Determinatie, vrije wil en bewustzijn.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Determinatie, vrije wil en bewustzijn.

Bericht door Maria » 11 jan 2020 10:03

heeck schreef:
10 jan 2020 12:24
Een nieuw topic opzetten over bewustzijn en mores zodat de topicstarter beter tot zijn recht kan komen??

R
Gedaan.
Afgesplitst van Lezer gezocht!
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Banned

Re: Determinatie, vrije wil en bewustzijn.

Bericht door Hopper » 11 jan 2020 10:12

Peter van Velzen schreef:
11 jan 2020 02:52

Je hebt niets aangetoond. Je hebt slechts beweerd dat denken iets anders is dan bewustzijn. Zonder enig bewijsmateriaal.
Als jij gelijk zou hebben en de mens denkt in tegenstelling tot andere dieren veel na over moraal, maar heeft geen ander bewustzijn. Moet de conclusie luiden dat de mens zich niet bewust is van wat hij denkt. Dat lijkt mij absurd. Ik neem mij voor om niet meer op jouw absurde berichten te reageren, Maar de kans is groot dat ik daarin zal falen.
Je begrijpt kennelijk niet wat filosofie is. Filosofie is de zoektocht naar kennis over de aard van 'alles'.
Ik probeer jou/jullie aan te zetten tot die zoektocht. Maar verder dan platitudes en het aanhalen van anderen komt men hier niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdenkerij
Vrijdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden[bron?] en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Vrijdenkers keren zich tegen elke vorm van dogma.
Ik als vrijdenker keer me tegen de klassieke dogma's en men reageert er op met belegen stellingen.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Plaats reactie