Boerenverstand schreef: ↑26 aug 2018 23:04
Maria schreef: ↑26 aug 2018 19:33
Maar er over doorgaan in een speciaal onderwerp en er een discussie onderwerp van maken, lijkt het steeds weer kapot te maken voor mijn gevoel.
Dat kapot maken bedoel je meer als het analyseren van een mooi gedicht. Of het "ontleden" van een gevoelige film. Klopt dat?
Ik denk idd. dat dit het is.
Maar nu even verder met jouw topic.
Meditatie zoals ik het zie, heeft niet zoveel te maken met zweverig gedoe. Het is voor mij precies het tegenovergestelde. Ik zie meditatie meer als zeer sterke concentratie van de geest, als het trainen van de wilskracht. Het is voor mij een bewustwording van het eigen denkproces. Juist door meditatie kan je er achter komen hoeveel dingen je normaal denkt en hoe diffuus dat denkproces verloopt.
Als je met dit soort meditaties voor het eerst begint, dan merk je hoe moeilijk het is om de aandacht vast te houden. Na een paar seconden al, is de aandacht ergens anders. Net zoals bij dromen, je komt van de ene scène in de andere, zeer snel opvolgend en over het algemeen stuurloos. Het denken wat wij "overdag" doen, lijkt misschien wel meer op dromen dan wij zelf beseffen. Voor mij was het een schok om hierachter te komen; dat mijn gedachten zo vladderig alle kanten opgaan.
Deze vorm van meditatie is dus totaal geen zweef, maar heeft te maken met bewustwording. Je wordt zeer helder van geest. Niks geen vaag gedoe. En inderdaad, het heeft niet met uiterlijk vertoon en/of hele speciale lichaamshouding te maken. Wel kunnen sommige lichaamshoudingen er voor zorgen dat de meditatie wat langer vol is te houden. Maar te comfortabel is ook niet goed, want dan kan je in slaap vallen.
Dat bedoelde ik te zeggen met dat ene zinnetje. Ik wilde dat niettemin duidelijk maken na jouw laatste post. Je wil een serieuze en waardige
Dit lijkt op de meditatie methode,die ik ooit een paar jaar heb gevolgd.
Alleen ging het niet om het concentreren op een bepaald onderwerp, maar juist op iets wat geen enkele associatie met zich meebrengt, nl. een gewoon nietszeggende mantra.
Het effect leek erg op wat jij beschrijft.
Ik kreeg het gevoel dat ik "zuiver ging waarnemen" zonder bij- en afleidende gedachten.
Alsof ik niet één was met mijn omgeving inclusief direct alle reacties erop, maar toeschouwer.
Het gaf een enorme rust in mijn hoofd.
Een rust, die ik in die periode op geen enkele andere manier kon krijgen.
Maarten geeft al aan dat je jezelf terug kunt brengen in dit soort beleving.
Dat lukte mij ook regelmatig, terwijl ik heel andere dingen aan het doen was, bijvoorbeeld tijdens tuinieren of het autorijden.
Ik noem dat echter geen bewustzijnsverandering, maar een andere beleving van de omgeving.
Het zuiver luisteren naar iemand, zonder direct je eigen reacties en mening in te passen.
Bij muziek luisteren gaat dat wat gemakkelijker.
Bij een beeltenis probeer ik me op het eerste gevoelseffect te concentreren.
Bij het ervaren van iets in de natuur gaat dat eigenlijk automatisch door de meerdere zintuigprikkels.
Ik zie dat je in een latere post ook aangeeft dat er verschil zit tussen meditatie en meditatie en dat je daar heel bewust van bent:
Maria schreef: ↑20 jul 2018 06:58
Mijn reacties nu werden geïnitieerd door de manier van zitten om te mediteren en de duim en wijsvinger.
Alsof men dat als hoofdzaak ervaart.
En voor de duidelijke uitspraak hierbij geschreven.
Ik ervaar dat alles soms heel basaal en op het moment van reactie op de meme heel sterk.
Ondanks mijn sceptische en rationele houding, ben ik ook zoekende. "Is wat wij met onze zintuigen waarnemen en daarover denken het enige? Of is er meer? Wat is het toch vreemd om op deze wereld te zijn en te denken? "Waar komen gedachten vandaan?" Is het leven zinvol? Hoe maak/krijg ik het zinvol? Kan ik het een ander daarbij ook naar de zin maken? Hebben "wij" het hier bij "Freethinker" grotendeels bij het rechte eind? Wat is het "zelf"?"
En zo door...
De belangrijkste reden voor het plaatsen van dit topic, was toch mijn conclusie in latere jaren en ook nu.
Jaren van ook onderzoek en studie over dit en andere onderwerpen hebben niet meer rust gegeven, eerder meer onrust.
De effecten van meditatie zijn het grootste bij duurzame oefening, maar het minste in tijden dat je het echt nodig hebt. Het blijft betrekkelijk en op z'n hoogst een tijdelijk sedatie middel
Het leven gaat door met zijn ups en zijn downs en uiteindelijk is mijn conclusie, dat juist door het opzoeken van dit soort moeilijke zaken en je daarin verliezen, er geen meditatie tegen opgewassen was.
En dat het hoofd blijft malen, zolang je teveel je dingen binnen laat komen, aantrekt en je overal in gaat verdiepen.
Leren wat van belang is en wat niet.
Onderscheid leren maken tussen diepgang en bullshit.
Wat ik dus later pas ben gaan leren en ook hier op Freethinker. hebben me toch het meeste rust gebracht.
Dus leren zaken van je af te gooien, die tot niets leiden.
Of bewust een plaat voor je kop te zetten, waar je op een bepaald moment niets mee kunt.
En niet in het minst de problemen van de dochter van de schoonmoeder van mijn buurvrouw en daar weer een kennis van en meerdere ver van mijn bed story's in te delen bij "Not my f*ckin problem".
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."