten heb ik weer eens een dag in pure wanhoop van alles en nog wat geprobeerd uit te vinden wat er aan de hand was. Tot ik merkte dat de smilies het wel deden, en toen heb ik je eerst een bloemetje gestuurd, en toen die koppies. In de hoop dat je het zou begrijpen. Wat je natuurlijk niet deed, want wie denkt er nu aan lege batterijen!
Maar goed, al met al had ik beter wèl even kunnen uitleggen waarom ik zo abrupt de benen nam. Maar ik had al een paar keer geschreven, dat ik me soms 'een roepende in de woestijn' voelde, en ook dat het volgens mij puur een kwestie van de generatiekloof. En dat is ook zo. Ik heb gewoon 20-40 jaar langer kunnen nadenken dan jullie, en omdat ik vrijwel alles zelf heb uitgedacht, zeg ik soms dingen die als abacadabra overkomen. Onvermijdelijk, want het zou veel te veel tijd kosten als ik van alles zou moeten uitleggen hoe ik er op gekomen ben. Daarvoor zou ik nòg eens dertig jaar moeten uittrekken! En dan zou nog niemand er iets aan hebben, want je kunt alleen begrijpen wat je zelf hebt uitgedacht. Zo ben ik bijvoorbeeld heel blij dat ik geen godsdienst ingegoten heb gekregen, Ik heb mijn eigen god moeten vinden, en dus een 'geloof op maat', waarmee ik fris en vrolijk op de dood afstap. Tot grote vreugde van mijn kinderen, want dit soort onbekommerdheid is aanstekelijk - die kun je namelijk niet faken.
En bovendien bevestigt het weer eens mijn stelling "alles is altijd ergens goed voor". Want zonder jullie verontwaardiging had ik dit allemaal niet kunnen schrijven!

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 04 apr 2018 18:51

Sofia schreef
Maar ik had al een paar keer geschreven, dat ik me soms 'een roepende in de woestijn' voelde, en ook dat het volgens mij puur een kwestie van de generatiekloof. En dat is ook zo. Ik heb gewoon 20-40 jaar langer kunnen nadenken dan jullie, en omdat ik vrijwel alles zelf heb uitgedacht, zeg ik soms dingen die als abacadabra overkomen.
Roepende in een woestijn? Het hangt er van af wat je roept. Maar ik ervaar dit forum niet als een woestijn. Integendeel het heeft soms meer weg van een oase. Je krijgt niet overal bijval, en dat is nu juist het aardige. Je ontmoet afkeuring onbegrip kritiek, en ja, soms een beetje bijval. Het is ook een beetje een school. Hier leer je relativeren, want ook al heb je 40 jaar langer kunnen nadenken dan ik (dan moet je ongeveer 115 jaar jaar oud zijn) dat wil niet zeggen dat je na al dat nadenken tot de juiste conclusies bent gekomen. Soms kan het geen kwaad je eigen overtuiging aan te passen aan de hand van argumenten die door vaak jongere deelnemers worden gelanceerd. Ik geef toe dat ik dan wel even moet slikken.
Dat is voornamelijk het verwerken van ergernis omdat ik daar na al die jaren niet zelf op gekomen was.
want het zou veel te veel tijd kosten als ik van alles zou moeten uitleggen hoe ik er op gekomen ben. Daarvoor zou ik nòg eens dertig jaar moeten uittrekken!

Ook een voordeel van het forum; het leren helder en bondig te formuleren wat je voor jezelf zoal hebt bedacht.
Zoals je zelf hebt kunnen constateren is bondigheid nu niet bepaald een van mijn meest opvallende eigenschappen. Maar ik bewonder mensen die met weinig woorden in staat zijn een boodschap duidelijk neer te zetten. En als ik veel woorden gebruik en desondanks niet, of maar half begrepen wordt dan wil dat zeggen dat ik nog niet goed genoeg kan schrijven.
Een aansporing voor mij om wat minder wijdlopig te zijn.
En dan zou nog niemand er iets aan hebben, want je kunt alleen begrijpen wat je zelf hebt uitgedacht. Zo ben ik bijvoorbeeld heel blij dat ik geen godsdienst ingegoten heb gekregen, Ik heb mijn eigen god moeten vinden, en dus een 'geloof op maat', waarmee ik fris en vrolijk op de dood afstap.
Is dat werkelijk zo?? Het zou betekenen dat ik uitsluitend mijzelf begrijp en verder niets meer zou kunnen leren. Ik ben bijvoorbeeld wel blij dat ik een geloof kreeg opgedrongen, omdat het mij in staat stelde een cultuur te leren kennen, en zelfstandig leerde die zaak te verwerpen. Om daarna veel energie te steken in een andere cultuur die evenmin houdbaar bleek. Pas daarna was ik zelfstandig genoeg om religie en gedachten aan goden of andere vage wezens definitief af te wijzen, en met mijn "scepsis op maat" stap ik net als jij fris en fruitig naar het einde toe. Het één is niet beter dan het ander, maar wij kunnen wel van mening verschillen, zonder daar een rapportcijfer bij te denken.
Tot grote vreugde van mijn kinderen, want dit soort onbekommerdheid is aanstekelijk - die kun je namelijk niet faken. En bovendien bevestigt het weer eens mijn stelling "alles is altijd ergens goed voor".
Terwille van de bondigheid zal ik geen lijst maken van dingen die nergens goed voor zijn. Slechts één ding, en dat zijn lege batterijen. Daar heeft echt niemand wat aan.
En afscheid nemen....

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 05 apr 2018 00:05

@Sofia,
Batterijen die gaan toch een leven lang mee? En je wilt niet weten hoe vaak ik dacht; "adieu, het gaat jullie goed." Vooral als ik een dreun in mijn maag kreeg......gelukkig zag niemand dat ik dan onder tafel mijn middelvinger opstak. Het mag wel afscheid nemen wat Gershom ook beweerd. Ik weet niet hoeveel snipperdagen je hebt? :lol:

Ik lees de aanhef van dit topic en denk: '''wat een zooitje ongeregeld ook " ze kunnen maar niet zonder de jonge christenen. [-X
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Petra
Banned

Bericht door Petra » 05 apr 2018 02:48

sofia schreef:
04 apr 2018 16:11

Nee, dat was het niet. Ik kon opeens niet meer tiKken omdat de batterijen van mijn toetsenbord leeg waren.

Maar ik had al een paar keer geschreven, dat ik me soms 'een roepende in de woestijn' voelde, en ook dat het volgens mij puur een kwestie van de generatiekloof. En dat is ook zo. Ik heb gewoon 20-40 jaar langer kunnen nadenken dan jullie, en omdat ik vrijwel alles zelf heb uitgedacht, zeg ik soms dingen die als abacadabra overkomen. Onvermijdelijk, want het zou veel te veel tijd kosten als ik van alles zou moeten uitleggen hoe ik er op gekomen ben. Daarvoor zou ik nòg eens dertig jaar moeten uittrekken!

Ik heb mijn eigen god moeten vinden, en dus een 'geloof op maat', waarmee ik fris en vrolijk op de dood afstap.
:lol: Nee Sofia, natuurlijk kom ik niet op het idee dat je toetsenbord leeg was.
Ik kwam wel op het idee dat je niet zomaar zegt 'ik vertrek'. Als je dat werkelijk zou willen dan was je gewoon met stille trom vertrokken, was mijn gedachte.
Dus wilde je wat anders, dacht ik. Maar wat?

Je hebt 40 jaar langer kunnen nadenken dan ik. Als ik je dan zie schrijven: "vooral heel veel wijsheid!!!" met van die flauwe uitroeptekens, dan zeg je eigenlijk dat je jezelf zoveel wijzer vindt. Wat je overigens van mij mag vinden hoor. Van mij mag iedereen wijzer zijn dan ik, ik heb niet de behoefte om de wijste te zijn. Of zelfs maar wijs te lijken, maar ik zit dan ook in het eicel stadium :lol:
Met al je wijsheid... vind je het wijs om naar beneden te schoppen? Want zo komt het over.

Je zegt dat je dingen schrijft die abracadabra overkomen, vanwege een generatiekloof. Denk je dat ik (of anderen) niet snugger genoeg zijn om je te snappen als je uitlegt wat je bedoelt of vindt?
Je hebt een geloof op maat uitgedacht. Wat mij betreft prima. Voor jou! En wat als mijn op maat visie anders is? Mag dat dan van jou of is die van jou nu eenmaal beter omdat je er langer de tijd voor hebt gehad?

M.i. ben je hier helemaal geen roepende in de woestijn, je hebt gewoon een beetje moeite met weerwoord.
Dat betekent dat je óf je ideeën niet goed genoeg kunt beargumenteren, óf d'r zitten gaten in.
sofia schreef:
En bovendien bevestigt het weer eens mijn stelling "alles is altijd ergens goed voor". Want zonder jullie verontwaardiging had ik dit allemaal niet kunnen schrijven!
Eerlijk gezegd Sofia, ik ben niet verontwaardigd. Nog niet een sikkepit. Ik zou niet weten waarvoor.
Het is jouw verontwaardiging waar ik op reageerde. En nog eerlijker gezegd.. meer voor jou dan voor mij.
Voor mij is het allemaal wel prima hier, ook zonder jou, al lijkt het me met jou leuker, want ik heb wel wat met vervelende eigenwijze mensen. :lol:
Ik ben gek op verhalen. En op levensverhalen. Gelukkig schrijft Gershom de sterren van de hemel. Wat van mij ook helemaal niet bondig hoeft. Laat de bondigen lekker bondigen en de wijdlopers lekker wijdlopen. :lol:
Anyway, toedeloe zeggen is een makkie maar ik houd nu eenmaal van moeilijk doen. :D

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 05 apr 2018 14:35

Gershom schreef:
04 apr 2018 18:51
Sofia schreef
Maar ik had al een paar keer geschreven, dat ik me soms 'een roepende in de woestijn' voelde, en ook dat het volgens mij puur een kwestie van de generatiekloof. En dat is ook zo. Ik heb gewoon 20-40 jaar langer kunnen nadenken dan jullie, en omdat ik vrijwel alles zelf heb uitgedacht, zeg ik soms dingen die als abacadabra overkomen.
Roepende in een woestijn? Het hangt er van af wat je roept. Maar ik ervaar dit forum niet als een woestijn. Integendeel het heeft soms meer weg van een oase. Je krijgt niet overal bijval, en dat is nu juist het aardige. Je ontmoet afkeuring onbegrip kritiek, en ja, soms een beetje bijval. Het is ook een beetje een school. Hier leer je relativeren, want ook al heb je 40 jaar langer kunnen nadenken dan ik (dan moet je ongeveer 115 jaar jaar oud zijn) dat wil niet zeggen dat je na al dat nadenken tot de juiste conclusies bent gekomen. Soms kan het geen kwaad je eigen overtuiging aan te passen aan de hand van argumenten die door vaak jongere deelnemers worden gelanceerd. Ik geef toe dat ik dan wel even moet slikken.
Dat is voornamelijk het verwerken van ergernis omdat ik daar na al die jaren niet zelf op gekomen was.
want het zou veel te veel tijd kosten als ik van alles zou moeten uitleggen hoe ik er op gekomen ben. Daarvoor zou ik nòg eens dertig jaar moeten uittrekken!

Ook een voordeel van het forum; het leren helder en bondig te formuleren wat je voor jezelf zoal hebt bedacht.
Zoals je zelf hebt kunnen constateren is bondigheid nu niet bepaald een van mijn meest opvallende eigenschappen. Maar ik bewonder mensen die met weinig woorden in staat zijn een boodschap duidelijk neer te zetten. En als ik veel woorden gebruik en desondanks niet, of maar half begrepen wordt dan wil dat zeggen dat ik nog niet goed genoeg kan schrijven.
Een aansporing voor mij om wat minder wijdlopig te zijn.
En dan zou nog niemand er iets aan hebben, want je kunt alleen begrijpen wat je zelf hebt uitgedacht. Zo ben ik bijvoorbeeld heel blij dat ik geen godsdienst ingegoten heb gekregen, Ik heb mijn eigen god moeten vinden, en dus een 'geloof op maat', waarmee ik fris en vrolijk op de dood afstap.
Is dat werkelijk zo?? Het zou betekenen dat ik uitsluitend mijzelf begrijp en verder niets meer zou kunnen leren. Ik ben bijvoorbeeld wel blij dat ik een geloof kreeg opgedrongen, omdat het mij in staat stelde een cultuur te leren kennen, en zelfstandig leerde die zaak te verwerpen. Om daarna veel energie te steken in een andere cultuur die evenmin houdbaar bleek. Pas daarna was ik zelfstandig genoeg om religie en gedachten aan goden of andere vage wezens definitief af te wijzen, en met mijn "scepsis op maat" stap ik net als jij fris en fruitig naar het einde toe. Het één is niet beter dan het ander, maar wij kunnen wel van mening verschillen, zonder daar een rapportcijfer bij te denken.
Tot grote vreugde van mijn kinderen, want dit soort onbekommerdheid is aanstekelijk - die kun je namelijk niet faken. En bovendien bevestigt het weer eens mijn stelling "alles is altijd ergens goed voor".
Terwille van de bondigheid zal ik geen lijst maken van dingen die nergens goed voor zijn. Slechts één ding, en dat zijn lege batterijen. Daar heeft echt niemand wat aan.
En afscheid nemen....
Zo, ik heb even afgewacht, en vervolgens alles achter elkaar op Word gekopieerd. Zodat ik nu overal in één keer op kan antwoorden zonder verstrikt te raken in een verwarrende reeks quotes.

Want er kwam wel wat boven, hè? Wat dat aangaat is niets zo goed als zonder opgave van redenen de knuppel in het hoenderhok gooien. Goed om te onthouden dus, want je weet maar nooit…

Te beginnen met jou, Gershom. Heeft iemand je wel eens verteld dat je een lieve man bent? Een lief oud opaatje, waar iedere dolende jongere dolgelukkig mee zou zijn? Alleen waarom je dat óók toepast tegenover een vrouw die jouw grootmoeder zou kunnen zijn is me niet recht duidelijk. Probeer je soms ouder te lijken dan ik of zo? Maar dan had je toch echt eerder moeten opstaan hoor, want ik ben een bet-bet-overgrootmoeder, en als zodanig voor zo’n broekie als jij dus simpelweg niet in te halen.
En je ‘een roepende in de woestijn’ voelen heeft volgens mij niets te maken met wàt je roept, maar met het gevoel van niet gehoord en/of begrepen te worden. Zoals ik bijvoorbeeld een uitspraak van Einstein gebruikte om het belang van intuïtie aan te tonen. Er ontstond toen een uitgebreide discussie over de authenticiteit van de uitspraak. Waarbij iemand me vroeg of ik die ook aangehaald zou hebben als die van een ander afkomstig zou zijn geweest…
Dat is dus wat ik bedoel, en ik kan je vertellen dat ik daar niet vrolijk van word. En wat me ook soms teveel wordt. Net als het meest naargeestige geloof dat ik ken: de protestantse orthodoxie. Die voor mijn gevoel op dit forum tussen de regels doorsijpelt, en waar sommigen het maar wàt moeilijk mee hebben. Vooral omdat ze het wel zouden willen, maar niet durven loslaten.

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 05 apr 2018 16:58

Sofia schreef
Heeft iemand je wel eens verteld dat je een lieve man bent? Een lief oud opaatje, waar iedere dolende jongere dolgelukkig mee zou zijn?
Tot mijn verbazing wordt mij dat wel eens verteld ja, maar voornamelijk door mensen die mij nog niet goed kennen. In werkelijkheid ben ik een humeurige galbak, waar men het liefst met een boog omheen loopt. Maar ik probeer niet ouder te lijken dan mijn kalenderleeftijd, ik zou niet weten hoe je dat schriftelijk zou moeten doen. Ik koester ook geen enkel verlangen om jou in te halen. Integendeel ik zie ongeduldig uit naar de dag waarop ik er mee op mag houden. Als je zoals ik, al zestig jaar lang getreiterd door een versleten rug dan zal je dat wel niet verwonderen. Je wordt dat namelijk een beetje zat. Maar daarom niet getreurd. Laten we het hebben over niet begrepen worden. Daar kom ik op bekend terrein. Het overkomt mij al zo lang ik leef. Maar wat stoort jou daarin zo, dat je speelt met de gedachte het bijltje er bij neer te gooien? Ik begrijp heel veel mensen niet, en dat is vaak wederzijds. Ik zat niet lang geleden in de trein tegenover een heer van middelbare leeftijd. Type geslaagde zakenman, grijze slapen, strak gesneden maatkostuum, je ziet hem voor je? Deze man was in gesprek met een beeldschone jongedame naar schatting even in de twintig. Plotseling sprak de man een zin uit die ik van hem verwachtte: "Mijn vrouw begrijpt mij niet"...Het was een kort moment stil, en toen zei het meisje: "ik denk dat ze jou maar al te goed begrijpt!! Zij pakte haar spullen en vertrok naar een andere coupé. Ik zie het verblufte gezicht van die man nog voor me...Zo snel had nog nooit iemand zijn bedoeling begrepen.
Het zal hem er niet van weerhouden hebben zijn volgende prooi met dezelfde doorzichtige smoes lastig te vallen, want je hoeft maar één keer succes te hebben nietwaar?
Zoals ik bijvoorbeeld een uitspraak van Einstein gebruikte om het belang van intuïtie aan te tonen. Er ontstond toen een uitgebreide discussie over de authenticiteit van de uitspraak. Waarbij iemand me vroeg of ik die ook aangehaald zou hebben als die van een ander afkomstig zou zijn geweest…
Dat is dus een vrij groteske manier om naar de bekende weg te vragen. Niemand citeert een volslagen onbekende. Want een uitspraak van jouw overbuurman maakt geen enkele indruk, en ondersteunt jouw argument niet met de kracht waarop je had gehoopt. Dat is geen onbegrip, soms heb je gewoon een ontmoeting met de domheid...
Het belang van intuïtie is bij uitstek een onderwerp waarvan mijn intuïtie zegt dat je daarmee een grote kans loopt om niet begrepen te worden. omdat bijna iedereen daar de meest uiteenlopende
mening over heeft. Zelf denk ik dat intuïtie heel veel te maken heeft met ervaring. Hoe langer je leeft, hoe groter de mogelijkheid dat je kunt voorvoelen dat iets zal aflopen om de manier die jij al zag aankomen.
Mensen met een sociaal beroep zullen dus veel eerder een reactie of interactie waarnemen terwijl dat een computer-nerd volkomen ontgaat. Zo ben ik bijvoorbeeld tamelijk a-sociaal, en in gezelschap merk ik niet, of pas veel later dan anderen, dat zich iets naars heeft voorgedaan.
Maar met honden die slecht sociaal functioneren heb ik erg veel ervaring, en voorvoel ik eerder een ongewenste reactie aankomen dan mensen die deze ervaring missen. Ik heb het idee dat wij dat fenomeen intuïtie zijn gaan noemen, omdat wij daar zelf ook niet altijd een verklaring voor hebben.
Voor een deel omdat onze herinnering niet altijd duidelijk is, of omdat wij zaken verdrongen hebben die onbewust toch door blijven klinken in ons handelen. Hoe vaker wij iets juist voorvoeld hebben hoe groter de kans dat wij het aan onze intuïtie toeschrijven.
Als ik met deze uiteenzetting de plank missla, dan zeg je het maar. Voel ik mij ook eens niet goed begrepen...
En wat me ook soms teveel wordt. Net als het meest naargeestige geloof dat ik ken: de protestantse orthodoxie. Die voor mijn gevoel op dit forum tussen de regels doorsijpelt, en waar sommigen het maar wàt moeilijk mee hebben. Vooral omdat ze het wel zouden willen, maar niet durven loslaten.
Ja protestantse orthodoxie is de meest vreugdeloze leer die wij hier hebben, maar geloof me, het kan erger. Dat mensen daar moeilijk van loskomen vind ik wel weer voorstelbaar. Wat je als kind het eerst krijgt toegediend vergeet je het laatst. Letterlijk. Ook een hond die groot geworden is met angst zal bang blijven. Hoe je hem ook geruststelt de rest van zijn leven, zijn eerste zes weken waren bepalend voor de rest van zijn bestaan. En ik durf de stelling aan dat onze eerste vier jaar bepalend zijn voor onze karaktervorming. Dat die mensen hun angst niet kunnen overwinnen moet je accepteren als a fact of life. Je kunt er niets aan doen, behalve ze geruststellen. Want ook een bange hond zal je op den duur achterna lopen wanneer hij jou voldoende vertrouwd. Hij zal soms toch aarzelen, maar ja...ook een hond heeft Intuïtie

sofia
Forum fan

Bericht door sofia » 06 apr 2018 00:28

Petra schreef:
05 apr 2018 02:48
sofia schreef:

:lol: Nee Sofia, natuurlijk kom ik niet op het idee dat je toetsenbord leeg was.
Ik kwam wel op het idee dat je niet zomaar zegt 'ik vertrek'. Als je dat werkelijk zou willen dan was je gewoon met stille trom vertrokken, was mijn gedachte.

Wat ik altijd wil: de 'onderliggende' waarheid boven water krijgen. Dus openheid. Want alleen maar beating around the bush met een heleboel smilies levert niets op.
Ik had trouwens begrepen dat jij daar net zo over dacht?

Petra
Banned

Bericht door Petra » 06 apr 2018 04:03

sofia schreef:
06 apr 2018 00:28
Petra schreef:
05 apr 2018 02:48

Wat ik altijd wil: de 'onderliggende' waarheid boven water krijgen. Dus openheid. Want alleen maar beating around the bush met een heleboel smilies levert niets op.
Ik had trouwens begrepen dat jij daar net zo over dacht?
Ik denk erover in die zin dat ik zie dat jij je eigen waarheden hebt. Openheid heb ik geen moeite mee, maar anderen wel. Van mij hoeft dus niet iedereen even open te zijn. Of het met me eens te zijn.
Ik denk dat jij en ik daarin verschillen. Volgens mij heb jij een bepaalde verwachting, van hoe jij wilt dat er op jou gereageerd wordt.
Wie dat niet doet is dan niet wijs genoeg of snapt je niet goed genoeg of heeft een generatiekloof of noem-maar-op. Je legt direct de schuld bij elke ander die niet conform jouw wensen reageert.

Ikzelf vind het leuk om ferme uitspraken te doen. Waar ik niet eens altijd helemaal achter sta, maar meer nieuwsgierig ben naar reacties. :lol:
Nuanceren heb ik eens "neuzelen rond de middenlijn" genoemd. Tóch zou er niks aan zijn zonder de nuanceerders en mag ik het zelf ook wel doen.

Volgens mij is er een groot verschil tussen niet begrepen worden en het niet eens zijn.
Jij zegt dat je niet begrepen wordt. Ik ben het daar al niet mee eens. Volgens mij word je prima begrepen, of iedereen het met je eens is.. nou nee!

Je beroept je met regelmaat op je leeftijd. Wat mij niet uitmaakt hoor, ik voel me prima in m'n eicelstadium, maar er zijn er hier zat die toch ook behoorlijk wat levenservaring hebben. Ik houd er ook eerlijk gezegd totaal geen rekening mee wat er voor leeftijd aan die andere kant zit. Ik kijk alleen maar naar wat er geschreven wordt. ik denk ook dat ik hierin niet de enige ben op dit forum. Dus word ook jouw leeftijd niet meegewogen bij wat je schrijft. Het geeft je ook geen extra zeggingskracht.
Een twintigjarige kan een bijzonder doorwrochte gedachtegang en discussievermogen hebben, een tig-jarige kan reageren als een kleuter die z'n zin niet krijgt. En dat kan weer per discussieonderwerp verschillen.
sofia schreef:
06 apr 2018 00:28
Wat ik altijd wil: de 'onderliggende' waarheid boven water krijgen
Misschien zie jij onderliggende waarheden die er niet zijn of zijn ze anders als wat jij denkt. Dan krijg je nu eenmaal niet boven tafel wat jij denkt.
Als ik nu zo'n beetje terugdenk aan wat jij zo ongeveer allemaal geschreven hebt vraag ik me ook af wáár of wanneer je dan zo bezig was met die waarheidsvinding :?
Geef daar eens een voorbeeld van, want ik zie het niet. :idea:

Om maar een voorbeeld te noemen. Dat gevalletje met jouw Einstein quote. Echte waarheidsvinding houdt in dat je niet wist dat die quote geen heuse Einstein quote was. En dus niet op die manier gebruikt kan worden. Als je dan zou denken, verhip wist ik niet, weer wat geleerd. Dan heb je aan waarheidsvinding gedaan. Als je je alleen maar ergert aan het onbegrip omdat je iets over intuïtie wilde zeggen, dan schuifel je een waarheid onder tafel vanwege je ergernis.
Je had ook kunnen zeggen "Ok, dat wist ik niet, maar toch vind ik intuïtie heel belangrijk'. Of iets in die geest.

Of ehhh, Freud. Je was in de veronderstelling dat de man heel veel voorstelde. Maar nee, de inzichten zijn nogal veranderd in de loop der jaren.
Misschien was ie heel wat toen jij jong was en baseerde je je op verouderde informatie. Waarheidsvinding houdt in dat geval in dat je erachter komt dat de ideeën daarover gewijzigd zijn.
Laatst gewijzigd door Petra op 06 apr 2018 04:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Petra
Banned

Re: Metadiscussies

Bericht door Petra » 06 apr 2018 04:30

Gershom schreef:
05 apr 2018 16:58
Sofia schreef
Heeft iemand je wel eens verteld dat je een lieve man bent? Een lief oud opaatje, waar iedere dolende jongere dolgelukkig mee zou zijn?
Tot mijn verbazing wordt mij dat wel eens verteld ja, maar voornamelijk door mensen die mij nog niet goed kennen. In werkelijkheid ben ik een humeurige galbak, waar men het liefst met een boog omheen loopt.
:lol: :lol: :lol: Neeee Gershom, je bent LIEF. Punt uit. Voor dolende jongeren dan hè. Dolende ouderen.. die hebben dan misschien niet zoveel met lieve oude opaatjes. of misschien toch stiekem wel, want tegen mij werd zoiets leuks niet gezegd. :wink:
Hm.. zou dé onderliggende waarheid nog boven tafel komen?
Niet-dolende eicellen worden dan weer dolgelukkig van humeurige galbakken en vervelende ouwe omaatjes :love1:

Gershom schreef:
Zelf denk ik dat intuïtie heel veel te maken heeft met ervaring. Hoe langer je leeft, hoe groter de mogelijkheid dat je kunt voorvoelen dat iets zal aflopen om de manier die jij al zag aankomen.
Volgens mij werkt dit ook vaak zelfbevestigend. Hoe meer je denkt voor te voelen hoe meer je bevestigd wordt in je gevoel. Vaak omdat je zelf al naar dat gevoel gaat leven en handelen.
Ik vraag me af hoeveel invloed dit heeft, ik denk best wel veel.
Een beetje zoals het placebo/nocebo verhaal.

P.S.
Gershom schreef:
Het zal hem er niet van weerhouden hebben zijn volgende prooi met dezelfde doorzichtige smoes lastig te vallen, want je hoeft maar één keer succes te hebben nietwaar?
:lol: Degene die een hedendaagse normaal opgevoede mondige twintigjarige nog als prooi denkt te kunnen vangen heeft wel errug lang onder een steen gelegen.

sofia
Forum fan

Re: Metadiscussies

Bericht door sofia » 06 apr 2018 11:30

Petra schreef:
06 apr 2018 04:30
te kunnen vangen heeft wel errug lang onder een steen gelegen.
Wie heeft er hier een lief oud opaatje nodig, Petra, kun jij dat bedenken?
En wat je (nog) niet kunt snappen hoeft niet per se onwaar te zijn. En wat je over mij zegt, vertelt mij wat er in jou omgaat. En ook hoe je over jezelf denkt, want van mij weet je niets. Kortom, je projecteert.
En dat kan verhelderend zijn - als je bereid bent om objectief naar jezelf te kijken, tenminste. Maar lang niet iedereen heeft daar het lef voor. En dat is wat ik van jou wel verwacht(te).
Wat dus iets heel anders is dan het 'oedeloe' dat je me aanwrijft.

Plaats reactie