Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Advaita vedanta filosofie en de eeuwige (niet actieve) waarnemer

Bericht door dikkemick » 30 mei 2020 11:02

Fenomeen schreef:
29 mei 2020 20:29

Daarnaast ben ik niet op zoek naar bewijzen, ervaringen vind ik interessanter.
Daar begint de ellende vaak mee...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 30 mei 2020 14:09

“Maria” schreef:. .
En alleen de puur materialisten in de zin, zoals MaartenV dat bedoelt, zullen steeds weer met wetenschappelijke feiten aankomen.
In de rest van je lange tekst zet je het wetenschappelijk onderzoekbaar zijn van allerlei dat de aandacht trekt onvoldoende apart van wat natuurwetenschappelijk onderzocht kan worden. Daarbij zijn wonderen nimmer als bewijs aanvaardbaar.

Je komt zodoende tot de wat vreemde conclusie die ik boven aanhaal.
Ik ben vast en zeker een materialist in de zin van MaartenV, maar dat sluit niet uit dat ik het grootste deel van mijn bestaan bewijsloos ervaar. Ervaringen hebben is het enige bestaan dat er is.

En als MaartenV hier een onbewijsbare overtuiging droog wil houden, dan krijgt hij daarom tegengas.

Ik verwacht op dit forum altijd en op zijn minst een poging tot onderbouwing, cq afchecken.

Anders kunnen we dit forum wel omdopen tot “vrij spiritueel getuigenden”

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 30 mei 2020 17:06

heeck schreef:
30 mei 2020 14:09
In de rest van je lange tekst zet je het wetenschappelijk onderzoekbaar zijn van allerlei dat de aandacht trekt onvoldoende apart van wat natuurwetenschappelijk onderzocht kan worden. Daarbij zijn wonderen nimmer als bewijs aanvaardbaar.

Ik ben vast en zeker een materialist in de zin van MaartenV, maar dat sluit niet uit dat ik het grootste deel van mijn bestaan bewijsloos ervaar. Ervaringen hebben is het enige bestaan dat er is.
Het gaat mij om de gesprekken, die we hier voeren over het al dan niet bewijsbare.
Natuurlijk zijn we in gedachten en bij bewustzijn (van ervaringen) in het gewone dagelijkse leven niet constant hier zo mee bezig, dat alles beoordeelt wordt naar al of niet bewijsbaarheid.

Maar misschien is dit niet wat je bedoelt?
Maar dan begrijp ik je opmerking niet..
Misschien geef ik niet duidelijk genoeg aan, dat ik het over twee verschillende manieren van dualisme heb als het gaat over de mens als levend wezen?
Ik benoem het verschil wel, maar lijk het misschien teveel bij elkaar te gebruiken, waardoor ik niet helder ben?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 31 mei 2020 10:40

Maria schreef:
30 mei 2020 17:06
heeck schreef:
30 mei 2020 14:09

Het gaat mij om de gesprekken, die we hier voeren over het al dan niet bewijsbare.
Natuurlijk zijn we in gedachten en bij bewustzijn (van ervaringen) in het gewone dagelijkse leven niet constant hier zo mee bezig, dat alles beoordeelt wordt naar al of niet bewijsbaarheid.

Misschien geef ik niet duidelijk genoeg aan, dat ik het over twee verschillende manieren van dualisme heb als het gaat over de mens als levend wezen?
Ik benoem het verschil wel, maar lijk het misschien teveel bij elkaar te gebruiken, waardoor ik niet helder ben?
Maria,

Je bericht op
viewtopic.php?p=575509#p575509

nogmaals en met extra aandacht nu, doorgelezen.

Deze keer lees ik meer dat je mijn aandacht wilt richten op de zeer velen die van allerlei bovennatuurlijks in hun dagelijkse gedrag mee hebben lopen. Ook de jongere generatie.
Dat is zo en als je die neigingen bij jezelf herkent dan zie je dat grote stukken van je gevoel daar mee zijn verkleefd en ook is die verkleving zo sterk en maatschappelijk verweven dat er momenten zijn waar je iemand niet attendeert op de nonsens van een hiernamaals.

Toch blijft dat de heftigheid van een gevoelen geen bewijs is voor het bestaan van het geloofde fenomeen en dat het ook privé van groot belang is om de beseffen wanneer toegeven aan je gevoelens ongemerkt kan overlopen in het aanemen van gevaarlijke nonsen als bijvoorbeeld de anti-vaccinatie of telekinetisch genezen.

Die hang naar het onwerkelijke is er overduidelijk en dat kan je ook zien in de boekhandel als je ziet hoeveel schapruimte aan esoterie etc. wordt besteed.

Ik zie dat niet als "verschillende manieren van dualisme", al kan je die betiteling er, naar mijn idee wat te zwaar aangezet, wel voor gebruiken.
Dualisme, monisme, non-dualisme, etc., etc. worden vaak voorzien van doorwrochte teksten waarmee aannemelijk wordt gemaakt dat het voorgestane bovennatuurlijke niet valt te ontkennen.
De "sensus divinitatis" van Plantinga is daar een mooi voorbeeld van.

Waar jij naar verwijst zie ik meer als cultureel gesanctioneerd, bijna onmisbaar bijgeloof.
Dat nodigt wel uit naar een nieuw onderwerp, namelijk
hoe rationeel kan een mens zijn zonder zichzelf gevoelsmatig tekort te doen?

Roeland

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 31 mei 2020 10:47

Nog meer aanpalende dualiteiten, die zelfs zouden groeien:

In Vrij Nederland stelt Daan Roovers:

"De comeback van astrologie past bij het massa-individualisme"
Astrologie is weer ongekend populair. De eeuwenoude vorm van spiritualiteit komt in een nieuw jasje: horoscoop-apps en astro-influencers vertellen je wat de stand van planeten en sterren voor je betekent. Menno van den Bos vraagt aan Denker des Vaderlands Daan Roovers wat er achter die opleving zit.
Hoe kan de filosofie helpen om grip te krijgen op grote vragen van deze tijd? We spreken maandelijks met Denker des Vaderlands Daan Roovers. Deze keer: de opkomst van astrologie en andere vormen van instant-spiritualiteit.

Moeten we dat afdoen als onzin? ‘De sterren zijn een manier om een verhaal over jezelf te vertellen.’
Wie weet . .

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 31 mei 2020 16:57

Als je de realiteit enkel tot het bewijsbare reduceert, dan besta je volgens jezelf niet. Want jij, als ervarend bewustzijn, kan niet aangetoond worden met de detector. Het bestaan van het bewustzijn en van qualia kan niet bewezen worden met je waarheidsvindingstool wetenschap. Het daarom als 'illusie' wegzetten, is té gemakkelijk.

Want een waarheidvindingstool dat diegene die het hanteert niet kan aantonen als bestaand, is hoogst gebrekkig met betrekking waarvoor het moet dienen.
'Eigen ervaring' als waarheidsvindingsmethode is minstens even belangrijk, om de werkelijkheid te exploreren.
Zo kan je je eigen bewustzijn en qualia ontdekken als bestaand in de werkelijkheid louter door je eigen ervaring. En wie weet wat nog allemaal. (zoals bijna dood ervaringen bijvoorbeeld en andere fenomenen).

De werkelijkheid exploreren dien je dus met meer dan alleen wetenschap te doen. Anekdotisch bewijs is daarvoor essentieel. Verhalen van mensen over 'het bewust ervaren van pijn' au sérieux nemen is bijvoorbeeld een vereiste in de operatiekamer. Als robots en computers ons ooit communiceren dat ze bewust zijn en gevoelens hebben, mogen we dat eveneens niet als 'anekdotisch bewijs' van de hand wijzen, zoals materialisten zullen neigen te doen die enkel het bewijsbare voor waar houden.
Anekdotisch bewijs is dus een evenwaardige andere tool tot de waarheid die ons een deel van de werkelijkheid laat zien, die niet altijd toegankelijk is voor het wetenschappelijk instrument.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 31 mei 2020 18:20

MaartenV schreef:
31 mei 2020 16:57
Als je de realiteit enkel tot het bewijsbare reduceert, dan besta je volgens jezelf niet. Want jij, als ervarend bewustzijn, kan niet aangetoond worden met de detector. Het bestaan van het bewustzijn en van qualia kan niet bewezen worden met je waarheidsvindingstool wetenschap. Het daarom als 'illusie' wegzetten, is té gemakkelijk.
Ik vind dat een eigenaardige bewering. Het lijkt me dat je hier een zeer nauwe definitie van wetenschap hanteert.
MaartenV schreef:
Want een waarheidvindingstool dat diegene die het hanteert niet kan aantonen als bestaand, is hoogst gebrekkig met betrekking waarvoor het moet dienen.
Even vanuit dit perspectief meedenkend dan is dat misschien waar maar het kan nog steeds het beste zijn dat we hebben. Want proberen uit te vissen wat waar is, moet naast zoveel mogelijk vermijden dat men niet kan aantonen dat iets bestaat ook zoveel mogelijk vermijden dat men denkt iets aangetoond te hebben terwijl het niet bestaat. Misschien dat het vermijden van het valse negatief [Ik kan niet aantonen dat ik besta] als gevolg heeft dat er heel wat valse positieven bestaan. Dat iets gebrekkig is, betekent niet dat de alternatieven beter zijn.
MaartenV schreef:
'Eigen ervaring' als waarheidsvindingsmethode is minstens even belangrijk, om de werkelijkheid te exploreren. Zo kan je je eigen bewustzijn en qualia ontdekken als bestaand in de werkelijkheid louter door je eigen ervaring. En wie weet wat nog allemaal. (zoals bijna dood ervaringen bijvoorbeeld en andere fenomenen).
Ja en hier komen we dus bij het struikelblok. Niemand twijfelt aan BDE's op zich. Niemand twijfelt dat mensen onder bepaalde omstandigheden dergelijke ervaringen hebben. Maar men gaat hier maar al te vaak een stap verder, men geeft direct een interpretatie aan deze ervaring en verwacht dat we ook die interpretatie dan maar moeten erkennen.

Sommige mensen ervaren bij momenten een hypnagoge schok. Ze ervaren een gevoel van vallen terwijl ze in bed liggen om te gaan slapen. Maar dat mensen dit gevoel hebben, wil nog niet zeggen dat we moeten besluiten dat ze echt enkele centimeters naar beneden vielen. Maar als het om BDE's gaat dan zijn er IMO veel te veel mensen die dit soort bedenkingen laten varen.
MaartenV schreef:
De werkelijkheid exploreren dien je dus met meer dan alleen wetenschap te doen. Anekdotisch bewijs is daarvoor essentieel. Verhalen van mensen over 'het bewust ervaren van pijn' au sérieux nemen is bijvoorbeeld een vereiste in de operatiekamer.
En op andere momenten dan weer niet. Op bepaalde plekken is men zich maar al te bewust dat sommige mensen hun gevoel van pijn overdrijven in de hoop de pijnstillers voorgeschreven te krijgen om aan hun verslaving te voldoen.
MaartenV schreef:
Als robots en computers ons ooit communiceren dat ze bewust zijn en gevoelens hebben, mogen we dat eveneens niet als 'anekdotisch bewijs' van de hand wijzen, zoals materialisten zullen neigen te doen die enkel het bewijsbare voor waar houden.
Je weet niet waarover je het hebt. Het zijn over het algemeen niet de materialisten die uitsluiten dat robots in de toekomst een bewustzijn ontwikkelen. Dar zijn over het algemeen nu juist de dualisten.
MaartenV schreef:
Anekdotisch bewijs is dus een evenwaardige andere tool tot de waarheid die ons een deel van de werkelijkheid laat zien, die niet altijd toegankelijk is voor het wetenschappelijk instrument.
Neen, dat is het niet. Het leidt tot veel te veel vals positieven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 mei 2020 19:10

MaartenV schreef:
....Als je de realiteit enkel tot het bewijsbare reduceert
en
'Eigen ervaring' als waarheidsvindingsmethode is minstens even belangrijk, om de werkelijkheid te exploreren....
De 2 worden nogal eens met elkaar verweven. Ervaring als zijnde realiteit. En dat is doorgaans net 1 stapje te ver. Subjectief...objectief....
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 31 mei 2020 22:18

Maria schreef:
30 mei 2020 17:06
heeck schreef:
31 mei 2020 10:40

Ik zie dat niet als "verschillende manieren van dualisme", al kan je die betiteling er, naar mijn idee wat te zwaar aangezet, wel voor gebruiken.
Dualisme, monisme, non-dualisme, etc., etc. worden vaak voorzien van doorwrochte teksten waarmee aannemelijk wordt gemaakt dat het voorgestane bovennatuurlijke niet valt te ontkennen.
De "sensus divinitatis" van Plantinga is daar een mooi voorbeeld van.

Waar jij naar verwijst zie ik meer als cultureel gesanctioneerd, bijna onmisbaar bijgeloof.
Dat nodigt wel uit naar een nieuw onderwerp, namelijk
hoe rationeel kan een mens zijn zonder zichzelf gevoelsmatig tekort te doen?
Jij blijft je concentreren op het dualisme met een vorm van bovennatuurlijk denken.

Dit is nu juist wat ik wil zeggen:
Niet alleen het spiritueel denken heeft het monopolie op het dualistische denken.
Binnen allerlei disciplines bestaat het dualisme.
Ook al wordt in de literatuur idd. vaak het stoffelijke en een spirituele entiteit bij elkaar gezet.

Misschien neem ik het woord te letterlijk.
Alles heeft twee of meer zijden, die ieder voor zich heel verschillend kunnen zijn, maar samen het geheel vormen.
https://www.ensie.nl/betekenis/dualisme
https://www.ensie.nl/woordenboek-van-de ... e/dualisme
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 01 jun 2020 01:27

Om te weten of emoties bestaan en of de ervaring van de kleur appelblauw zeegroen bestaat, heb je (getuigenissen nodig van) de subjectieve ervaring om het bestaan ervan te ontdekken. Met een wetenschappelijk instrument dat enkel materie kan detecteren, ga je dat bestaande aspect van de realiteit nooit kunnen exploreren.

De pure materialist die consistent is met zichzelf en enkel het bewijsbare voor waar houdt is daarom als iemand die kleurenblind en doof is vanaf geboorte. Hij hoort anderen praten over prachtige muziek en kleurrijke schilderijen, maar doet dat af als bovennatuurlijke nonsens omdat hij het niet kan vinden met zijn instrumenten. Je hebt echter de subjectieve ervaring nodig om dat onbewijsbare aspect van de realiteit te kunnen ontdekken.

Hersenen zijn volgens mij een mechanisme om wat zich binnenin de materie bevindt naar buiten te brengen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jun 2020 04:09

MaartenV schreef:
01 jun 2020 01:27

De pure materialist die consistent is met zichzelf en enkel het bewijsbare voor waar houdt is daarom als iemand die kleurenblind en doof is vanaf geboorte. Hij hoort anderen praten over prachtige muziek en kleurrijke schilderijen, maar doet dat af als bovennatuurlijke nonsens omdat hij het niet kan vinden met zijn instrumenten. Je hebt echter de subjectieve ervaring nodig om dat onbewijsbare aspect van de realiteit te kunnen ontdekken.
De pure materialist geniet net zo goed als een ander van muziek en schilderkunst Hij wijt echter dat genot aan de werking van zijn connectoom, dat is alles.
Ik wens u alle goeds

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 01 jun 2020 04:37

De pure materialist die zijn eigen subjectieve ervaringen als bewijs voor iets bestaands neemt (voor het hebben van een gedachte, of het beschikken over inzicht in een concept) geeft heimelijk toe aan een andere dan wetenschappelijke tool tot kennisname over de werkelijkheid: de eigen subjectieve ervaring.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 jun 2020 08:16

MaartenV schreef:
01 jun 2020 04:37
De pure materialist die zijn eigen subjectieve ervaringen als bewijs voor iets bestaands neemt (voor het hebben van een gedachte, of het beschikken over inzicht in een concept) geeft heimelijk toe aan een andere dan wetenschappelijke tool tot kennisname over de werkelijkheid: de eigen subjectieve ervaring.
Ik geef dat niet heimelijk toe maar openlijk. De meeste dingen die ik voor waar aanneem, neem ik niet aan omdat ze wetenschappelijk zijn aangetonnd. Zo neem ik aan dat ikzojuist een bord rijst heb genuttigd (niet helemaal) met twwe gebakken eieren(die gingen wel schoon op). Maar de wetenschap heeft mij dat niet verteld. Mijn zintuigen - via de bijbehorende cortex - wel. En dus berust die ervaring op iets materieels. of ik moet me heel erg vergissen.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 01 jun 2020 09:25

MaartenV schreef:
Om te weten of emoties bestaan en of de ervaring van de kleur appelblauw zeegroen bestaat, heb je (getuigenissen nodig van) de subjectieve ervaring om het bestaan ervan te ontdekken. Met een wetenschappelijk instrument dat enkel materie kan detecteren, ga je dat bestaande aspect van de realiteit nooit kunnen exploreren.
Ik ken geen enkele wetenschapper die de getuigenis van mensen over hun emoties in twijfel trekt.
MaartenV schreef:
De subjectieve ervaring maakt geen deel uit van de objectieve werkelijkheid.

Is iets prachtige muziek of vreselijk lawaai? Dat hangt niet af de werkelijkheid op zich maar van de relatie die een persoon heeft met de werkelijkheid. Is iets een prachtig schilderij of een hoop onontwarbare vlekken? Zelfde antwoord. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat is er zelfs een schilder geweest die kleurenblind was en mensen die niet kleurenblind waren konden enkel de "pracht" van zijn schilderijen ontdekken door naar een zwart-wit foto van het schilderij te kijken.

Je kan genieten van een schouwspel, ook al besef je dat wat het schouwspel "prachtig" maakt, meer het resultaat is van wat zich in je hersenen afspeelt dan van eigenschappen van het schouwspel op zich.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 01 jun 2020 10:05

Peter van Velzen schreef:
01 jun 2020 08:16
MaartenV schreef:
01 jun 2020 04:37
Ik geef dat niet heimelijk toe maar openlijk. De meeste dingen die ik voor waar aanneem, neem ik niet aan omdat ze wetenschappelijk zijn aangetonnd. Zo neem ik aan dat ikzojuist een bord rijst heb genuttigd (niet helemaal) met twwe gebakken eieren(die gingen wel schoon op). Maar de wetenschap heeft mij dat niet verteld. Mijn zintuigen - via de bijbehorende cortex - wel. En dus berust die ervaring op iets materieels. of ik moet me heel erg vergissen.
Inderdaad. Het bewustzijn (een illusie of bijproduct van de hersenen (een epifenomeen) volgens sommige hard core materialisten) en je subjectieve ervaring zijn de eerste tools tot de werkelijkheid. Zonder bewustzijn geen toegang tot wetenschappelijke inzichten. Dus dat bijproduct van de hersenen dat als een illusie wordt gelabeld door de materialist is een voorwaarde om überhaupt aan wetenschap te kunnen doen. Een illusie als voorwaarde tot het kunnen kennen van objectieve kennis. :wink: De subjectieve ervaring is de poort tot de objectieve realiteit. Zonder subjectieve ervaringen, geen wetenschap mogelijk.
Laatst gewijzigd door MaartenV op 01 jun 2020 10:24, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie