spiritualiteit

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: spiritualiteit

Bericht door Petra » 27 nov 2018 04:54

ChaimNimsky schreef:
27 nov 2018 00:13
Iedere definitie voldoet logischerwijs:
Dat was dan ook de kern van QWERM.
Die ik startte In reactie op dat ellenlange langs mekaar heenpraten over de filosofische vrije wil.
Jammer dat er een slotje op werd gezet.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 nov 2018 16:22

ChaimNimsky,

Stap er rustig weer uit, want ik wilde je er niet intrekken.

Alleen even een knipoog naar jouw:
Kies als starter van een discussie simpelweg een definitie en er is een gesprek mogelijk: wat is 'spiritualitieit'? --> definitie a --> gesprek a/definitie b --> gesprek b/definitie c --> gesprek c/...
Omdat het zinloos is om een bepaalde definitie op te p(l)akken als de wijde omgeving er een veelvoud van onderhoudt is een persoonlijk voorstaan van een bepaalde scherp markerende definitie meestal alleen zinvol als je daarmee een standpunt wilt verdedigen.

Vandaar mijn gewoonlijke behoefte om eerst alle in omloop zijnde betekenissen, bijvoorbeeld naar oorsprong of denkmode, apart te onderscheiden om het zogenaamde pluimballen van de ene naar de andere betekenis te ondervangen.

Over & Uit
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 28 nov 2018 05:18

Spiritualiteit kan gedefinieerd worden als voelen en handelen vanuit een meeromvattend gezichtspunt, vanuit een ruimer bewustzijn. Meerdere perspectieven zien en tezamen begrijpen. Dat ruimere gezichtspunt op de dingen kan men bereiken door meditatie, mindfull naar de dingen te kijken, door psycho-actieve stoffen tot zich te nemen (af te raden) of door een betere zelfkennis en zelfaanvaarding. Want het meest authentieke is ook het meest universele.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 30 nov 2018 10:01

https://humanistischecanon.nl/venster/s ... tualiteit/

Apostel wilde aantonen dat er tussen het vrijzinnige atheïsme en spiritualiteit geen tegenstelling, maar juist een positieve relatie bestaat. De kern van de vrijzinnigheid is de levenshouding van de Verlichting. Deze bestaat uit het afwijzen van dogma’s en het zoeken waarheid vanuit de ervaring van de werkelijkheid als onuitputtelijk en toegankelijk voor het menselijk kenvermogen.

Dit boek is een aanrader. Helaas is Apostel reeds overleden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 04 dec 2018 10:28

MaartenV schreef:
28 nov 2018 05:18
Spiritualiteit kan gedefinieerd worden als voelen en handelen vanuit een meeromvattend gezichtspunt, vanuit een ruimer bewustzijn. Meerdere perspectieven zien en tezamen begrijpen. Dat ruimere gezichtspunt op de dingen kan men bereiken door meditatie, mindfull naar de dingen te kijken, door psycho-actieve stoffen tot zich te nemen (af te raden) of door een betere zelfkennis en zelfaanvaarding. Want het meest authentieke is ook het meest universele.
Mag het ietsje scherper?

Bijvoorbeeld:

Spiritualiteit is het geloof dat je persoonlijk deel uitmaakt van een materieel onaantoonbaar groter geheel.

Daarbinnen zijn dan een aantal soorten spiritualiteit met hun voorbeelden te rangschikken.

Pim van Lommel zijn oneindig bewustzijn
Reincarnatie
Bezeten kunnen zijn
etc
etc

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 04 dec 2018 12:05

heeck schreef:
04 dec 2018 10:28
MaartenV schreef:
28 nov 2018 05:18
Mag het ietsje scherper?

Bijvoorbeeld:

Spiritualiteit is het geloof dat je persoonlijk deel uitmaakt van een materieel onaantoonbaar groter geheel.
Ik zie geen reden om spiritualiteit zo te definiëren dat het afhankelijk wordt van een irrationele aanname.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 04 dec 2018 19:08

Het gaat hier weer alle kanten op. Maarten wil nog steeds zijn bewustzijn verruimen en dat ik onderdeel ben van een groter geheel is gemakkelijk aan te tonen. Zonder de planeet aarde kan ik niet eens bestaan. De planeet aarde kan niet in zijn huidige hoedanigheid bestaan zonder zon. Enz.

En zonder alles om me heen kan ik in geestelijke zin ook niet bestaan. Ik heb dan geen referentiekader om mijzelf te bepalen. Ergo: ik kan niet eens denken omdat er niks is om over te denken. Sterker nog. Ik kan niet eens waarnemen omdat er niets is om waar te nemen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 05 dec 2018 12:47

Axxyanus schreef:Ik zie geen reden om spiritualiteit zo te definiëren dat het afhankelijk wordt van een irrationele aanname.
Niet gelijk verschuiven van "materieel onaantoonbaart geheel" naar "irrationeel", want er zijn er die hun aanemen van een onaantoonbaar groter geheel wel degelijk rationeel vinden.
Zie elders alhier Cees Dekker zijn verhaal tegenover Andries Knevel.

Deel uitmaken van een wel aantoonbaar groter geheel is vanzelf helemaal geen punt; keuze te over.

En juist bij dit topic bracht ik mijn suggestie omdat MaartenV zich afzet tegen het vasthouden van een materieel wereldbeeld en zo suggereert dat juist een vasthouden aan het onaantoonbare een essentieel aspect van spiritualiteit zou kunnen zijn.

Gelijk kijken wat Van Dale naslaan oplevert wilde ik niet; vandaar mijn suggestie.

Zie hier bijvoorbeeld over de rationaliteit van het fysicalisme door Titus Rivas, die de zaken gewoon omdraait:
https://skepp.be/nl/gezondheid/bijna-doodervaring/reactie-van-titus-rivas-op-het-bde-debat schreef: . . . Het naturalistische postulaat is, zoals we hierboven hebben gezien, alleen rationeel te funderen in een interactionistisch (of idealistisch) wereldbeeld. Daar bedoel ik mee dat er wel een naturalistisch postulaat mogelijk is in de zin van een postulaat dat de geest en het bewustzijn behoren tot de natuurlijke orde der dingen. Maar niet in de zin dat die natuurlijke orde der dingen uitsluitend fysiek is of alleen op basis van fysieke wetmatigheden werkt, d.w.z. zonder impact van de subjectieve geest. Dit betekent dat de wetenschap voorzover ze hier geen rekening mee wenst te houden, regelrecht irrationeel bezig is. . .
Er is dus wel een reden, maar inderdaad geen noodzaak om spiritualiteit zo te omschrijven als ik suggereerde.

Roeland

MaartenV
Diehard

De behoefte aan een geheelperspectief

Bericht door MaartenV » 26 apr 2019 06:07

Ik geloof ook dat met filosofie van de religie aan een behoefte meer wordt tegemoetgekomen: de behoefte aan een zingevend geheelperspectief waarbinnen we ons bestaan, lijden en dood kunnen plaatsen. Louter humanisme en wetenschap volstaan niet om aan de vraag naar een zinvol geheelperspectief tegemoet te komen.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Peter van Velzen
Moderator

Re: De behoefte aan een geheelperspectief

Bericht door Peter van Velzen » 26 apr 2019 07:53

MaartenV schreef:
26 apr 2019 06:07
Ik geloof ook dat met filosofie van de religie aan een behoefte meer wordt tegemoetgekomen: de behoefte aan een zingevend geheelperspectief waarbinnen we ons bestaan, lijden en dood kunnen plaatsen. Louter humanisme en wetenschap volstaan niet om aan de vraag naar een zinvol geheelperspectief tegemoet te komen.
Voor mij volstaan ze wel Humanisme is voldoende om tot een moraal te komen en de wetenschap bevat zoveel, dat wij persoonlijk immer onze kennis kunnen uitbreiden. De zin van het leven zul je alleen ontdekken als je er zin in hebt. Als je die niet hebt dan zul je die ook niet vinden.

Dan blaas je jezelf op samen met 40 "anderen"
(Sri Lanka afgelopen zondag)
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 26 apr 2019 08:10

MaartenV schreef:
Ik geloof ook dat met filosofie van de religie aan een behoefte meer wordt tegemoetgekomen: de behoefte aan een zingevend geheelperspectief waarbinnen we ons bestaan, lijden en dood kunnen plaatsen.
Het is leuk om uit religie zo'n antwoord te krijgen, maar je moet niet proberen te achterhalen of het het goede antwoord is. Tenslotte is de basis voor heil in de ene religie oorzaak voor ellende in de andere. En het is niet mogelijk om de juistheid van een religie te bepalen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 apr 2019 09:48

MaartenV schreef:
Je vergeet de andere marktpartijen die met graagte voldoen aan die onlesbare dorst naar magie.
Hordes kwakzalvers, astrologen, en leveranciers van Rare Apparaten verdringen zich samen met verlichtingstrainers en -coaches tot en met gepensioneerde lepeltjesbuigers en Reiki-strijhkers.
En astrale huisreinigers kunnen geen genoeg krijgen van hun ambacht dat zich zo vloeiend voegt naar die door jou ervaren spirituele behoeften.

Aan jou daarom de schone taak om voor jezelf de lijn te trekken tussen echt en acceptabel spiritueel bedrog.
Je bent niet de enige.
Zie bijvoorbeeld Jan Willem Otten die uitdrukkelijk gelovig werd om het onzegbare heel te houden.:
https://wapenveldonline.nl/artikel/261/de-bekering-van-willem-jan-otten/ schreef: . . .
‘Ik herinner me hoe er iets uit mij wegsijpelde toen ze mijn wonderfanten herleidde tot circusfanten’, schrijft Otten dan. Op soortgelijke manier laat ook het wonder van het geloof zich gemakkelijk wegverklaren. Maar soms zegt je ondervinding net als bij die olifanten: zo is het. Ook als je verstand zegt: dit kan niet. In zo’n geval moet je je bevinding vooral niet opgeven.
. . .
. . .
Maar het bestaat dus wel. Otten geeft aan, hoe de hoon die hem in januari 1997 van de kant van Kousbroek ten deel viel nadat hij het christelijk geloof wat tegen diens al te boude kritiek in bescherming had genomen, voor hem katalyserend werkte. Er was geen patentere methode, schrijft hij zelfs, om de ernst van mijn verlangen naar geloof aan den lijve te gaan ervaren. Hoe langer hoe meer werd hij zich bewust inderdaad ook tot de ‘amen-mensen’ te behoren, zoals hij christenen met een aan Shusaku Endo ontleende term aanduidt. Toen Kousbroek hem publiekelijk aanwees - ‘ook gij zijt één van die!’ - kon hij dat niet langer meer ontkennen. Hij moest daarom uiteindelijk ‘de Rubicon van de Doop’ over.
. .
. .

Zolang je jezelf of anderen in naam van het door jou geloofde geen kwaad doet, doe je maar.

Roeland

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 26 apr 2019 14:59

heeck schreef:
26 apr 2019 09:48
MaartenV schreef:
......
Aan jou daarom de schone taak om voor jezelf de lijn te trekken tussen echt en acceptabel spiritueel bedrog.
Je bent niet de enige.
Zie bijvoorbeeld Jan Willem Otten die uitdrukkelijk gelovig werd om het onzegbare heel te houden.:
https://wapenveldonline.nl/artikel/261/de-bekering-van-willem-jan-otten/ schreef: . . .
‘Ik herinner me hoe er iets uit mij wegsijpelde toen ze mijn wonderfanten herleidde tot circusfanten’, schrijft Otten dan. Op soortgelijke manier laat ook het wonder van het geloof zich gemakkelijk wegverklaren. Maar soms zegt je ondervinding net als bij die olifanten: zo is het. Ook als je verstand zegt: dit kan niet. In zo’n geval moet je je bevinding vooral niet opgeven.
Zolang je jezelf of anderen in naam van het door jou geloofde geen kwaad doet, doe je maar.
Een fopspeen helpt ook, als mensen van streek raken door ongenoegen om wat voor reden dan ook.

De nog jonge en naïeve geven we die dan ook, om als de zaken rustiger en te overdenken zijn en mensen eraan toe zijn, een gesprek aan te gaan.
Bij volgroeid verstand wordt de fopspeen steeds minder een troost.
Dat is heel goed te begrijpen.
De wanhopige mens zal dan nog steeds proberen zich de oude troost te herinneren en levendig te houden.
Ook dat is heel goed te begrijpen.

Maar vooral de naïeve en ook de onnozele blijft erin geloven.
En zij die zich zo voordoen met het gezegde: Zalig zijn de kinderkens en de armen van geest.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 apr 2019 15:13

Nog maar een paar jaar geleden werd ik door Piet V. geschikt bevonden als
SPIRITUEEL CONSULENT
viewtopic.php?p=389568&sid=09ff6142b414 ... 8f#p389568

Roeland

Plaats reactie