Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door dikkemick » 30 jun 2020 22:19

MaartenV schreef:
30 jun 2020 21:46

Zoals ik al eerder schreef is mijn visie dat gedachten onstoffelijke concepten zijn. Maar daar verschil ik blijkbaar van mening in met jou, Axxyanus en Heeck. Jij denkt dat een gedachte niet meer is dan chemie. Niets meer of anders dan stof. Dan materie. Ik denk echter dat een gedachte ook nog iets anders is en meer is dan de chemische onderdelen waaruit het (misschien) bestaat. Het heeft onstoffelijke eigenschappen die meer zijn dan de eigenschappen van de (stoffelijke) delen. En die onstoffelijke gedachte, die meer is dan de stoffelijke onderdelen waaruit deze is ontstaan heeft op zijn beurt invloed op de materie.

Daarmee is volgens mij afdoende uitgelegd wat ik daarmee bedoel.
Maar mag ik het dan vergelijken met de fotonen die zorgen voor energieoverdracht bij b.v. röntgenstraling? Eveneens een onstoffelijk concept voor zover ik het begrijp.

Ik lees: Stel dat een groep neuronen samen de gedachte 'ik wil plan x uitvoeren' afvuren....

Een groep neuronen heeft geen gedachte of vooropgezet plan. Jij reageert op mijn bericht omdat je visuele cortex werd blootgesteld aan mijn "inkt" en jij hier gedachten bij kreeg. Materiële input dus. Input naar materie (hersenen)
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

MaartenV
Bevlogen

Re: Onstoffelijke concepten beïnvloeden mee de fysieke wetmatigheden in de materiële wereld

Bericht door MaartenV » 30 jun 2020 22:22

dikkemick schreef:
30 jun 2020 22:19
MaartenV schreef:
30 jun 2020 21:46

Zoals ik al eerder schreef is mijn visie dat gedachten onstoffelijke concepten zijn. Maar daar verschil ik blijkbaar van mening in met jou, Axxyanus en Heeck. Jij denkt dat een gedachte niet meer is dan chemie. Niets meer of anders dan stof. Dan materie. Ik denk echter dat een gedachte ook nog iets anders is en meer is dan de chemische onderdelen waaruit het (misschien) bestaat. Het heeft onstoffelijke eigenschappen die meer zijn dan de eigenschappen van de (stoffelijke) delen. En die onstoffelijke gedachte, die meer is dan de stoffelijke onderdelen waaruit deze is ontstaan heeft op zijn beurt invloed op de materie.

Daarmee is volgens mij afdoende uitgelegd wat ik daarmee bedoel.
Maar mag ik het dan vergelijken met de fotonen die zorgen voor energieoverdracht bij b.v. röntgenstraling? Eveneens een onstoffelijk concept voor zover ik het begrijp.
Ja, fotonen zijn volgens mij ook non-dimensionaal, voor zover ik het begrijp. Ze hebben geen massa en hun lengtecontractie moet hen reduceren tot nagenoeg zero aan de lichtsnelheid, voor zover ik Einstein's speciale relativiteitstheorie een beetje begrijp.

Ik onderschrijf hier de visie van Donald Hoffman, dat de noumena (de veronderstelde wereld buiten de waarnemers), wellicht immaterieel zijn. Dat er in essentie niks fysiek is aan de waargenomen stof.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 30 jun 2020 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jun 2020 22:42

MaartenV schreef:
30 jun 2020 22:13
Axxyanus, ik ben wel degelijk veranderd in mijn standpunt. Wat je mij overigens verweet. Ik ging eerst uit van een geheel immaterieel bewustzijn en immateriële concepten losstaand van de materie.

Daarna nam ik de positie in, na jou argumenten en die van anderen te hebben gelezen, dat gedachten en bewustzijn wellicht emergente fenomenen onstoffelijke eigenschappen hebben, die niet te herleiden zijn tot de stoffelijke eigenschappen van hun samenstellende onderdelen, die er wel degelijk zijn.

Dus ik ben veranderd van standpunt, op basis van argumenten van de discussiepartner. Iets wat je mij verweet als zijnde oneerlijk.
Om de heel eenvoudige reden dat jij het steeds over een immaterieel bewustzijn hebt, waarbij het helemaal niet duidelijk is of dat immateriële van de emergente soort is of van de transcendente soort.
MaartenV schreef:
30 jun 2020 22:13
Mijn visie nu is immers: Stel dat een groep neuronen samen de gedachte 'ik wil plan x uitvoeren' afvuren. Dan zal die onstoffelijke gedachte, die een gevolg is van een groep stoffelijk vurende neuronen op zijn beurt weer stoffelijke neuronen in gang zetten en ons aanzetten tot het uitvoeren van plan x. In die zin is de onstoffelijke gedachte 'ik wil plan x uitvoeren' de onstoffelijke tussenschakel voor ons handelen.

Dus ik heb mijn standpunt aangepast. Ik leer bij. Zie dat ook.
Sorry maar de manier waarop je daarover schrijft, lekt gewoon transcendente onstoffelijkheid. Zoals in het onderstaande
MaartenV schreef:
28 jun 2020 17:33
We mogen in elk geval logisch concluderen dat verborgen in de vurende elektrische signalen, en verborgen in de chemie van de hersenen zitten voor de buitenstaander onzichtbare ideëen die hun invloed uitoefenen op de wetmatige fysieke werking der dingen via een organisme.
en
MaartenV schreef:
28 jun 2020 17:33
De vraag is dan: welke andere materialen in de natuur oefenen hun invloed uit via onzichtbare ideëen via hun chemie of elektrische signalen? Daar waar men geen onderliggende wetten in werking kan zien in de natuur. Daar waar ogenschijnlijk random processen in actie zijn. Daar kunnen onzichtbare ideëen hun invloed uitoefenen op de verder wetmatig fysiek verlopende werkelijkheid.
en
MaartenV schreef:
28 jun 2020 19:03
Jouw inzicht in materiële processen in de wereld via je bewustzijn, zorgt ervoor dat je de wetmatigheid der dingen in de materiële zichtbare werkelijkheid kan doorbreken door tussenkomst van dat bewustzijn. Je kan bewust veranderingen aanbrengen in het wetmatig verloop der dingen via je bewuste inzicht in die dingen.

Axxyanus, als volgens jou er geen onzichtbare invloed is van emergente gedachten op de chemie in de hersenen en dat allemaal wetmatig materialistisch verloopt, zonder ingrijpen van een emergent onstoffelijk bewustzijn, moet je in staat zijn op dit forum exact aan te geven, in detaillistische chemische en fysisiche termen, hoe dat wetmatig verloop gebeurt van een gedachte in de hersenen. Kan je dat niet, is jouw idee hierover eveneens een onbewezen claim.
Al dit soort bijdragen suggereren zeer sterk een transcendente vorm van onstoffelijkheid. Iemand voor wie bewustzijn een emergent fenomeen is en begrijp wat dat wil zeggen, zou dat nooit op een dergelijke manier formuleren.

Eerder schreef je
Zoals ik al eerder schreef is mijn visie dat gedachten onstoffelijke concepten zijn. Maar daar verschil ik blijkbaar van mening in met jou, Axxyanus en Heeck.
Aangezien het mijn visie is dat bewustzijn een emergent fenomeen is van onze materiële hersenen, hoe kan je dan tegelijk dat ook vinden en met mij op dat punt van mening verschillen? Als jij op een dergelijk manier tegen mijn visie afzet, kan ik daaruit enkel besluiten dat die onstoffelijke gedachten waar jij het over hebt, niet op een emergente manier onstoffelijk zijn maar op een transcendente manier.

De manier waarop het transcendente uit jouw bijdragen lekt als je het over het onstoffelijke/immateriële hebt, doet mij voorlopig besluiten dat als jij het over het bewustzijn als emergent fenomeen hebt, dat dat voornamelijk lippendienst is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jul 2020 02:14

MaartenV schreef:
30 jun 2020 18:25
Het is een denkfout dat omdat iets tot nogtoe op een natuurlijke wijze verklaarbaar was, dat het volgende fenomeen dat je waarneemt eveneens natuurlijk verklaarbaar is. Die waarschijnlijkheid is hoog, maar dat is, in theorie, geen bewezen zekerheid. Men mag er niet vanuit gaan alsof het al een bewezen wetenschappelijke zekerheid is.
In zekere zin zijn er geenbewezen wetenschappelijke zekerheden. Alleen zéér hoge waarschijnlijkheden. Er zijn echter allerminst grote waarschijnlijkheden voor bovennatuurlijke verklaringen,
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 jul 2020 06:53

MaartenV schreef:
30 jun 2020 22:22
Ik onderschrijf hier de visie van Donald Hoffman, dat de noumena (de veronderstelde wereld buiten de waarnemers), wellicht immaterieel zijn. Dat er in essentie niks fysiek is aan de waargenomen stof.
Misschien begrijpen we geen van allen de overgang van materie-immaterieel niet. Want is een foton nu een deeltje of niet? De hiaten in de kennis? E=MC2 is inmiddels wel een feit en dat zou dan betekenen dat als massa wegvalt, slechts lichtsnelheid overblijft om energie te bevatten. Maar dat is ook mijn leken-conclusie. Hoe dat in de hersenen speelt, ik denk niet dat we het weten, zoals 1 hersencel ook niet kan denken. 2 ook niet, 3 niet, maar hoeveel wel? Waar ligt de grens?
En dan trek ik de conclusie dat bewustzijn ook een bepaald aantal hersencellen (maar DUS materie) nodig heeft.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jul 2020 07:15

dikkemick schreef:
01 jul 2020 06:53

Misschien begrijpen we geen van allen de overgang van materie-immaterieel niet.
Materialisme is gebaseerd op zoobjectief mogelijke waarnemingen (metingen)
Inmateriëel zijn throeiën en ideeën, Maar ookdie zijn altijd te vinden in meetbare materie.
DBE's bijvoorbeeld zijn te vinden in levende mensen en hun communicatie. Meestal meetbare geluiden. Soms in geschriften,
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 jul 2020 08:00

MaartenV schreef:
30 jun 2020 16:55
Heeck, hoeveel keer moet ik het nog herhalen: verwacht van mij geen doorbraak in de wetenschap op dit forum. Je vereist van mij wetenschappelijke zekerheid omtrent een mening die ik ben toegedaan.

Het is de lat veel te hoog te eisen dat iemand hier, omdat ie een andere mening is toegedaan dan de wetenschappelijke consensus in deze tijd en deze ter discussie stelt op dit forum, een doorbraak in de wetenschap hoeft voor te leggen op dit forum.
MaartenV,

Calimero klaagt dat de zelf opgelegde lat te hoog ligt?
Beken dan liever dat je van alles hebt verzonnen en je hebt geamuseerd met al die domme materialisten alhier.

Voor een uitvoerige uitgetikte discussie met Donald Hoffman over zijn benadering KLIK HIER

Je stelt derhalve helemaal niets ter discussie, maar herhaalt grosso modo wat ik in ook een boek van ruim 100 jaar geleden al terug vindt, want toeval wil dat ik wat over metafysica heb geërfd:

"Studien uit het gebied der
GEHEIME WETENSCHAPPEN DOOR DR KARL DU PREL
DEEL 1: Feiten en Problemen
DEEL 2: Proefondervindelijke psychologie en proefondervindelijke methaphysiek

Elke keer als je weer zomaar wat beweert zal ik je daarom blijven navragen op moderne onderbouwing.
Dat heeft een hele nuchtere reden, namelijk het hoog houden van een duidelijke afscheiding tussen testbaarheden en jouw soms riskant inzetbare verzinsels over bovennatuurlijke-immateriele-onstoffelijke-metafysieke krachten van mentale concepten. *)

Roeland
*) Aanpalende voorbeeldtekst van een hedendaagse kwakzalver:
Op een bijzonder moment in mijn leven zag ik in dat ik genezing in de weg stond
. .
. .
Toch zit die wijsheid wel in mij, en ook in jóú. Niet voor niets immers, vinden er iedere seconde mijoenen wonderen plaats in elke cel van ons lichaam. Ons DNA, het erfelijke materiaal, bevat alle geheimen van alle gezonde processen die in ons lichaam plaatsvinden. En ook búíten ons lichaam is die enorme intelligentie werkzaam: ze laat bijvoorbeeld niet alleen de planeten in vaste banen door de kosmos zoeven, ook in ons leven zorgt het dat de juiste dingen gebeuren precies op het juiste moment (als we dat maar zouden durven vertrouwen)!
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 jul 2020 08:26

dikkemick schreef:
MaartenV schreef:
Misschien begrijpen we geen van allen de overgang van materie-immaterieel niet. Want is een foton nu een deeltje of niet?
Dat is hier naast de kwestie. Of licht een deeltje is of niet, speelt geen rol om het in dit soort discussies tot het stoffelijke/materiële te rekenen. Heel het domein van de fysica behoort tot het stoffelijke.

Het onstoffelijke waar MaartenV het overwegend over heeft is een appart domein van het stoffelijke, een domein waar het bewustzijn zich bevind. Dat bewustzijnsdomein kan het stoffelijke domein beïnvloeden en dan gebeuren er in het stoffelijke domein zaken die tegen de stoffelijke natuurwetten ingaan.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 jul 2020 10:49

MaartenV schreef:
In essentie de "brein in een vat" theorie. Waarbij het vat dan het bewustzijnsdomein is.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 01 jul 2020 17:27

axxyanus schreef:
01 jul 2020 10:49
MaartenV schreef:
In essentie de "brein in een vat" theorie. Waarbij het vat dan het bewustzijnsdomein is.
Zinvol om de tekst over “noumena” van Hoffman zelf aan te halen zoals hij binnen zijn uitleg over “conscious realism” doet:
Conscious realism is not the transcendental idealism of Kant.
For Kant, the noumenal world, the thing in itself, was beyond description and, thus, beyond the ken of science.
Conscious realism proposes that consciousness is the thing in itself and is within the purview of scientific.
The goal of conscious realism differs from the de facto prior history of subjective and objective idealism, which have never produced a mathematically precise scientific theory of consciousness (and indeed have sometimes been promoted as adversarial to science). The goal of conscious realism is a rigorous and falsifiable theory of consciousness, that takes consciousness as fundamental but makes full contact with current theories in physics (i.e., explains how these theories fit within the framework of conscious realism).
Hoffman gaat uit van een buiten ons staande werkelijkheid waarvan onze zintuigen + hersens een zeer inaccuraat, maar wel aan de darwiniaanse fitness bijdragend beeld construeren.
Een beeld dat binnen soorten grote overeenkomsten zal hebben, maar niet identiek is en tussen soorten volkomen verschillend zal zijn.

Hij hoopt deze hypothese uiteindelijk te kunnen bewijzen.
Zo niet, dan, zo zegt hijzelf zat hij er naast.
Hoffman verklaart zichzelf een wetenschappelijk physicalist en zeker geen solopsist, noch een panpsychist.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 jul 2020 18:14

axxyanus schreef:
01 jul 2020 08:26
dikkemick schreef:
MaartenV schreef:
Misschien begrijpen we geen van allen de overgang van materie-immaterieel niet. Want is een foton nu een deeltje of niet?
Dat is hier naast de kwestie. Of licht een deeltje is of niet, speelt geen rol om het in dit soort discussies tot het stoffelijke/materiële te rekenen. Heel het domein van de fysica behoort tot het stoffelijke.

Het onstoffelijke waar MaartenV het overwegend over heeft is een appart domein van het stoffelijke, een domein waar het bewustzijn zich bevind. Dat bewustzijnsdomein kan het stoffelijke domein beïnvloeden en dan gebeuren er in het stoffelijke domein zaken die tegen de stoffelijke natuurwetten ingaan.
Ik wilde slechts aangeven dat we absoluut nog niet alles weten. Zelf ben ik wel van mening dat bewustzijn voortkomt uit materie (hersenen) en dat er dus (afhankelijk van een brein) gradaties in bewustzijn zijn. De weg is wat mij betreft dus: materie-immaterieel bewustzijn en niet andersom.
Anders zou ik inderdaad wel eens gedachten binnen kunnen krijgen van een ander (als mijn brein slechts als 'antenne' werkt.
Immaterieel is immers (denk ik) niet gebonden aan materie en zal er dan ook niet door tegengehouden/geabsorbeerd worden?!
Philip K. Dick

Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint » 01 jul 2020 19:21

dikkemick schreef:
01 jul 2020 18:14
De weg is wat mij betreft dus: materie-immaterieel bewustzijn en niet andersom.
Anders zou ik inderdaad wel eens gedachten binnen kunnen krijgen van een ander (als mijn brein slechts als 'antenne' werkt.
Immaterieel is immers (denk ik) niet gebonden aan materie en zal er dan ook niet door tegengehouden/geabsorbeerd worden?!
persoonlijk 'IP' adres? :D
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 01 jul 2020 20:47

dikkemick schreef:
01 jul 2020 18:14
Ik wilde slechts aangeven dat we absoluut nog niet alles weten. Zelf ben ik wel van mening dat bewustzijn voortkomt uit materie (hersenen) en dat er dus (afhankelijk van een brein) gradaties in bewustzijn zijn. De weg is wat mij betreft dus: materie-immaterieel bewustzijn en niet andersom.
Dat zie ik niet. Op mijn TV ontvang ik ook alleen het programma waarop ik ben afgestemd, niet dat van de buurman.

Omgekeerd zou ik denken: bouw een apparaat met de complexiteit van hersenen en je hebt een bewust wezen gecreëerd. Waarschijnlijk komt de dag dat de mens dit kan en dan weten we beter of het zo werkt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 01 jul 2020 21:16

gerard_m schreef:
01 jul 2020 20:47
bouw een apparaat met de complexiteit van hersenen en je hebt een bewust wezen gecreëerd. Waarschijnlijk komt de dag dat de mens dit kan en dan weten we beter of het zo werkt.
Dan blijft materie aan de basis staan. En dat is ook wat ik denk. Alles is immers begonnen met die ene levende cel. En ik kan me dan niet voorstellen dat die eerste levende "cel" bewust was.
Dus was er eerst materie, daarna pas bewustzijn.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 jul 2020 08:52

heeck schreef:
01 jul 2020 17:27
Hoffman gaat uit van een buiten ons staande werkelijkheid waarvan onze zintuigen + hersens een zeer inaccuraat, maar wel aan de darwiniaanse fitness bijdragend beeld construeren.
Een beeld dat binnen soorten grote overeenkomsten zal hebben, maar niet identiek is en tussen soorten volkomen verschillend zal zijn.

Hij hoopt deze hypothese uiteindelijk te kunnen bewijzen.
Zo niet, dan, zo zegt hijzelf zat hij er naast.
Hoffman verklaart zichzelf een wetenschappelijk physicalist en zeker geen solopsist, noch een panpsychist.

Roeland
Als MaartenV het met het bovenstaande akkoord is, dan zie ik eerlijk gezegd niet wat zijn probleem met materialisme is.

Ik vraag me ook af waarom Hoffman die hypothese hoopt te bewijzen. Het hangt er natuurlijk vanaf naar welke gradatie van verschillen je kijkt.

Maar je hebt mensen die kleurenblind zijn, dus daarmee is al bewezen dat binnen de mensensoort er verschillen zijn in het beeld dat ze van de werkelijkheid hebben.

Overlaatst nog gelezen dat vogels vier soorten oogkegeltjes hebben. Dat is misschien niet zo'n groot verschil maar je hebt soorten met echo-locatie als zintuig en als mijn geheugen mij niet in de steek laat, hebben sidderalen en sidderroggen een zintuig dat op elektrische velden gebaseerd is. Dus dat die een ander beeld hebben van de werkelijkheid dan mensen, lijkt me redelijk vanzelfsprekend.

Maar wat dit uiteindelijk te maken heeft met een materialistische vs immaterialistische visie op bewustzijn, ontgaat mij op dit moment.

Plaats reactie