De huisquote van Freethinker

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: De huisquote van Freethinker

Bericht door Petra » 27 feb 2019 02:14

Hopper schreef:
26 feb 2019 12:31
Beheersing betekent dat je in staat ben om over de geest na te denken en inzage te krijgen in je eigen reacties op je eigen geest.
Aan jouw reacties lees ik af dat je geen begrip hebt van bewustzijn, anders verwar je bewustzijn niet met communicatie. Bewustzijn is het vermogen om te kunnen ervaren of waarnemen (wiki) en in het verlengde daar van is het volstrekt logisch dat het waarnemen zichzelf niet kan waar nemen. Ik heb dat hier al vaker gepost. Dat maakt ook de gehele discussie of computers bewustzijn hebben overbodig. (En maakt inzichtelijker hoe evolutie werkt)

En het maakt het onderwerp 'ego’ ook overbodig. Ego is het product van je eigen denken aan de hand van al je ervaringen die je opgedaan hebt.

Bovenstaande zaken maken ook dat je een versnelling ondergaat in het denken over deze materie, dan komt bewustzijn ook gemakkelijker terecht in een (lucide) droom. Op dat moment ben ik de waarnemer in mijn eigen droom. Dat is wat ik bedoel met beheersing. De diepere lagen van mijn eigen geest beheers ik nog steeds niet. In mijn droom heb ik geen invloed op de droombeelden, ik neem ze waar.

Misschien is het verkennen van de eigen geest een klus die nooit afkomt. Maar ik betracht wel efficiëntie. Let wel, ik tracht jou nergens van te overtuigen. Het zijn uitgerekend de eigen overtuigingen die een verkenning in de weg staan.
Je doet me een beetje denken aan Eckhart Tolle. Was/is dat een inspirator voor je?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Banned

Bericht door Petra » 27 feb 2019 02:15

heeck schreef:
26 feb 2019 10:34
Petra schreef:Gezien jouw vele gebruik van het woord "geest"... is dan nu de conclusie dat jijzelf graag een iets los van het lichaam ziet?
Of gelden jouw vermoedens alleen voor andere mensen?
Hooguit dat ik nu kan terugzien op wat ik vroeger zonder enige bedenking ongeveer vond en nu dankzij beduidend meer lees- en cursustijd heb kunnen bijstellen en hersorteren.

En dan blijkt inderdaad wel -geen vermoedens dus- dat andere mensen daar (liever) geen tijd aan besteden of bepaalde denkeelden tegen alle feitelijkheden in, voor waar willen blijven houden.

Roeland
Heb je het over specifieke andere mensen of over andere mensen in het algemeen?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 27 feb 2019 10:45

Petra schreef:
27 feb 2019 02:14

Je doet me een beetje denken aan Eckhart Tolle. Was/is dat een inspirator voor je?
Nee, hij is een van de vele oppervlakkige, spiritistische guru’s die de klok heeft horen luiden en ook maar wat zegt.
Mensen zijn soms handelaren in ideetjes, die ze gratis van een ander oppikken en voor leuk geld verkopen.
Voor zo ver ik inspirators heb gehad zijn dat grote geesten waar ik de authenticiteit in herken.
Dat onderscheid de grote geesten ook van de papegaaien, bij die eersten moet je het een beetje ontrafelen.
Er is een reden waarom dat waar we het hier over hebben niet klip en klaar voor het voetlicht kan worden gebracht.
En die reden is dat het van de mens meer inspanning vraagt dan boeken lezen en een ander kunnen quoten.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 27 feb 2019 13:21

Petra schreef:
27 feb 2019 02:15
knip . . knip

Heb je het over specifieke andere mensen of over andere mensen in het algemeen?
Voor jou in het algemeen en dan niet alle mensen.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie