Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door axxyanus » 14 jun 2020 14:25

MaartenV schreef:
14 jun 2020 13:18
De video verwerpt met verwijzing naar peer-reviewed papers en werk van erkende neurowettenschappers de huidige wetenschappelijke aannames over het 'ik', het brein, het zelf, bewustzijn enzovoort. Het geeft tegengewicht tegen het enge filosofische materialisme waar er geen plaats is voor een bewuste waarnemer die het brein beinvloedt en niet te herleiden is tot louter materie. Of de auteur van de video nu gelovig is of niet, doet er niet toe. Hij geeft duidelijk verwijzingen naar wetenschappelijke artikels en uitspraken van neurowetenschappers om zijn stelling hard te maken.
De auteur maakt van redelijk in het begin serieuze denkfouten zoals o.a. het gelijkstellen van:

"He could not force patiënts to act involuntary" met "He could not stimulate the will".

Ik ben ook niet akkoord met zijn bewering dat men in elk model een correlatie moet verwachten tussen de hersenen en het bewustzijn. Zo'n correlatie is niet nodig in het geval van idealisme of dualisme. Zo'n correlatie weerlegt idealisme en dualisme niet maar dat is nog iets anders dan dat het verwacht zou zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 14 jun 2020 14:54

axxyanus schreef:
14 jun 2020 14:25
MaartenV schreef:
De video verwerpt met verwijzing naar peer-reviewed papers en werk van erkende neurowettenschappers de huidige wetenschappelijke aannames over het 'ik', het brein, het zelf, bewustzijn enzovoort. Het geeft tegengewicht tegen het enge filosofische materialisme waar er geen plaats is voor een bewuste waarnemer die het brein beinvloedt en niet te herleiden is tot louter materie. Of de auteur van de video nu gelovig is of niet, doet er niet toe. Hij geeft duidelijk verwijzingen naar wetenschappelijke artikels en uitspraken van neurowetenschappers om zijn stelling hard te maken.
De auteur maakt van redelijk in het begin serieuze denkfouten zoals o.a. het gelijkstellen van:

"He could not force patiënts to act involuntary" met "He could not stimulate the will".

Ik ben ook niet akkoord met zijn bewering dat men in elk model een correlatie moet verwachten tussen de hersenen en het bewustzijn. Zo'n correlatie is niet nodig in het geval van idealisme of dualisme. Zo'n correlatie weerlegt idealisme en dualisme niet maar dat is nog iets anders dan dat het verwacht zou zijn.
En inderdaad, rond minuut 10 maakt de auteur het argument dat het ontbreken van een correlatie tussen hersenactiviteit en bewustzijn in bepaalde omstandigheden, een aanwijzing is voor een niet-materialistische uitleg. Daarmee spreekt hij zichzelf tegen toen hij eerder beweerde dat ook bij een niet-materialistisch model een correlatie verwacht wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 14 jun 2020 17:56

MaartenV schreef:
Maarten,

Sommige bronnen zijn zo intens besmet dat het uren kan kosten om vast te stellen waar de scheve schaatsen worden gereden.

Daar besteed ik bij voorbaat geen tijd aan; zeker niet als jij weer nalaat aan te geven waar en precies hoe die extreem belangrijke gevolgtrekkingen worden gemaakt.

Bij zo een uitleggende tekst van jou was de video een leuke illustratie geweest, terwijl je de karrevracht nu gewoon over de forumschutting hebt gekieperd.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie